/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Hvilken navigations system??
Fra : heseda
Vist : 468 gange
100 point
Dato : 10-10-04 01:40

Jeg kunne godt tænke mig at have et rute/navigationssysten, der kunne installeres på min PC. Herefter kunne jeg tænke mig at planlægge en rute og efterfølgende ligge ruten over på en håndholdt PDA med GPS.
Findes dette- både rute/navigationssystem og en PDA?

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 10-10-04 01:54

Ja. Afhængigt af hvor du vil navigere (på land eller til søs) findes der software. Til søs kan man bruge "Det levende søkort" (som vist koster en halv arm) og til lands kan du bruge det software, der for det meste følger med den dims du køber. Det kunne for eksempel være en iPac eller en eller anden anden PDA.
Noget navigationssoftware sælges ovenikøbet med en USB-satelitmodtager, så du med en bærbar kan følge ruten mens du for eksempel kører i bil. En venlig stemme vil så fortælle dig, at du om 100 m skal dreje til venstre - og hvis du er kørt forkert vil stemmen bede dig om at foretage en u-vending for at komme tilbage på ruten. Osv...
Til søs kan man koble navigations-"dimsen" til en VHF-radio, der understøtter DSC (digital selective call) som gør at et nødkald på DSC også sender den nøjagtige position med. Så er man lettere at finde....

Kommentar
Fra : heseda

Dato : 10-10-04 08:53

Det jeg ønsker skal bruges til lands, rejser i europa. Jeg kunne godt tænke mig at planlægge turen på min PC. pga skærmstørelsen (overblikket - ruten - serværdigheder osv.) hvorefter jeg kunne tænke mig at ligge "udsnittet" af turen over på en PDA.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 10-10-04 14:08

Det skulle være muligt så vidt jeg ved. Jeg mener helt bestemt at software følger med de PDA-er der fungerer som GPS. Men ofte skal man vist nok købe ekstra hukommelse til PDA-en, hvis man skal have kort over hele Eouropa.