/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Nyt kabinet - comp vil ikke starte
Fra : xick
Vist : 420 gange
100 point
Dato : 26-10-04 22:34

Jeg har en ven der lige har købt et nyt kabinet.. Kabinettet hedder: Raidmax Cobra 822 W

Så har han sat alle sine dele over i det nye kabinet, men han kan ikke få computeren til at virke. Jeg har været omme at kigge på det, og jeg kunne godt forestille mig, at det er ledningerne fra kabinettets tænd/sluk knap der ikke er sat ordentligt på bundkortet. Bundkortet er et: Asrock, socket A: K7VMM+

Kabinettet er købt her: http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=86164 (i shg.dk)

Er der nogle af jer der har nogle forslag, eller evt. sidder med et sådant bundkort, og kan fortælle mig hvordan ledningerne skal sidde? Jeg kan ikke afvise at hans PSU evt er røget, men det skulle da være mærkeligt, når han bare har flyttet kabinet

Håber I vil hjælpe!

Kommentar
Fra : xick

Dato : 26-10-04 22:37
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-10-04 22:46

Jeg kan ikke finde en manual til det kort, men prøv selv at kigge her:
http://www.asrock.com/support/index_manual.htm
I manualen skal der kigges efter system panel connector

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-10-04 22:49

De fleste kabinetter anvender samme type stik til ATX bortset fra Compaq og den slags, og det står som regel på stikket hvad det er til, men pwr er typisk til tænd/sluk

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 26-10-04 22:54

se side 12 i manualen til bundkortet...
http://www.ecsusa.com/downloads/manual/k7vmmp31eng.zip

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 26-10-04 23:00

sikker på at der ikke står nogle små bogstaver på bundkortet, som fortæller det? PWR+, PWR-, LED+ og LED-

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 26-10-04 23:01

Har du også et lille firkantet strømstik 4 ben som også skal sidde på bundkortet.
Reset SW og Power SW skal måske sidde med et bens afstand på bundkortet.
Se godt efter - det plejer at stå på bundkortet ned i hjørnet.

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 26-10-04 23:01

og HDD+/-

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-10-04 15:39

Hvis du ikke kan starte den op, så skal du kun sætte powerswitchen (PWR) på.

10 - xx - 09
08 - xx - 07
06 - xx - 05
04 - xx - 03
02 - xx - 01

PWR skal sidde på 6+8
DVS: sådan her:

10 - xx - 09
08 - █x - 07
06 - █x - 05
04 - xx - 03
02 - xx - 01

Hvordan den vender har ingen betydning for at starte maskinen

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 27-10-04 15:40

Prøver igen...

10 - xx - 09
08 - ox - 07
06 - ox - 05
04 - xx - 03
02 - xx - 01

Kommentar
Fra : xick

Dato : 27-10-04 16:15

Nu har jeg sat det som der står i manualen, og den vil stadig ikke starte. Lagde lige mærke til at der i manualen står ved fx. power: PWR_SW_P & PWR_SW_N ... går ud fra det er positiv og negativ, men har det nogen betydning hvordan de vender? Og hvis det har betydning, hvordan ved jeg så hvilken der er positiv og hvilken der er negativ?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-10-04 16:22

Du er vist gået i gang med noget du ikke har prøvet før
Der sker ikke noget ved at prøve sig frem med de stik. Det kan højest komme til at virke.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 27-10-04 16:27

Hehe BjarneD... nej, jeg har ikke prøvet før, men det er forøvrigt ikke mig der er gået igang med det det er en af mine venner. Jeg skulle hjælpe ham, men da jeg kom om havde han pillet ledningerne fra sit gmale kabinet fra bundkortet, så jeg kunne ikke se hvordan de sad. Men nu har jeg prøvet at sætte dem sådan som der står i manualen både drejet den ene og den anden vej........ den vil ikke starte.. Kan det evt. være hans strømforsyning der er røget? Der fulgte 3 blæsere med kabinettet som han har sat til, og der er vist også en pære foran i kabinettet der skal lyse. så tager det måske for meget strøm? det er ikke en super PSU han har

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-10-04 16:40

Hvis du "kortslutter" de to ben(stik) på bundkortet hvor der står Pwr skulle den starte, men der er nogle bundkort hvor der skal være monteret et ekstra strømstik, men det vil fremgå af manualen, som I skal læse grundigt når i ikke har prøvet det før. PSU må nok ikke være under 300w til normal drift og de kabinetsblæsere kan godt drille tag den fra indtil i har styr på det.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 27-10-04 16:45

BjarneD - forklar lige hvordan man "kortslutter"

Tror nok hans PSU er 300W

Okay, vi prøver at pille blæserne fra for nu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-10-04 16:52

En lille ledning forbindes mellem de to stikben (eller andet der kan danne forbindelse og som ikke er for voldsomt) og den skal bare berøre kortvarigt så skulle den starte hvis resten er OK, men tag nu og læs og lær i manualen før I gør mere - det er jo jeres eget ansvar/pengepung.
Jeg logger af så læs nu og der er sikkert andre der kan hjælpe