/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
hvad er forskellen på mættet- og umættet~
Fra : bilfeldt
Vist : 12841 gange
40 point
Dato : 05-12-04 22:04

Hey, jeg vil høre hvad grunden er til man bør spise umættet fedtsyre i stedet for mættet fedtsyre..

Jeg har kun fundet ud af at forskellen på dem er hvorvidt der er dobbeltbindinger eller ej, men hvilke betydninger giver det?

Mange tak..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-04 22:19

Om fedtstoffets opbygning

Af Anne Scmedes, Farmaceut, PhD

Hvad er fedt?

Fedt er en gruppe af kroppens byggesten. Man kan absolut ikke undvære fedt. Man skal bare ikke have for meget, og man skal også helst have den rigtige sammensætning.

Når man taler om fedt, tænker man især på kolesterol og på tri-glycerider eller det, som man normalt forbinder med ordet 'fedt'. Og det er fordelingen af fedtsyrer i tri-glyceridet, der har betydning.

Opbygningen af kolesterol.

Her følger en beskrivelse af, hvad fedtstoffer er biokemisk betragtet. Tilsidst en kort gennemgang af de fakta man har nu med hensyn til sammensætningen i kosten og deres indvirkning på vores sundhed.

Fedtstoffernes tre hovedgrupper

Fedtstoffer findes i tre forskellige former, nemlig triglycerider, fosfolipider og steroler. Disse navne er de biokemiske betegnelser for grupperne af fedtstoffer.

Tri-glycerid

Tri-glyderid består af ét glycerolmolekyle og tre fedtsyrer. Glycerol er skelettet i tri-glyceridmolekylet, formet nærmest som et stort E, og til hvert af de tre ben i E’et er der så hæftet en fedtsyre, der kan have forskellig længde og opbygning.

Tri-glycerid er en oplagringsform for fedt, og det er den form, fedtet har i for eksempel planteolier (flydende), plantefedt (fast), synligt fedt på kød og fedtdepoter hos mennesket.

Fosfolipider

Fosfolipider ligner tri-glycerider, men i stedet for den ene af de yderste fedtsyrer er der påhæftet en fosfatgruppe samt en base. Det giver molekylet nogle særlige egenskaber. Fosfolipider er vigtige for alle cellefunktioner, da membranen rundt om alle celler er opbygget af dem. Fosfolipider er derfor vidt udbredt og indtages i føden gennem blandt andet kød og æg.

Steroler

Steroler er en gruppe voksagtige fedtstoffer der udover kolesterol som det mest kendte omfatter visse hormoner samt forstadier til D-vitamin. Kolesterol findes navnlig i blandt andet kød, mælk, æg og smør.

Hvad er en fedtsyre?

Fedtsyrer er lange kæder af kulstof-atomer med en syregruppe i den ene ende. De indholder et varierende antal kulstof-atomer (normalt et lige antal), og herudover kan de have én eller flere dobbeltbindinger mellem de enkelte kulstof-atomer.

Mættede fedtsyrer

En mættet fedtsyre (SFA) er en fedtsyre, der ikke indeholder nogle dobbeltbindinger mellem de enkelte kulstof-atomer. Jo flere mættede fedtsyrer, der er i et fedtstof, jo mere fast er fedtstoffet.

Mættede fedtsyrer findes hovedsageligt i animalsk fedt, herunder også mælkefedt (smør, ost med mere).

Umættede fedtsyrer

Umættede fedtsyrer indeholder dobbeltbindinger mellem kulstof-atomerne. Mono-umættede fedtsyrer (MUFA) indeholder én dobbeltbinding, og poly-umættede fedtsyrer (PUFA) indeholder to eller flere dobbeltbindinger. Jo mere umættet et fedtstof er, jo mere flydende er det.

Umættede fedtsyrer inddeles i familier afhængig af placeringen af den sidste dobbeltbinding i molekylet. Det er hovedsagelig tre fedtsyrefamilier, der har interesse, nemlig Omega-3-fedtsyrer, Omega-6-fedtsyrer og Omega-9-fedtsyrer. Se også tabel 1 nederst på siden.

