/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Problemmer med cd drev
Fra : 9colai
Vist : 214 gange
20 point
Dato : 18-10-04 17:05

Hej alle sammen, jeg har installeret en cd-r/rw brænder i min computer, som jeg vil bruge som cd drev, men problemmet er bare, at den ikke kan læse cd´erne jeg sætter i. Der er strøm til den, fordi den kan godt skubbe cd holderen ud, men når jeg sætter cd´en i sker der ingen ting, man kan høre at den arbejde en smule men ellers sker der ikke noget, jeg tror at det har noget at gøre med driveren, men jeg kan ikke finde den rigtige driver der passer til. Brænderen er en: Atapi cd-r/rw 20x10 cd brænder. Håber i kan hjælpe! Har haft det her problem i MEGET lang tid, og er ved at være godt træt af det. 20 point til den der kan hjælpe, Da jeg ikke har flere! :D

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-10-04 17:10

Du har vel sat begge kabler i bagpå.
Så er der det med master eller slave.
HD med styresystem på ide0 primary som master
CD brænder på ide0 primary som slave ( det er ikke sikkert at den kan køre på sit eget kabel)

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 18-10-04 17:15

hej
er den ny?
hvis ikke så prøv at rense læse hoved med en vatpind
mvn
ole

Kommentar
Fra : 9colai

Dato : 18-10-04 17:18

Den er ca 2 år gammel, men har næsten aldrig brugt den, og til emesen, det du siger er volapyk for mig :S kan du prøve at sige det lidt mere så jeg kan forstå det? :) Jo begge kabler sider i...

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 18-10-04 17:25

hej igen
2år prøv at se hvor meget støv der ligger på et bord efter 2 uger
selv om du ikke bruger det?
ole

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-10-04 17:26

Ok det fladkabel som går til din harddisk har et stik mere på det samme fladkabel.
Harddisk og cd-brænder skal sidde på samme kabel.
Bag på din cd-brænder ser det sådan ud:
C M S
S A L
Og den lille jumper skal sidde på slave :
S
L
Og prøv så om den kan se den - så kan vi finde en driver til den.
Er det win98 winME win2000 winXP du kører med.

Kommentar
Fra : 9colai

Dato : 18-10-04 17:27

Hmmm tjooh, men den burde da i det mindste kunne finde cd´en.. Burde den ikke?

Kommentar
Fra : 9colai

Dato : 18-10-04 17:29

Det er windows xp. Kigger lige hurtigt om fladkablet er tilsluttet hard disken.

Kommentar
Fra : 9colai

Dato : 18-10-04 17:48

Jumperen sad på Master, så satte jeg den over på jumper, men så kunne computeren ikke starte windows op :o, flad kablet er forbundet hard disken

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-10-04 18:39

HD skal være master MA
CD skal være slave SL

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 18-10-04 18:40

Er kablet i det hele taget vendt rigtigt, normalt kan det ikke vendes forkert, men man kan komme ud for at tappen på midten af stikket mangler, og dermed kan kablet vendes forkert.

Den røde streg på fladkablet skal på cd-drevet vende mod strømstikket, jeg formoder det vender rigtigt på bundkortet, hvis den harddisk der sidder på, fungerer.

Kommentar
Fra : 9colai

Dato : 18-10-04 19:20

Til emesen: Hvad er Hd og CD? :O Der er kun en af de der jumpere. til soenne:Kablet er vendt rigtigt

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 18-10-04 20:22

Du kan sagtens have kommet til at rykke lidt i kablet, så tjek at det sidder godt fast på bundkortet samt i harddisken.
HD=Harddisk
CD=dit CD-drev.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 18-10-04 20:37

Nu har jeg kigget på flere af mine CD-romlæsere og CD-brændere de har alle en jumper siddende, og jeg huskede forkert med hvordan de sad i forholde til hinanden.
Sådan sidder de
C S M
S L A
Og den skal sidde på de 2 ben der sidder under
S
L