/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Blæse-System-
Fra : john.Svenningsen
Vist : 345 gange
60 point
Dato : 24-11-04 20:38

Hey jeg har lavet en lille hjemmeside med nogle billeder, som jeg har nogle spøgsmål til.
http://martinslab.users.whitehat.dk/Kandu/index.htm

1. Hvad er markering nummer 2 beregn til.

2. Hvad er markering nummer 4 beregn til.

3. Jeg har læst at markering nummer 5 er beregn til at have en blæser på, men hvordan skal man montere den når de "huller" man normalt skruer skruerne i, er firkantet og hvordan skal den kunne blæse luft ind for der er ingen huller i fronten som man kan se på markering nummer 6, så hvordan skal den få luft den kan da ikke rigtig give nogen effekt.

4. Hvad ville det bedste blæse system være, mit forslag: den i fronten suger ind, den bagerst puster ud den i toppen suger ind. er det en god ide eller er dumt er der nogen der har et bedre forslag

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 20:54

Markering 2 ligner bare et almindeligt luftindtag! Bemærk at der ikke er 4 skruehuller omkring!
Markering 4 ligner osse et luftindtag med mindre der er plads til en blæser nedenunder?
Markering 5 ser ud til at passe til forskellige størrelser blæsere, og der burde komme luft ind fra forsiden, selv om man ikke kan se det.

Den i Toppen ville jeg sætte til at suge ud, da den varme luft stiger til vejrs!
Ud over det ser kabinettet rimeligt ventileret ud, så du burde ikke få varmeproblemer, selv med kun en eller to ekstra blæsere!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-11-04 20:58

men bortset fra den i toppen ville du sætte dem som jeg foreslog så at den i front suger ind, den bagerst puster ud, den i top puster ud.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 20:59

Jep

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-11-04 21:02

jamen den i front hvis nu det er sådan at der ikke er så at den kan få luft fra fronten så sker der vel egentlig ikke noget ved det andet end den blæser det varme luft igennem sig så er der jo ikke sket nogen forskel eller hvad

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 21:09

Så vidt jeg kan se er der ventilation i siderne! Så den vil trække luft ind derfra!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-11-04 21:12

der på sidepanelerne der kan tages af eller hvad??
jamen ville der ske noget ved det hvis ikke der var huller andet end den suger det gennem sig selv

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-11-04 21:29

1. til en blæsermotor
2. indsugning / luftindtag
3. til blæsermotor
4. luftindtag
5. luftgennemgang / måske til blæser for køling af harddiske
6. der er vel huller under og som tedd siger i siden.
Hvis den kasse som du sætter din comp ind i, også har bagvæg uden lufthuller, så må din comp da blive kvalt.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-11-04 21:41

der er ikke væg i selve hylden men der er en "mur-væg" computeren står helt ude i kanten af skrive bordet så der er ca. 6 cm mellem computer og mur men der er jo så også helt frit mellem de 6 cm der er ikke noget på siderne der
er det for lidt DA??????

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 21:47

Tja! Ved du hvor mange grader dit motherboard/cpu/harddisk ligger på nu?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-11-04 21:48

Ok jeg blev bare nervøs for din comp hvis det havde været en lukket kasse- men 6 cm. er ok til luft.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-11-04 21:54

men der er lukket i toppen og eftersom jeg planlægger at sætte en blæser i toppen af kabinettet kan det så blive et problem

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-11-04 21:55

tedd min blæser er 54 Grader

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 24-11-04 21:59

ups retter lige min Cpu er 54 grader

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 24-11-04 22:36

Som det er nu? Og hvilken cpu snakker du om?

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 25-11-04 13:04

det er en amd barton 2800+ ja det er som det er nu kun med cpu blæser og en lille bundkorts blæser der sidder på en eller anden chip

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-11-04 16:39

Det er ikke nogen alarmerende temperatur, slet ikke! Men du kan få temperaturen et nyk nedaf ved at installere extra blæsere! Men der er nu ingen grund til bekymring som det er nu!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 25-11-04 17:58

Jeg har nogle forskellige Fan-Controllere som jeg gerne vil have koblet til men de gør at alle blæserne ikke kommer til at køre lige hurtigt især den itoppen kommer til at køre lidt langsommere end de øvrige som også køre lidt under det normale
Hvil der ske noget ved det anden end at der selvfølgelig ikke blive kølet ligeså godt men vil det gøre noget hvis de ikke kører lige hurtigt

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-11-04 18:20

Tror det ikke! Men du kan jo altid experimentere lidt, så du flytter airflowet i kabinettet! F.eks sætte den i toppen til at køre hurtigere og se om det har indvirkning på temperaturen! Det vigtigste er at den varme luft kommer ud så hurtigt som muligt!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 25-11-04 18:27

ja men den kan da ikke blive varmere end den er nu altså uden de tre blæsere om så de kører langsomt med forskellige hastigheder

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 25-11-04 18:38

Nej den burde blive koldere! Men der skal jo osse være luft omkring kabinettet!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 25-11-04 18:53

Jo den kan godt blive varmere...........................hvis dine blæsere modarbejder hinanden så meget at luften "står stille" hvor der skal køles.

Køleprincippet er at koldere luft bevæger sig hen over noget varmt og optager denne varme. Den nu opvarmede luft skal væk. Den varme luftsøger op.

