/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Opslag af "forebyggelse"
Fra : Calleman
Vist : 549 gange
50 point
Dato : 30-11-04 18:26

Hej.
Jeg sidder og skriver en rapport og skal bruge forklaringen på hvad ordet "Forebyggelse" helt præcis betyder samt litteratur henvisningen hertil.
Er der nogen med en nudansk ordbog som kan hjælpe mig?
Jeg skulle også gerne skulle have navnet på bogen, udgivelsesår, forlag, oplag og udgave.

[Calle]

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 30-11-04 18:29

I Politikkens Nudansk med etymologi - 1. udgave betyder det: Prævention, profylakse.

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : annvibeke

Dato : 30-11-04 18:31

I samme bog betyder forebygge:
Træffe foranstaltninger som skal hindre at noget sker i fremtiden.

mvh/ann-vibeke

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-11-04 18:33

Ordet forebyggelse anvendes lidt forskelligt, afhængigt af i hvilken sammenhæng det bliver brugt. Nu stiller du dit spørgsmål i kategorien "Biologi", så det må vel være en Biologisk rapport du sidder med. Fortæl os lidt om hvad rapporten drejer sig om, så kan vi lettere svare dig helt præcist. Hilsen Arne

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 60 point
Dato : 30-11-04 18:59

Nudansk ordbog.
Politikens forlag
13 udgave 1. oplag:

forebygge; -else (efter tysk vorbauen) Hindre at noget sker, f.eks. en ulykke; forebyggelse er bedre end helbredelse; forebyggende midler, jf. præventiv

mvh dova

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 30-11-04 19:14

Hej

Ifølge Politikens Nudansk Ordbog med copyright1999 - trykt i Finland 2001- 1. bogklubudgave, 1. oplag:
= prævention, profylakse

Ifølge Politikens Etymologisk Ordbog copyright og trykning 2000 - 1. bogklubudgave, 1. oplag
= lån fra tysk "vorbauen" bygge (spærrende) foran, forhindre

Mvh Sonja

Godkendelse af svar
Fra : Calleman

Dato : 30-11-04 19:26

Tak for svaret dova - Det var lige hvad jeg søgte! ;)