/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Kan udbyder oplyse navn bag IP?
Fra : copycatDK
Vist : 988 gange
100 point
Dato : 14-12-04 23:20

Kan/må en udbyder oplyse hvem der gemmer sig bag en IP adresse til private?
Og hvor kan jeg finde noget om emnet. Bla om der virkelig skal en politi anmeldelse til eller andet.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-12-04 23:22

Som privat kan du ikke få disse oplysninger .. basta !
/PG

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-12-04 23:22

Jep! Hvis der kommer en dommerkendelse skal de udlevere den privates navn! Nogle udbydere gør det uden dommerkendelse bla TDC!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-12-04 23:23

Kun hvis henvendelsen kommer fra myndigheder vel at mærke! Ingen privatperson kan få det oplyst!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-12-04 23:28

Jeg vil tro du kan finde noget om det i persondataloven, det der også kaldes registerloven.
Men det er rigtigt, at det kan du ikke få oplyst.

mvh dova

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 14-12-04 23:29

Jeg regner med at "copycatDK" er en privat person .. og ikke en myndighed !
/PG

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 14-12-04 23:40

Ren faktisk skal myndigheden have det der er en lovlig grund til at indhente oplysningen.
De forskellige forvaltninger har retningslinier for hvornår man kan tilsidesætte persondataloven, og det er typisk økonomiske forhold der er undtaget. I alle andre tilfælde skal der være, samtykkeerklæring, dommerkendelse, eller et efterforskningsmæssigt skridt hvor der ikke er tid til at afvente dommerkendelse.
Jeg har svært ved, at se hvilke behov skattemyndigheder og socialforvaltninger kan have i at kende IP adresser og det er netop disse myndigheder der har fået undtagelsesregler.
TDC forvalter persondatalovgivningen som f..... læser Biblen.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-12-04 23:49

Lidt om hvad der pusles med http://www.jm.dk/image.asp?page=image&objno=72042

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-12-04 23:54

Det er rigtigt at antiterrorlovgivningen har medført krav om lagring hvis opkoblingen ikke foregår fra biblioteker, så er du terrorist skal du bare sende mail fra biblioteket. De nye regler giver ikke adgang til at snage uden grund.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-12-04 00:08

Ja TDC er et problem i det her! Netop fordi de udleverer uden dommerkendelse! Men de sidder jo osse på mange registre! Og hvor langt tid tar det egenligt at få en dommerkendelse? 2 timer? Stat i staten!

Kommentar
Fra : creepo

Dato : 15-12-04 08:42

Så må du jo selv finde ud af hvem personen er. Lav en grafisk IP-søgning først. Hvis uden for Danmark så la' ham/hende vær'. Derefter scanner du personen, checker om mulige åbne porte, hvis muligheden er der så hacker du dig ind på hans maskine, tager alt hans data og finder ud af alt muligt om ham, du kan også søge lidt på nettet om personen for at få noget mere info. Derefter sender du et brev til ham at han ikke skal screw dig around, for du har hans data. Simpelt ikk!? ;)

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 15-12-04 09:07

>creepo...så har man straks selv gjort sig skyldig i en forbrydelse.....

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 15-12-04 17:07

Tak for svaret BjarneD.

Det var vel svaret sagt med korte ord. Men læser mig vidre igennem det på nettet. kendte ikke lige til det der med persondataloven osv.. Hehe