/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Mobil-Telefoni / Spørgsmål
10  g_h 4281
Tyverikontrol
Fra : ram2
Vist : 1822 gange
60 point
Dato : 27-07-02 09:42

Er det muligt, ved f. eks. at taste en kode på en mobiltelefon, at checke om den er stjålet / efterlyst. Der er så mange telefoner til salg - lige fra internettet til loppemarkeder, at det ville være rart at kunne kontrollere at den er "ren"

Ram2

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-07-02 14:34

Hej Ram,

hvis du sådan er i tvivl hvorfor så ikke købe en Ny mobil i en butik???

idet hvis du først har købt den er det for sent... og så har du spildt de penge hvis den viser sig at være stjålet...

enhver Mobil telefon har et Imei nummer... du ka' se mere om det her... -->
http://www.mobilsiden.dk/2000/tips/imei.shtml
IMEI-nummeret (International Mobile Equipment Identity) er mobiltelefonens nummerplade/cpr. nr. og står bag på telefonen eller under batteriet og består af 15 cifre... og som der står på siden ka' du få dette nr. frem ved at indtaste koden *#06#...
du ka' bl.a. også se her "FAQ - Tyveri af mobiltelefon "... hvordan det evt. bliver håndteret... -->
http://www.mobilsiden.dk/2000/tips/faq/tyveri.shtml

så ka' du jo spørge om du må indtaste dette nummer før du køber den og evt. ringe til politiet for at få oplyst om den sku' være stjålet... det er sådan set det eneste jeg ka' komme i tanke om... du ka' gøre før du køber den... for har du først købt den hænger du på den...

så mit råd er... ta' chancen og den mulige risiko der følger med... eller køb den i en butik...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 27-07-02 16:33

Kære Strarup.
Tak for din kommentar. Jeg må konstatere, at du ikke har forstået mit spørgsmål, i det jeg ikke spurgte om hvor jeg skal købe min mobiltelefon, hvis jeg ville være sikker på, at den ikke var stjålet. Det er vel åbenlyst for enhver, at en mobiltelefon, der er købt hos en forhandler, formentlig ikke er stjålet. Så dette får du ingen point for.
Dernæst henviser du til nogler sider hvor du mener mit spårgsmål under FAQ bliver besvaret. Det gør det ikke - Jeg får en lang forklaring om IMEI's betydning, som jeg godt kendte i forvejen - Altså heller ingen point for dette svar.

Jeg gentager lige mit spørgsmål:
Er det muligt, ved f. eks. at taste en kode på en mobiltelefon, at checke om den er stjålet / efterlyst??????

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 27-07-02 16:37

PS til Strarup.
Jeg skylder dig vist lige at fortælle dig, at min motivation til at købe en brugt mobiltelefon der ikke er stjålet/efterlyst, er at prisen formentlig er væsentlig lavere end hos en forhandler. Klart ik'

Mvh.
Ram2

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-07-02 17:17

Hej Ram,

LOL... Mega griner...

for det første så er jeg ikke ude på at score point... så havde jeg nok brugt "formodet svar"...

til dit spørgsmål
..." Er det muligt, ved f. eks. at taste en kode på en mobiltelefon, at checke om den er stjålet / efterlyst?????? "...
både ja og nej...

jeg må nok også konstatere at du har misforstået min kommentar...

en mobil telefon ved ikke selv om den er stjålet... og som sagt kunne du læse proceduren for hvordan det foregår på de overnævnte links, som du så åbenbart vidste i forvejen...

den fortæller at det er er politiet, operatøren, samt implicit at mobilens ejermand og så den der har stjålet den, der ved at Mobil telefonen er stjålet...

så din eneste mulighed er før du køber den, at få lov til at indtaste den kode der får IMEI nummeret frem og så evt. ringe til politiet for at få oplyst om den telefon er stjålet eller ej... og så ka' du stadigvæk risikere at det ikke er blevet meldt... og så stadigvæk komme til at hænge på den... når det så bliver meldt...

der eksistere ikke på nuværende tidspunkt en kode fra mobiltelefonen der siger "Hejsa... jeg er stjålet!!!"... men telefonen ka' være spærret og derved vise en indikation af at den er stjålet...

men det ku' da være en go' ide fra Mobil selskaberne at indbygge en sådan funktion... og jeg synes også at jeg har hørt rygter om det... men indtil videre efter min kendskab... eksistere en sådan ikke endnu...

jeg er godt klar over det er dyrere at købe en mobil telefon hos en forhandler... men så slipper man jo også for risikoen... ik'...

derfor skrev jeg det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 27-07-02 17:29

Hej Strarup.
Tak for din hurtige respons. Du må undskylde at jeg roder lidt rundt i det med pointgivning - Er ny på siden.

