/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Kan satelitmodtager programmeres til TOR~
Fra : steenfibiger
Vist : 2072 gange
160 point
Dato : 18-11-04 10:23

Jeg kan ikke modtage DR2 som et terrestisk signal, da jeg bor i Århus! Jeg påtænker derfor at købe et frit programmerbart MEDION digitalt satelitmodtageranlæg med 2500 TV-programpladser og 1000 radio-programpladser. Anlæget er forprogrammeret til Astra 19,20, Eutelsat/Hotbird 130 og Türksat. Der er software-opdatering via Astra 19,20 Øst. Selve antennen er 60 cm i diameter af stål.
Mit spørgsmål er, kan jeg benytte dette anlæg til at modtage DR2 fra satelit fra TOR 2, INTELSAT 707 eller SIRIUS 3? og hvordan gør jeg det? Er det vanskeligt?
For ikke at købe katten i sækken, vil jeg være glad for et svar på det spørgsmål. Jeg har flere tekniske specifikationer på modtageranlægget, hvis det er nødvendigt.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-11-04 10:40

Her finder alverdens positioner:
http://www.lyngsat.com/
Tag dine ønsker med til forhandleren (Expert i Ryesgade er nok du bedste), og de vil kunne besvare ALLE dine ønsker.

/PG

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-11-04 10:58

Spørgsmålet jeg ønsker besvaret inden jeg køber anlægget er:" Kan dette anlæg programmeres til at modtage DR 2 uden at jeg skal betale for et kort eller en programpakke, jeg ikke er interesseret i?" Jeg er udelukkende interesseret i at kunne modtage DR2." Jeg er ikke interesseret i at skulle købe noget ekstra tilbehør hos Expert i Ryesgade, hvis tidligere ejer, Helmer Thorsen (Thygesens Radio-TV) jeg kender. Det er med andre ord et spørgsmål, jeg ønsker besvaret, inden jeg eventuelt køber dette anlæg!

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-04 11:16

Nej, du er nødsaget til at have en reciver fra Viasat, og skal derfor betale kortafgiften.
Viasat har monopol på nedtagning af signalet.
Efter at Viasat har foretaget nogle software-mæssige ændringer, er det heller ikke muligt at bruge piratkort mere.

ellebye

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-11-04 11:33
Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 18-11-04 11:35

Ok Guild, men reciver er man nød til at anskaffe sig, og kortet skal man have, selv om man åbenbart ikke skal betale kortafgift.

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 18-11-04 11:37

Nej/måske.(du skal bruge flere penge, end blot prisen på din reciver - intet her er gratis)
Du skriver ikke hvad det er for en MEDION reciver, men for at det skal virke, skal den indeholder afkodning til Viaccess Videoguard eller Conax, eller ha' plads til et CA-modul (tilbehør ca. kr. 1000,-, - ellers kan den ikke. (Bemærk derudover skal du købe/ha' et kort/abonm. for at kunne afkode programmet)

Fra Viasat:
"CA-modul koster 795 kr. og kan bestilles hos din forhandler eller Viasat. Ved DR-kanaler opkræves der depositum for CA-modul"

Skålen skal være rettet ind efter:
Viasat on Sirius 2/3 at 5.0°E
eller
Canal Digital on Thor 2/3 at 1.0°W

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-11-04 11:58

Jeg forstår, at intet er gratis, men jeg betaler faktisk min TV-licens for at kunne modtage DR2. Hvorfor skal Visat, Viaccess Videoguard eller Conax blandes ind satelitmodtagelse fra TOR 2, INTELSAT 707 eller SIRIUS 3? Jeg tror at MEDIONs artikelnr. er 50010627 Alle oplysninger om anlægget er her på tysk:
Digitale Satelliten-Empfangsanlage
• 3500 Programmplätze
(2500 TV/1000 Radio)
frei programmierbar
• Plug & Play
• Anschluss eines zweiten Receivers
möglich
• Optischer und koaxialer Digital-Audio-
Ausgang mit AC 3
• 9 Favoritenlisten
• Vorprogrammiert für Astra 19,20,
Eutelsat/Hotbird130, Türksat, etc.
• Umfangreiche integrierte Online-Hilfe
• EPG (Elektronische Programmzeitung)
biszu 64 Tage ausführliche
Sendungsbeschreibungen (abhängig
vom Programmangebot)
• Senderlisten-Editor: Kopieren,
Verschieben, Löschen
(auch blockweise Operationen)
• Integrierter Videotext mit 2200
Seitenspeicher, Newsflash, Untertitel,
Seitenspeicher, Zoom
• Senderliste und Teletext mit PIP-
Funktion
• Timer 12fach, Steuerung über Datum
oder eine beliebige Kombination
von Wochentagen.
Direkte Programmierung aus dem EPG
• Signalstärkeanzeige mit speziellem
Levelmeter und vergrößerter Anzeige zur
perfekten Antennenjustierung
• Mehrsprachiges OSD
• Zwei integrierte Spiele
• Sleeptimer
• Kalender
• DISEqC 1.0 und 1.2
• Software-Update via Astra 19,20 Ost
Downloadzeit < 3 Minuten
• Senderlisten-Update via Astra 19,20 Ost
Downloadzeit < 2 Minuten
• Kurzhilfe für Tastenfunktionen
• Slim-Line-Gehäuse
(ca. 280 x 185 x 45 mm)
• Vierstellige LED-Kanalnummernanzeige
Anschlüsse:
• 1 SCART-Anschlussbuchse für TV
(RGB, Y/C, FBAS, 16:9 Signalisierung)
• 1 SCART-Anschlussbuchse für
VCR (FBAS)
Signaldurchleitung VCR auf TV
• 2 Cinch Audio
• 1 Cinch Video
• 1 Cinch SPDIF/AC3 (koaxial)
• 1 Optisch SPDIF/AC3
Lieferumfang:
• Receiver
• Fernbedienung inklusive Batterien
• SCART-Kabel voll beschaltet
• 20 m Koaxkabel, dämpfungsarm,
4 lose F-Stecker
• Universal Twin LNB
• 60 cm Stahl-Offset-Spiegel mit
galvanisch
verzinkter Masthalterung
• Wandhalter, galvanisch verzinkt
36 Monate Hersteller-Garantie

