/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny pc.
Fra : stonebaby
Vist : 335 gange
100 point
Dato : 08-10-04 05:18

Er det godt eller er der nogle ting der bør udskiftes ?
Jeg forsøgte at sammen sætte noget jeg syntes der så godt ud hos midtdata.dk
Jeg har et budget på ca. 20.000,- kr, problemet er bare at jeg aner ikke et hak om, om det vil fungere eller om det er driftsikkert!!
Den skal primært bruges til spil, men den skal også kunne behandle "autocad".

NorthQ 2102 Alien Case Green
Asus K8V VIA K8T800 chipset
AMD Athlon 64 / 3800+ 2.4 GHz - BOXED
Kingston 2048MB DDR2 RAM KIT PC2-4200 (2x1024MB)
Club3D RADEON X800 PRO / 256DDR
Maxtor IDE 300GB Ultra Dma/133 7200 Rpm / Fluid
MicroSoft Windows XP Pro DK CDROM OEM + Mus
Alps 1.44MB Floppy drev (lydsvag)
Pris inkl. samling og test 18.858,00
Pris i løsdele (eksl. samling og test) 17.358,00

Kommentar
Fra : torbenworm

Dato : 08-10-04 08:10

Du er da vist rigtigt oppe i den dyre klasse - jeg ville nok personligt have gået efter et system med en INTEL P4 processor - men det er jo nok en smagssag.
Du skriver ikke noget om brænder - med den størrelse HD må du have behov for en masse data, så vælg en DVD brænder, gerne med NERO software.
Gå efter at få alt så lydsvagt som muligt - stor og god CPU køler - det er virkerligt rart til hjemmebrug! Bemærk - der er MEGET forskel på hvor meget strømforsyninger støjer. Min erfaring er også at man kan få støjen ned med en ekstra 12V kabinet blæser, som kun forsynes med 5V - det giver lidt ekstra luftgennemstrømning i kabinettet og hindrer dermed CPU blæser mv. i at køre op i omdrejninger.
Hel og lykke med dit kommende system!

Accepteret svar
Fra : larsfrohn

Modtaget 100 point
Dato : 08-10-04 08:29

Hej Stonebaby

Om du vil have AMD eller Intel er og bliver en smagssag. Jeg ville gå efter Intel Motherboard med 925 chipset, fordi den har 4 x SATA + 4 x EIDE On-board på controlleren.

Den har også gigabit LAN på Nothbridgen, som betyder at der er extra båndbredde mellem RAM og CPU, da alle 16BIT er samlet på Southbridgen = PCI/seriel/OParallel etc.

Jeg ville skyde på at en P-IV 3,2 Ghz. med samme udstyr og en DVD brænder ikke kommer over 12.000, og det er åndsvagt at købe topmodellerne i processor, for om ca. 2 måneder falder de i pris. Intel skal lige have deres produktion af den nye type processorer op at stå (har en fejlrate på ca. 30% i øjeblikket), så kommer prisskredet, og AMD følger så trop.

HUSK!!!!! at hvis du er studerende behøved du ikke betale for en OEM pakke = ca. en tudse, men kan købe en XP proff. til kun 600 kr. = besparelse på 400 kr.

Lars

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 08-10-04 08:36

Du skulle måske overveje at investerer i en strømforsyning.
Det hjælper helt sikkert på driftsikkerheden.
En skærm, et tastatur og evt. en mus, hvis der er penge tilovers.
Som Torbenworm skriver vil et CD-drev også være en god investering.
Det ta'r sgu' for lang til at installerer fra et floppy.
Gambrinus

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 08-10-04 08:43

AMD owner intel, så bliv ved det du selv mener og lad ikke torbenworm påvirke dig med dårlige vibrationer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 10:40

AMD er fint til spillecomputer, men vil du have noget stabilt til grafisk behandling skal du købe P4 (også selv om xyzzygy og andre piber) AMD udvikler meget varme som kræver mere effektiv ventilering og når du har et budget som det nævnte bør du bruge pengene på de væsentlige ting og ikkepå det som nemt kan tilkøbes senere.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 08-10-04 12:05

Intel sux helt klart. Jeg har min første Pentium 4 til seriøst brug, og må klart uden at tøve sige, at det er det værste gang snot jeg nogensinde har ejet. Min mening om Intel skyldes flere ting.
Ikke kun deres CPU'er er dårlige, men også deres chipsæt.
Jeg må klart fraråde dig at købe en Pentium 4.

En athlon64 3800+ er et meget lækkert valg. Hvis jeg havde pengene havde jeg også købt denne. Jeg må nøjes med en 3500+. Desuden vil en 1800+ også slå min lalede 2.8Ghz P4.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 12:12

Det er utroligt subjektivt at basere den slags på erfaringer fra egen computer og det den måtte anvendes til.
Der kan være mange grunde til problemer og jeg kan jo ud fra de spørgsmål der stilles på Kandu konkludere at AMD er noget lort eller kan jeg for hvad nu hvis der er flest AMD brugere i forum'et.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 08-10-04 14:17

www.mpjc.dk/midtdata.htm

Den vil jeg anbefale!

15000 kr. så er den samlet!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 14:21

Glemte du ikke grafikkortet, der står jo nej, men ellers lige noget for mig.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-10-04 14:28

Autocad - så er det måske en god idé med to-skærmsystem
eks. en 19" og en 17"
eller bare to 17"
To-skærmsystem bliver du glad for, da du kan have alle værktøjerne på den ene skærm.
Din tegning kan også bredes ud til siden eller op og ned.

Kommentar
Fra : er_du_klog

Dato : 08-10-04 14:29

Jeg har ikke glemt grafikkortet det er bare fordi det ikke er på lager!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 08-10-04 14:35

Grafikkortet - du kan bruge to grafikkort hvis du vil.

Kommentar
Fra : anime

Dato : 08-10-04 14:47

BjarneD> Jeg har set nogle polls rundt omkring og kan der se, at ca. 75% af computerspillerne foretrækker AMD. Det er en side, med nørder, og spille-geeks, så jeg går ud fra at de ved hvad de taler om.
Til kontor-brug, rap af DVD-R, og rip af mp3 er Intel hurtigst, men til spil må jeg nu stadig anbefale AMD.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-10-04 14:58

Polls vil afhænge af den gruppe der bliver præsenteret for dem.
De polls Computerworld laver viser ofte noget helt andet og det kan jo skyldes målgruppen.
Hvis Autocad skal prioriteres må spil nedprioriteres eller omvendt.

Godkendelse af svar
Fra : stonebaby

Dato : 08-10-04 18:52

Tak for svaret larsfrohn.