Okay, så tror jeg den er fe... ind (altså hos mig). Jeg forestillede mig blot, at hvis man fik sin telefon stjålet, og behørigt anmeldte det, ville det være utrolig nemt at behæfte det til telefonen hørende IMEI nr. med en besked - kode - eller et eller andet der viste at den ikke var hos den rette ejermand. Det ville samtidig ødelægge markedet for stjålne telefoner, hvis man med et par tryk kunne se om den var stjålet.
Det ville nok blive en katastrofe for folk i Mellemøsten mv. idet jeg har hørt at ca. 60% af de aktive mobiltelefoner er stjålet.

Tak for sludderen, og god weekend

Ram2

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 27-07-02 17:41

Hej Ram,

det gør ikke noget...

jeg mener også at det skulle være på vej netop for at imødegå de stjålne mobil telefoner... men det er ikke blevet implementeret endnu... så vidt jeg ved...

men nu er det jo heldigvis heller ikke alle brugte mobiltelefoner der er stjålet...

selv tak... og også en god weekend til dig...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 27-07-02 18:38

Hej igen Strarup.
Mens jeg går og forbereder aftensmaden, har jeg tænkt lidt over vores korrespondence.
Det slog mig, at man vel kan omgå systemet ved at bruge taletidskort i en telefon af usikker herkomst. Hvad mener du??
Ram

Kommentar
Fra : Gunzo

Dato : 28-07-02 12:09

Den eneste rigtige måde hvorpå du kan få et konkret svar på om telefonen er meldt stjålet eller ej,
er ved at kontakte politiet og spørge dig for.
Du kan også kontakte et teleselskab, men der er ingen af dem der kan give dig det rigtige svar,
for de kan oftest kun se de telefoner som de selv har black listet.
Oftest vil poilitiet ikke svare på spørgsmålet uden at du selv henvender dig med telefonen,
og dette naturligvis for at kunne inddrage telefonen hvis den er stjålet.

Det bedste du kan gøre for at sikre dig selv er at lave en købsaftale på den telefon
som du ønsker at købe.
Herpå skal både sælger og købers fulde navn og evt. også cpr nummer stå på, samt
naturlig vis telefonens type og IMEI nummer og så prisen som du skal give.
Husk underskrifter !

Så kan du til enhver tid påvise at du har købt telefonen i god tro, og så vil der hvis der mod
forventning skulle være problemer heller ikke ske dig andet en at telefonen bliver inddraget af politiet.
Du vil altså ikke blive anklaget for hæleri - med mindre prisen er urealistisk lav.

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 60 point
Dato : 28-07-02 13:50

Hej Ram,

med Taletidskort har du samme problem, idet IMEI nummeret jo ikke følger med SIM-kortet, men med Mobil telefonen...
og hver gang du foretager dig et opkald, bliver IMEI nummeret sendt med... så hvis den er stjålen har du stadigvæk problemet...
enten at den er spærret... eller hvis de er interesseret i at få nogle flere oplysninger om hvem der har den stjålnet Mobil telefonen... lade linjen stå åben og så fange vedkomne der har den...

det vil jo nok ta' lidt længere tid hvis man bruger Taletids kort, end hvis man bruger sit eget Abonnement...

Men at omgå systemet ka' du ikke...

mvh.

Strarup

Godkendelse af svar
Fra : ram2

Dato : 28-07-02 20:09

Tak for svaret strarup.

Kommentar
Fra : Steenped

Dato : 29-07-02 09:14

Tyverikontrol.

Ønsker man at købe en brugt mobiltelefon bør man bede om en kvitering, indeholdt IEMI nr. ønsker sælger ikke at udstede dette, kan jo være et klart tegn på at det kan være hæler varer.

Steen Ped

Kommentar
Fra : copycatDK

Dato : 09-08-02 23:57

Ohøj..

Jeg vil bare lige komme med en erfaring.

Hvis man melder en mobil telefon stjålet. så kan den ikke bruges på frks. teledanmarks net hvis det er ved dem du fik den spærret. Men kan godt bruges på sonofon osv Uden at de spore den. (De kan jo spore den men gør det ikke da de ikke har nogen melding om den er spæret/stjålet)
Og til den med at ringe til politiet er at tag en ligeså stor chance som at købe den. For du kan ikke få noget som helst afvide uden at de får alle dine personlige oplysninger. Og er den så stjålet er du på den uanset om du har købt den eller ej.

Dette har somsagt ikke noget med selve spørgsmålet at gøre. Men synes et eller andet sted at den passede ind

MVH
Michael (Alias copycatDK)