Koldere luftindtag >>>>det der skal køles>>>>luftudsug>>>>væk (ikke tilbage til comp)

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 10:46

Hvordan kan de modarbejde hinanden

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 19:05

F.eks hvis du osse har en blæser, der blæser koldt luft ind fra oven! Så vil den varme luft jo bare cirkulere rundt inde i kabinettet, istedet for at komme ud!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 19:31

1. hvis den i front suger ind og den i toppen suger ind og den bagerste puster ud så kommer luften da også bagpå
2. men det kan da hellere ikke blive noget problem hvis jeg sætter dem Bagerst puster ud, top puster ud, front suger ind

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 19:33

Nej det lyder korrekt ud fra termodynamiske regler! Gå bare i gang

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 19:38

Rettelse: hvis den i front suger ind og den i toppen suger ind og den bagerste puster ud så kommer luften da også ud bagpå er det korrekt?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-04 19:39

Ja det tilslutter jeg mig også.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 19:46

jeg har nu fundet en løsning ang. den fan controllere der gør at de alle kommer til at køre lige hurtigt men de kan ikke køre fuld hastighed og alle 3 fans bliver kontrolleret på en kontakt det er vel ok at ikke kører fuld hastighed når bare de følges af

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 19:53

Bare der kommer et airflow er det godt nok!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 19:54

Den i toppen skal suge luften ud af kabinettet!!!! Husk det nu! Eller puste ud som du kalder det!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-04 19:56

Jo da - og så slipper du for støjen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-04 20:01

Tedd - der er bare et problem - for der er som jeg har forstået det, lukket i toppen af reolen bagtil.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 20:02

jamen lige godt hvor langsomt jeg sætter controlleren til at køre blæserne så kan computeren ikke blive varmere end den er nu ??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 20:05

Ikke hvis du følger vores forskrifter! Hvis der ikke er rum oven på computeren, så vil den i toppen ikke virke!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 20:12

hvad mener du med "rum" ??
(der er 9 cm fra computeren top til kassens top)
og selvom den i toppen ikke vil virke som du siger så vil computeren da ikke blive varmere vil den???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 20:14

Så er der rum nok Så bare sæt den til at puste/suge ud!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-04 20:14

Nej sådan som du vil lave det bliver com sansynligvis ikke varmere.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 20:15

Nej computeren skulle gerne blive koldere, hvis du følger vores forskrifter!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 20:16

også ligegodt hvor langsomt de tre blæsere kører

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 20:31

Blæserne skal bare køre hurtigt nok til at skabe et airflow inde i kabinettet!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 20:42

jamen hvis ikke de kører hurtigt nok til at "lave et airflow" så kan computeren vel ikke blive varmere end den er uden de tre blæsere

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 20:44

Jo! Så kan blæserne jo blokere for luftadgang! ligesom en prop i en flaske!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 20:49

nå!
jeg har også tænkt lidt over om det harr noget at sige at cpu blæseren og den lille bundkorts blæser(som sidder på en chip) jo kører hurtigere end de tre kabinets blæsere--Har det noget at sige

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-04 20:50

Næ vist ikke .....................men du har jo en udblæser mere så der jo er tale om 4 blæsere. Den fjerde er den som sidder i din strømforsyning i toppen af kabinettet.
Derfor er det også passende med 3 ekstra blæsere.
2 indblæsere og 1 + 1 udblæser (den ene fra strømforsyningen)

Hvordan sænker du hastighedenpå blæserne. (lidt nysgerrig)

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 20:59

hvad siger du "næ vist ikke" til det med cpu blæseren og bundkortsblæseren eller hvad

det er en Controller kaldet en musketeer fra coolermaster så spænder jeg alle samme til den ene fan control der er

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-04 21:09

Det var denne >>>jamen hvis ikke de kører hurtigt nok til at "lave et airflow" så kan computeren vel ikke blive varmere end den er uden de tre blæsere<<<<<

>>>Næ vist ikke .....................<<<

Jeg er ikke så hurtig på tasterne

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 21:32

Det du siger med at der også er en blæser i strømforsyningen kan det blive et problem da de tre blæsere kører langsomere end normalt og den i psu'en jo kører for fuld styrke altså den kører hurtigere end de tre andre kan det blive et problem på nogen måde

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-04 21:39

De to indgangsblæsere vil levere luft nok til den ene udblæser selvom de kører langsommere. I øvrigt trækkes der også luft ind i siderne foran.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 21:41

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1 download everest. Der kan du overvåge temperaturen! Så kan du jo teste forskellige blæser muligheder!

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 21:41

den ene udblæser?? der er jo to udblæsere

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-11-04 21:43

Det lyder som en god idé.
Jeg hopper fra nu.

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 22:00

Jeg kan ligeså godt skrive mine sidste tre spørgsmål i en "komentar"

1. Strømforsynings blæseren kommer jo til at køre hurtigere end de tre andre kabinets blæsere(ind og undsugning)
Gør det noget

2. Cpu og bundkortsblæseren(som sidder på en chip) kommer også til at køre hurtigere end de tre kabinets blæsere gør det noget´

3. jeg kan se på billedet at der hvor front blæseren skal være der er nogle ledninger kan de blive skadet af blæseren som skal sidde der og suge ind og omvendt kan ledningerne sidde i vejen for luften til blæseren

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-11-04 22:47

nej
nej, måske lidt

Kommentar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 26-11-04 23:05

hvilket i spørgsmål 3 siger du "måske lidt" til, det med at sidde i vejen for luften eller hvad??

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 60 point
Dato : 26-11-04 23:46

ja men det går nok!! Bare prøv at sætte dem til og hold øje med temperaturen via Everest programmet!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-11-04 10:04

Ang. spg 3. så generers luften ikke af ledningerne - men det er da altid klogt at sikre sig mod løse ledninger som kan "daske" ind i et blæserhjul.

Godkendelse af svar
Fra : john.Svenningsen

Dato : 27-11-04 13:13

Tedd Gets The Credit But Shares The Glory With Emesen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-11-04 14:00

Håber du får held med dit køleprojekt.