/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Mus slukker uregelmæssigt
Fra : bioh
Vist : 567 gange
100 point
Dato : 05-12-04 00:44

Hej jeg har fået et problem med at min mus slukker når den vil... Det er en Microsoft Intellimouse Explorer 3,0, altså optisk, lyset går ud på den og den går helt død, hverken knapper, scroll eller noget som helst virker. Efter lidt tid tænder den så, men det er sikkert at den også slukker igen efter noget tid.
Jeg har prøvet at bruge en anden microsoft intellimose explorer 3,0 mus som gjorde præcis det samme, og så en gammel kuglemus hvor det ikke skete. Hvis jeg bruger de mus i en anden computer opstår problemet ikke. Jeg har prøvet at bruge USB til PS2 adapteren som følger med, men det eneste der sker er at den også tager tastaturet med sig når den slukker.

Jeg har resat cmos, installeret XP på ny, også uden success.. Håber der er nogle derude som har nogle forslag til hvad jeg kan gøre for at få det til at virke igen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 05-12-04 00:47

Når min mus laver det nummer, hjælper det at geninstallere softwaren fra installations CDrommen.
mvh dova

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 05-12-04 00:55

Hejsa

Jeg holder med dova...
Kan godt se du har reinstalleret windows..... Må jeg så gætte på du bruger den driver windows har brugt som default, istedet for at installere driveren fra skiven du fik med da du købte musen..???

VH
mrhan

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 00:59

Har skam prøvet at geninstallere driveren, bruge den driver som fulgte med musen og opdatere til den nyeste version der et tilgængelig.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 05:36

Har du prøvet med et stykke gammelost ?
Nej, helt ærligt jeg troede, det var gas her tidligt om morgenen.
Efter at ha’ læst spørgsmålet flere gange, tror jeg alligevel, jeg har et bud.
Jeg har forgæves ledt efter pin layout på PS2 og USB. Ok, det er også tidligt.
Jeg ved (mener) de begge køre på samme 5 Volts forsyning
med en eller anden form for strømbegrænser..
Du har fået udelukket fejl på alle musene.
Derfor tror jeg du har periodisk fejl ved spændingsforsyninger til både USB og PS2.
Måske en kold lodning på dit bundkort.
De optiske mus bruger jo mere strøm end den gamle kuglemus.
Gambrinus
Puuhh, NU skal jeg ha’ noget morgenkaffe !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 05-12-04 08:52

Uden at kende meget til det - har jeg en bekendt der er ved at smide den mus a h til - den laver samme nummer - han har lige fået at vide at det er fejl på strøm/spændingsforsyning.
Andet forslag - bruger du genopladelige batterier så sørg for at købe nogen der er i top

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-12-04 09:13

Min mus af samme type,taber hurtigt pusten selvom jeg har 2100 mAh i,den har også fundet på at ville skifte udgang uden påviselig grund

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 09:23

Kender ikke musen. Det er en trådløs vi taler om ik' ?
Mit forslag gælder selvfølgelig for belastningen på USB/PS2.
Selve musen belaster selvfølgelig ikke USB/PS2 ved en trådløs. Kun modtageren.
Gambrinus
PS : Olepost > Skifte udgang ???

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-12-04 10:17

Ja naturligvis,undskyld,Gambrinus
Vi er nød til at være korrekte her Søndag,så vi er nød til at have de rette betegnelser(helst Amerikansk Microsoft sprog) ellers forstår vi slet ikke hvad der menes.KH

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-04 12:18

Hejsa! Jeg har netop adopteret min første optiske mus. Og jeg havde en h....... masse problemer med den i starten. Musen blinkede og strejkede totalt og fordi det var min første optiske mus, så vidste jeg ikke, hvordan en flink mus burde opføre sig. Jeg geninstallerede og jeg nåede endda at gå til forhandleren og fik musen byttet, fordi jeg var helt sikker på, at det var den, der var noget galt med....

Så skiftede jeg måtte..... -og nu er der ikke mere noget galt..

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 05-12-04 12:26

Jeg ved godt, at du sikkert har helt styr på det Bioh, men kan det være så elementært at musen er for tæt på opladeren? Der skal være minimum en halv meter i mellem dem, ellers laver musen numre...
Vaxen

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 12:31

Til jeres information er musen IKKE trådløs, og den får al sin strøm fra USB/PS2 porten.

