/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Hvad er dette?
Fra : Marchwitz
Vist : 1265 gange
100 point
Dato : 30-10-04 11:04

Vores have er pludselig fuld af disse svampe:
http://sitecenter.dk/marchwitz/nss-folder/scrapbog/Spiselige%20eller%20hva%20004.jpg

Jeg aner ikke en dyt om svampe, men det tror jeg der er nogen her der gør
Så er der mon nogen der kan fortælle os hvad det er for nogle svampe og om de er spiselige?

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 30-10-04 11:15

Umiddelbart vil jeg sige at der er tale oom én af vore 5 arter af Honningsvamp. Men jeg har lige nogle spørgsmål først.

Vokser de på nedfaldne grene (evt. begravede)? Eller savsmuld. Eller direkte på stubbe? Der findes vel også nogle af dem der er mindre og som ikke sprækker op som de viste?

Kan du ikke prøve at lave en lille samling af forskelligt udseende individer, og så tage et nyt billede af dem. Gerne der hvor de vokser. Den til venstre har en noget mørk stok og kunne godt se ud til at være meget gammel. Det ville være en stor hjælp at se et billede af nogle lidt yngre (mindre eksemplarer). Mvh. Arne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 11:22

Nåh ja. Og prøv om du kan vise nogle hvor du ikke har skåret stokbasis væk. Altså den nederste del af stokken.
Og hvilke træer gror de under. Er det ved en brændehuggeplads?

Som du kan se er det ikke helt så nemt, der ere mange ting at tage i betragtning.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-04 11:25

Holder med arne.jakobsen -> Umidelbart ligner det honningsvamp og det er ikke nogen god spisesvamp, men nogle type kan dog spise : http://www.gastrocorner.dk/leksikon/visdetail.asp?lekid=7952

Her er nogle vellignende billeder af både ung og gammel : http://home.worldonline.dk/e_slot/honnings.htm

Her er den mørke type : http://www.biopix.dk/Photo.asp?PhotoId=6149&Text=1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 11:31

molokyle

Nogle af Honningsvampene er udmærkede spisesvampe, hvis de behandles rigtigt og man nøjes med at plukke de yngste og ikke træede eksemplarer. Det med behandlingen skal jeg vende tilbage til når/hvis jeg får de ønskede billeder at se.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 11:51

Marchwitz

Hvis du ikke har mulighed for at tage og vise mig de ønskede billeder, kan du gå i Google's billedsøgning og søge på det latinske slægtsnavn der er Armillaria. Det giver mindst 10 sider med billeder hvoraf de fleste er Honningsvampe. Søgningen giver også nogle billeder af enkelte fluesvampe, men det skyldes at der et eller andet sted i teksten er en henvisning til forvekslingsfare.

Er du sikker på at det er Honningsvamp, skal du kun plukke de unge eksemplarer og skære stokken fra hvis du synes at den føles træet.

M.h.t. behandling skal de blancheres før de kan spises. D.v.s. at de skal have et kort opkog i usaltet vand. Lad dem derefter dryppe godt af på et klæde. De skal så steges godt igennem evt. med lidt løg og timian. Men så smager de også godt og har du kun taget de friske unge eksemplarer, har de også en lækker konsistens med et behageligt bid.

Jeg vil dog stadigt kræve at se de ønskede billeder hvis du vil ha' min garanti for bestemmelsen. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 12:10

Joh, tak det var en ordentlig omgang, som man siger. Jeg går ud og tager nogle flere billeder.
I mellemtiden kan jeg fortælle at nogle af vore svampe vokser tæt op af et blommetræ, andre vokser hvor der engang har stået et birketræ og endnu andre vokser et par meter ind i græsplænen.
Men alle af ser ud til at være af samme slags, både som dem jeg har vist og nogle der er betdet mindre, de er altså så yngre kan jeg forstå.

Jeg går i haven.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 12:36

Så fik vi taget nogle flere bil'der.
Fototeknisk er jeg ikke helt tilfreds, men kameraet ville pludselig lades op, så evt. flere fotos må vente lidt.
http://sitecenter.dk/marchwitz/herognu/
Fruen har jo selvfølgelig straks været i gang med de kreative evner.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 12:54

Ja. Jeg er ikke længere i tvivl om at der er tale en Honningsvamp. Formentligt den der hedder Gråringet honningsvamp. Den vokser kun på løvtræ mens Mørk honningsvamp vokser på Nåletræ. Det ser ikke ud som om der har været ret mange unge frugtlegemer, du har ihvertfald kun fotograferet én. Men behandl dem som ovenfor beskrevet. Sikke dog en flot dekoration. Godt gået. Og Bon apetit.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-10-04 13:02

Her er et billede mere af honningsvamp : http://www.plantestedet.dk/svampe_2/178.jpg

Prøv at sammenligne på denne side (..det er iøvrigt ingen garanti for genkendelse !)

http://www.plantestedet.dk ...menuerne Svampe1 - 3 i højre side

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 13:17

Tak for svaret Arne Jakobsen.
Du var jo så på ret kurs fra starten af åbenbart.
Vi har nok ventet for længe, i hvert fald er de fleste svampe af den gamle slags.
Fruen har dog allerede prøvesmagt en af de få unge der stadig er tilbage, og hun siger de smager rigtig godt.

M.v.h. Kim

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 13:23

Hun må Squ ikke spise dem rå. Det kan give hende både mavepine, tyndskid og opkastninger.

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 13:27

Nej nej, det gør hun heller ikke. Men hun er temmelig hurtig i et køkken.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 16:53

Marchwitz

Der kommer helt sikkert flere af de unge i den kommende tid. Hvis I plukker dem mens de er små og lækre og straks blancherer dem, kan de sagtens gemmes i en plastpose eller lågboks i køleskabet i op til 4-5 dage. Så kan I nå at få samlet en lidt større portion. I kan også komme dem i fryseren, men så bliver de lidt bløde når I tilbereder dem. Vandindholdet er på ca. 80%, og under frysningen vil dette vand udvide sig og derved ændre svampenes konsistens. I kan også tørre dem og lave svampemel af dem. Dette mel kan I så senere bruge som smagstilsætning til sovse, supper og sammenkogte retter. Hilsen Arne Jakobsen

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 17:04

Tak skal du ha'
Jeg har straks viderebragt dette til fruen, det er hende der er bedst til madlavning her i huset.
Kan det mon fremskynde de nye hvis vi fjerne de gamle?

Kim

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-10-04 17:13

Nej det kan det ikke, men da Honningsvampe er nogle af de største skadevoldere i vore skove, er det en god ide at fjerne dem så tidligt som muligt så de ikke får for store chancer for at sprede deres sporer. Honningsvampe har det kraftigste mycelium (rodnet) af alle svampe og det kan ofte ses om natten på gamle delvist nedbrudte stammer, idet det er selvlysende. Lidt af en oplevelse når man på et natløb med lommelygte, pludseligt ser et sådant lysende træ.
Da jeg ikke var sikker på om I stadigt abonnerede på dette spørgsmål, har jeg også send min kommentar direkte via jeres hjemmeside. Der har du så også min email og tlf. nr. hvis du har yderligere spørgsmål. Hilsen AJ

Kommentar
Fra : Marchwitz

Dato : 30-10-04 17:29

Tak for det.
Super

Kim