/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Min harddisk virker ikke
Fra : Spirillen
Vist : 563 gange
100 point
Dato : 11-08-02 12:04

Hej!
Jeg har det problem at min harddisk eller mine harddiske ikke virker.

I bios kan den godt finde den/dem, men efter at den er genstartet og bios er færdig med at tælle ram, så står den stille. Det er lige meget om jeg har to på eller kun én.
Mine harddiske er ikke mere en 1½ år gamle.

Det er også ligemeget hvilket OS jeg kører med.
Jeg har prøvet at checke kabler osv.

Hilsen
Spirillen

Accepteret svar
Fra : yoogi

Modtaget 110 point
Dato : 11-08-02 12:42

Hej Spirillen.

Surt surt. men fortvivl ikke.

Der er fra fabrikkens side MINDST 3 års garanti på din harddisk. Det du ska gøre er lige at finde ud af hvilken HD det er.

Western digital/ IBM osv. så sender du en mail til producentens support, hvor du spørger om hvor du skal sende den hen da den er defekt, så får du et et OEM rma nummer at refererer til når du sender den ind, ca, 1 - 3 uger efter får du en ny HD på fabriksgarantien.

God fornøjelse med din nye harddisk.

Mvh

Yoogi

Kommentar
Fra : Caine

Dato : 11-08-02 14:47

Hej

Her du tjekket forholdet mellem "Master" og "Slave" på dine drev... Dvs... Cd-rom og HD's. Hvis der er to som er master sker der dette med at bios ikke kan finde dem... Derfor synes jeg du skal indstille dit cd-rom drev som master (hvis du har to cd-rom drev fx en brænder sættes den som mater og det andet som slave)... omme bag på drevet ses en lille såkaldt jumper... som kan tages ud og placeres i to eller tre kombi. det er somregel meget forskelligt hvordan man skal placere den, der skulle gerne være en lille vejviser der omkring... Ok dine harddiske mangler nu at indstilles som en "Master" og en "slave" (Dette er samme princip som ved cd-rom drevene... Bag på)

Hvis dette ikke virker nu, så prøv at indstille begge dine HD's til "slave"... Hvis det stadig ikke virker kan det være de er brændt af...

Har IBM Desktar HD??? Hvis ja er der et problem med af deres modeler som ikke kan tåle at være i arbejde mere end 8 timer der er tale om en type "PX 75" såvidt jeg husker...

Held og lykke!

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 11-08-02 15:14

Hej Spirillen!

Du skriver efter "I bios kan den godt finde den/dem, men efter at den er genstartet og bios er færdig med at tælle ram, så står den stille. Det er lige meget om jeg har to på eller kun én."

Hvad har du ændret / rettet når du prøver at genstarte?

Kan du starte op i fejsikret tilstand ?

Kan du starte op i DOS ?

Hvilke harddiske og størrelse er der tale om ? (IBM, Seagate, Maxwell m.fl)

Du kan fra flere producenter af harddiske Web-sider downloade deciderede programmer til tjek af harddiske. Disse programmer installeres på en bootdiskette som der bootes op fra! Har du prøvet det?

Mvh
Bjarne H

P.S. Jeg har lige haft et totalt harddisk nedbrud på en Seagate 40 GB, den var så sammenbrudt, at min PC intet ville hvis bare strømkablet var sat til harddisken, harddisken var ca. 1 ½ år og er nu sendt til rep. / ombytning.

Kommentar
Fra : Spirillen

Dato : 11-08-02 15:15

Hej
Mine harddiske (Fujitsu) står korrekt som master og slave
jeg har køling på dem begge.

Godkendelse af svar
Fra : Spirillen

Dato : 11-08-02 15:45

Jeg har lige været i kontakt med Fujitsu og jeg vil høre nærmere.

Tak til Bjarne_H også, jeg er nu ked af at jeg ikke kan dele pointene, men det kunne jo være I kunne finde ud af.

Mvh.
Spirillen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 12-08-02 10:19

Hej Spiril,

eh... er harddisk'ne blevet formateret og partitionereret? eller sku' der allerede være en partition på harddisken?

hva' sker der f.eks. hvis du putter en win 98 startdiskkette i?

hvordan har du sat din PC i BIOS/CMOS til at boote? (diskkette, harddisk eller CD-rom)

mvh.

Strarup