/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Starte Et Trykkri
Fra : Atifalt
Vist : 2606 gange
40 point
Dato : 22-11-04 02:49

Hejsa.. Er der nogen herinde der har haft eller har, eller kender nogen der har haft elelr har et trykkeri?
Jeg ønsker nogen informationer omkring hvordanman kommer igang med at etablere et trykkeri, hvormeget sådan noget koster osv.. Om stor erfaring er nødvendig ?

Jeg vil gerne kunne trykke visitkort, brevpapir, kuverter, plakater op til A3.. Sådan nogen småting..

Er der nogen der kan hjælpe mig med noget?..

Jeg kender til markedsføring, og registrering af firmaet osv, det skulle ikke være noget problem. Men alt det med maskiner, hvilke maskiner, hva man skal passe på osv..

Håber der er nogen der kan hjælpe!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-11-04 05:22

Nu er spørgsmålet hvilken trykmetode agter du at bruge - digitaltryk eller offset og hvis det er offset skal det så være 1, 2, eller 4 farve trykmaskiner ?
Søger du brugte trykmaskiner eller nye ? Hvilke forudsætninger har du for trykning ud over hvad du har beskrevet ?
Har du kendskab til offsettrykning ? idet det er ikke bare er at trykke på startknappen og så kommer der plakater ud !
Hvis det er en brugt offsetmaskine du vill have skal du være opmærksom på at der ikke er slør i lejerne i cylindrerne (pladecylinder, gummidugscylinder og modtrykscylinder) og der ikke er mærker i cylindrerne. Bemærk dig om farve- og fugtevalselejerne er i orden. Du skal ligeledes være opmærksom på at at fugte- og farvevalserne er i orden, så du ikke skal starte med at få dem støbt om.
Du skal evt. forlange at få lavet et prøvetryk med diverse prøvestrips, billeder, tekst m.v.
Hvilken maskine afhænger af de penge der skydes i, idet kvalitet og pris følges ad.

Her er et par links til firmaer der sælger trykmaskiner både til offset og digitaltryk, men der er mange andre.
http://www.man-roland.dk/ny/sider/produkter-services/tryk-roland/tryk.html
http://www.dk.heidelberg.com/
http://www.lasertryk.dk/default.asp?link=http://www.lasertryk.dk/digitaltryk-omdigitaltryk.asp

Her kan du læse lidt om trykning m. offset http://www.mst.dk/udgiv/Publikationer/2001/87-7944-530-6/html/kap11.htm

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-11-04 05:34
Accepteret svar
Fra : steenolsen

Modtaget 40 point
Dato : 22-11-04 10:03

Jeg skal ikke tage modet fra dig, men vil råde dig til at undersøge forholdene i branchen FØR du går igang. Jeg driver til dagligt en webdesignervirksomhed, og laver af og til tryksager for mine kunder. Det er ikke det jeg lever af, men en service.

Det jeg vil sige med det er, at jeg har kendskab til branchen i en eller anden grad, og har fået at vide af en af mine trykleverandører, at ud af de 33 medlemmer der er i brancheforeningen i hans "kreds" kører kun 4 med overskud....

Overvej måske i stedet for at købe maskinerne, at lave layouts, filopsætninger osv. hvor du kan fakturere din timepris videre, og indgå så nogle gode aftaler med nogle leverandører. Det er alligevel almindeligt i branchen, at tryksager jeg bestiller hos A bliver lavet hos B, fordi de samarbejder.

Blot en tanke...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-11-04 11:05

I lighed med steenolsen, vil jeg på det kraftigste fraråde dig at gå ind i den grafiske branche. Branchen har siden 1986 været i krise, og dem der tjener penge på den, er de rigtigt store i branchen. Du skal tænke på, at dine investeringer bliver store, selv med brugt udstyr. Yderligere har der teknologisk set været en enorm udkvikling, og hvis du køber (gl) teknologi, kommer du til at arbejde r- ud af bukserne for at tjene penge, bare til dine investering, desuden skal du regne med PC/MAc udstyr med programmer for 25-40.000,00kr.
Der meget,meget få mindre trykkerier der kan få tingene til at hænge sammen, jeg kender adskillige, der kæmper en næsten forgæves kamp.

Jeg er offsettrykker, f.h.v. trykkeriejer med både offsettryk og digitalprint, også storformat, min kone har nu overtaget hele den digitale afdeling og trykkeriet er afviklet
2 trykmaskiner solgt med besvær, resten er usælgeligt, selv fotosatsudstyr med sidste nye PS level 3 RIP, samt fremkaldemaskine er umuligt at komme af med, det er ikke hurtigt nok, i dasge hedder det Computer to Plade med on-line fremkalder, pris min. omkring kr. 300.000,00.

Jeg startede firmaet i 1969 og måtte tvungent gå på efterløn 9/2-2004, indtjeningen var alt for lille.
Har du spørgsmål til ovenstående så mail på kj@kj-offset.dk

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 22-11-04 11:06

Lige en lillle kritisk bemærkning.

Jeg tillader mig på denne tråd at spille djævlens advokat og fortælle dig at hvis du vil trykke visitkort, brevpapir med mere, så er det ikke den bedste markedsføring du er i gang med, når man kigger på antallet af tastefejl i dit spørgsmål

Godkendelse af svar
Fra : Atifalt

Dato : 22-11-04 13:56

Tak for svaret steenolsen.

Kommentar
Fra : Atifalt

Dato : 22-11-04 14:01

Better_Performance jeg syntes du skal holde dine kritiske bemærkninger for dig selv..
Der er ingen grund til at spille djævlens advokat og forklare mig unødvendige ting.. Ingen har ringet din røv op, så hold dig væk..

Hvis du har noget fornuftigt at sige som de andre, skal du være velkommen til at svare igen.. Hr. Djævle

Kommentar
Fra : Atifalt

Dato : 22-11-04 14:02

& Selvfølgelig tak til alle jer andre, jeg skal gøre godt brug af jeres svar. .Endnu engang tak

Kommentar
Fra : HenrikBo

Dato : 05-12-04 23:24

Hej
Hvordan gik det med trykkeriet.

Man kan godt lave penge - hvis man starter i det små, har køb udstyret meget billigt, næsten ingen husleje og har noget ved siden af, måske trykker man sine egne ting, men i større målestok er det rigtigt, der er meget hård konkurrence

En anden løsning måske bedre er at finde et trykkeri som gerne vil have en mand tilknyttet, måske hjælpe hinanden og starte der, eller købe et der er gået konkurs meget billigt, helst sammen med én der kan trykke.

Hilsen Henrik