/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Død efter genstart ???
Fra : bfn
Vist : 667 gange
200 point
Dato : 23-07-02 20:14

Håber der er nogle der kan hjælpe mig med følgende:

Min PC'er er efter at have stået tændt i 3 dage uden problemer, gået død da jeg skulle genstarte den. (Den skriver "check video cable").
Min Pc består af en AMD 1333 med taisol blæser, Epox bundkort 8KTA3+, 640 MB Ram.
Min monitor dur upåklagelig når den tilsluttes min bærbare, grafikkortet (ATI radeon) virker fint i min anden PC. Jeg har købt nyt bundkort (Soltec 75kav) men stadig med samme resultat, Jeg har byttet Ram mellem computerne og prøvet med en anden Strømforsyning.
Nu syntes jeg kun der er CPU'en tilbage, men hvis den er defekt vil der så stå "check video cable".
Det skal lige siges at den har kørt upåklageligt i 1 1/2 år uden at være ustabil.

Håber nogen kan hjælpe !!!

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 20:24

Har du checket alle dine forbindelser en ekstra gang i maskinen, da det desværre nogle gange er her at fejlen kan ligge.
Med de muligheder du nævner som du har forsgt, vil jeg da gerne indrømme at det ser en smule håbløst ud.
Og nej, maskinen bør ikke melde sådan ud, hvis det er CPU'en som er stået af vil den som regel slet ikke melde noget på skærmen men derimod enten være helt død eller også melde nogle fejl under POST.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 20:32

Er det den samme kabel du bruger på den bærbare som på den stationære.....Jeg syntes også det lyder lidt underligt, men det med monitor-kabel "springer mig lige i hovedet"

Kommentar
Fra : bfn

Dato : 23-07-02 20:34

Ja , det er det samme kabel til monitoren og jeg har tjekket alle forbindelser op til flere gange.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 20:46

Får den strøm fra computeren.....Jeg tænker her på om det skulle være strømforsyningen det skulle være galt med

Kommentar
Fra : bfn

Dato : 23-07-02 20:57

jeg har prøvet med strømforsyningen fra min anden computer, men stadig med samme resultat. - Selv når den er slukket skriver den "check video cable".

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 21:16

Hvad er det der skriver "check video cable". En slukket computer kan da ikke skrive ovenstående, så nu er jeg en smule forvirret ??

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 21:33

Det vil altså sige at skærmen opfører sig ens både når skærmen er slukket og tændt....
Er du opmærksom på at nogle kort skal trykkes meget hårdt i, før de er ordentligt på plads...
Det lyder som om der er en drillenisse på spil....(yderst underligt)

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-07-02 21:34

Hov....en lille skrivefejl.
både når computeren er slukket og tændt

Kommentar
Fra : bfn

Dato : 23-07-02 21:48

ja, jeg tror jeg roder lidt rundt i det lige nu. Skærmen bliver ved med at stå med "check video cable" når computeren er slukket, på min anden computer går skærmen på standby når man slukker den.

Kommentar
Fra : bfn

Dato : 23-07-02 21:59

Kan det tænkes at der ikke sendes noget signal ud på AGP-porten før systemet har tjekket om CPU'en er ok (jeg tænker på hvis CPU'en er brændt af)

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 23-07-02 22:09

der vil under alle omstændigheder være en form for signal,hvis grafikkortet sidder rigtigt i porten, da dette jo ikke er defekt, så nej.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 23-07-02 22:58

Hej bnf,

er det den samme skærm der er tale om? (mht. til det du nævner med din anden computer)

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : bfn

Dato : 24-07-02 05:36

Ja, Det er den samme skærm !!!

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 200 point
Dato : 24-07-02 10:15

Hej Bfn,

at den skriver "check video cable" når den er slukket, undre jeg mig ikke så meget over... nogle skærme har den funktion at hvis der ikke er nogen data fra grafikkortet til Skærmen skriver de en meddelse på skærmen... men når du skriver at det er den samme skærm der er tale om lyder det noget underligt... at den kun går det ved den ene og ikke ved den anden...

men det ka' godt være lidt svært at finde ud af præcist hvad der er galt, hvis den siger det samme når den er tændt... det behøver ikke at være CPU'en... det ka' lige så godt være andre enheder der ikke får det til at funke...
Og hvis din computer ka' starte op vil jeg ikke mene at det er CPU'en det er galt med, og hvis den ikke kommer med nogle BEEP's så tror jeg heller ikke det er dine RAM det galt med... jeg synes mere det lyder til at det er Grafikkortet der måske er noget galt med...

men for lige for at få det hele på plads... har du så 2 eller 3 computere? eller er den anden computer du hele tiden hentyder til den bærbare, så du kun har en stationær PC (som du har skiftet bundkortet ud på)...

er der noget fra din computer der evt. lugter brændt?
starter din computer overhovedet? (lyder der til at der er noget aktivitet på den selvom du ikke ka' se noget på skærmen)...
siger den nogle "Beep" lyde?
har skærmen separat strømforsyning eller ska' den ha' strøm fra Computeren?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 24-07-02 12:36

Strarup, den er godt nok en smule tricky

Kommentar
Fra : bfn

Dato : 24-07-02 16:26

Hej strarup.

Jeg har 2 computere og en bærbar. Skærmen har separat strømforsyning og der er ikke noget der lugter brændt. Harddiskene begynder at snurre men stopper hurtigt.
Jeg har lige lånt en duron som jeg prøver at skifte senere, så må jeg se om det hjælper!!

Kommentar
Fra : bfn

Dato : 25-07-02 05:45

Efter at ha' skiftet CPU starter systemet op, så det var åberbart den der var brændt af.

Tak for hjælpen allesammen.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-07-02 07:50

Hej Bnf,

oki doki... lyder bare lidt underligt... men så vi da håbe at du ka' få byttet den processor...
men lukker den så også ordentligt ned for skærmen nu?

eller skriver den stadigvæk "Check Videocable", når du slukker for PC'en...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 13-08-02 10:38

har du fundet ud af hvad der var galt ??

Kommentar
Fra : bfn

Dato : 13-08-02 17:17

Yep. Det var processoren der var brændt af. Ved ikke om der også var noget galt med bundkortet, da jeg skiftede det først, uden at det hjalp.

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 13-08-02 17:28

sÅ husk lige at lukke spørgsmålet ved at vælge "accepter" i venstre side.....(en lille gulerod for hjælpen)

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 13-08-02 17:31

ups....højre side

Godkendelse af svar
Fra : bfn

Dato : 14-08-02 06:45

Tak for svaret strarup.