/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad gør man mod resistense bakterier?
Fra : magnetx
Vist : 1107 gange
111 point
Dato : 15-12-04 13:17

Hej Jeg har en kat som har fået ørebetændelse i den ene øre, og har haft det et stykke tid.
Har været til dyrlæge adskille gange, og jeg har prøvet forskellige uvirksomme midler i et halvt års tid, og nu har dyrlægen givet op!

Hvad gør man så?
Indtil videre er den eneste løsning ad mekanisk vej, med en ørepind.

De midler jeg selv har prøvet hedder Anotit vet. og Fucidin, og dyrlægen har testet ialt 7 midler som de har tilrådighed, men de er bakterierne resistense overfor.

Han siger dog at det er steffolkokker (det er nok ikke stavet rigtigt, det stod ikke i min ordbog), men hvad jeg husker fra biologi er det en relativt simpel bakterie. Og vi lever i år 2004, så det burde da være muligt at finde et middel mod de bakterier, men hvor henne?

Kender du et andet middel som kan hjælpe, og om man så kan købe det i "løs" vægt på fx apoteket?

Eller kender en mulig løsning, som kan ændre miljøet for bakterierne, eller tage deres næring væk, så de bliver reduceret og kan forsvinde? Bemærk at katten kun har bakterierne i det ene øre, og det andet er helt frisk og normalt.

Har du et godt eller muligt tip?

Bemærk katten har det godt, trods lidt irritation i øret, og hører ikke så godt på det øre, ellers er den frisk nok.

MVH

Magnetx

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-04 13:33

Bredspektret antibiotika ? Sulfa præparater ? Fås kun på recept !

Som adjektiv til den 'mekaniske' rensning ; brug Klorhexidin opl. 2% (Fås i håndkøb på apoteket)

http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/klorhexidin_sad.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-04 13:53

De små banditter hedder stafylokokker, og de er der muligvis fordi katten får noget at spise, den reagerer imod. Jeg ved det fra mig selv; tre store operationer, bjerge af antibiotika i den rækkefølge, de blev opfundet. Jeg mistede hørelsen på den ene side, inden en kvik læge foreslog mig at droppe mælk og mælkeprotein. Hørelsen har jeg ikke fået igen, men et rimeligt helbred på alle andre områder. Altså: prøv at eksperimentere med dyrets kost, udeluk én hovedingrediens i et par uger ad gange og check så reaktionen - også i bakken - når ingrediensen bliver serveret igen.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-04 14:04

php_et -> Skide smart

Den er også prøvet på børn med div. dårligdomme : Skip mælken, proteinerne, kulhydraterne, mineralerne og vandet en ad gangen og i nævnte rækkefølge ..og se om det hjælper ?

Det eneste der er 100% sten-sikkert og uundgåeligt er; at dyret/barnet på et eller andet tidspunkt kommer til at lide af mangelsygdomme, som følge af dén fremgangsmetode !!!

..men hjælper det på den dianogstiserede bakterievækst i øret ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-04 14:13

Jeg har undværet mælkeprotein siden 1984 og har overlevet! Masser af folkeslag Verden over bruger ikke mælk andet end som babyer.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-04 14:13

-Og mit øreudflåd er væk siden 1984!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-04 14:15

Ps. Hvis ellers katten er sund og rask, skal du ikke begynde at tage elementer ud af dens ellers varierede fuldkost

Det vil næppe virke positivt på en infektion. Det havde været noget andet, hvis den havde døjet med eksem, udslet, hårtab eller allergi

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-04 14:22

php_et -> Jeg har heller ikke drukket mælk i mindst 20 år og mælk bør man heller ike give katte, så langt er vi enige, men jeg bruger dog lidt mælk på mine cornflakes om morgenen, i min risengrød, lidt fløde i kaffen, er stor ostespiser osv. osv..

Mennesket har til alle tider ..også før mælkeallergien blev 'opfundet' indtaget mælk som en del af kosten alle steder i verden

Dette gælder selvfølgelig IKKE katte, men det er heller ikke dét jeg siger

Det jeg opponerer imod er dit foreslag :

Citat
prøv at eksperimentere med dyrets kost, udeluk én hovedingrediens i et par uger ad gangen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 15-12-04 14:33

Jeg har selv stafylokokker, - fik dem for 10 år siden. Var hos lægen fordi jeg havde fået små bitte blærer mellem næse og overlæber, der sved og gjorde ondt som at blive stukket med nåle, - fik et eller andet på recept.
Stafylokokkerne er ikke lige til at komme af med, men selvom du har dem i blodet behøver de ikke være i ubrud, - det har i høj grad noget at gøre med DEN GENERELLE FYSISKE OG PSYKISE HELBREDSTILSTAND, så sørg for, at den er iorden, det er mit råd.
Og når jeg indimellem får den stikken igen, dupper jeg med 94% ren aloe vera creme, det er let bedøvende og desinficerende.
God bedring med din kat.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-04 14:52

Aloe Vera evt. frisk fra planten var måske også en ting man kunne komme på vatpinden inden 'øreoperationen' ?

