/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Ny harddisk!
Fra : Aben_I_Bur
Vist : 530 gange
40 point
Dato : 10-11-04 20:02

Jeg vil ud og have en ny harddisk. Jeg har kigger lidt inde på edbpriser.dk Jeg vil have en 200gb. Jeg kan se af prisen er meget forskellig på de forskellige harddiske, afhængig af omdrejningstal, buffer og søgetid. Kommer mine spil til at køre meget langsommere, hvis jeg køber en harddisk med langsom omdrejningstal, buffer og søgetid? Og hvor vigtig er omdrejningstal, buffer og søgetid egentlig? Harddisken skal primært bruges til at have film og musik på, og der skal nok også lægge nogle enkle spil på.

Så kan i anbefale mig en god billig harddisk, på 200gb?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 10-11-04 21:23

har lige købt en maxtor diamondmax 10 fra edbpriser, som er ganske udmærket. den her http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101494 osse kun til det du nævner.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 21:24

Jeg ville købe denne her:
Hvis du har SATA
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65069
eller denne hvis du har ATA
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65070

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-04 21:25

Seagate er det mærke jeg holder mig til
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65070

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-04 21:26

Godt emesen

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 10-11-04 21:26

hov hov hov, det går galt det her.

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 10-11-04 21:40

emesen:
Og den er fin nok til at køre spil på? Altså spillene vil ikke køre langsom på den?

Og lige én ting til:
Hvordan ved jeg om jeg har ATA eller SATA?

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 10-11-04 21:51

Okay, har lige downloadet EVEREST og har fundet ud af at min harddisk er ca ligeså hurtig som dem du henviser til emesen.

Jeg tror det er en ATA jeg har. Inde i EVEREST i menuen til venstre, under den der hedder lager, kommer der en frem der hedder ATA. Og så valgte jeg at lave en rapport:

ATA Enhed Fysisk Information:
Producent Seagate
Harddisk Navn Barracuda 7200.7 120022
Form Faktor 3.5"
Formatteret Kapacitet 120 GB
Diske 2
Antal Plader 3
Fysisk Størrelse 146.56 x 101.85 x 26.1 mm
Max. Vægt 635 g
Gennemsnitlig Tilgangstid 4.16 ms
Rotations Hastighed 7200 RPM
Max. Intern Data Hastighed 683 Mbit/s
Gennemsnitlig Søgetid 8.5 ms
Interface Ultra-ATA/100
Buffer til Vært Data Hastighed 100 MB/s
Buffer Størrelse 2 MB
Spin-op Tid 10 sek.

Er det så ikke en ATA jeg har?

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 10-11-04 21:56

Opdagede lige, at de 2 harddiske du linker til, står ved den du siger er ata: Stik: Seriel ATA
Og ved den anden står der: Stik: ATA-100

ATA-100 betyder det at det er en SATA?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 10-11-04 22:05

nej ATA 100 er skod og gammelt, hvis det skal være ATA skal det være ATA 133 og en alm ATA har de brede IDE kabler, mens en SATA kun har 4 tynde tilgangsledninger. derpå kan du se det.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 10-11-04 22:07

Nej du har en ata 100 ligesom den emesen og jeg linker til! Mærket er forøvrigt osse det samme, men den der bliver linket til har 8 mb cache istedet for 2mb som den der sidder i har. Seriel ATA er det samme som SATA

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 22:07
Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 10-11-04 23:18

Hvilket fabrikat du køber, tror jeg er en smagssag, de er i bund og grund ret ens.

Jeg kører kun med Maxtor, jeg hader støj fra min PC og Maxtor's diske er ret støjsvage.

Men jeg vil dog stærkt anbefale én med en buffer på 8 MB, den er godt nok ca. 50 kr dyrere, men det kan betale sig.
Bufferen får diske til at køre lidt hurtigere (ikke omdrejningerne), det er et lille ramlager, som hardisken bruger til at gætte hvad du vil læse som det næste, det lægger den så i bufferen, som er meget hurtigere end disken, da det jo er ram. Mere ram = højere hastighed.

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 10-11-04 23:27

at der står ata 100 ved seagaten er en fejl det er en ata 133

kort
maxtor er hurtiger end seagate men larmer lidt mere og har lidt stører fejl %
seagate er lidt langsomer men siger ingen ting og har den laveste fejl %

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 11-11-04 00:11

>danatool. Har du grebet det ud af den blå luft, eller har du noget dokumentation for det??

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 08:48

Det er ligemeget hvad i siger for (7-9-13) jeg har ikke haft bøvl med Seagate baracuda.
Måske ikke så hurtig..........men ingen støj.
Så den holder jeg mig til - nemlig.

Vil du ha' fart på så køb to SATA og sæt dem som Raid 0 (hvis bundkortet kan)
2 stk. 120 GB = 120 GB og næsten dobbelt hastighed.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-04 09:45

Emesen er du kommet for sent i seng eller for tidligt op ?
(2 stk. 120 GB = 120 GB) 2x120 GB = 240 GB.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 11-11-04 09:54

Ellers enig. Seagate, Maxtor eller Western Digital. Det er en smagssag.
Maxtor giver mest for pengene ( kr. 3,84 pr. GB ).
SATA/ATA ? SATA er ikke så meget hurtigere en ATA.
Hvis ens bundkort ikke understøtter SATA skal man ikke blive nedtrykt af den grund.
Gambrinus
PS : Aben_I_Bur
Du skulle lige tage dig tid til, at læse lidt på lektien, i det link jeg gav til guiden på EDBPriser.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 11-11-04 09:58

Begge dele
http://www.pcguide.com/ref/hdd/perf/raid/levels/singleLevel0-c.html
Description: The simplest RAID level, RAID 0 should really be called "AID", since it involves no redundancy. Files are broken into stripes of a size dictated by the user-defined stripe size of the array, and stripes are sent to each disk in the array. Giving up redundancy allows this RAID level the best overall performance characteristics of the single RAID levels, especially for its cost. For this reason, it is becoming increasingly popular by performance-seekers, especially in the lower end of the marketplace.

Øh - sov godt Gambrinus.....................

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 11-11-04 12:59

Okay, mange tak for svarene :) Jeg tror jeg vil købe denne her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65070 (den som emesen linkede til)

Lige én ting til, når jeg skal sætte harddisken til, så kan jeg da godt bruge det IDE kabel jeg allerede har? Altså hvis jeg køber den her?

Kommentar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 11-11-04 13:00

Okay, mange tak for svarene :) Jeg tror jeg vil købe denne her: http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65070 (den som emesen linkede til)

Lige én ting til, når jeg skal sætte harddisken til, så kan jeg da godt bruge det IDE kabel jeg allerede har? Altså hvis jeg køber den her?

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 40 point
Dato : 11-11-04 13:20

Seagate Barracuda 7200.7 Plus
200 GB / 7200 rpm / 8 MB / ATA-100 / 8.5 ms
ATA-100
DMA/ATA-100 (Ultra
40-PIN IDC: 1
Antal: 1
Forbindelsestype: 40-PIN IDC
Grænseflade (lagring): ATA-100

Den bør køre på normalt IDE fladkabel

Godkendelse af svar
Fra : Aben_I_Bur

Dato : 11-11-04 13:35

Tak for svaret emesen.