/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Koding af BÆRBAR
Fra : Genialuz
Vist : 535 gange
20 point
Dato : 28-11-04 23:41

- jeg har erhvervet mig en bærbar IBM computer fra et konkursbo. Da jeg købte maskinen, inkl. taske og lader, ved auktionen var batteriet helt færdig. Jeg har siden da købt nyt batteri.

Desværre viser det sig, at firmaet, som inden havde maskinen anvendte en form for maskinkode, lige underopstart. Koden kan sammenligne med en telefonlåsekode på en mobiltelefon. Jeg kan jo af gode grunde ikke taste den gyldig kode. Firmaet er jo gået konkurs, så her er ingen hjælp at hente.

Da der er tale om en auktion, er der købt som beset, så handlen kan ikke gå tilbage. Jeg synes stadigvæk 5500 kr er mange penge for en maskine jeg ikke kan bruge. Er der nogen som ved om det er muligt at snyde denne kode, eller cracke den?

En arbejdskollega siger at Dells koder er ubrydelige, er det samme gældende ved denne IBM bærbar A30? I såfald har jeg jo købt katten i sækken!!!

Håber på hjælp.

MVH
Jørgen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-11-04 23:54
Kommentar
Fra : Genialuz

Dato : 28-11-04 23:55

Hvad skal det sige BjarneD ingen løsninger?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 00:03

Nu vil jeg ikke være for skråsikker, men meningen er at computeren skal være ubrugelig hvis den bliver stjålet og hvis man bare kunne ressette BIOS somman gør med BIOS password ville det være rimeligt simpelt.
IBM skriver, at motherboard og harddisk skal udskiftes og så er der ikke meget tilbage til den pris.
Kan du ikke støve tidligere ansatte fra firmaet op?
Man kan måske undgå at udskifte motherboard ved at få ændret BIOS, men harddisken er der nok ikke noget at gøre ved.
Du kunne måske høre dem her om de kender en måde http://www.bios-flash.dk/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 00:27

Jeg fandt lige denne triste historie:
Citat
Beware of IBM Laptop Security
Once I had the excitement, nay, the pleasure of trying to crack an IBM Laptop's BIOS password. Sounded simple enough really. I had the manual, an vague idea of the original password and the owner/manager who only wanted the data from the hard drive.He was even willing to help my boss to pay for my overtime. What more could an IT chap want?

A very good understanding of IBM Laptop Security would have helped.

After a week or so of serious hair pulling I relented and with the permission of my CIO I sent the laptop to IBM. The Support Manager there claimed they couldn't remove the password but we could replace the motherboard at a cost of $2000 and that would solve the problem. Considering the laptop was worth about $4000 I wasn't happy with their solution but then again, I wasn't paying for it.

So after three weeks the laptop was returned with a new motherboard, and the same password problem. What IBM had failed to mention was that even after a motherboard is replaced, the password is still encoded into the hard drive and hence totally unbreakable. This was to safe guard the data. It works very well, I can assure you.

I again spoke with the Support Manager only to be told that he needed the password to get into the harddrive. Tired of Support Managers and again wondering why I put myself into these situations I tried everything I could think of with the laptop. Password hacking programs, BIOS Flashes, threats and even the intended use of a very heavy hammer. The laptop and IBM Support were totally oblivious to my requests to get into the hard drive.

Then the CIO got involved and demanded action from the IBM Support Manager. Laptop was quickly sent back to IBM. Laptop returned back from IBM with note saying, ?Thanks for the laptop but can you please supply the password.?

Last I heard the laptop was in a closet collecting mothballs. Remember those passwords guys!

Kommentar
Fra : Genialuz

Dato : 29-11-04 00:44

hello, igen positive udmeldinger? *SUK*

Kommentar
Fra : Genialuz

Dato : 29-11-04 00:44

Hvor har du dette citat fra BjarneD ?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-11-04 00:46

Jeg har en ven der kan ordne det problemet. Jeg har også købt en dell på auktion og min ven måtte bytte ud en bios chips tror jeg det var jeg betalte 1700 kr for stumper og jobben. Så det kan lade sig gøre.
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 00:55

Alimak, i følge de sider jeg har stavet mig igennem er der forskel på Dell og IBM og det jeg har citeret er fra et debatforum hvor der kom mange forslag som dit og hvor ham der er citeret så har fundet anledning til at fortæle sin triste historie.