Jeg har altid selv en plante stående i køkkenet til små uheld; snitsår, brændmærker, alm. betændelsestilstande osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 15-12-04 15:22

Har du fået tjekket om din kat har allergi?? Det kan gøres ved en simpel blodprøve. Min Golden har støv-/lagermide-allergi, og hun lagde ud med ørebetændelse hele tiden. Det endte med, at hun fik opereret øregangene kæmpestore, så der kunne komme masser af luft ind. Men det gør der selvfølgelig i forvejen på en kat. Men det er da værd at få det tjekket. Hvis det er allergi, viser blodprøven, hvad det er overfor.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-12-04 16:36

>molokyle: De fleste folkeslag i verden har IKKE vores tradition for komælk. Et storstilet dansk udviklingsprojekt i Bagindien, Laos/Cambodia/Thailand, husker ikke hvilket land, gik ud på at oprette store kvægfarme og bygge store flotte mejerier efter dansk mønster med tilhørende reklamefremstød. Og det gav bagslag. Hovedparten af lokalbefolkningen kan ikke tåle mælk! Vi skal ikke længere væk end til Grønland for at finde en befolkning, der som flest ikke tåler mælk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-04 16:46

Har du hørt om fåre eller gedemælk ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : magnetx

Dato : 16-12-04 11:54

Tak for jeres gode svar, skal prøve nogle af dem. Og har nu skrevet stafylokokker ind i min ordbog.
Så et snit af et katteøre hos dyrlægen og der er jo mange kringelkroge i såden et øre, men der er også en lille øregang ind til trommehinden, og det er nok der bakterierne sidder tilbage efter hver ørerens, og den er ikke til at nå med ørepind. Men skal prøve at få noget Klorhexidin der ned.
Er det muligt at skifte miljøet fra svagt basisk til svagt surt for at give bakterierne et chok så de giver op?
Hvorfor har I så meget imod mælk? Det drikker jeg dagligt og for gode proteiner den vej.
Er klar over at fordi en løsning virker for en, behøver den samme løsning ikke virke på et lignende eksempel.
Katten får oftest vand, men også mælk, har 2 katte. Kosten er varieret, men tiltider er der bare noget kattemad de ikke vil have, ved ikke om de har været opbevaret forkert under transporten. Nogle kan kan det hjælpe at blive nedfrosset og tøet op igen, nogle gange spiser de det lystigt, og andre gange rører de det slet ikke og så ryger det ud.
Det samme kan ske få gange når jeg køber kød til hakkebøffer til mig selv, så bliver de så sultne at jeg næsten ikke kan åbne pakke hurtigt nok, og spiser hurtigt. Men så få gange er kødet ikke spiseligt for dem, de vender hurtigt om, og jeg spiser så heller ikke kødet. Jeg tror mine katte har bedre lugte sans end hos mennesker, så de bliver næsten mundskænk.
Så om det får noget i maden de kan få allegi af som de ikke kan tåle, det er muligt, men tror det nu ikke.
Mulberry: Vil det sige du stadig har dem, slipper du ikke af med dem igen?
Ellers var det for mig at trappe op hos min læge, som bliver nød til at finde en løsning, når min dyrlæge ikke kunne.
Jernladyen har din Golden så stadig allegi eller var det kun i sammenhæng med ørebetændelsen, eller det helt uafhængigt af hinanden?

Fra biologi lavede vi forsøg med at dyrke bakterier, og mener vi brugte noget nærig som hed agar til petrisskålene, hvor køber man det? For at kan jeg selv dyrke lidt prøver og så ekperimenter mig frem til en løsning, som slår bakterierne ned. Og så bruge løsningen på katten bagefter.

Forløbig tak, må prøve lidt forskelligt. Skal på indkøb.

Magnetx

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 16-12-04 14:33

Hej magnetx.
Jo, hun har stadig allergi. Det slipper hun aldrig af med - tværtimod. Men efter at ørerne blev opereret (øregangen er så stor, at øreflapen kun lige dækker den), så har hun kun haft ørebetændelse et par gange. Men ørebetændelse kommer fra allergien, siger dyrlægen. Hun reagerer omgående på støv o.s.v. med at sidde og klø sig i ørerne og gnave i poterne. Men det bliver så heldigvis ikke til ørebetændelse så tit mere. Men hun er også kun 4 år. Desværre skal hun have 2 Medrol (binyrebarkhormon) om dagen for at have en tålelig tilværelse, og de gør, at hun er blevet tromlefed og meget inaktiv. De har andre grimme bivirkninger, så vi tror ikke, hun bliver ret meget ældre, måske et par år, hvis vi er heldige. Det er trist, for hun er den dejligste hund man kan tænke sig. Der er simpelthen ikke ondt skabt i hende. Hvis hun nogensinde gør nogen noget, er det fordi hun får slikket hul på dem. Hun elsker alt og alle - på nær mænd med styrthjelme og kasketter.
Hilsen Jette