/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Det danske sprog
Fra : calista
Vist : 921 gange
50 point
Dato : 10-11-04 11:02

Jeg var til et møde i går. Under mødet kom følgende sprog bøffer frem:
"Jeg fik en håndværker, til at reparere fugerne nødtørstigt."
og
"Man skal tage rygterne her i huset med et gram salt"

Det hedder da NØDTØRFTIGT og GRAN salt, ikk??
Eller er det mig, der skal have skolepengene tilbage?*GG*

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-04 11:05

Næh, det tror jeg ikke

Accepteret svar
Fra : Better_Performance

Modtaget 60 point
Dato : 10-11-04 11:06

Du har ret

Men hvis du har betalt skolepenge kan det da godt være du er blevet snydt, undervisningssystmet i DK er langt henad vejen ganske gratis (med mindre naturligvis du har gået på privatskole) så måske du selv har gjort dig skyldig i en bøf som omend den er grammatisk korrekt er forældet i sin betydning

Kommentar
Fra : calista

Dato : 10-11-04 11:09

B_P, har skam gået både på privatskole og privatgymnasium
Men jeg er da glad for, at jeg har ret*GG*

3773. hvad tror du ikke?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-11-04 11:09

Calista - du har ganske ret!

Men sådan er der så meget - se f.eks. hvor mange der har problemer med "ligge eller lægge".

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 11:11

Annonce for et autoværksted :

Har du problemer med rust ? ..ellers kom til os : Alt rustarbejde udføres.

Den måtte jeg lige læse 2 gange !

...men det er da meget betryggende, hvis man lige har købt en ny bil

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 11:22

Hej Calista.

Selvfølgeligt har du ret.

Den danskre spok er en svær en og den blir værstere og værstere, men jeg er sku da ligegyldig.

Men selv for veluddannede indfødte kan det være svært.

Hvorfor er det f.eks. vigtigt at skrive visse navneord med stort? Kan det ikke være ligegyldigt? spørger mange unge elever idag.

Nej det kan ikke. Se denne lille fortælling:
Citat
Navneord med småt/stort:

Nede på fortovet står Nielsen og maler Sørensen. Bagved står Jørgensen og tømrer Hansen sammen. For lidt siden gik Larsen og smed Christensen hen ad gaden. I en port står Andersen og slagter Jensen og nu kommer Schmidt og fisker Holm op af en kælder.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 10-11-04 11:40

Kommer lige ti lat tænke på en avisannonce for Panda Antivirus

Beskytter effektivt mod:

Antivirus
Spam
osv

Hvad er ideen i at blive beskyttet mod antivirus?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 11:46

arne.jakobsen -> Der du går galt i byen, er du ikke benytter navneordets bestemte form :

maleren, tømren, smeden, slagteren og fiskeren.

Bruger du de ubestemte/bestemte navneordsformer korret, har du ikke dette problem

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 11:48

Du har næsten ret - men i min privatskole brugte vi et "fyr salt"

Kommentar
Fra : calista

Dato : 10-11-04 11:49

Hihi, AJ,B_P og Molo.
Sjove ting i har fat i der Det er sgi noget snavs, der der antivirus.. Puha da:p
Rust? Jeg er ikke specielt rusten, vores gamle bil var tilgengæld:p

ved i hvor man kan finde sådanne bøffer, her på nettet?

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 11:52

Har set en annonce for en bil med antiblokeringsfri bremser.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 11:54
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 11:55

Ja at beskytte sig imod antivirus og betale for det.................. HALLO ÅNDSVAG

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 11:57
Kommentar
Fra : Sanne09

Dato : 10-11-04 12:08

Hej Calista,

http://www.cigarfar.dk er der en masse sjove fejl.

mvh
Sanne

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 12:09

Der er nogle rigtig gode i ambassen.
Der var også mit ynglingscitat >>kun tåber frygter ikke haven<<

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 12:13

molo

Sikke noget sludder: Prøv at omskrive historien efter dine regler, og send den her, så kan vi jo se om der kommer noget fornuftigt ud af det! Jeg tillader mig at tvivle.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 12:17

Gambrinus

Der er altså langt imellem i og e på tastaturet. Så når du skriver at du godt kan lede, betyder det at du kan søge.