Jeg vil håbe, at du finder en løsning Genialuz, men det ser sort ud.
http://techrepublic.com.com/5208-6247-0.html?forumID=12&threadID=110438&messageID=667051
http://techrepublic.com.com/5208-6247-0.html?forumID=12&threadID=110438&messageID=661926

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 29-11-04 01:05

Til Bjarne,
Ok, jeg synes synd på Genialus. Da er pengene smidt ud af vinduet.Over 5500kr.
alimak

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 01:10

Jep! Surt!!!!!!!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-11-04 01:34

Lige en lille sidebemærkning da jeg har fulgt med i spg.

Vil det sige, at hvis det er noget almindeligt, at firmaer bruger sådanne koder, så render der folk rundt og laver indbrud for at stjæle computere der alligevel ikke kan bruges til noget som helst???

Genialuz, det var da noget af en kedelig oplevelse at smide så mange penge til noget du sikkert aldrig kommer til at kunne anvende.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 01:41

Det er langt fra alle der kan sikres så effektivt, og jeg vil mene at prisen på den der har været alt for høj da man kan få en helt ny Fujitsu til ca. 7000 og selv om en IBM er dyrere og sikkert mere holdbar så er der hverken garanti eller noget og den kunne lige så godt have haft et ødelagt bundkort eller defekt skærm og det er ting der koster mange penge på en bærbar. Harddisken kan skiftes for under 1000 kr.

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 29-11-04 07:06

nu kunne jeg godt tænke mig , at vide hvilken model det drejer sig om, for man kan resete biosen hvis den kan boote fra diskettedrevet . Eller der er den mulighed at du sender maskinen ind til nogen der kan flashe biosen med en eprom
jeg ved at http://www.edb-mix.dk og http://www.shg.dk/ kan gøre det og jeg mener at det koster ca 200 - 300 kr

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 29-11-04 07:08

okey jeg ser først nu at det var en model a 30

Kommentar
Fra : huntermis

Dato : 29-11-04 07:11

og evt prøv at kigge på dette
http://www.pwcrack.com/bios.shtml

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 29-11-04 08:24

Har selv for et stykke tid siden købt på auktion med en adg kode install,kom om ved det ved at købe et adapter stik 3,5 to 2,5 fra rolline 1-.03.1540 ,satte den i stationær PC og formatterede HD.ingen problemer der.Hvis den er kodet på en sådan måde at det halve af PCén skal udskiftes,hvad gør et stort firma som RankXerox ,Novo etc,så med deres teknikeres PCér i tilfælde af uheld,her tænker jeg på død,fyringer,alm uoverenstemmelser.Jeg syntes ikke det lyder sandsynligt at den skulle være lige til skrotkassen.Jeg giver gerne en tusse for den!!

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 29-11-04 08:25

PS
Det er også en IBM jeg købte

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 10:23

huntermis læs dette fra dit link
Citat
LAPTOP AND NOTEBOOK RECOVERY

Most laptop manufacturers have provided additional safeguards for their computers. We are not aware of any simple BIOS recovery program that works on laptops, nor are we aware of any simple backdoor passwords for these machines. BIOS passwords in most laptops are stored in a special chip on the motherboard and the only way to bypass this password is to replace this laptop security chip. Laptop BIOS passwords cannot be bypassed or reset by removing or shorting the CMOS battery. Further, doing this may cause other system errors and complicate the recovery or your system.

Kommentar
Fra : Genialuz

Dato : 29-11-04 10:46

Hej Ole, jeg forstår ike helt dette "adapter stik 3,5 to 2,5 fra rolline 1-.03.1540 ", er det et stik, så den kan kobles til de større stik på en stationær PC?

Kommentar
Fra : Genialuz

Dato : 29-11-04 10:47

Jeg tog fej, maskinen er ikke en A30 det er en T40, gør det nogen forskel ifm koden?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-11-04 11:03

Alle fra T serien skulle have IBM's pw beskyttelse og er en del af det der gør maskinerne til noget mere end det der ellers udbydes.
Som nævnt i diverse beskrivelser så sidder passwordbeskyttelsen i både harddisk og i en særlig chip på motherboardet og det skulle være det der er årsagen til, at en BIOS recovery er uden betydning. Chippen kan tilsyneladende ikke udskiftes så det kræver udskiftning af motherboard og vil altså ikke være nok, at sætte harddisken op på en stationær da du stadig vil blive bremset af chippen, men jeg syntes du skal gå til IBM for at få af eller bekræftet disse oplysninger, som faktisk også bliver oplyst på deres hjemmeside, og som så understøttes af de oplysninger der kan findes på diverse fora.
Jeg fatter bare ikke, at så defekt en vare er OK på auktion hvis der ikke har været mulighed for gennemsyn. Den slags maskiner sælges normalt til over 10000 kr., brugt.

