/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Fejl ved afspiln. af musikDVD
Fra : bantam
Vist : 494 gange
250 point
Dato : 28-07-02 11:29

Hej alle.
Jeg ved godt jeg har stillet spgsm. før men jeg prøver igen her, for hverken på eksperten, eller ITsvar er der nogen der kan hjælpe. Jeg har fået byttet den første musikDVD til en ny, og den nye spillede også noget længere, men så kom fejlen desværre igen, så det kan jo nok ikke være DVD skiven der er fejl på.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig på et forståeligt sprog, da jeg ikke er spor teknisk ( derfor købte jeg denne pc)

Jeg skulle jeg for første gang på min 1/2 år gamle pc afspille en nyindkøbt musikdvd, og det gik osse fint et stykke tid så kom der en fejlmedd.

Fejlkode 89020003
DVD pladen kan være beskadiget, således at afspilning forhindres.

Skuffet tog jeg den ud, men prøvede senere igen, og der gik der længere tid inden den samme fejlkode kom igen, og 3. gang et andet sted. D.V.S. det er forskelligt, og så er det vel ikke en ridse for den ville vel komme samme sted hele tiden. Jeg har ingen mulighed for at prøve på en anden afspiller. Min pc er født med cd/dvd drev og DVD programmet er POWER DVD, som osse var installeret, ved køb, og jeg bruger WIN ME. af yderligere oplysninger har jeg flg.

Packard Bell I MEDIA 4110 D
AMD DURON
900 MHz Microprocessor
128 MB RAM DYNAMISK DELT med Grafikken (DVMT)
20 GB Harddisk (18 GB) til rådighed
Chipset: KM 133
Extended Stereo Sound
Savage4 2D / 3D Video Accelerator
DVD
Jeg håber det er nok opl. (eller måske for mange unødv. så unskylder jeg)

Jeg takker på forhånd alle som har et råd.

Med venlig hilsen
Bantam

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-07-02 12:15

Hej Bantam,

undskyld... jeg glemte helt at melde tilbage i dit tidligere svar...

hvis det er den samme fejlmeddelse "Fejlkode 89020003" den kommer med, så behøver det ikke at ha' noget med ridser i CD'en at gøre...
det ka' også ha' noget med DMA eller ASPI at gøre...

Ang. ASPI ka' du her downloade "Aspi version checker (ASPICHK.EXE)"... -->
http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?filekey=aspichk.exe
for at se om du har ASPI installeret og hvis du har hvilken version... hvis du vil være venlig og også melde tilbage hvad den siger...

ang. DMA ka' du få lidt yderligere oplysninger her, idet dette spørgsmål ikke er lukket endnu... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/5120
så det koster ingen point endnu...

men som Clausen også spurgte om i dit tidligere indlæg...
..." Har du Power DVD på licens eller som prøveversion. Prøveversionen kan nemlig kun spille i nogle minutter. "...

Jeg vil foreslå dig at kører en bios/bundkort test med programmet "BIOS Wizard" herfra... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
her er det direkte link til "BIOS Wizard"... -->
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så vil den kreere "bwz.txt"... her ka' du så kopier følgende, som i eksemplet her nede under...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

så vi ka' finde ud hvilket bundkort du har i din Packard Bell...

der er her en Tips & Trick sektion til Win ME her... -->
http://www.members.accessus.net/~090/awh/winmetip.html
der bl.a. har følgende tip "Enable Windows Media player DVD playback"... -->
http://members.accessus.net/~090/awh/winmetip.html#dvdplay
Jeg ved dog ikke om denne vil hjælpe på det, men for en sikkerhedsskyld så lav en backup af din registrerings database...

en måde hvorpå du ka' lave en Backup af registrerings databasen... er når du har åbnet registreringsdatabasen vha. kommandoen "Regedit" i "kør"... så er der oppe i menuen "filer", 2 underpunkter "Export" & "import"... Export bruger du til at gemme din Registrerings database, så du har lavet en Backup af den... Import bruger du til at hente/gendanne din Restrerings database... i tilfælde hvis noget sku' være gået galt...
ellers er der også disse sider... der først fortæller hvordan du laver en Backup... -->
http://www.basichardware.com/backup_windows_registry.html
og hvordan du så gendanner den... -->
http://www.basichardware.com/restore_windows_registry.html

og her til sidst vil jeg foreslå dig, at prøve følgende 3 tests for at kontrollere dit system...
Dr. Watson
systemoplysninger
Direct X diagnostic tool