Den kandu ikke undskylde med en "slåfejl". Men PYT. Vi forstod jo godt hvad du mente, din elendige analfabet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 12:41

Med glæde arne.jakobsen :

Citat
Nede på fortovet står Nielsen og maleren Sørensen. Bagved står Jørgensen og tømren Hansen sammen. For lidt siden gik Larsen og smeden Christensen hen ad gaden. I en port står Andersen og slagteren Jensen og nu kommer Schmidt og fiskeren Holm op af en kælder.

Alle navneord borset fra egennavne med småt og ingen mulighed for misforståelser

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 12:43

Jig har legi haft met tastatir pellit skelt ad og lægt dit e opvaskivand nattin ovir.
E'it læggir ekki vid sedin af I'it, min på I'is plads og omvindt.
Jig må nok havi dummit meg, da jig læggidi tastirni e egin.
Gambrenus

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 10-11-04 12:47

maleren,TØMREN, smeden, slagteren og fiskeren
Ja go´daw

Kommentar
Fra : Toupie

Dato : 10-11-04 12:54

Apropo Tømrer:
Jeg arbejdede engang i en børnehave og den ene dag snakkede jeg med ungerne om, hvad de ville være når de blev voksne. En af drengene sagde, at han ville da være Tømrer. Da jeg spurgte hvorfor, svarede han >> fordi det er dem der tømmer skraldespandene<<

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 12:59

Tak fjante på det danske sprogs vegne.

Helt ærligt molo. Kan du ikke selv høre at der er noget galt?

Man siger Smed Jensen hvis Anders Jensen er smed.

Og så videre. Det er derfor at disse navneord skal staves med stort. De er (næsten) en del af navnet.

Din måde er den efterhånden fremherskende i pædagogkredse. Lad dog børnene.

Men det er jo også det vi ser her på KAndu. De unge spørgere er ikke en gang i stand til at formulere deres spørgsmål!

Først når en eller flere voksne har stillet adskillige spørgsmål til spørgeren, nærmer man sig noget der kan blive til en løsning.

Det er IKKE de unges skyld, de er de voksne pædagoger's fordi de siger: PYT - De ka' godt selv.

GU KAN DE EJ. Og De voksne svigter dem i deres tåbelige forsøg på at give dem frihed. HULK HULK.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 13:01

Gambrinus - erdetikkenemmereatbytterundtpåfingrene,
sådenstoretommelfingersiddervedsidenafdenlangetommelfingeristedetfor.
Imittastaturhængerdenderanykeyengangimellem.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 13:20

J g d h h G
e j u a j a
g o r u m
r s l b
h t a d p r
a g e e i
r s d t t n
o e ? u
n m s
u

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-11-04 13:21

Gambrinus du er på rette spor

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 13:24

En tømre, tømren , flere tømre, alle tømrene ...hvad er problemet

..er som I kan se, er jeg ikke 100% : Skulle måske være :

En tømre, tømreren , flere tømrere, alle tømrerne

Nogen der ved præcist ???

Vi taler da ikke tømmer jf. 'tømmeren' ( = en der tømmer, bemærk medlydsfordoblingen) el. 'tømeren' der klart er en sprog tudse !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : calista

Dato : 10-11-04 13:28

tømrer sb., -en, -e, bf. pl. tømrerne.
Dansk retskrivningsordbog

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 13:34

JadeterfintGambrinusdermanglerbareligeetkomma,menalbegyndelseersvær.
Der kan du bare se molokyle - lidt kolde afvaskninger og tastaturet kører som smurt.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 13:34

Nudansk ordbog fra sidste århundrede.
Tømrer -en -e
Tømrermester, tømrersvend, men tømmermænd.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 13:35

,

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 13:37

Kære Molo

Dit forsøg ville give en rimelig karakter, hvis det drejede sig om en elev i 7 klasse.

Du som uddannet pædagog burde kunne det 100%.

