/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
SOLTEK SL-75DRV5
Fra : phones
Vist : 347 gange
20 point
Dato : 25-07-02 10:38

Hej derude

Jeg er lige blevet oprettet som bruger, så derfor de lave point.

Jeg har lidt problemer med at få mit soltek bundkort til at boote fra en cd-rom, jeg har sat cd-rom drevet som første 1 boot pririotet. Når jeg prøver at boote fra f.eks. Windows Me samt Windows XP Pro_DK cd'en sker der ikke rigtigt noget. Min gamle maskine kunne godt boote på disse skiver. Jeg kan se den kan boote fra cd'en, men efter 20-25 sekunder hopper den videre og læser fra HD. På mit gamle maskine (compaq) skulle jeg trykke på space. Jeg ved simpelthe ikke hvad jeg skal gøre, men der må være en tast der trykkes på!

Håber nogen kan hjælpe - selvom der ikke er gode point.

Mvh.

Phones

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-07-02 10:52

hej Phones,

det er da ikke pointne det kommer an på... men at du har brug for hjælp...

har du overvejet at prøve med bootdisketter?

du ka' der er også et par bootdisketter her... -->
http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
der er både til ME og XP...

ellers har de dem også her... -->
http://www.drd.dyndns.org/index2.html
tryk på menuen "Boot disk" på siden... og scroll lidt ned af den nye der kommer frem...

ellers plejer de her at ha' links her til hvor de ka' befinde sig på nettet... -->
http://www.bootdisk.com/

hvis du vil lave en bootable cd... ka' du bl.a. se her hvordan det ka' gøres...
http://www.nu2.nu/bootcd/
hvis og så fremt dine CD'er ikke er bootable... selvom det lyder underligt når du nu siger at du har kunnet boote fra dem før...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : phones

Dato : 25-07-02 10:57

Hej Strarup

Tak for hurtig respons, for at være være helt ærlig, så er jeg faktisk lidt træt af startdisketter efter jeg lærte tricket på den gamle compaq med at boote direkte fra cd'en det tager mindre tid og man behøver ikke fedte med floopys

Jeg skal en af de kommende dage formattere hele molevitten, jeg har får prøvet startdisketterne til XP, men kunne ikke få dem til at virke - den skrev at det ikke var den rigtige windows xp har jeg ellers xp_pro_dk kostede en formue

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 20 point
Dato : 25-07-02 12:11

Hej Phones,

det lyder jo noget underligt... så håber jeg da ikke at det er CD-rommen der er defekt...

men du har inde i "Advanced BIOS Features" sat den til som first boot device at ta' CD-rom... har du evt. også prøvet at se om den ku' ta' Second boot device som CD-rom? (bare som en slags test)

jeg ved ikke om der sku' være nogen speciel tast, ligesom der f.eks. var med Compaq'en... Men umiddelbart så sku' en bootable CD bootes når den er valgt som first boot device... ellers ku' det tyde på at den måske ikke er bootable... når den går over på harddisken...

virker CD'en ellers godt nok?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : phones

Dato : 25-07-02 12:36

Ja skiven virker fint har ingen problemer med, jeg vil da lige prøve at hamre alle 128 taster ned på engang Jeg har også prøvet med min brænder - den booter heller rigtig op! jeg prøver lige at teste dit forslag efter fyraften ellers må jeg lige kontakte Soltek!

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 25-07-02 17:36

hmm underligt, her fungerer det fint med boot fra cd-rom og jeg har selv soltek bundkort. Tror Strarup har fat i den lange ende, når jeg nu kigger efter i min BIOS ;

Godkendelse af svar
Fra : phones

Dato : 26-07-02 12:01

Tak for svaret strarup. Du havde ret. Jeg fandt en lille guide som beskrev hvordan man lavede bootable cd'ere nu tog jeg min xp skive og lavede den op - det virker!!!!! underligt min gamle maskine kan boote på den skive - any way tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:55

"phones" <phones.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:r_349.6026$G3.787169@news010.worldonline.dk...

> skiver. Jeg kan se den kan boote fra cd'en, men efter 20-25 sekunder
> hopper den videre og læser fra HD. På mit gamle maskine (compaq) skulle
> jeg trykke på space. Jeg ved simpelthe ikke hvad jeg skal gøre, men der
> må være en tast der trykkes på!

På mit bundkort skal man også trykke på en tast (det er lang tid siden jeg
har bootet på cd, så jeg kan ikke huske om det var en bestemt tast) for at
få den til at boote fra cd. Boot fra cd resulterer på mit bundkort i at der
kommer en besked om at trykke på en tast, hvis man ikke gør det booter den
fra harddisk, nøjagtigt som du oplever.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/
Ved svar fjern REMOVETHIS fra emailadressen.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 21:21

> Jeg har lidt problemer med at få mit soltek bundkort til at boote fra en
> cd-rom, jeg har sat cd-rom drevet som første 1 boot pririotet. Når jeg
> prøver at boote fra f.eks. Windows Me samt Windows XP Pro_DK cd'en sker
> der ikke rigtigt noget. Min gamle maskine kunne godt boote på disse
> skiver. Jeg kan se den kan boote fra cd'en, men efter 20-25 sekunder
> hopper den videre og læser fra HD. På mit gamle maskine (compaq) skulle
> jeg trykke på space. Jeg ved simpelthe ikke hvad jeg skal gøre, men der
> må være en tast der trykkes på!

mener det er enter, så vidt jeg husker, det er ihvertfald den tast jeg
trykker, de gange jeg har reinstalleret win xp og jeg har samme bundkort og
mine drev booter fint nok fra cd'ere. Når den læser fra cd'en plejre der at
stå hvilken tast man skal trykke på efterfulgt af nogle . efter 5 . og man
ikke har trykket den tast plejre den at boote fra hd'en.

Hygge

Dorthe