/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP pro.
Fra : mikael_hanna
Vist : 520 gange
100 point
Dato : 25-10-04 12:13

Hej.

Jeg har en ven som kører XP-pro. Han kørte Windows update fra nettet, pludselig stoppede maskinen og rebootede. Men nu starter XP ikke mere. Computeren starter op men kommer med en meddelelse om at der er en fejl med windows og man skal så vælge hvordan man vil starte Windows igen. Ligemeget hvad man vælger (safe-mode, safe mode med command prompt, sidste indstilling hvor windows virkede inden fejl, eller normal windows) , så ender han altid med en sort skærm hvor musen kan bevæges rundt, men ikke mere. Når han kører safe-mode ender han med samme skærm dog står der safe mode i hjørnerne. Windows XP load-skærmen kører som den skal men når denne forsvinder går skærmen i sort og computeren bliver stående sådan. Jeg har prøvet at boote pc´eren med windows xp cd´en men får en skærm frem som skriver et eller andet om safety-failure.

Nogen som kan hjælpe..?

Mikael

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 110 point
Dato : 25-10-04 12:28

Når man ikke kan komme i fejlsikker tilstand er der ikk eandet at gøre end at lave en installations repair:
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm#install_repair

Kommentar
Fra : lars.dk

Dato : 25-10-04 15:05

der er nok ikke andet at gøre og formatere den og instaler xp igen

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 25-10-04 15:09

Svært at formatere når computeren står fast før man har mulighed for at lave noget som helst..! Tror jeg må prøve boot-diskene til xp-pro som første indlæg linker til..!

Mikael

Kommentar
Fra : xick

Dato : 26-10-04 16:25

Det er ikke svært at formatere - du kan formatere med din XP cd - bare boot fra cd'en og vælg at du vil installere xp igen - så sletter du bare den partition som din nuværende xp ligger på... Men ellers er BjarneD's bud nok det bedste hvis du kender administrator adgangskoden ..

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 26-10-04 16:31

Er en smule små-irriteret så jeg skriver det her lige ud.. Er det virkelig kun den BjarneD som kan LÆSE..?? jeg har skrevet at jeg IKKE kan køre xp-cd´en, får en fejlmeddelelse.. har også skrevet at jeg IKKE kan komme ind nogensteder så jeg kan lave noget med XP...!!!!!!

Mikael

Som ikke mener det så slemt som det er skrevet.. bare en dårlig dag..!

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 26-10-04 16:47

Hvis det er harddisken, der er gået i spunk, kan du prøve at hente Kill Disk her : http://www.killdisk.com/
Så burde du kunne formaterer harddisken
Men du kan selvfølgelig ikke redde data.
Gambrinus

Kommentar
Fra : xick

Dato : 26-10-04 17:03

Hmm, mikael_hanna ... Sådan som du beskriver spørgsmålet forstår jeg som: Jeg kan starte computeren et stykke tid, men så går skærmen i sort... Jeg kan heller ikke boote fra cd'en ...

Er det korrekt? ... Hvis du kan nå at sætte en cd i når computeren er startet op, så er der aoutorun på XP disken, og den vil give dig muligheden for at reparere ..

Kommentar
Fra : mikael_hanna

Dato : 26-10-04 17:15

Jeg kan (forresten er det slet ikke mig men en bekendt som har det her problem) komme ind i bios´en og ændre det så computeren booter fra cdrom. Jeg smækker Windows XP cd´en i og rebooter. Pc´en starter og der står booter fra cd.... og så tryk en tast for at boote fra cd (hvilket jeg selvfølgelig gør) cd´en begynder at køre men stopper pludselig og der står en besked (husker den ikke nøjagtigt) som siger "Security Failure Event windows has stopped" og så står en lang program-smøre som jeg ikke husker (noget med hardwareid osv) .. Så, som jeg skriver i første indlæg, jeg kan ikke boote xp-cd´en op... tadahhhhh...!

Mikael

Godkendelse af svar
Fra : mikael_hanna

Dato : 08-07-05 14:29

Tak for svaret BjarneD. Ikke fordi jeg kunne bruge det til noget, men det var dog det bedste af de svar som kom.. og spørgsmålet bliver nok alligevel aldrig besvaret..!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-07-05 15:15

Surt!