Kommentar
Fra : Genialuz

Dato : 29-11-04 11:14

Jeg ér nu gået til Forbrugerrådet for at klage min sag, jeg vil have mine penge igen !!!

Men prøver sidestillet med jeres råd, i såfald må nogen betale mine udgifter ved kode oplukningen

Kommentar
Fra : Genialuz

Dato : 29-11-04 11:15

hvad med nogle reservedele der er vel noget ram og DVD drev batt. mv der kan sælges. Men det bliver vel næppe de 5500 jeg har givet for den *SUK*

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 29-11-04 12:16

Jeg "gemmer" mig lige under devisen >>der findes ingen dumme spørgsmål....<<

Selvom firmaet er gået konkurs, så har der jo været nogle ejere bag og dem kan man vel finde i en gammel telefonbog, eller?? Kunne du ikke prøve, at finde og tage kontakt til den tidligere ejer og forklare ham problemet??? Så kan han vel give dig koden?

Bare en tanke...

// Toupie

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 29-11-04 13:14

Vi skal lige være helt sikre på hvilket password det er vi snakker om !!

IBM har flere forskellige, lige fra HD password til "power on" password.

Hvis det er "power on" password kan det godt fjernes.
Power on, er noget af det først som kommer op, på en sort skærm kommer der en hængelås, og så kan man trykke sin kode, som vises med nogle grå prikker.

Er det ovenstående password type vi snakker om ???

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 29-11-04 14:10

Der findes et firma som kan fjerne alle typer passwords fra IBM maskiner, uden at skulle skifte nogle dele ud.

http://www.nortek.on.ca/supervisor_password.html

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 29-11-04 14:33

Jeg ved ikke om du er modtagelig for et forslag,men prøv at købe en sådan adapter ,60 kr ,prøv så at formatt HD,hvis du kan få lov til det.Jeg nægter at tro på at IBM har opfundet den ultimative
spærring.Jeg syntes du skulle prøve inden du smider flere gode penge efter måske dårlige

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 29-11-04 14:35

Her er hele manualen til hvordan du fjerne dit power on password på en T40.
http://www.ja.axxs.net/unlock/t40.htm

Jeg har selv fjernet et power on password på en E600 for år tilbage.

Hvis den er låst med password på harddisken, skal denne sender for at låse den op.

Så op med humøret, det er rent hugge arbejde til en aften eller 2 af få fjernet passworded.
Men følg manualen 100%, du ved jo reelt ikke hvilket type password der er lagt på din computer.

Og hvis du ikke selv har fundet frem til de sider jeg har fundet på nettet har du ikke søgt på de rigtige søge ord.

Du skal søg med følgende kriterier: remove "power on" password t40

og lad være med at læse på IBM hjemmeside, selvfølgelig skriver de at det er umuligt at "knække" deres password.
Det er en salgsargument fra IBM at det er umuligt at bryde paswordet, og selvfølgelig er det ikke det.

OBS: Prøv lige for sjovt skyld at "taste" et blankt password....... !!!

Det er også forholdsvist nemt at bryde koden på en autoradio, selv om forhandleren tager 1000,- kr hvis du har glemt din kode til radioen. Det tager dem 1 min at nulstille koden.

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 29-11-04 14:36

Jeg ved ikke om du er modtagelig for et forslag,men prøv at købe en sådan adapter ,60 kr ,prøv så at formatt HD,hvis du kan få lov til det.Jeg nægter at tro på at IBM har opfundet den ultimative
spærring.Jeg syntes du skulle prøve inden du smider flere gode penge efter, måske dårlige
Det er lavet af mennesker og det kan brydes af mennesker

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 29-11-04 14:39

UPS

Kommentar
Fra : TitTitBiiigAss

Dato : 29-11-04 21:24

Dette må være D A G E N . Der var noget Dovagylp ikke vidste. U T R O L I G T

Den sidste bemærkning er et lysende eksempel på den endeløse serie af højt begavede kommentarer, der flyder fra Dovagylps kloak

[cotat]
Genialuz, det var da noget af en kedelig oplevelse at smide så mange penge til noget du sikkert aldrig kommer til at kunne anvende
[/citat]

Kommentar
Fra : Genialuz

Dato : 29-11-04 22:09

invisible JA JA JA!!! Det er lige netop denne kode der er tale om!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Super, jeg glæder mig til dit næste move i min fortvivlelse!

Er det muligt. at skrive til pr dig mail, for nærmere hjælp?