Du skriver:

En tømre, tømreren , flere tømrere, alle tømrerne

Det hedder En tømrer, ikke En tømre. Der findes et ord der hedder tømre, med det er et udsagnsord:

F.eks. Mig og min ven skal bruge eftermiddagen på at tømre et køkken op.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 13:41

Jade terf intGam brinusderman gler bare li geetkom mame nalbeg ynd else er svær.
???????????
Gambrinus

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 13:48

Tømrerne tømmer tømmerhuset Tomme til tømrermestrene torsdag

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 13:53

Du har ret arne.jakobsen. Jer mangler der afsluttende r i ental ubestemt :

En tømrer, tømreren , flere tømrere, alle tømrerne

Tak for hjælpen

Jeg er faktisk ikke uddannet pædagog, blot voksen underviser/IT-instruktør, med en VPG (Voksen Pædagogisk Grunduddannelse) plus div. overbygninger : Modstand i undervisningen, Dialog som udviklingværktøj og Gestaltterapeutisk supervision. Jeg underviser ikke i dansk, men i programkonstruktion

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-11-04 13:58

Calista, jeg tror ikke du skal have skolepengene tilbage!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 13:59

> Arne : F.eks. Mig og min ven skal bruge eftermiddagen på at tømre et køkken op
JEG og min ven .....
Helt rigtigt : Min ven og jeg .....
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 14:00

Bortset fra dét, var pointen; der ikke for forståelsens skyld er brug for at stave navneord med stort

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 14:03

I er og bliver nogen selskabstømrere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 14:05

Ejvind - Hvorfor skriver vi ikke en novelle med Kun T'er?

Jeg begynder selv, så kan vi jo se hvor mange ord vi når op på? Men jeg synes altså stadig at historien SKAL hænge sammen. Ellers bliver det squ for nemt. Men leg med:

Den begynder med :

Tykke tåbelige Thomas Thobiassen tog temmeligt tidligt tirsdag toget til Tisviledeleje.(11)

ØV BØV Dumme røv,nu er det din tur til og prøv.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 14:08

Hej igen Gambrinus. Rart at se at du har fået fjernet brækket fra tastaturet. Gnæk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 14:16

Jo der er MOlo, og hvis du ikke kanse det, er det osse OK. Du skal heldigvis kun undervise voksne i EDB'sk.

Du kunne sikkert få et par 1000 kr tilbage fra Undervisningsministeriet, men sagsomkostningerne ville æde
mindst de 999 promille.

Læg i øvrigt mærke til navnet Undervisnings............

Med det navn er der da ingen der kan være i tvivl om, at vore stakkels unger bliver under-oplært.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 14:16

Jo der er MOlo, og hvis du ikke kanse det, er det osse OK. Du skal heldigvis kun undervise voksne i EDB'sk.

Du kunne sikkert få et par 1000 kr tilbage fra Undervisningsministeriet, men sagsomkostningerne ville æde
mindst de 999 promille.

Læg i øvrigt mærke til navnet Undervisnings............

Med det navn er der da ingen der kan være i tvivl om, at vore stakkels unger bliver under-oplært.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 14:34

arne.jakobsen -> Der er skrevet monovokalistiske værker med kun vokalen A :

All'alba Shahrazad andrá ammmazzata ; af Giuiseppe Varaldo : Shahrazad skal hænges ved daggry.

..og et værk på fransk helt uden brug af vokalen E :

La Disparition ; af Georges Perec : Det bortkomne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 10-11-04 14:39

Tre tykke tanter tog tidligt tirsdag til Tisvilde. Turen tog tid, thi tanterne tog toget.
Tanterne traf tre tynde turister. Turisterne tog tanternes tunge tasker.
Til tak trakterede tanterne turisterne til te.
Tanterne tænkte tit tilbage til Tisvilde turen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-11-04 14:45

Godt nok såvel molo som Gambrinus. Men nu drejer det sig altså om, at vi i fællesskab laver vores egen lille T-novelle.

Jeg har startet den - Vil I fortsætte?

Eller skal jeg bruge ideen til næste lørdags-hyggetråd?

Nåh Faen, som vor norske ven holniels ville ha' sagt; Hvorfor ikke begge dele? Den på lørdag kan jo så blive en F-novelle.

