/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Manglende lyd
Fra : marcussen1
Vist : 956 gange
220 point
Dato : 20-11-04 16:23

Lyden mangler pludselig på både min HD med XP, WIN 2000 samt WIN 98. Bevidst har jeg ikke foretaget mig noget, der kan have forårsaget det (men det har jeg vel nok). Der onboard lyd på bundkortet. Er der evt nogle gode svar på problemet, men meget gerne på en let forståelig måde, da jeg er temmelig ubefaren?

Kommentar
Fra : return

Dato : 20-11-04 16:49

prøv at gå i indstillinger for lyd og se om du er kommet til at slå den helt fra

Kommentar
Fra : akle

Dato : 20-11-04 16:52

Umiddelbart ville jeg først checke om du uforvarende har kommet til at slukke for lyden via lydknappen på skærmen. Det kunne jo være årsagen var helt banal.

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 20-11-04 16:55

Hvad med "lyde og lynenheder" i kontrolpanelet??

Kommentar
Fra : ben

Dato : 20-11-04 17:10

har du kontolleret, at der ikke er fadet ledninger af? ellers prøv at kigge på microsofts support side:

http://search.microsoft.com/search/results.aspx?st=b&na=88&View=da-dk&qu=ingen+lyd

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 20-11-04 19:15

Prøv at gå i enhåndshåndtering - enheder t/lyd se om der er gule trekanter-opdate´r driver

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 20-11-04 20:17

Ja, der er et ikon af en højttaler med et gult udråbstegn, det hedder "C-Media AC97 Audio Device". Hvad gør jeg så?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 20-11-04 20:55

Dobb klikker og opdate´r driver

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 20-11-04 20:57

Evt fjern driver helt-sluk PC-genstart.Du siger jo det er onboard

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 20-11-04 21:27

Når jeg forsøger at opdatere, får jeg at vide, at guiden Opgrader ikke kan fortsætte, og hvis jeg går ind i Egenskaber for C-Media AC97 Audio Device, står der 'Enheden kan ikke starte (kode 10)'

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 20-11-04 22:00

fjern driver helt-sluk PC-genstart.Du siger jo det er onboard

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 20-11-04 22:41

Når jeg fjerner driveren i enhedshåndtering og genstarter og derefter går i enhedshåndtering igen, så står den der med gult igen, og det bliver den ved med. Jeg glemte at fortælle, at man kan høre i højttalerne, når jeg tger stikket ud og sætter inde igen, bare sådan et lille skrat.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 20-11-04 23:30

http://www.softwarepatch.com/utilities/cmedia-9738.html
prøv med driver herfra

Dette er en afskrift af en anden med probl med lydkort

Du skal ikke gå ind på C.Media, for at finde driver, men ind på dit budkorts
fabrikant side. AC97, leveres til mange forskellige bundkort og med mange
forskellige chipset, og da alt helst skal gå op i en højere enhed, vil dem
der har lavet dit bundkort have den bedste løsning.
Jeg kører selv med AC97 på mit bundkort (fordi jeg er for fattig, til at
købe et rigtig lydkort), og det kører uden probklemer i WinXP.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 01:05

Lydkortet er vel sat til i bios?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 08:26

Jah,mon ikke?Han siger "mangler pludselig"

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 21-11-04 11:05

Jeg har selv haft samme problem, men løste det ved at fjerne lydkortet i Enhedshåndtering og så installere fra den CD, der fulgte med computeren/bundkortet

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 21-11-04 13:29

Som "Smukke_Ole" skriver, installer driveren igen. Vælg "fra liste", "har diskette".Du skal ikke lade windows søge efter driver, så finder den sansynligvis blot den som allerede er på maskinen, og som sansynligvis er beskadiget.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 14:41

Er marcussen lydhør??

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 16:13

Yes..... men jeg lige kommet ind af døren

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 16:50

Som jeg startede med at sige er jeg meget ubehjælpsom, men prøvede endnu en gang i enhedshåndtering af slette i enheder til lyd, video og spil, men lige så snart jeg har genstartet, står driveren (gul med udråbstegn C-Media AC97 Audio Device) igen under enheder til lyd.......... Jeg gør nok noget forkert.
Der sidder et fysisk lydkort i comp.. Det bruges til WN 98. Sound Blaster Live 5.1. Til det har jeg den medfølgende cd-inst.cd-disk. Kan den bruges, så jeg går uden om onboardkortet?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 16:58

ja,men XP må da registrere lydkortet?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 17:01

Ok men hvor eller hvordan finder jeg det?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 17:04

Men et sidespring,Hvad i alverden har du tre styresyst for,det er da at bede om konflikter

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 17:08

Jeg 3 harddidke i hver sin harddiskskuffe, 1 med WIN 98, 1 med 2000Pro og 1 med XP-home. Spørg ikke hvorfor, diskene er nogle jeg har fået foræret.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 17:22

Ok men hvor eller hvordan finder jeg det?
Lydkortet????
Enh håndtering-dobb klik-opdater driver- stop disketten i

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 17:38

Det har jeg så prøvet uden resultat, der står bare at opgraderingen ikke kan fortsætte. Jeg går ud fra, at den diskette du mener, er XP-home inst.disk.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 17:48

Det der med et sound blaster lydkort, er det en mulighed?