Du ka' kører Dr. Watson på følgende måde... -->
tryk på Start --> tryk på Kør --> indtast "drwtsn32" og så ok...
du ka' også vælge den i menuen "funktioner" i systemoplysninger...

ang. Dr. Watson ka’ du få mere information omkring hvad det er her…
http://www.computerhope.com/software/drwatson.htm

Men et andet program der også ka’ gi’ informationer omkring din PC’s tilstand er programmet ”systemoplysninger” -->
Tryk på Start --> programmer --> tilbehør --> systemværktøjer --> og så klikke på ”systemoplysninger”, så popper der et vindue op der hedder ”Microsoft systemoplysninger”, her ka’ du gå de forskellige menuer igennem for at se om der skulle være nogle problemer…

her iblandt ka' du også vælge Dr. Watson i menuen "funktioner"... Men jeg synes nu også du sku' afprøve "Direct X diagnostic tool" fra samme menu... for at se om der evt. sku' være noget galt der... Man ved jo aldrig...

og til sidst men ikke mindst, der er en sandsynlighed for at dit bundkort bygger på et VIA Chipset, det er ikke sikkert
men hvis dit "BIOS Wizard" resultat siger noget med "Via Chipset" i den linje hvor den hos mig sagde...
"Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2"
vil jeg foreslå dig at gå ud på VIA's hjemmeside med deres "VIA 4in1" drivers... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2#4in1
og opdatere den til den nyeste version...

håber dette ka' hjælpe...

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-07-02 12:31

Hej Strarup

Foreløbig mange tak for svaret, det er en stor mundfuld at gå i gang med for mig, men jeg prøver stille og roligt, og vender tilbage senere, har ikke så meget tid nu.

Mvh
Bantam

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-07-02 15:50

Hej Strarup

Jeg håber jeg har gjort det her rigtigt, men jeg forstår ikke hvorfor der står win95? jeg har jo ME. Nå men der står flg:

ADAPTEC ASPI WINDOWS 95

This utility has checked current ASPI inst. version inf. and operationalstatus of ASPI are listed below.

Component Version Date Size

WNASPI 32dll 1.00 (1) 06/08/100 36864

WINASPI.dll 1.00 (65) 06/08/100 3536

APIX VXD 4.00 (952) 06/08/100 29497

ASPIENUM. VXD N/A N/A N/A

ASPI is not proberty installed
one or more component have
been replaced with older version
of the software.

Ja det siger ikke mig så meget, andet end jeg kan forstå det er gammelt eller hvad??.
Håber du kan bruge det.

Mvh.
Bantam

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-07-02 16:22

Hej Bantam,

yup... det er en gammel version...

jeg vil foreslå dig følgende... Download ForceASPI -->
http://www.cd-rw.org/software/cdr_software/cdr_tools/frcaspi.cfm

unzip/udpak den... og så aktivere filen "Instaspi.bat" i den udpakkede mappe.... Når du har gjort det ka' du evt. genstarte... Hvis den ikke kræver at du genstarter...

derefter lav en test med ASPICHK.EXE, for at se om den er blevet installeret ordenligt...

er den det ka' du opdatere den til den nyeste version 4.71... -->
http://download.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi_v471.exe
og derefter pakke den fil ud og installere den nye driver...

og så lave en kontrol med aspi check, for at se om den er blevet installeret korrekt...

er den det så afprøv din DVD og se om det har hjulpet...

hvis den ikke gør... så meld lige tilbage med hvilke fejl der evt. er...

håber det ka' bruges... og vil funke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-07-02 16:55

Hej Strarup

Jeg tror ikke jeg tør pille mere ved det. Jeg gjorde som du sagde og så skete der sjove ting , der kommer lyde og en meddelelse der siger.

WIN9X\WIN9X REG KAN IKKE IMPORTERES: DER OPSTOD EN FEJL UNDER ÅBNINGEN AF FILEN. DER ER MUGLIGVIS EN SYSTEMFEJL PÅ DISKEN ELLER I FILEN.
Det lyder "farligt", så jeg tror jeg vil vente at se om jeg kan få fat i en af husets venner som har meget mere PC forstand end jeg, så må han komme og kigge på det. Jeg kan heller ikke komme til at se mine systemopl. Den siger jeg ikke er på nettet???

