/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
CPU temp / system temp ???
Fra : emesen
Vist : 324 gange
50 point
Dato : 10-12-04 14:59

I bios på min nye comp kan jeg måle.
Current systemtemp 43 c
current CPU temp 67 c
Current CPU fanspeed 2700 rpm (svinger fra 2600 > 2800)
Sætter jeg sidebeklædning på
system forbliver 43 c
stiger cpu til 70 c og fan til 3500
Motherboard DFI / prescot 3.0 med standardblæser og køleblok pasta er brugt.
Det er vel for højt ikke.
(nej - jeg skifter ikke til AMD)

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 60 point
Dato : 10-12-04 15:11

Lyder godt nok lidt voldsomt
Prescot har jo ry for at blive varme, og bruger forøvrigt osse megen strøm ift nye AMD

Jeg ville skifte standardblæseren ud med en zalman
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=104948

Og evt sætte extra blæsere i kabinettet!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-12-04 15:25

Ja jeg er på vej med ekstra blæsere i kabinettet (jeg var lidt klar over at det ville blive et problem)
Jeg må nok også købe en ny cpublæser
Disse målinger er jo i bios, men lige efter en genstart var cpu nede på 63 c - mystisk for den havde jo lige arbejdet lidt.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-12-04 15:34

Burde ligge lavere men lyder heller ikke som et specielt velventilleret kabinet!

Kommentar
Fra : rpje

Dato : 10-12-04 15:45

Du kan forsøge med at aflæse cpu spænding i bios, og sætte den 0.1 volt lavere. Se hvordan det kører.
MV
Peter Jensen

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 10-12-04 16:54

en system temp på 43 er ok
min ligger på 42
så der er nok ikke nogen vej uden om en ny cpu køler
jeg ville dog lige inden jeg gjore det prøve at afmontere den køler der sider på
og så montere den igen med nyt kølepasta og se om det ikke bare er fordi den ikke sider rigtig

ellers så er dem tedd anbefaler rigtig go

kølepasta er det bedste man kan få Arctic Silver 5 som på deres hjemme side også har en rigtig go vejledning til montering
http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

http://www.bsmultimedia.dk/info.php?id=310

efter at have skiftet den normale kølepasta ud med Arctic Silver 5 faldt min cpu temp med 6 grader
så jeg nu ligger på 48
fint for en barton 2500

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-12-04 17:24

min kølepasta hedder
HTSP
Silicone Based heat Transfer
Code EHTSP50T
jeg er blevet udnævnt af kollegerne til at være "testdyr"
Men det kunne da være jeg skulle prøve det Arctic Silver 5
Og jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 11-12-04 17:02

hov
kom lige til at tænke på at man skal passe lidt på med den zalman køler tedd anbefaler
det er ikke alle bundkort den kan være på
her er en liste over dem

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/7000(AB)_478MBlist_eng.htm

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-12-04 17:29

Tak Danatool - jeg drømte selv om det i nat..............ka' den køler mon være der.
Men det kan den, for mit er et DFI PS83-bc/bl
Det er en dejlig oversigt du henviser til.
.
Men man kan vist ikke nedsætte nogen spænding så jeg vil prøve med den køler.

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 13-12-04 20:07

Tak for svaret tedd. Jeg bestiller sådan en Zalman blæser.
Du får kun 3 stjerner.
De andre to går til Danatool for en god henvisning. Danatool > **

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 13-12-04 23:06

dem putter jeg i samlingen

og tedd må godt fremover bruge linket hvis han anbefaler den køler

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-12-04 23:54

Takker

Men pas nu på emesen, der er forsvundet adskillige nørder ind i den køler!