/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kørsel
Fra : mrm86
Vist : 752 gange
100 point
Dato : 15-10-04 16:42

Når i skal af motorvejen, begynder i så at tage farten af bilen inden, eller efter i kommer hen på frakørselsbanen..

Jeg mener at man først må tage farten af bilen når du kommer af motorvejen (på frakørselsbanen)

Men andre fortæller mig at når man begynder at blinke så skal man tage farten af (på motorvejen)

Hvad er det rigtige, og hvad gør i??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-04 16:44

Man tager farten af når man er kommet ind i frakørselsbanen, men blinker før man kører derind.

mvh dova

Kommentar
Fra : syllemus

Dato : 15-10-04 16:46

Enig med Dova

Kommentar
Fra : mrm86

Dato : 15-10-04 16:48

Ja, jeg gør det også på den måde som du siger dova, men var lige ude og køre den anden dag, og der var passageren lige ved at dø af skræk for han mente helt bestemt at man skulle tage farten af inden o.s.v og at det var livsfarligt at først tage farten af på frakørselsbanen.

Men jeg gør bare hvad min kørelærer har fortalt mig...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-10-04 16:53

Tage farten af efter man er kommet ind i frakørselsbane ??????.
Det vil jeg ikke anbefale i Nærum-frakørslen ud af Helsingør-motorvejen.
Med mindre du er rimelig hurtig til kontrastyring og kontrolleret 4 hjulsskred.
Blink først - så farten af - så trække ind...........det er mit bud i det hele taget.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-10-04 17:09

Øh - det kommer selvfølgelig an på hvor lang afkørselsbanen er.
Så der kommer reglen "køre efter forholdene" ind.

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 15-10-04 17:49

Principielt er det tilladt at sænke farten på motorvejen, så farten må under alle omstændigheder afhænge af forholdene på frakørselsbanen. Det er de færreste steder på motorvejen der er en nedre fartgrænse,- her tænker jeg på steder med krybespor. Så begge muligheder er korrekte, man skal jo bare køre efter forholdene. Hvis der er mange biler på vejen vil man jo heller ikke lægge ind i frakørslen med 110.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 15-10-04 17:56

Tage farten af ???
Hvordan gør man det ?
Der er da ikke en dødmandsknap i en alm. bil, vel.
Gambrinus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-04 18:52

Hvis der ikke inden frakørslen er skiltet med nedsat hastighed, sætter du først hastigheden ned, når du er på frakørselsbanen.

Det er jo et krav, at du skal blinke af, når du forlader motorvejen. Dette er for at gøre de bagvedkørende opmærksom på det. De er så forberedt på at du evt. nedsætter hastigheden.

Den frakørsel, som emesen henviser til kender jeg godt. Jeg mener, at der bliver gjort opmærksom på nedsat hastighed ved frakørsel.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-10-04 18:56

Gambrinus - den knap vil du hurtigt finde i omtalte Nærumfrakørsel.
Hvis du har en bil med baghjulstræk, som du alligevel ikke skal bruge mere, vil jeg godt vise dig hvad jeg taler om.
Jeg må lige indskyde, at det er en del af den første motorvejsstrækning i DK.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 15-10-04 18:57

emesen har ret. Jeg kan også nævne nogle afkørsler der er alt for korte til man kan nå at bremse ned på strækningen.
Jeg slipper altid speederen for at komme ned i hastighed, for at komme ind i afkørselsbanen med en rimelig lav fart.
Prøv en gang at køre fra ved ringsted nord, lige efter afkørslen kommer man ind i en 360 grader sving, her er det umuligt at dreje fra med 110, eller som der 130 km/t.

Der er kun et at sige til spg. kør som forholdene tillader det.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-10-04 19:42

Farten tages af bilen i frakørselsbanen, såvel som der acceleres i tilkørselsbanen før man blinker ind på selve motorvejen. Hensigten er vel, at man skal være til mindst mulig gene for trafikken på selve motorvejen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-10-04 19:50

Ja qfha - men den overordnede "afpasse farten efter forholdene" er altid gældende.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 15-10-04 21:12

Hej mrm86

Det spørgsmål du stiller kan ikke besvares generelt. Jeg bor på Fyn, og kører på motorvej 2-3 gange ugentligt. Når jeg kører på motorvejen, udenfor Odense-området, er tilladte hastighed 130 km/t. Jeg er stedkendt, og ved derfor hvilke afkørseler der er korte (300-400 m), nogle meget korte (Ejby og Årup - her sker mange ulykker. Mindst 4 hver uge) Så hvis jeg skal af her, lægger jeg mig altid i højre vognbane mindst 1000 m før. Sagtner farten til omkring 100 km/t. Ellers skal jeg bremse alt får hårdt op. Hvis jeg derimod skal "af" et sted hvor jeg ved at afkørselen er lang og uden skarpe sving, holder jeg den tilladte hastighed, indtil jeg forlader motorvejen.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-10-04 22:00

Der skal gøres opmærksom på frakørselsforholdene.
Hvis intet er påskrevet fortsætter man med den hastighed, som man nu kører i (håber da, at hastighedsbegrænsningen bliver overholdt).
Hvis det er påkrævet at hastigheden ved frakørsel nedsættes, så er det det, man skal rettte sig efter.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 15-10-04 22:15

OK - det er længe siden jeg har været på besøg hos Volvo i Nærum så jeg kan ikke huske det skilt, som Ans nævner.
Men hvis der er skilte alle de steder hvor man skal sætte farten ned, må svaret være: Blink - træk ind - sæt farten ned.