Kommentar
Fra : Karenjuul

Dato : 10-11-04 16:34

Hej.
Det med sproget er ikke let.Jeg prøvede on konkurrence på TV2 forleden, der var 13 spørgsmål, man skulle sætte 1+eller 2 Jeg mener selv jeg er ganske god til at stave, men da jeg havde løst opgaven havde jeg kun 7 rigtige. Jeg gik ind og kiggede på svarene, de 6 jeg havde forkert var alle krydser, dvs. de kunne staves på begge måder, det er jeg vist blevet for gammel til at forstå-
Hilsen Karen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 16:57

Karenjuul -> Du kan øve dig her : http://www.dsn.dk/

Vælg : [ Prøv din sprogviden ] i menuen til venstre

Det er ikke så nemt, som man umiddelbart skulle tro

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-11-04 17:05

Er det noget kode du står for Molokyle.
Jeg fik kun 5 rigtige...........der var alt for mange krydser.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-11-04 17:14

Karenjuul
Det med de to stavemåder skal du såmænd ikke tage dig af at have problemer med, det er kun blevet legalt at stave visse ord på to måder, fordi folk alligevel ikke kunne stave dem korrekt.
Nogen kalder det udvikling, men jeg synes det er kedeligt, at mennesker der er født og opvokset her, og betragter sig som danske, ikke engang kan beherske så elementær en ting som sproget.

Og paradoksalt nok, er mange af dem der selv har problemer med f.eks. stavning, absolut ikke bagest i køen når det gælder om at bebrejde f.eks.udlændinge for deres problemer med at lære dansk.
mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 10-11-04 17:24

Så denne på købmandens opslagstavle for nogen tid siden:
Citat
Er din pc brudt ned.
Alle pc-nedbrud ordnes for 200kr. på under 2 timer.

Sikke noget fis si'r jeg, det kan de da selv.!

Hvem kan bøje ordet en bondegård (dur ikke skrevet)
En bonde går, en bonde gik, en bonde er gået.
ØV, den er for flad i skrift, og det er uden fladskærm.

IF and=udsolgt and gås=dyr then eat kylling

Natmaden, om efter middagen.... og jeg spiser ikke før kl 21.(eller når anden ikke fryser me'r)

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 10-11-04 17:28

Ja, det må være Molokyle der har lavet koden - for jeg fik kun 7 rigtige

//bentjuul

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 17:57

Annonce :
Citat
C/C++, JAVA, PASCAL, LISP

DHTML og Webdesign

Kodefejl forbedres. 250 kr. pr. time.

</MOLOKYLE>

</>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-04 18:00

...tjaeh, hvis nu nogen skulle synes fejlene på deres hjemmeside ikke er graverende nok ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 10-11-04 18:03

6 rigtige og 2 rigtige i forkortelser ! .. det er f... uhyggeligt du !
/PG

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 12-11-04 19:48

I er skønne og åndssvage - forbehold tages forstavefejl
Knus Ripley

Kommentar
Fra : binky

Dato : 12-11-04 22:09

Hej calista
Det danske sprog (især grammatikken) er ikke, hvad det har været, men det kan skydes over på lærerne, for de kan ikke, hvad de skulle kunne. Jeg kan blive så negativ bare over noget som sin og hans, ligge og lægge osv. Jeg fik lært grammatik fra bunden i 60,erne, og da mine børn skulle lære at læse, kom de hjem med noget, der bestod af hele sætninger, så det var ren udenadslæring. Da kunne jeg så hjælpe dem, men det er en af grundene til, at problemet med f.eks. r. pa endelser opstår. Kommaer er også noget, der bliver sat på må og få.
mvh
binky

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-04 22:21

Jeg vil nu stadig opponere mod Smed Jensen, når det retteligt hedder smeden Jensen.

Skulle jeg da i omtale hedde : Datamatiker Mortensen ...?

Det var bare det, datamatikeren Mortensen ville sige

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-04 22:23

Hvis man betragter Smed/Datamatiker som et øgenavn ? Ja, da er det rigtigt det skal staves med stort, præcis som egennavne, men dette gælder ikke en stillings/erhvervs betegnelse.