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-11-04 12:11

Signalerne er kodede. Det betyder at du SKAL kunne afkode, og dette gøres med et "smart-card". Er der embedded software i recieveren skal der "kun" bruges smar-card, hvis ikke skal der være indgang til CA-modul.
Hertil kommer at Viasat vil "godkende" de enkelte mærker (står listet på linket jeg gav 11:33)

I Nordic (samarbejde i hele norden) blev man i 1998 (så vidt jeg husker) enige om en helt masse platforms, men Viasat har konsekvent IKKE overholdt disse aftaler. Selv DR brød også disse platforms, og fulgte med Viasat .. utroligt, men rigtigt !

Viasat føler sig som små "konger". Havde et andet firma behandlet kunderne, som Viasat gør .. var dette firma røget på r... i løbet af 2 dage. Jeg har i protest skrottet mig anlæg, og hvis 200 - 300.000 andre kunder ville gøre det samme .. så kommer der andre boller på suppen !

Viasat "stinker" langt væk af svensk formynderi .. og Viasat er et SVENSK firma !

/PG

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 18-11-04 12:38

ved du hvilken sattelit DR2 sender fra og hvilken frekvens.
Fleng

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-11-04 13:03

Tag telefonen og ring til DR, find deres nr. på tekst TV
på et tidspunkt kunne man få et gratis kort til DR2 til de digitale satelit modtagere, jeg ved ikke om det gælder endnu
måske kan du også prøve at kontakte CANAL digital

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-11-04 13:12

Tak for alle de mange mange forklaringer og forslag, men jeg kan ikke selv gennemskue om jeg umiddelbart kan omtalte digitale satelitmodtager, som jeg startede med at skrive om. Her kommer informationer fra DR:

DR PÅ SATELIT
DR har siden 1996 udsendt DR1 og DR2 digitalt og DR2 analogt fra satellit. Den digitale sending af DRs signaler sker fra satellitterne Thor II på positionen ca. 1 grad vest, Sirius 3 på positionen 5 grader øst og Intelsat 10-02 (kun til udlandet) på positionen 1 grad vest. Sending af analoge signaler sker via satellitten THOR II. Det digitale og kodede

DR1 program bliver taget ned på de 11 hovedsendere i Danmark (TV- Recieve Only), og her bliver det omdannet og udsendt fra sendemasterne i det nuværende PAL system.

De digitale modtagere vil det første par år være såkaldte Set Top boxe, beregnet til enten satellitmodtagning (DTH dvs. Direct To Home) eller til kabeltilslutning. Disse boxe vil sikre den nødvendige dekryptering af programsignalerne og omdanne det digitale signal til et analogt PAL signal, der kan ses på et normalt TV-apparat. Dekrypteringen (der sker med et gratis "smart card" og et CA-modul) vil være nødvendig, da DR TV af ophavsretsmæssige grunde bliver nødt til at kryptere alle satellitudsendelser, fordi de kan modtages langt uden for landets grænser. Både DR1 og DR2 distribueres efter DVB standarden (MPEG2-kodet) med krypteringssystemet Conax fra satellitterne.

Digital adgang til DR1 og DR2 I Danmark:
Thor II på positionen 0,8 grad vest, der transmitterer på Frekvens:11.403 MHz
Polarisation: Lineær Vertikal
Symbolrate: 24,500 Mbaud Forward Error Correction: 7/8.
Det er også her du finder radiokanalerne P1, P2, P3 P4 (København) og DR klassisk.

