/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvorfor er Pentium bedre end Celeron?
Fra : Ghettofamily
Vist : 544 gange
100 point
Dato : 22-10-04 13:53

Jeg er ved at opgradere, eller rettere skal til at opgradere. Jeg har nu haft AMD i de sidste 3 pc'ere, og min lokale pc pusher, siger at jeg bør skifte til Intel, det er heller ikke noget problem, men en ting jeg ikke forstår er, hvorfor siger alle at jeg skal holde mig fra Celeron og i stedet tage en Pentum prossesor (staveplade).

Hvad er den store forskel på de to prossesorer?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-10-04 13:56

Gad vide hvilken argumenter din lokale PC pusher har? Der er intet der indikerer at Intel skulle være bedre end AMD snarere tværtimod! Nå men forskellen ligger bl.a i cache og fsb. Pentium har større cache og højere frontside bus hastighed!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-10-04 14:29

Sammenlign CPU'er her : http://www.cpuscorecard.com/cpu_comp.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Ghettofamily

Dato : 22-10-04 14:57

Tedd

Jeg tror at det har noget at gøre med at de sidste 2 cpu'er er brændt for mig. Er der den store forskel på AMD og Intel længere eller er det blot en "religions"krig? Hvis jeg kigger på specs så ser de ens ud for mig. Prisen er nogenlunde den samme, men det er ikke afgørende, da jeg gerne vil have noget, som kan holde. Jeg bruger min maskine til en del dtp og grafisk arbejde, grafik kort, ram osv. er ikke noget problem, det har jeg fundet, de samme gælder de 2 bundkort jeg har at vælge imellem, men jeg skal blot have valgt cpu. Om det skal være AMD eller Intel er underordnet for mit vedkommende.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-10-04 15:37

Meget af det er religionskrig men for øjeblikket er det amd der har førertrøjen på med deres 64bit processor! At du har brændt 2 cpu'er af, kan jo skyldes mange ting! Overclockning, dårligt mobo, dårlig strømforsyning, dårlig køling bare for at nævne nogle! Det er sjældent en cpu bare brænder af helt af sig selv!

Kommentar
Fra : KaVAkandu

Dato : 22-10-04 16:04

Har det ikke noget at gøre med at AMD er bedre til spil og multimedie, mens Intel har det bedst med kalkulation, altså tal - regnskab.
Det med Celeron og Pentium er vel at den (Celeron) er en billigudgave af Pentium.
Hvad mener du med staveplade.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 22-10-04 16:32

Celeron er en lidt billigere udgave end Pentium.
Der er dog lavet en 2,8 ghz Celeron D som kører næsten lige op med Prescot.

Accepteret svar
Fra : danatool

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-04 16:46

grunden til at du skal holde dig væk fra celeron prossesor er at en celeron har en lav Cache

Cachen bruges som et lager mellem computerens ram og processor.
Når processoren skal bruge nye data, leder den først i den hurtige cache, inden den kigger i den meget langsommere ram

læs mere her det er godt nok om en AMD men det samme gælder for Intel
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4809

problemet er dog støre for celeron mod p4 da celeron har meget lidt cache (8 KB L1 - 128 KB L2)
mod p4 (8 KB L1 - 512 KB L2) altså 4* så meget L2 chahe
så hvis du skal have en Intel så hold dig fra celeronen
det eneste gode ved den er at den er billig og ikke blive særlig varm

Godkendelse af svar
Fra : Ghettofamily

Dato : 22-10-04 18:29

Tak for svaret danatool. Det var lige de informationer jeg søgte.