/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Produktion
Fra : mahir
Vist : 487 gange
100 point
Dato : 19-10-04 02:20

Hej det er således, at jeg har en ide om et produkt, som jeg gerne vil have udviklet/produceret.
-Det drejer sig om noget plastik som skal formes i en bestemt form
- Er der nogle der ved hvem der laver sådan noget? Eller hvad man rent praktisk gør for at få nogle til at producere den her ide/produkt.
Til orientering alt er på plads med hensyn til designet samt tegning af produktet, Der skal bare laves en prototype og resten tager jeg derfra.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-10-04 07:28

Nu er det jo ikke så lige til at lave en ny produktionslinie. Så fra det at komme med en tegning til at skabe et produkt, er der et temmelig stort stykke.

Du kan prøve at kontakte virksomheder som laver plastprodukter, og høre om der er nogle som vil prøve at lave dit produkt. Men det er som sagt relativt dyr i arbejdstid, og du skal nok forvente at skulle betale omkostningerne selv.

Det kunne måske være godt at starte med en markedsundersøgelse for at se om der er grundlag for at afsætte dit produkt efterfølgende.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-10-04 07:40

At lave en form til en prototype er nok det dyreste led i processen.
Som regel skal der rettes et antal gange på en form inden resultatet
er ok. Find ud af om du selv kan lave formen, som sandsynligtvis
skal tåle en del varme. Sagt med hensyn til materialevalg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-10-04 07:41

Dette udviklingsled kan let koste flere titusinde kroner.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 19-10-04 08:09

Du skal forvente, at investere nogle tusinde kr. i model- og produktudvikling, som Teil skriver oven for. Jeg har selv udviklet et produkt til et stativ/hulde-stang til montage i campingvogne. Inden jeg var salgsklar var der røget små 20.000 kr. og der er billigt. De timer jeg har brugt på projektet, tør jeg slet ikke tænke på. Ialt har jeg investeret ca. 50.000 kr. i projektet. Om ca. 1.000 kr., har jeg fået min investering hjem, så jeg har bevaret "skindet på næsen". Produktet er salgsbart, men der er ikke mange, der har kendstab til det, så det skal så markedsføres yderligere, men jeg vil ikke investere i en større annoncekampagne, da det tros alt er et specialprodukt.
Da jeg har job, er det et interesseprojekt og ikke noget jeg skal lave af, så derfor vil jeg ikke investere yderligere - men det har været særdeles lærerigt med Told- og Skat, regnskab, møder med Told- og Skat værksteder mv. Held og lykke med dit projekt.
NB! Du kan se mit produkt på dette link.: http://www.hardys.dk/DreamHC/Side5.html

Hej fra alka :_9

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 19-10-04 08:16

Du kan evt. prøve at kontakte den afd. af AMU som uddanner plastmagere, og forhøre dig om de som undervisningsprojekt vil prøve at lave en prototype af dit produkt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 19-10-04 08:26

Jeg kender en der fandt på nogle meget smarte plasticdimser. Han måtte i banken efter +500 000 for at kunne financiere værktøjer og støbeforme. Nu her 5 år efter går det meget stille og roligt og er stadig ikke blevet noget der ligner en guldgruppe. Måske skulle du tage kontakt til et af opfinderkontorerne. Antagelig er det klogest at sælge ideen og så få royalties pr stk istedet for selv at begynde.

Kommentar
Fra : jhvp

Dato : 19-10-04 11:29

Kommentar til det med at kontakte AMU som uddanner plastmagere.

Jeg har selv arbejdet inden for plaststøbning, og har i denne forbindelse
være på et kursus i Hillerød, men de laver ikke selv forme til støbning
men køber brugte forme, så det er ikke sikkert de kan lave produktet.
Men der for kan det måske godt være en god ide at kontakte nogle
af lærerne på disse afdelinger, for de kender branchen og kan evt.
henvise til virksomhed der passer bedst til det produkt du skal lave,
for der er jo flere måder at lave sådan noget på.

Held og lykke med det.

Accepteret svar
Fra : berpox

Modtaget 100 point
Dato : 19-10-04 13:11

Hvis det er ren og skær prototype - altså ikke beregnet for salg, men for at "teste ideen" og have noget fysisk i hånden, så vil jeg da anbefale dig at få lavet SLA modeller af dit produkt.

Det går rimeligt tjept, og koster en brøkdel af rigtige formværktøjer.

Skal der absolut bruges en rigtig form, så bruger man ofte aluminiumsforme til mindre prøveserier, da det er væsentligt mindre omkostningstungt.

Kontakt eksempelvis DTU's institut for produktudvikling:
http://www.ipu.dtu.dk/
http://www.ipu.dk/kt/
http://www.teknologisk.dk/produktion/1760

Eller prøv denne google søgning: http://www.google.dk/search?hl=da&q=SLA+modeller&meta=

mvh Berpox

Kommentar
Fra : Hakimc

Dato : 19-10-04 13:38

Anhriiiiiii ring til mig

Godkendelse af svar
Fra : mahir

Dato : 20-10-04 01:13

Tak for svaret berpox.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 20-10-04 01:22

Velbekomme - og held og lykke med dit produkt

mvh Berpox