DR har aftalt med Canal Digital og ViaSat, at disse administrerer og udleverer adgangskort (smart card) til brug for parabolejeres signalmodtagelse af DR. I aftalen indgår at:

seere som modtager en "digital pakke", også kan modtage DR1/DR2/P1/P3/DR-Klassisk. Endvidere at dette fortsat vil være tilfældet, hvis seeren opsiger abonnementet på de øvrige kanaler i "pakken".

seere som alene ønsker at modtage DR-programmerne kan få tilsendt et "DR-alene" smart-card.

smart-cards udleveres centralt fra Canal Digital og ViaSat, hvis seere kun ønsker DR's kanaler.

Under alle omstændigheder gælder, at smart cards er gratis, hvis disse alene er gældende til DR.
Canal Digital kundecenter kan kontaktes på telefon: 7013 1919
ViaSat kan kontaktes på telefon: 7013 4050

Analog adgang til DR2 i Danmark:
Det er også Thor II satellitten, der distribuere DR2s analoge D2-MAC signal.
Frekvens: 11.434 MHz
Polarisation: Lineær vertikal
Krypteringssystem: "Eurocrypt"

Det er aftalt med Canal Digital og ViaSat, at der ikke udleveres flere smart-cards for analog modtagelse af DR2. I fortsættelse heraf er aftalt at:

seere, som alene modtager DR2 analogt, fortsat vil få opdateret deres kort.

seere, som i dag har en analog pakke, fortsat vil kunne se DR2, hvis de opsiger deres abonnement på de øvrige kanaler i pakken eller, hvis operatøren lukker for disse.

Altså vil seere, som modtager DR2 analogt via parabol i dag, også fortsat kunne modtage DR2. Men antallet af "analoge" seere udvides ikke. Under alle omstændigheder gælder, at smart cards er gratis, hvis disse alene er gældende til DR.

Digital:
Sirius 3 på 5 grader øst. Her sendes udover TV-kanalerne DR1 og DR2 også radiokanalerne P1, P3 og DR Klassisk. Frekvens:11.823 MHz Polarisation: Lodret Forward Error Correction: ¾ Symbolrate: 27,500 Mbaud.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 18-11-04 14:27

Læste lige den lange specifikation igennem (Tysk er ikke mit speciale).
Kan ikke se hvor mange kort-indgange der er på reciveren ?
Om der er embedded conax (benyttes af Canal Digital) eller Viaccess (benyttes af ViaSat).
I den model jeg skrottede var der 2 indgange (1 med conax og 1 med viaccess) kun til smart-card og 2 indgange til CA-modul+smart-card.
Mit bedste råd: Sæt dig RIGTIG godt ind i hele denne "jungle" INDEN du køber den tyske model, og få den tyske butik til at bevise, at reciveren opfylder dine behov. Handler du omkring Flensburg har alle forhandlerne de danske ViaSat og Canal Digital kort til deres demo-modeller .
Det vil jo være ærgerligt hvis der ikke er taget højde for de 2 danske standarder. Der findes ”et hav” af afkodningssoftware.
/PG

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 18-11-04 14:45

du kan se DR2 på alm. antenne med ekstra udstyr
mange steder i dk
spørg DR hvor

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-11-04 18:08

Kommentar til Ferik,
Jeg har haft radiostøjtjenesten på beseg. DR2 kan ikke under nogen omstændig modtages terrestisk i Århus, da frekvensen bruges til en lokal TV-kanal for Samsø.
Jeg prøver at tale DR. Tak for alle gode råd, som jeg vil fordybe mig nærmere i.

Accepteret svar
Fra : kjeldal

Modtaget 160 point
Dato : 19-11-04 01:10

Hej steenfibiger.
Du kan IKKE modtage DR2 på omtalte reciver.(den kan kun bruges til ukodet programmer/Free TV)
En anden mulighed kunne dog være:
Medion AG
Digitaler Satelliten Receiver MD 3160
2 Common Interface Einschübe, 3400 Programmspeicherplätze, Integrierter Videotext, leichte Bedienbarkeit, Fast Zapping, Free TO AIR, Software- Updates via ASTRA 19°

Artikel-Nr. 50007890

Men her SKAL du også bruge et Conax CA-modul samt et smartcard/abonm.
Men så er prisen altså pludselige noget mere end de € 79,00 du kunne købe reciveren i Tyskland for.
Kig hellere på www.dba.dk, her kan du finde en billig brugt reciver fra kr. 500,- & et CA-modul fra kr. 600,-.

/Kjeldal

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 19-11-04 09:52

Tak for svaret kjeldal. Du har afklaret, at jeg ikke skal købe dette tilbud fra ALDI i Tyskland. Jeg er vred over at DR2 er en hemmelig terrestisk kanal i store dele af Danmark, på trods af at alle betaler licens til terrestisk distribution af denne kanal.
Mange venlige hilsener
steenfibiger