MVH Jørgen

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 30-11-04 11:02

Jeg kan kun henvise til firmaet, som udfører "operationen" eller bruge den manual som Thulin har fundet et link til.

Men er du 100% sikker på at det ikke bare er et BIOS password ????
Hvis der f.eks. er lavet om på indstillingerne for din bærbare, så vil den sende dig direkte til BIOS. (og evt. spørge efter et password)

Som beskrevet i manualen, find ud af hvilket type password der reelt er på din computer

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 30-11-04 11:02

Jeg kan kun henvise til firmaet, som udfører "operationen" eller bruge den manual som Thulin har fundet et link til.

Men er du 100% sikker på at det ikke bare er et BIOS password ????
Hvis der f.eks. er lavet om på indstillingerne for din bærbare, så vil den sende dig direkte til BIOS. (og evt. spørge efter et password)

Som beskrevet i manualen, find ud af hvilket type password der reelt er på din computer

Kommentar
Fra : Genialuz

Dato : 30-11-04 11:34

invisible:-> Jeg har med stor interesse læst din mail, samt downloaded relevant link fra Thulin. Jeg forsøger den ene af mulighederne senere, nok i aften.

Til jer der ikke mener det kan lade sig gøre, se bl.a. her citat fra http://www.ja.axxs.net/unlock/password_recovery.htm:

"You have most likely received a hefty quote to have your confirmed as "fully functional" System Board [they call it a PLANAR BOARD] removed and replaced with a new one for no good sane logical reason.

You don't even get to keep your replaced System Board, it becomes their property, when I asked what happens to the replaced System Boards, they told me that "we just throw them away", throw away a perfectly good fully functional System Board, right! Where are all the good environmentalists when you need them.

Let me assure you that your unknown password(s) can be recovered from your TP without having to replace the System Board at great expense to YOU, lots of people around the world have successfully used this method, it does work, it is not a joke or a hoax.

If you suspect or believe that my method could not possibly work, or that this is all simply a con or a bad joke, then search the Internet and confirm for yourself what other people say about this web site."

Endvidere har jeg fulgt tråde op med en anden dansk IT mand, som skriver:

">Joe i Australien kan ordne det med din hjælp.
>Jeg har udstyr til at aflæse indholdet af en EEPROM (ikke BIOS'en) på dit
>bundkort. Joe har softwaren til at dekryptere passworded og kan kan sende
>passworded tilbage.
>Joe tager vist ca. 100$ og jeg tager et tilsvarende beløb oveni. Det hele
>er gratis, hvis det ikke kommer til at virke, men hverken Joe eller jeg
kan
>garantere for evt. skader på din computer.
>
>Jeg skal have PC'en her i op til 14 dage for at ordne det.

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 06-12-04 02:58

nogen skal have tildelt point af mig, koden er craket, hvordan gør jeg det, er ret ny!!

Kommentar
Fra : olepost

Dato : 06-12-04 07:52

Fortæl hellere hvilken kode og hvem-hvordan?

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 06-12-04 08:28

Genialuz.. det glæder mig at høre at du fik den til at virke, så du havde nok fået malen fanden på væggen lidt for tidligt.

Men som jeg sagde, så kan det lade sig gøre (uden det helt store besvær). Det er kun et salgs trick fra IBM at de skriver det ikke kan lade sig gøre.

Men held og lykke fremover med din bærbare.

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 09-12-04 11:07

koden bestod af nogle tal og bokstaver.

Det var thulin, der hjalp mig med Joe i australien se linket, og læs og lær:

http://www.ja.axxs.net/unlock/

Og BjarneD, som hjalp mig med ham It gutten, der kunne klare arbejdet via Joe, det tog 2 dage, så det var meget fint

http://www.ja.axxs.net/unlock/

Han kan også klare andet end IBM, men skriv til ham, så svarer han om han også kan på fx DELL mv.

Stor tak til jer alle!

Kommentar
Fra : Jaguaren

Dato : 09-12-04 11:10

Mit store problem er bare nu, at jeg ikke kan opkoble den internettet, den kan godt finde mit netkort (har Bredbånd), men hvergang jeg vil køre installationsguiden, så beder den mig indtaste område nr, ligesom den tror jeg kører med ISDN eller anden tlf.opkobling. Og der er krydset af i "ring aldrig op".

Hvorfor det ikke virker aner jeg ikke, men irriterende det er det.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 09-12-04 11:12

Var det ikke Genialuz, der oprettede spørgsmålet?

Bortset fra det så er det godt nyt for dig og skidt for dem der tror at deres data er sikrede i forbindelse med tyveri.