/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PSU valg
Fra : plb
Vist : 591 gange
20 point
Dato : 01-12-04 22:18

Hejsa

Når man kigger på en strømforsyning til sin pc så skal den gerne være støjsvag og tror jeg har fundet en der er fin, men hvordan ved man hvor mange Watt den skal have?
Kommer det an på hvor mange HDD og CD/DVD drev man skal putte i sin pc oder was?
Har fundet denne PSU, som skulle være meget strømsvag, men ved ikke hvor mange Watt der er nødvendigt jo!? http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97395

mvh P/lb

Kommentar
Fra : Calleman

Dato : 01-12-04 22:43

Hej Ib.
I "gamle" dage brugte man som standard en PSU på 250W.
Idag hedder det 300-400W.
Med mindre du har planer om det helt store maskine med adskillige indstikskort osv, skulle en PSU på 400W være mere end rigeligt. ;)
Jeg bruger selv en PSU på 300W og har endnu ikke haft nogle problemer.
(Har dog heller ikke investeret i grafikkort det sidste års tid).

[Calle]

Accepteret svar
Fra : Per.Frederiksen

Modtaget 30 point
Dato : 01-12-04 23:39

Antallet af watt kommer helt korrekt an på hvilke komponenter man kommer ind i PC'en.

CPU'en er den komponent som er mest afgørende for watt forbruget, da de nyeste og hurtigste CPU'er kan bruge omkring 100W
En HD, CD, DVD bruger max 20W og typisk 10W.
En 80mm blæser bruger typisk 6W og max 12W, en 120mm blæser bruger typiske 8W og max 25W

Jeg har et 220V watt meter monteret i vægstikket som giver strøm til min PC, det er en ældre model med 2,4GHz P4, CPU'en bruger ca. 54W og hele PC'en bruger ca. 110W, hertil kommer ca. 50W til skærmen.
I min pc er der tre HD, tre CD/DVD drev, 5 blæsere, ca. 10 USB enheder da jeg også har trukket strømmen ud til mine ydre USB enheder)

En af årsagerne til at "gamle dages" PSU var på ca. 250W , det er at de kun leverer 5V og 12V. De nye ATX PSU'er skal også kunne levere 3,3V. Så for at være sikker på at alt stadig fungerer, så kan de nye PSU'er stadig levere de samme watt (eller mere) på henholdsvis 5V og 12V og så kan de OGSÅ levere en hel del watt på 3,3V.

En 400W PSU, vil være rigeligt til selv den mest krævende PC. Selv hvis den skal OverClockes, så vil 400W være nok.

mvh. Per F.

P.S. du kan finde frem til hvor mange Watt din HD bruger ved at læse ampere tallene for 12V og 5V
Da Watt = Volt * Amp,
så kan du fx. finde 12V * 0,850A = 10,2W og 5V * 0,5A = 2,5W ialt 10,2W + 2,5W = 12,7W for den HD

Der findes også en Web side som viser hvor mange watt alle CPU gennem tiderne har brugt, men nu kan jeg ikke lige finde den side. Måske jeg finder den igen lidt senere.

Kommentar
Fra : plb

Dato : 02-12-04 16:21

så hvis jeg vil have 6 HDD og 4 CD/DVD drev og 4 blæsere så skulle det være nok, med 400W?

Kommentar
Fra : Per.Frederiksen

Dato : 03-12-04 01:17

yep!

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 03-12-04 14:49

Tak for svaret Per.Frederiksen.