/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Lydkort på bundkort
Fra : KaVAkandu
Vist : 668 gange
100 point
Dato : 15-11-04 15:10

Jeg har en Medion komputer, med et MSI bunkort MS-6524/6701, hvor jeg mener at lydkortet (Realtek AC97), har nogle fejler.
Det er først efter, at jeg er begyndt at overspille mine LP plader til CD, at jeg har lagt mærke til det.
Jeg har grammofon med forforstærker, de programmer jeg bruger er helt i top, men det er ikke til at styre indgangs signalet, lige meget hvad jeg gør, er den ene kanal altid med støj/brum på.
Jeg er godt klar over, at det bedste ville være, at købe et rigtigt godt lydkort, men der skal vel ikke være støj/brum på det, der er på bundkortet.

Venligst KaVAkandu

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-04 15:19

Har du prøvet med linie ud fra gramofon til linie ind på lydkort.
Prøv at vende strømstikket til gramofonen
kan du sætte strømstikket fra gramofonen til samme samledåse som comp
det var lidt idéer.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 15-11-04 15:35

Tak emesen.
Jeg har prøvet alt, men jeg glemte også lige at skrive, at jeg har arbejdet meget med Hi-Fi.
Både professionelt og amatør.
Så jeg mener, at jeg har en del viden inden for Hi-Fi.
Men når det gælder komputer, så er det en anden sag.
Det jeg helst vil have jeres mening om, er skal jeg sende den til service og måske bede om et nyt bundkort eller hvad.
Hvis jeg mener at der er noget defekt eller galt med bundkoret så har jeg vil lov til det ikke, men det bliver jo altid en meget lang diskussion ikke.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-11-04 15:44

OK
Jo en lang diskusion og et godt lydkort koster jo ikke så meget.
Men du skal vist lige deaktivere det indbyggede lydkort inde i bios.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-04 15:45

Hmm? Skal sådan en grammofon ikke ha en jordledning?

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 15-11-04 15:51

Jo tedd det skal den, men det har den også, men er det jo kun den ene kanal, som der er problemmer med.
Hele mit komputersystem har jord, det har sin egen grubbe på eltavlen, med rigtig jord.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-04 15:54

Det kunne nu godt lyde som om skærmen til stikket var defekt! Prøv at bytte om på ledningerne og se om støjen kommer fra den anden kanal?

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 15-11-04 16:17

tedd

Jeg har efter min mening prøvet det hele.
Det er min mening kortet (chipen) eller nogle stik på bundkortet, der er noget galt med, for jeg kan heller ikke slå det fra under lydindstillinger, hverken i indspilning eller afspilning, skal man ikke kunne det.
Ellers fungere mit bundkort OK, særdeles efter at jeg har fået opdateret Bios og driver til de seneste.
Jeg køre Windows XP home sp2.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-11-04 16:20

Hvis du er sikker på at det ikke er stikkene ind der er fejl på, jo så må det være lydkortet!

Kommentar
Fra : acronym

Dato : 15-11-04 16:32
Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 15-11-04 16:41

Tak for linket acronym, men det var ikke det jeg søgte.
Se mit indgangs spørgsmål.

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 100 point
Dato : 15-11-04 19:17

For at teste burde du prøve:
1. Gramofon på andet anæg.
2. anden inputenhed til pc, eks en walkman.
pc'en bruger jo minijack. Min lineuot sidder til en forstærket og jeg midster nogen gange venster lydkanal, når at jeg vrikker i jackstikket,
kommer den tilbage, altså dårlig kontakt.
Hvis du montere et nyt lydkort, så husk at onboard lydkortet skal slås fra,(jumper på motherboardet).
Minijack er bare ikke så stabile, jeg tror at det er omkring dem og ikke lydkortet der er et problem.
Jeg gætter at det er den smalle midterdel på jackstikket der er venster, da denne nok har sværrest ved at ramme en ordentlig forbindelse.
Jeg har også set at der er en lille foreskel på han-minijack nogen er lidt længere end andre, og indsnævringen lige før spidsen, kan være stor/lille
sidde langt ude/inde, det har jeg haft drillerrier med.
Husk at teste gramofon/walkman med samme ledning.
men et nyt lydkort er jo ikke det dyreste, mener at www.sandberg.it har et usb lydkort, så burde du slippe for at koble det gamle fra.
Mvh.Natmaden

Godkendelse af svar
Fra : KaVAkandu

Dato : 16-11-04 16:10

Tak for svaret natmaden.

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 25-11-04 11:18

Hej

Jeg er igang med at få det undersøgt, men den ene kanal er med brum/støj, det er venstre.
Nogle af problemmerne har jeg fået styr på, ved at jeg har indsat en anden forstærker, mellem grammofon og komputer.
Så vidt jeg kan se er det noget ned DC/spændingen - DC offset.
Ved det ikke rigtigt, men fortsætter

MVH. KaVAkandu

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-11-04 16:48

testforeslag:
1 ombyt phono mellem pc og anlæg, gik brummen til højre kanal.
2 prøv det samme mellem anlæg og gramofon
3 prøv med anden lydkilde en gramofonen.

tror ikke at det hjælper, men prøv at vende 220v stikket til gramofon eller til anlæget.

Jeg formoder at gramofonen lyder normalt gennem højtalere sat til anlæget.

Håber at du finder en løsning.
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 25-11-04 19:20

Hej

Tak for dine forslag.
Men det er i komputeren problemet er, men jeg´har fået det minimeret, ved at sætte en ekstra regulering imellem grammofon og komputer, så ved at sætte indgangssignalet (følsomheden) i komputeren, så lavt som det kan være, har jeg fået lidt styr på det, men jeg vil stadigvæk arbejde med det.

Mvh. Karsten