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 12:48

Gambrinus - Siger du at det er bundkortet som er til rotterne? :/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-12-04 12:52

Min mus er heller ikke haleløs... Prøv med en anden måtte...

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 12:59

Det er slet ikke sådan et problem Birgitta. Min mus har kørt fint i 2½ år på samme måtte. Dit problem var at den ikke registrede når du bevægede musen ikke? Problemet opstod pludselig for 2 dage siden ud af det blå.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 13:20

Tjaaa jeg ser det som en mulighed med en periodisk fejl, når bundkortet skal levere over en vis mængde strøm på USB/PS2 udgangene.
En koldlodning kan opføre sig på den måde, at når en enhed fx en modstand bliver belastet, bliver den varm. Lodningen mister sin forbindelse og modstanden afkøles. Når den er afkølet, oprettes forbindelsen igen og det hele starter forfra.
Mange spændingsreguleringer indeholder desuden en beskyttelse, så der skrues ned for spændingen/strømmen, hvis den bliver overbelastet. (Ligesom en termostat).
Du siger jo at musene ikke fejler noget på en anden pc.
Jeg må indrømme at jeg ikke ved om USB og PS2 er forsynet fra samme sted.
Det er jo ikke sådan at få fat i diagrammer for bundkort.
Hvordan opføre andre USB enheder sig ?
Viser fejlen sig også, hvis du ikke installerer driveren og køre med Windows egen driver ?
Du får måske ikke alle ekstra muligheder som musen har, men prøv at køre uden musedriveren et stykke tid og se om fejlen stadig er der.
Hvis den ikke er, er det jo nok driveren der halter.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 13:37

Jeg kørte med den driver som fulgte med på CD'en til musen da problemet opstod, så slettede jeg denne og kørte standard drivere, hvor den stadig havde problemet, så downloadede jeg og installerede de allernyeste drivere hvor den stadig gør det. Har prøvet at køre med rat til computeren hvor musen havde det problem, men rattet havde ikke problemet, og man må da gå ud fra sådan en ting bruger mere strøm end musen..
Jeg synes at det er underligt at når jeg sætter min mus til PS2 så tager den tastaturet med sig nogle gange når den slukker. Men jeg vil da håbe det ikke er bundkortet den er gal med.. har fået det for 4-5 måneder siden og det skulle være noget af det bedste (Abit NF7-s)

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-12-04 13:42

Prøv i en anden PC,sådan noget kan gå i stykker

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 13:46

Det har jeg skrevet i mit spørgsmål helt i toppen at jeg har gjort olepost.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 13:48

Hvordan ser der ud inde i enhedhåndtering ?
I min BIOS kan man vælge USB keyboardcontrol og USB mousecontrol.
Det kunne også være en mulighed.
Olepost -> Da jeg skrev : Skifte udgang ???
Prøvede jeg ikke på at såre dig, men jeg forstår ikke rigtig, hvad du mener.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 13:53

Alle tingene er installeret i enhedshåndtering, og jeg har prøvet at geninstallere alt der har med USB at gøre derinde. I min BIOS er der kun noget der hedder om USB skal styres af OS (Operating System) eller af BIOS. Den står normalt på OS, prøvede at sætte den til BIOS uden der skete noget.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 14:21

Jaaa, så er jeg ved at være tom for ideer.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 14:25

Hvis man skal efterprøve min teori med hensyn til en periodisk fejl på bundkortet, skal man jo ha' målt spændingen, når musen går ned.
Jeg ved ikke om, du har mulighed for det.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 14:53

Det har jeg desværre ikke. Det er ikke muligt at se med det blotte øje om lodningen bliver for varm? Men det kunne godt lyde som om det var det, fordi lige når jeg tænder computeren så går der 30 minutter ca. før problemet opstår, hvorefter det så sker hyppigere og hyppigere. Så skal det vel til RMA hvis det er det som er problemet :(?

