/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Bærbar med problem...
Fra : olivergroth
Vist : 241 gange
100 point
Dato : 30-10-04 18:23

Hej!

Jeg har fået foræret en ældre bærbar, IBM Thinkpad 765D, som jeg meget gerne vil have til at virke...

Situationen er:

Ingen styresystem.
Kun mulighed for ENTEN diskette- eller cddrev. Er nødt til at slukke pcen for at skifte.
Cddrev mangler driver.
Cddrev kan ikke ses i BIOS, og derfor ikke sættes til at boote op fra.

Har installeret cddrev-driver forskellige steder på c-drevet, men den kan stadig ikke ses i BIOS.

Nogle forslag....?? hjælp......

-Oliver :)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-04 18:37

Så må det være nemmest at hente 6 stk disketter fra www.bootdisk.com
Det er kun en fil, som når den udpakkes siger: sæt den første diskette i osv.
De disketter klarer at aktivere CD-drev mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : olivergroth

Dato : 30-10-04 18:42

Hvilken af de mange muligheder skal jeg vælge? Har Win98 SE, som jeg havde tænkt mig at ligge ind hvis den kommer til live.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-10-04 20:54

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Her skal du hente Windows 98 SE OEM fra et af de 2 steder alt1 eller alt2
Jeg mener ikke du skal tage den der hedder no ram drive, da det er en fordel at der oprettes et kunstigt drev på harddisken hvorfra en del af installationen køres.
Men skulle det være at der ikke kan oprettes et ramdrev, måske fordi der allerede er et styresystem på harddisken, tja så skal du om igen og hente den der hedder Windows 98 SE Custom, No Ramdrive

Jeg husker ikke lige om alt går af sig selv, eller du kommer til en dospromt der siger A: eller sådan noget, eller du bare skal skrive setup, eller install

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-10-04 22:00

Hej Oliver,

du har muligvis et mindre problem. Især hvis du står med en formatter Harddisk - uden operatvsystem.

Nu kan jeg ikke nøjagtigt huske IBM Thinkpad 765D - men har en smule erfaring med 760 (drefor navnet).
Jeg har stået i samme situation - enten har du diskette adgang eller også har du CD-rom.
Jeg løste situationen via en docking station hvor jeg kunne installere det ekstra drev. - Så jeg kunne få et minimalt opstart system på harddisken, der efter var det intet problem, at installere OS og programmer.

Nu er spørgsmålet hvor meget du skal gøre ud af det - du har muligvis kun en mindre HD i den bærbare.
Hvis det endeligt lykkedes bør du ikke gå højere en Windows 98 SE.

Mvh Ivan