...er jeg næsten sikker på.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-04 22:28

..i hvert fald, hvis navn og stillingsbetegnelse indgår i samme sætning. Det er klart der i en telefonbog kunne tænkes at stå :

Arne Jakobsen; Smed.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mango

Dato : 12-11-04 22:49

Ja..selvom jeg synes det er rigtig træls..må jeg oplyse dig om , MOLO..at på jysk siger vi: smed Jensen...og jeg tror faktisk at du har ret i at det så skal staves med stort..: Smed Jensen, for det er jo så et navneord!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-04 22:49

Jeg er smed Eyvind..............
Når vi er to smede siger de:"ham den gode det er smeden Eyvind........."
I øvrigt er smedene et dovent folkfærd............det er derfor der er lavet så mange opfindelser.
.............det gider jeg ikke - det må kunne gøres nemmere.......vupti en opfindelse er i støbeskeen.
Hilsen.
Smeden Eyvind.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 12-11-04 22:50

>>>smeden Eyvind..............<<<

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-11-04 23:09

mango -> Det er kun egennavne, som også er navneord, der skal staves met stort. I eksemplet med smed, fisker osv... vil jeg mene det er selve sprogkonstuktionen der er forkert. Da hedder det smeden, fiskeren, osv...

Hvorfor ? Det er bare noget, der kommer til mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 01:18

Med hensyn til lille eller stort bogstav i en titel. F.eks. smed Jensen, det kan også skrives Smed Jensen. Begge dele er korrekt ifølge Dansk retskrivning.
Det er kun det der kaldes særlige titulaturer der altid skal skrives med stort, som f.eks. Hendes Majestæt, Hans Excellence.

Om det så hedder smed Jensen eller smeden Jensen: Eks.
Goddag smed Jensen, fint vejr idag!
Han sagde goddag til smeden Jensen.
Altså ved tiltale eller som skrevet adresse på et brev: Smed Jensen (eller smed med lille s)
Og ved omtale: smeden Jensen
Værre endnu for år tilbage, der hed "Gudrun", altså konen, Fru smed Jensen

mvh dova

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-11-04 09:06

dova -> Så giv mig ret i ( Fra : arne.jakobsen Dato : 10-11-04 11:22 ) er et eksempel på omtaleformen, altså smeden, osv... og at muligheden for evt. misforsåelse kun skyldes, det ikke er sproglig korrekt, ikke at man ikke skriver navneord med stort.

Hvis du gør det, giver mig ret altså, så bliver jeg meget glad og lykkelig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 13-11-04 09:19

Eyvind
Hedder det ikke SMEDNE????

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-04 10:14

Det hedder alle smedene smedede det varme jern.
Måske blander vi ny og gammel stave/skrivemåde sammen.
Årsagen til de mange fejl i "prøven" er måske, at vi staver/skriver på den gamle måde.

Kommentar
Fra : Fjante

Dato : 13-11-04 14:16

maleren,TØMREN, smeden, slagteren og fiskeren Dato : 10-11-04 12:47
Så må det vel osse hedde SMEDNE

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 14:37

Molokyle
Jo, iden sammenhæng ville jeg sige, at det hedder smeden, slagteren o.s.v.
Den anden mulighed er, hvis der er tale om en "mester"
Så ville man sige smedemester Jensen, og slagtermester Jensen og ikke slagtermesteren Jensen o.s.v.
Og hvis der nu i den lille by kun var den samme smed, ville man bare sige smedemesteren, og udelade navnet

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 16:11

Fjante, det hedder ikke TØMREN, men tømreren og smedene

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-04 16:18

Dova - i en lille by hedder han smeden.
Og lærlingen siger mester og tiltaler i 3. person.
Vil mester hjælpe mig med krapylet.............................nej hende må du selv klare knægt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-04 17:09

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-11-04 19:06

Ja - krapylet er en hoppe som skal ha' nye sko................hva' troede du da.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 14-11-04 17:54

emesen

Tak for dine Smiley's i en anden tråd. Lidt synd at du ikke også valgte at kommentere. Men hwa' Faen? Jeg er glad for lidt, som Snehvide sagde. (Til gengæld fik hun jo så lidt, lidt tit.)

Nu jeg snakker om tit!

Som kneigt kunne vi gå ind i en skotøjs-forretning, og spørge damen om hun havde "Det røde Tit".

Hold op hvor vi morede os. Og hold op hvor var hun træt af OS. Gnæk - Gnæk. Arne

Kommentar
Fra : puch_drengen

Dato : 16-11-04 10:17

jo det hedder med et gran salt. og NØDTØRFTIGT

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-11-04 15:52

Een træsko, to ??? Een træsko,to træskoer næh,
Et par træsko,sådan.

Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-04 16:06

En par træsko. (For Jyder). Lidt ældre: En par træskoer.

Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-04 16:10

I øvrigt!

Hedder det en buks, som der siges i de fine forretninger, eller et par bukser?

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 16-11-04 16:31

Eneste der hedder buks er vel bangebuks eller??

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-11-04 17:18

Buxtehude,er det noget med musik i bukserne???

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-04 17:32

Nej Keldd, så havde det heddet Buksenode.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-11-04 17:39

Keldd -> SÅ stopper du : Ikke ét ondt ord om Buxtehude

Den største organonanist nord for alperne !

...selv gamle J.S.Bach ka' ik' være med dér !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-11-04 17:49

Organist

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-11-04 18:17

Jeg må heller aldrig noget.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-04 18:45

Til de der ikke ved det, så mener Molo ikke Organ-onanist, men Orgel-komponist.

Hvem har f.eks sidst hørt om en M/K der sidder og gnider på sin nyre???

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 16-11-04 18:49

Jeg gør når jeg har drukket for meget

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-04 18:49

Organ er det engelske ord for Orgel. Derfor.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-11-04 18:54

Min tante var meget musikalsk,og en gammel harpe,
der SKULLE have horn til morgenkaffen.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-11-04 18:59
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-04 19:00

Ja, holniels det ved vi godt. Jeg talte om alm. mennesker. Men et organ kunne jo også være en lunge, et hjerte, o.s.v.

Og det sidder/ligger man ikke og dyrker onani på. VEL ?

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 16-11-04 19:06

Sorry arne.jakobsen,trodde du spurgte om der var noen som gnider på en nyre,til oplysning for deg kan jeg fortælle at min lever også får noen omgange når den blir urolig

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-04 19:12

Molo - Den eneste "eminent organ komponist !
der findes hedder GUD." Andre kan lave Orgel musik, kun Gud kan lave Organer!

Tro eller ej. GUD/Allah/Jehova who cares? He's The GUD.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-11-04 19:12

Molo,du fortalte et eller andet sted du var tone døv,
det er ikke rigtigt tror jeg, fortæl noget.

Keldd

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-11-04 19:19

Keldd -> Jeg ka' høre, når musikken laver fejl. Disse er jeg imidlertid i stand til et reproducere

Du sku' høre mig spille Blokfløjte... eller fidle Violinen

Synge ? Ja ..ikke særlig kønt, men HØJT

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-11-04 19:54

Du skal altså ikke med i kirkekoret så?
Jeg er nemlig ved at sætte et kor sammen til julenadveren,
af alle de stemmer jeg har hørt på SKYPE.
Tedd,ha ha ha neeej,han bliver sgu ikke forsanger.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-11-04 20:20

Uden mig

</TAK>

Kommentar
Fra : calista

Dato : 16-11-04 20:27

Molo, jeg tror ikke der er nogle af os, der vil "høre" dig fidle violinen!!!

Calista--> der ikke har en tone i livet, men dog har sunget i kirkekor i sin grønne ungdom (hvorfor hedder det grønne ungdom??)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-11-04 20:31

Hm......Hvad skal vi tale om,jeg gider ikke glo fjernsyn,jeg har ryddet op på computeren,
der er hentet brænde ind,der ligger nogen regninger over på bordet,jeg burde rydde op i
det gider jeg slet ikke,så hvad skal jeg??????????????????????????????????????????????????????????????
Hilsen
Keldd

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-11-04 20:35

calista har fat i noget.

Det hedder også håbet er lysegrønt,og grøn Tuborg,og er han ikke lidt grøn i det.

Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : calista

Dato : 16-11-04 20:39

Mon det har noget at gøre med at være "grøn", som i uerfaren?
Lysegrønt fordi, det er vårens farve= ny tid spirer frem?

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 16-11-04 20:49

Ja, det har nok noget at gøre med de spæde spirer,
bøgen der lige er sprunget ud,åh nej det varer så længe
En laaang grå vinter inden det bliver forår,æv
det er virkeligt rigtigt kedeligt,men vi tager det i stiv arm,
og gemmer os her på KANDU.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 16-11-04 23:46

Calista

Du spørger, men svarer sådant set selv. Træer og mange andre planter er grønne mens de er unge; når de vokser op antager de andre farver. Så udtrykket "at være grøn" = uerfaren stammer også fra biologiens verden.
Men hvis planterne ikke en gang imellem bliver grønne, kan de heller ikke leve (Lave fotosynthese). Det grønne i alle planter kaldes grønkorn. Små fabrikker, der kan lave sollys og Oxygen(Ilt) om til energi.