De underligt klingende navne er en systematisk kemisk navngivning for, hvordan molekylet er bygget op.

uddrag taget fra netdoktor hvor du kan læse mere

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 22:20

Alle fedstoffer man indtager, lejrer sig ens i kroppens fedtdepoter. men der er stor forskel på deres virkning på kroppen.
Mættede fedtsyrer får man fortrinsvis fra animalske fødevarer og smør og margarine m.m.
Og dem skal man helst undgå, idet det er de mættede fedtstoffer der har en uheldig indvirkning på f.eks. kolesterolindholdet , der igen kan foårsage hjertekarsygdomme.
Men fedtstoffer har organismen brug for. op mod 30 % af ernæringen bør bestå af fedtstoffer, idet de behøves for fornyelse af celler, nyrefunktionen og de røde blodlegemers holdbarhed, for at nævne et par ting.
Og der kommer de flerumættede fedtstoffer ( linolsyre og linolensyre m.fl.) ind i billedet.
Dem kan man ikke selv danne, og de findes i f.eks. vindruekerneolie, majsolie, sojaolie og fede fisk som sild og makrel.

mvh dova

Kommentar
Fra : marie_hs2003

Dato : 05-12-04 22:45

Det er nogle gode forklaringer der er kommet, men jeg har lige et par små tilføjelser som måske kan hjælpe dig:
En umættet fedtsyre er den der indeholder dobbeltbindinger. Det er fordi en sådan dobbeltbinding kan brydes og der kan sættes et hydrogenatom på det c-atom dobbeltbindingen var på, se min tegning...(man kan ikke bare sætte H'et på der hvor der er fri pladser, fordi c-atomet kun kan have 4 bindinger ad gangen).
Altså er den umættet, fordi den ikke er mættet med H-atomer.
Mens mættede fedtsyrer er mættede med H-atomer; de har ikke plads til flere, da de ingen dobbeltbindinger har der kan give plads til flere H-atomer.

=-tegnet er en dobbeltbinding.
- -tegnet er en enkeltbindning

Umættet Mættet
H H H H H H H H
C- C=C - C C - C - C - C
H H H H H H

Mættede fedtstoffer er normalt "hårde" (som i kød og margarine) mens umættede er flydende(olie). Det er fordi at dobbeltbindingerne i de umættede gør at fedtkæderne har et knæk dér hvor dobbeltbindingen sidder. Det gør at de ikke kan pakkes så tæt som de mættede, som bare er lige kæder. (tænk på det som at krøllet papir er blødere en en stabel af nyt ikke-krøllet papir)

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 05-12-04 22:56

tak for alle jeres indlæg..

Jeg har forstået det med dobbeltbindingen, og hvad det resultere i, men hvad gør det for selve fedtsyrens funktion?

Hvilke funktioner har mættede- og umættede fedtsyrere??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 23:57

Altså fedtstoffers primære funktion er at give energi.
Og den energi man ikke forbruger lagrer sig i kroppens fedtdepoter.
Og funktionerne er dem du kan læse i min kommentar, altså at give stof til cellefornyelse m.m.
mvh dova

Kommentar
Fra : bilfeldt

Dato : 06-12-04 00:16

he he, tror jeg har fået formuleret mig lidt skod..

Jeg skal beskrive mættede- og umættede fedtsyre.

Så har jeg beskrevet at forskellen på dem er hvorvidt der er dobbetbindinger eller ej..

Når jeg så læser i min biologibog, står der skrevt at den ene er den "gode", og den anden er den "dårlige", så er det jeg skal bruge et par linier til at beskrive hvilke handlinger de udføre, som katagorisere dem som værende "gode" eller "dårlige"...

Tak..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-12-04 00:21

Nå, men så skal du bare læse min kommentar fra kl 22:20
Det er de gode og dårlige ting de forskellige fedtsyrer gør.

mvh dova