/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
cpu og motherboard ?
Fra : plb
Vist : 527 gange
100 point
Dato : 21-11-04 16:43

Hej

Jeg skal have en ny cpu og et nyt motherboard..
Jeg vil meget gerne høre folks bud på hvad der er bedst.
Og hvad alt det der Socket er for noget og L2 cache og hvad det alt hedder.
Ved ikke så meget om hardware så vil meget gerne lære mere og høre hvad i mener!

mvh P/lb

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-11-04 17:01

Du vil sikkert nu få mange bud på hvad der er bedst.
Og det bedste er det motherboard/Cpu som passer til dit behov.
En hastighed på 3-4 Ghz, hvis du skal skrivet brev i word er lidt overkill.
Men skal du rendere i eks. 3Dmax passer hastigheden meget godt.
Af en eller anden fjollet grund holder jeg mig til Intel , men AMD er lige så godt og på nogle områder bedre.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-11-04 17:08
Kommentar
Fra : IPM

Dato : 21-11-04 17:20

Hej er er et godt Bud

Abit NF7 og AMD3000+
Så er du godt kørende
Det mest driftsikre Bundkort.

IPM

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-11-04 17:55

Okay jeg formulerede mig åbenbart ikke godt nok.
Jeg er glad for de svar jeg har fået, men jeg ville gerne se flere bud lidt ligesom emesen's, hvor der er en form for "begrundelse".
Jeg ved ikke så meget om det derfor siger "Abit NF7" mig ikke særlig meget.. jeg ville derfor godt have at vide fx hvad der er godt ved det.

mvh P/lb

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 21-11-04 18:50

Hej
Hvis du går ind i forum under www.edbpriser.dk
Og ser under bunkort så kan du læse hvile anbefalinger dette bundkort har og du kan også se under CPU og se de svar der er kommet i forbindelse med Abit NF7

IPM

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-11-04 20:27

Okay tak IPM, der vil jeg kigge lidt.
Er der nogen der sidder med svaret eller en eller anden artikel eller noget hvor der står beskrevet hvad alle de forskellige ting på cpuen betyder?
fx har jeg hørt en masse snak om noget fan? og om cache og socket, og jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælge pga alle de forskelligheder.

mvh P/lb

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 21:56

Det er jo op til dig? En fremtidssikker PC findes ikke! Så hvad har du tænkt dig at bruge dyret til? Spil af den nyeste slags? Tekstbehandling? Hvad er dine krav?

Kommentar
Fra : plb

Dato : 21-11-04 23:24

Jeg ville godt have et motherboard med SATA og nogle usb 2.0 stik det er det sådan noget af det vigtigste...
kunn godt finde på at købe den her P4 cpu:
Beskrivelse:
Intel P4 3.2 GHZ 478 Pin 800FSB 1MB
Specifikationer:
Hastighed Mhz:   3200Mhz
Kerne:   Prescott
Sokkel:   Socket 478
Front Side Bus:   800
HT-Teknologi:   Ja
L2 Cache:   1024KB
Pakning:   Boxed - Køler inkluderet

kan godt lide det går hurtigt.
men hvis jeg køber en socket 775 i stedet, går det så hurtigere?
og nogen der har et forslag til motherboards med de krav jeg har indtil videre?

mvh P/lb

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 25-11-04 19:58

Pib

Socket 478 er den "gamle" teknologi fra Intels side, mens at den nye hedder LGA. Forskellen er at hvor benene i det gamle var på processoren, sidder benene på det nye på Motherboardet.

Anden forskel er at defleste LGA boards er til PCI-X videokort, noget som i dag koster kassen for noget godt, mens at du med 478 har AGP 8 som standard. Et godt AGP kort kan anskaffes for ca. 350-400 kr. med 128 MB DDR RAM, mens et tilsvarende PCI-X koster ca. 250-300 mere.

3. forskel er at de nye board kun har 1 x IDE controller, men 4 x SATA - dvs. max 2 IDE enheder på boardet til billig penge - f.eks. koster en SATA DVD brænder 40% mere - men det kan fås.

Ja - PCI-X er fremtidssikret, men om 14 måneder skifter Intel processortype, så dit Motherboar er forældet om max. 14 måneder, og det er det også hvis du vælger 478, så jeg ville vælge der hvor du fik mest = AGP/socket 478.

Jeg har selv et intel 875PBZ med en 3,4 Ghz. P-IV, Nvidia FX5200, hvor jeg kan se TV/optage fra video til DVD, så har jeg Pioneer 16x DVD drev og Plextor 716A DVD R/W.

Af hardiske har jeg 2 x 300 GB SATA med 8 MB Cache, og 2 x 250 GB Alm. ATA133 IDE harddisk på IDE controlleren.

Jeg vil/har valgt original Intel fordi det bare er mere driftstabilt end andre boards - og ja det kan overclockes - ike som i gamle dage.

Min maskine har koster ca. 5.500 + momme, og du kan bare vælge andre diske/procesoor, så bliver den billigere.

Lars

Kommentar
Fra : plb

Dato : 25-11-04 20:20

okay, men larsfrohn, på hdd skal man så gå efter hvad for nogle der kører hurtigst altså fx 10000 rpm eller skal man vælge efter mb cache ?

mvh P/lb

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 100 point
Dato : 26-11-04 08:27

Tja - det er som jeg plejer at sige, nogen kan lide moderen, andre datteren, og nogle tager sønnen.... `

Generelt kan siges at jo hurtigere den kører jo hurtigere overfører den data til CPU/Memory/GRafik - MEN.... SATA som det er i dag har en max overførsel på 150 MB/sek. = teoretisk overførsel. Reelt ligger den på omkring 1/2 delen.

Derfor har producenterne lagt cache på harddisk, netop for at "læse" videre på disken, mens processor/RAM etc. arbejder, og det betyder at 1 gang Word/Wordperfect startes, så tager det den tid det tager, mens anden gang, så ligger det hele i cache, og tager under 1/10 sek.

Der er ny SATA 2 standard på vej - regner med at den kommer omkring januar 2005, og her vil der kunne overføres flere MB/sek. end på de gamle, og de vil sandsynligvis blive leveret med 16MB cache i stedet for 8MB.

Jeg har sat mine SATA op i RAID, så XP starter/arbejder hurtigere, for ved at lave RAID kan du "narre" diskene/Processor til at læse fra begge samtidigt = hurtigere overførsel.

Den eneste som har 10.000 rp, SATA er Seagate, og jeg har ikke de bedste erfaringer med Seagate - især hvis din strøm er ustabil, eller dit Board bruger mere V til start - f.eks. supporterer Acer ikke Seagate i deres maskiner netop fordi de har for store udsving i Volt udgangen, og det brænder diskene af før eller siden (og her er der nok nogen som vil reagere - men det er min erfaring).

I dag ville jeg nok vælge Hitachi som er mere stabile, fordi jeg har haft 120GB SATA fra Maxtor, som jeg har skiftet 3 gange p..g.a. de stod af pludseligt.

Så hvad kan jeg anbefale. Hvis du ikke vil satse på at SATA2 kommer til januer (producenterne kan skyde lanceringen) så ville jeg tage en SATA med Cache evt. flere og så lave et RAID for at speede overførslen op.

Lars

Godkendelse af svar
Fra : plb

Dato : 27-11-04 11:04

Jeg tror jeg vil vente til januar og så kigge på de nye SATA 2.
Tak for svaret larsfrohn.