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-12-04 15:19

Kunne det tænkes at varmen simpelhen blev for meget?Prøv at tage siderne af!! Hvis-så koster en ekstra blæser ca 100 kr

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-12-04 15:20

Altså udsugningen,gennemluftningen

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 15:42

Nogle gange kan man være heldig at lokalisere en kold lodning med det blotte øje.
Den vil se mat ud i forhold til ordentlige lodninger og rundt omring komponentbenet vil man kunne se, at tinnet ikke er flydt ordentlig ud og op af komponentbenet.
Andre gange kan man se, at benet direkte sidder løst.
En anden fejl kan være fejlbehæftet modstand, IC, transistor, spændingsregulator, etc.
Man kan få noget ikke ledende kuldespray med et tyndt rør, som man kan sprøjte på de komponenter, man har mistro til, når fejlen er der og på den måde være heldig med at lokalisere fejlen.
Det er jo nok lidt farligt at rode for meget, når der stadig er garanti. Man kan jo risikere at leverandøren ikke vil reparere/ombytte varen. På den anden side kan det komme til at koste penge, hvis man laver en RMA på et produkt, der ikke er fejl på alligevel.
Jeg havde fx en CPU, der simpelt hen målte ca. 30 grader for meget, hvilken medførte at pc’en gik ned af og til, fordi den troede at CPU’en var for varm. Jeg troede ikke selv på det i starten og det var svært at overbevise leverandøren. Jeg skrev en alenlang udførlig fejlbeskrivelse og nævnte også at jeg er uddannet elektroniktekniker. De åd den til sidst.
Men jeg ved selv fra mit arbejde, at periodiske fejl tit er næsten umulige at lokalisere.
For ikke at sige alt for dyre at spille tid på.
Gambrinus
PS : Hvad står RMA egentlig for ? Det må jo være en forkortelse for et eller andet.

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 15:44

Lader ikke til at virke.. har skruet helt op for alle mine blæsere nu, åbnet for vinduet og skruet siden af, men den gør der stadig. Det er som om at det er jo mere jeg bruger musen, desto oftere slukker den.

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 15:50

Det står for Return Merchandise Authorization.. Jeg har engang sendt et bundkort ind til RMA hos shg hvor der egentlig ikke var noget galt, de gad ikke engang kigge på det, de sendte mig bare et nyt med det samme.

Hmm.. lagde mærke til at musen havde problemer med at tænde, hver gang lyset kom igen gik det ud med det samme.. så vendte jeg den om så laseren ikke ramte noget, så tændte den med det samme.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 15:54

Jeg tror ikke på, at omgivelsestemperaturen i kabinettet vil give denne fejl.
Hvis det er strømforsynengins 5 Volt, der går ned, vil andre ting blive trukket med ned.
Pc'en vil gå helt ned, indtil strømforsyningen slår til igen.
Tjaaa så skulle nordbroen eller sydbroen være fejlbehæftet.
Det komme jo an på opbygningen af bundkortet.
Så igen er det meget svært uden diagram.
Gambrinus

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-12-04 15:58

Lån en 3 die mus af samme type og prøv i din maskine,hvis det funker,så skrot den første

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 15:58

Det kan ikke være en form for software problem der ville gå over ved en format c:?

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 16:02

Men min mus virker jo fint i alle andre computere end i denne så det kan jeg ikke se giver nogen mening olepost.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-12-04 16:07

Ja men så spørg du videre,det er dig der sidder med noget der ikke virker

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 05-12-04 16:08

Ja men så spørg du videre,det er dig der sidder med noget der ikke virker,men begynde at splitte PCén ad p.ga en mus der ikke virker,synes mig temmelig tåbeligt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-12-04 16:21

Jeg ville i dit tilfælde gå ind på Misrosoft's hjemmeside under FAQ for at se, om der er andre, der har haft det problem.
Hvis ikke send en e-mail til deres tekniske afdeling og spørg.
Dernæst videre til bundkort leverandøren og gør det samme.
Det er rigtigt, at det desværre er alt for tit, det ikke kan betale sig
at reparere sådanne ting.
Man gør det dog tit alligevel for at samle erfaring og undgå samme fejl ved næsteproduktion af enheden.
Gambrinus

Kommentar
Fra : bioh

Dato : 05-12-04 17:04

Indtil videre når jeg har sendt support spørgsmål til microsoft har de totalt ignoreret det + at det lader til de helst vil glemme alt om at de nogensinde har lavet en Intellimouse Explorer 3,0 mus. Så jeg har bare skrevet en mail til abit om mit problem.