Tak for din tålmodighed

Mvh
Bantam

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 28-07-02 17:04

Hej Bantam,

har du ICQ? mit nr. er 78843545 så ka' jeg prøve at guide dig igennem...
eller du ka' også skrive til strarup@worldonline.dk

hvilken fil var det du aktiverede er kom med de meddelser?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-07-02 17:10

Hej Strarup

Har ikke ICQ, ellers tak for tilbuddet. Det var den fil du nævnte "Instaspi.bat"

Mvh
Bantam

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 250 point
Dato : 28-07-02 18:47

Hej Bantam,

oki doki...

her på denne side er der lidt mere om det...
http://aspi.radified.com/

min teori er at den gamle ASPI driver må være gået ind og lave ged i det... på en eller anden måde...

men måske har du slet ikke brug for ForceASPI...
prøv evt. adaptec's version 4.71... -->
http://download.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi_v471.exe
og se om den ka' installere den uden problemer... hvis du er heldig ka' du det idet den allerede har en ASPI driver fra Adaptec i Systemet...
(men jeg tør ikke garantere det...)

ellers vil jeg foreslå dig at lave en backup af din registrerings database som jeg har foreslået før... og aktivere killASPI.bat fra ForceASPI så skulle den fjerne den installerede ASPI... og så ka' det være at den slipper for den meddelse du fik da du prøvede at installere den... hvis du prøver instaspi.bat igen...

ellers hvis dine venner ikke ka' få det til at funke... så ka' jeg også tilbyde dig remote computing... hvis du har mod på det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 28-07-02 20:01

Hej Strarup

Takker foreløbig herfra, jeg ku ikke finde ud af det download. det virkede ikke. Du hører fra mig hvis det går helt i fisk.

Ha det godt.
Mvh.
Bantam

Godkendelse af svar
Fra : bantam

Dato : 29-07-02 14:34

Hej Strarup

Jeg takker for dine gode råd, og vil når jeg får tid stille og roligt prøve dem.

Vi er nu blevet enige om at kigge på om vi ikke skulle købe an alm. DVD afspiller (kodefri), bare sådan en der kan afspille uden for megen teknik, det må da kunne lade sig gøre at finde en til rimelig pris, det vil vi kigge efter.

ANG: systemoplyninger kommer der bare en side op der siger flg.

HCP://system/undefined er online
To view this content, you need to be connected to the internet.
For more information about making a connection see connection to the internet

Jeg kan ikke forstå hvorfor der står sådan, vi er altid på nettet (D.B. Dansk Bredbånd), og jeg har da også været på siden før, jeg syntes det er mystisk, så måske DU har en ide (IKKE for teknisk)
Håber du får tid engang til at gi et svar.

Mange venlige hilsener
Bantam

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 08:40

"bantam" <bantam.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:%_349.6065$G3.787271@news010.worldonline.dk...
> Hej alle.
> Jeg ved godt jeg har stillet spgsm. før men jeg prøver igen her, for
> hverken på eksperten, eller ITsvar er der nogen der kan hjælpe. Jeg har
> fået byttet den første musikDVD til en ny, og den nye spillede også
> noget længere, men så kom fejlen desværre igen, så det kan jo nok ikke
> være DVD skiven der er fejl på.
>
> Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig på et forståeligt sprog, da
> jeg ikke er spor teknisk ( derfor købte jeg denne pc)
>
> Jeg skulle jeg for første gang på min 1/2 år gamle pc afspille en
> nyindkøbt musikdvd, og det gik osse fint et stykke tid så kom der en
> fejlmedd.
>
> Fejlkode 89020003
> DVD pladen kan være beskadiget, således at afspilning forhindres.
>
> Skuffet tog jeg den ud, men prøvede senere igen, og der gik der længere
> tid inden den samme fejlkode kom igen, og 3. gang et andet sted. D.V.S.
> det er forskelligt, og så er det vel ikke en ridse for den ville vel
> komme samme sted hele tiden. Jeg har ingen mulighed for at prøve på en
> anden afspiller. Min pc er født med cd/dvd drev og DVD programmet er
> POWER DVD, som osse var installeret, ved køb, og jeg bruger WIN ME. af
> yderligere oplysninger har jeg flg.
>
> Packard Bell I MEDIA 4110 D
> AMD DURON
> 900 MHz Microprocessor
> 128 MB RAM DYNAMISK DELT med Grafikken (DVMT)
> 20 GB Harddisk (18 GB) til rådighed
> Chipset: KM 133
> Extended Stereo Sound
> Savage4 2D / 3D Video Accelerator
> DVD
> Jeg håber det er nok opl. (eller måske for mange unødv. så unskylder
> jeg)
>
> Jeg takker på forhånd alle som har et råd.
>
> Med venlig hilsen
> Bantam
>
Hvis du ikke har installeret en masse "snavs" - læs: antivirus, ICQ,
realplayer
programmer til grafikkortet osv. der kører i baggrunden kunne det da tyde
på,
at det er drevet den er gal med.
Men har du programmer der kører, kan du måske prøve at standse dem før
du afspiller dvd'en.
Mht dit tidligere spørgsmål om en dvd skive kan afspilles i et cd drev,
så er svaret nej. Der kan ligge næsten 10 gange så meget information
på en dvd skive som en cd skive, så det svarer vel lidt til at afspille
en minidisk på en gammel '78'er pladespiller - med håndsving