Det kan svampe ikke. Derfor hører de heller ikke til i Planteriget. Men i Svamperiget.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-11-04 15:34

Jeg troede at udtrykket "Fedt" som i "Vi har det fedt sammen", var ret nyt i det danske sprog. Nu sidder jeg og lytter til et Swingnummer fra 1932 med Erik Tuxen og hans orkester. Nummeret hedder "Vil du gå tur med mig". Heri synges:
"To sjæle der er ét, de har det åh så fedt". Sjovt ikke?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 15:48

Det er ét fedt = Det er det samme !

Sammensmeltede. Derfor de to sjæle i ét... det er dét der menes arne.jakobsen. Ikke at de har det :

Åeh.. så fedt, som i '60'ernes betydningen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 15:48

Fedt i tresserne, var vist noget med 'Den Fede'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 15:50

Stammer nok fra : At sidde på flæsket. Dét var også rimelig fedt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 17:23

Der var en mand på vej op på loftet,han var vistnok
pyroman,for han havde en fed æske tændstikker i baglommen.
Citat fra min barndomsgade.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-11-04 17:33

Keld

At en tændstikæske, en kone eller noget andet kan være fed, er jo ikke det samme som det Molo og jeg taler om!
Det er ikke ordet fed det drejer sig om, men udtrykket "Noget er fedt!", og her menes heller ikke svinekød!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 17:40

Fed = stor/fyldt. Man fik sikkert også en fed hyre i 50'erne. Stadig ikke noget at gøre med fedt i 60'erne !

Et fed = Et sykke jord nær vand der stadig vokser ud i havet jf. : http://www.stam.dk/get/33364054.html

Kært ord; mange betydninger, men 'fed/fedt' i betydningen ; lækker, dejlig, rar, super, flot opstod altså først sidst i 60'erne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-11-04 17:49

I 30'erne var den fede lovlig, det hed vist bondetobak,dengang kom man ikke i fedtefadet,
om man røg, eller ej, det var lige fedt! (det er det samme).
Det er 60'erne der har taget det til sig.(man var fælles).
Ellers spørg et enligt hvidløg og det er fedt at blive taget ud af feddet.

"To sjæle der er ét, de har det åh så fedt". = De dyrker sex.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-11-04 17:54

Molo

Åbenbart ikke, eftersom Erik Tuxen sang det allerede i 1932!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 18:04

I 1932 mentes sammensmeltede sjæle (korpuleren; koetus ) arne.kakaosen ..ikke at de havdet det 'fedt' og var høje som i tresserne, men sådan noget kunne man ikke sige ;

"To sjæle der er ét, de knepper lige om lidt"

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-11-04 18:10

Ja ja Molo, det kandu jo mene. Jeg er blot ikke enig i den fortolkning. Ha' en god aften.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 18:15

..nøeh, men natmaden er tilsyneladende enig med mig og/eller omvendt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-11-04 18:17

Nu har jeg ikke læst teksten, men det kunne jo tænkes der blev sunget :

"To sjæle der er ét, de har det åh som fedt"

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 18-11-04 18:27

NIX Molo. natmaden blander sex ind i det, og det er der intet belæg for.

Der synges ikke som fedt men så fedt.

Nu kandu snakkede videre med dig selv. Jeg ønskede ikke at starte en lang disput!

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-11-04 18:51
Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 18-11-04 19:20

natmaden:
Ha ha ha ha ha jeg kom helt ud af fodslag,
men fedt nok.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-11-04 19:31

Hvad mener http://www.fbr.dk/presse/alle/presse262/ når at de skriver,
'Dyrt eller billigt hundefoder er ét fedt' ? de mener vel at det kan være det samme.
Eller http://www.religion.dk/tema/tema:fid=100004460:aid=44867
'Sognepræst Thorkild Grosbøll er kommet i kirkens kogende fedtefad. Her steges og brases der med ord, som ingen dødelig i dette land kan finde hoved og hale på'

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 15-12-04 10:49

Tak for svaret Better_Performance.