/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
skærm
Fra : Nooben
Vist : 365 gange
150 point
Dato : 04-12-04 23:57

Hej. Har en gammel ??? com. som køre windows ME. for noget tid siden røg skærmen og vi fik en brugt 15 tommer istedet. Problemet med den "nye" skærm er at den ikke bruger hele fladen, dvs at der er et par sorte cm. i begge sider. har prøvet at ændre opløsningen, men dette hjælper desvære ikke, nogle forslag?
på forhånd tak

PS: skærmen er en "ICL ErgoPRO VEL 14C"

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 05-12-04 00:34

Hejsa

Jeg kender ikke lige den skærm...... MEN
Du skriver at du har prøvet at ændre på opløsningen, det læser jeg som om du via windows og egenskaber for skærmen har ændret opløsningen der.....
1. Har du den rigtige driver til den nye skærm....????
2. Har du tænkt på at det måske er rent fysisk at du skal justerer billedet på skærmen. Jeg taler her om de knapper der sidder på skærmen. Der kan man nemlig osse gøre billedet breddere, højerer osv......

VH
mrhan

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 05-12-04 00:45

hej.
har ledt efter drivers, men har ikke lige haft heldet med mig, men jeg syntes bare de plejer at køre alligevel.
Med hendsyn til knapper, taler vi her de goé gamle drejer knapper og de kan også justere billedet, men når man drejet knappen helt i bund, mangler der som sagt stadig et par centimeter. Man få sådan fornemmelsen af at hvis man bare kunne drje knappen mere ville problemmet være løst, meeen det går jo nok ikke at ty til så hårdhænde metoder.

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 05-12-04 01:29

Hejsa igen .....

Nej vold løser nok ikke lige dette problem .....
Har du under skærm instillinger prøvet at lege lidt med frekvensen af skærmen...???
Under fanebladet settings og advanced og så monitor..... prøv at sætte den til 85 hz hvis den ikke allerede står til det...... Måske det afhjælper problemet......

VH
mrhan

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 05-12-04 01:34

thx, prøver det lige i morgen (har slukket bæstet og sat mig ved det der virker...som at stige fra fiat ind i en porshe) gider dig lige en update i morgen. godnat

Accepteret svar
Fra : Gambrinus

Modtaget 150 point
Dato : 05-12-04 06:03

Godmorgen
Det er ikke drivere.
Nogle helt gamle skærme kan ikke nå helt ud til kanten. Har du ikke set Krøniken ?
Jeg har haft samme problem med flere skærme bla. en lille s/h 9”, som jeg kunne forbedre, men ikke få billedet helt ud til kanterne.
Hvis du har mod på det, kan du pille skærmen skilt ad.
På printpladen sidder der højst tænkeligt et par trimmepot.metre.
Hvis du forsigtigt stiller på dem, kan du nok få billedet til at fylde mere.
Pas på når du skiller sådan en skærm ad !
Der er højspænding involveret. Også lang tid efter den er trukket ud ad stikkontakten.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 05-12-04 16:44

Er bange for du har ret gambrinus. må hellere lad værd men at pille skidtet af, har sku ikke den store tiltro til egne evner.
nu vi taler drivers, i ved vel ikke lige hvor man finder drivres til "Enheds Beskrivelse   Type
Creative SB PCI128 (Ensoniq ES5880) Sound Card"
lidt of topic, men jeg har ikke lige haft held med at finde dem.
takker

Godkendelse af svar
Fra : Nooben

Dato : 07-12-04 23:13

Tak for svaret Gambrinus.