/Henning, Sydfyn.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:03

bantam wrote:
> Hej alle.
> Jeg ved godt jeg har stillet spgsm. før men jeg prøver igen her, for
> hverken på eksperten, eller ITsvar er der nogen der kan hjælpe. Jeg
> har fået byttet den første musikDVD til en ny, og den nye spillede
> også noget længere, men så kom fejlen desværre igen, så det kan jo
> nok ikke være DVD skiven der er fejl på.

Hmmm.. Hvad kan det mon så være...?

Prøv skiven i et andet drev, eller en dedikeret DVD afspiller, eller en
PS2 eller bare et eller andet andet end lige præcis det DVD drev der
sidder i din PC.

-Sune

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:06

bantam wrote:
>
> Skuffet tog jeg den ud, men prøvede senere igen, og der gik der længere
> tid inden den samme fejlkode kom igen, og 3. gang et andet sted. D.V.S.
> det er forskelligt, og så er det vel ikke en ridse for den ville vel
> komme samme sted hele tiden.

En ridse vil da _netop_ give fejl samme sted hele tiden, men det kan jo
også være et fingeraftryk el. lign.
Jeg ville vaske den med lunkent vand og opvaskemiddel, og prøve igen.
Husk at den skal være helt tør inden du lægger den i.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 10:12

> Jeg skulle jeg for første gang på min 1/2 år gamle pc afspille en
> nyindkøbt musikdvd, og det gik osse fint et stykke tid så kom der en
> fejlmedd.
>
> Fejlkode 89020003
> DVD pladen kan være beskadiget, således at afspilning forhindres.
>

Jeg har 2 musik-DVD'er (ikke DVD-Audio, men DVD-Video) som jeg ikke kan
afspille i hverken Power-DVD eller Media Player. Efter nogle minutters
afspilning fryser billedet og programmet laver en ulovlig handling.
Jeg kører Win XP, Power-DVD ver. 4.0.10 og Media Player ver. 8.00.00.4477.

De 2 DVD'er kan fint afspilles i min stationære Sony DVD-afspiller.

Da jeg godt kan afspille mange andre DVD'er på min computer må det vel
næsten være de 2 skiver som har problemet.
Virker så bare lidt sært at de godt kan afspilles på min 4 år gamle Sony
afspiller ?

Kim

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-08-02 18:28

Hej Bantam,

hvordan går det med DVD'en og afspilling af musik?

har du stadigvæk det problem med... -->
.." HCP://system/undefined er online
To view this content, you need to be connected to the internet.
For more information about making a connection see connection to the internet "... ?

og hvilken side er det der gav/giver problemer?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bantam

Dato : 25-08-02 18:00

Hej Strarup

Jeg har ikke prøvet at afspille dvd længe, men det er nok det samme, som skrevet køber vi nok en alm. dvd afspiller senere, det er ikke ret meget jeg har brug for det.

Jeg har stadig problem med at komme til systemopl. Jeg gør som jeg altid har gjort går ind i start/progr./tilbehør/systemopl., og så kommer den op med det ævl, jeg fatter det ikke jeg har da tit set på de opllysninger før uden problemer, og som jeg også skriver til dig er vi på nettet hele tiden???

Med venlig hilsen
Bantam