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 17:56

Det er da også sound b jeg mener ,du finder ikke nogen drivere på en install disk
Dobb klik på ikonet for sound blaster--opgrader driver-sæt disk i-kig efter hvad den siger til dig-det skal ikke være automatisk-fra disk eller cd rom

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 18:08

I øjeblikket bruger XP. Skal jeg så indlæse Sound b? Du må gerne kalde mig Spørge Jørgen.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 18:17

Det er da ligemeget hvad du kalder styresyst,der er forhåbentlig ikke forskel i enh håndt fra det ene styresyst til det andet
Bare Dobb klik på SOUND BLASTER OSV

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-11-04 18:32

Hvis du har et lydkort i, ud over det der er onboard.
Så skal onboard lydkort disables/deaktiveres i BIOS.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-11-04 18:33

Kan du få onboard lydkortet til at fungere, hvis du piller det ekstra lydkort ud ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 19:07

Jeg skal først lige høre: i BIOS er der både onboard AC97 Soung og onboard AC97 Modem, skal de begge deaktiveres?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 19:15

Nej! AC97 sound er dit onboard lydkort! Det skal du naturligvis ha aktiveret for at det virker!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-11-04 19:15

Prøv dig frem.
Måske begge.
Du brænder ikke noget af og du kan jo bare stille tilbage.
Har du prøvet med det ekstra lydkort afmonteret ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 19:17

Ok! Du har osse et ekstra lydkort? Du kan kun bruge et af dem af gangen ellers får du konflikter! Så enten slå det onboard fra eller pil det andet kort ud!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-11-04 19:17

Hov, snakker vi om, at få det ekstra lydkort eller onboard lydkortet til at virke ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 19:30

Jeg vil naturligvis helst have onboard lydkortet til at virke, men hvis jeg kan få det andet igang, gør det ikke noget for mig.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 19:34

Ok! Prøv at deaktivere ac97 sound under bios så! Den cd til soundblaster kortet burde osse indeholde drivere til de andre styresystemer!

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 19:35

Tag nu en bestemmelse marcus,det er ikke til at hjælpe hvis man skal gætte hele tiden,"enten onboard eller sound blaster.Pil ud eller deaktiver

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 21-11-04 19:37

Ja, ja, men prøv nu en ting ad gangen.
Tag det ekstra lydkort ud og prøv at opdatere driveren til onboard i enhedshåndtering.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 19:44

Enten eller Det op til dig! Men hvis det onboard ikke er et 5.1 lydkort burde soundblaster lydkortet være bedre!

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 20:05

Jeg prøvede at deaktive 'onboard' i bios, det har jeg nu aktiveret igen. Efter genstart kom der nede i højre hjørne en besked op, om at der er fundet en ny hardware... PCI-Modem, og den kunne ikke installeres. Når jeg så går inde i enh.h. igen findes lyde, viodeo m.m. ikke mere, hvorimod der er kommet et gult? ved andre enheder og et gult? ved PCI Modem. I bios er der på liste nu yderligere kommet: Onboard Ide........both.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 20:07

Du må have en motherboard cd, der fulgte med computeren da du købte den?

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 20:25

Ja det har jeg. Jeg er ked af, at jeg gør det hele lidt tungere end nødvendigt, men jeg er en nydelig ældre herre på 71 år og har kun lært at skrive med griffel i skolen. Hvis jeg skal bruge den motherb.cd, ville jeg gerne vide, hvad jeg evt skal klikke på.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 20:36

Ok Marcus,du skal ikke bevæge dig ind i motherboard forand.Men et PCI modem er ikke det samme som et lydkort.Hvis du vil gøre det rigtige ,så gør en ting af gangen,det nytter ikke du deaktiverer og aktiverer fordi der dukker PCI modem op.Du siger der er ekstra lydkort i,Pil det ud!!

Accepteret svar
Fra : Fjante

Modtaget 220 point
Dato : 21-11-04 20:37

Meld tilb hvad den siger når du genstarter

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 21:06

Jeg prøvede lige at sætte WIN2000 i, blot for at se hvad der skete. Der var lyd på med samme og det samme skete, da jeg satte WIN98 i. Og tilbage til XP, der var også lyd. Hvad er der sket, jeg har ikke foretaget mig andet end det jeg før har skrevet.
Næste problem: Hvem skal jeg give pointene til? Jeg synes, at jeg har fået en enorm hjælp af alle. Man må sige, at I er tolmodige og hjælpsomme. Endnu engang tak til alle.
Hvad med pointene?
Marcus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 21:16

Har du virkeligt brug for alle de styresystemer? Point skal du ikke tænke på til mig, så er der lidt færre at vælge imellem! Du kan jo vælge den der har haft flest indlæg, eller trække lod!

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 21:29

Det lyder fint at det virker,men jeg ville nu også anbefale at afinstall 2 af styresystemerne,særlig når du ikke ved hvad du skal bruge dem til,du kan vel bruge pladsen på de 2 HD til noget andet og XP er jo nok det nemmeste at have med at gøre mht drivere,install, osv

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 21-11-04 21:32

Tak for svaret Fjante.
Med hensyn til antal af kommentarer fik jeg 15 af fjante, 7 af tedd og 4 af gambrinus. Hvad der gav resultatet kan jeg ikke vurdere, men tak til alle endnu engang. (Jeg forstår dog ikke, hvorfor der kom lyd på).

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 21-11-04 21:47

Heller ikke mig, men nogle gange hjælper det bare at gå ind i bios og kigge!

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 21-11-04 21:49

WINDOWS i en nøddeskal
Men tak

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-11-04 02:38

Kommentar
Fra : friis

Dato : 16-03-05 08:20

Hvis det drejer sig om bundkortet K7S5A så er løsningen

www.ecsusa.com/downloads/drivers_k7s.html

Find lyddrivren : sis7012 pci driver v1.06 og installer den i stedet for.

Det løste mit problem !!!

mvh/friis