/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kondens i emhætte..
Fra : copycatDK
Vist : 6065 gange
200 point
Dato : 08-11-04 18:46

Hejsa..

Jeg er lidt problemer med vores emhætte. Jeg har lige skiftet filter og intet hjalp det.
For det første så suger den næsten ikke noget. For det andet så drypper det fra den når den ikke er i brug. Mener selv det er kondens men har ingen ide til hvordan det kan ungås?
selve udsugningsslangen ligger bare løst opp på loftet. Altså ikke sat ud i det fri.

Håber i kan hjælpe med denne mindre hyggelige situation

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 08-11-04 19:04

Så må du jo checke, at slangen ikke er knækket og heller ikke stoppet med kæmpenullermænd, sovende katte eller døde alliker. Og bed desuden til, at dit loft er dejlig utæt, så kondensen kan vejre ud. Nå, nej, den kommer slet ikke så langt. Men når slangen ligger løst, har du jo ikke styr på, om den slår knæk på sig selv. Altså op på loftet og træk i den og se om det hjælper!
mvh
pbp

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 210 point
Dato : 08-11-04 19:08

Det tyder på, at aftræksslangen måske kan være stoppet, eller også selve emhætten, hvis det er et problem der er opstået "hen af vejen".
Det at den drypper, er netop hvis ikke der er aftræk nok til at suge al dampen ud, så sætter det sig i slangen som kondensvand, der så drypper ned når emhætten slukkes.
Nogen emhætter har en "vippelåge" der hvor slangen er sat fast, for at modvirke at det blæser ned i, og som åbnes af udsugningsluften når emhætten kører., måske de har sat sig fast evt. p.g.a. fedt.
Ellers må du have tjekket slangen.
mvh dova

Kommentar
Fra : jorren

Dato : 08-11-04 19:16

kondens opstår når kulde og varme mødes, altså den varme udsugning fra emhætten møder den kolde luft på dit loft, derfor skal aftræksslangen være isoleret og du bør få den ført ud til det fri, så du undgår skader på selve tagkonstruktionen (råd og svamp) Iøvrigt er det vigtigt, at aftræksslangen er så kort som mulig. Jo længere den er jo mindre effekt har emhætten, der skal simpelthen flere kræfter til at blæse dampen ud.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-11-04 19:20

Er der et spjeld i emhætten som ikke åbner, når den kører.

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 08-11-04 19:27

Rigtigt som jorren skriver,har selv haft problemet,blev løst mes noen måtter af glassuld om røret,helt til udtaget i taget,

Kommentar
Fra : holniels

Dato : 08-11-04 19:28

Sorry, mes = med

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 08-11-04 20:10

du kan købe en kondens opsamler til emhætte slangen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-11-04 20:11

Dårligt aftræk

En tændt tændstik skal blafre under emhættens indsugning/kant, selvom emhætten ikke er tændt !

Rens din aftrækskanal.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 08-11-04 20:39

Kondens dannes som nævnt ovenfor og forebygges ved at isolere aftræksrøret grundigt.
Men em fra madlavningen vil alligevel kondensere i røret - til en vis grad. Det forhindrer du ved at lade emhætten køre et par minutter efter madlavningen er færdig.
Hvis røret ligger vandret hen over loftet og har bagfald skal du rette dette bagfald op (evt. med det glasuld du alligevel skal isolere røret med).
Årsagen til den ringe sugeevne kan ligge i at motoreren ikke er stor nok til det løft du skal begå (så skal du købe ny og større). Eller at filteret er stoppet (vaskes evt. i opvaskemaskine). Det kan også skyldes at returspjældet vender forkert (så skal du skille emhætten ad og vende den rigtigt).
Er du så (u)heldig at du skal skifte til ny, så overvej at få monteret motoreren på loftet eller på taget og brug lidt ekstra på en kraftig motor. Fordelen er at du flytter det meste af støjen væk fra hovedhøjde og op, respektive ud. Samme princip kan med stor fordel bruges til vådrums ventilatorer, som altid er en larmende pestilens.
De Luxe udgaven er at montere en varmeveksler, men her er den økonomiske side en væsentlig faktor!

Kommentar
Fra : Splitcane

Dato : 08-11-04 20:44

Ups glemte lige at aftrækket skal naturligvis føres ud i det fri! Ellers kan det gøre mere skade end gavn.

Godkendelse af svar
Fra : copycatDK

Dato : 08-11-04 20:57

Efter at have taget motoren ud kan jeg konstatere det ganske rigtigt er den såkaldte "vippelåge" .

Den kunne slet ikke åbne. Og grunden til dette var umidelbart at slangen var sunket/faldet lidt ned og derver have lavet en lille folde lige over lågen som gjorde den ikke kunne åbnes. Og det er nok ikke vand der er faldet ned så. Men derimod gammelt fedt

emhætten er lavet og den suger perfekt igen.

Tak for svaret

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-04 21:04

Selv tak, og det var godt du fandt fejlen.

mvh dova