/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Temperatur på Bundkort & CPU
Fra : KaVAkandu
Vist : 737 gange
50 point
Dato : 04-11-04 12:07

Jeg har en komputer fra Medion, med et bundhort fra MSI.
De har altså, MSI, et program FuzzyLogic4 som holder øje med disse to ting.
Efter at havde opdateret min BIOS, virker den ikke mere, så afindstalleret.
Nu prøver jeg Hardware Sensors Monitor V.4.1.4.5 Pro fra AB Software, denne viser så at bundkort er 40,0c. og cpu 23,5c. hhd1 37,0c. og hhd2 30,0c. maskinen har kørt en lille times tid og temp. i rummet er ca. 19,0c.
Så til det egenlig spørgsmål, er det rigtigt at cpu er koldere end bundkort.
Jeg bruger ikke anden køling end den der fulgte med.

Mvh. KaVAkandu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 12:25

Min CPU er lige nu 32°c og mit bundkort 35°c.
Kan det berolige dig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 04-11-04 12:45

Der er jo ikke anden køling på bundkortet end evt. kabinetsventilator (min er slukket med afbryder) og så ventilatoren på PSU'en, men CPU'en har store køleribber og formentlig også ventilator. Hvis du begynder at arbejde med noget der kræver stor processorkraft vil du se et noget andet resultat da det da primært vil være CPU'en der bliver varmere, men temperaturen på bundkortet vil også stige en smule.
På nyere bundkort vil CPU'ens stigende temperatur blive kompenseret af stigende hastighed på ventilatoren.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 60 point
Dato : 04-11-04 13:23

Kommer jo an på hvordan den bliver kølet! På min computer bliver CPU'en varmere end bundkortet!
Du kan jo prøve og downloade Everest og se om den siger det samme! (Under PC og sensorer)
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 04-11-04 14:34

Jeg har lige prøvet det program, somtedd anbefalede.
Bundkort 28,0c. og cpu 42,0c.,altså det modsatte af hvad den var før.
Så hvis dette Everest og Aida32 er rigtige, så er det andet jo forkert, jeg kunne heller ikke selv forstå, at det var bundkortet som blev varmest.
Harddiskene er rigtig ud.

Hvad er de bedste temp. for hele systemmet.

Mvh KaVAkandu

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 04-11-04 14:36

Kommer lidt an på hvilken type CPU du har, men de temperaturer du angiver ligger absolut i den gode ende! Så ingen grund til bekymring der!

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 04-11-04 14:43

Det er en Intel Pentiun 4A. 2600Mhz.
Maskinen bliver mest brugt til lyd & billebehandling.

Godkendelse af svar
Fra : KaVAkandu

Dato : 04-11-04 14:45

Tak for svaret tedd.
Endnu et nyttigt lille program.

Venligst Karsten

Kommentar
Fra : Louis_sunesen

Dato : 23-12-04 19:19

Min CPU lægger på de 60c. selvom den bare står stille og mi´t bundkort lægger på de 48c. kan der være noget galt?

tak på forhånd.