/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
PC finder ikke RAM!!
Fra : Sorceror
Vist : 463 gange
100 point
Dato : 20-07-02 18:00

Jeg har købt en byg-selv-pc, altså en pakke med alt hardware, der skal være i en pc. Jeg har også fået den samlet og konfigureret indstillinger i BIOS. Meningen var så, at der nu skulle indstalleres Win XP. Jeg fik PC'en til at starte indstallationsprogrammet og indlæse filerne, men da den var færdig med at indlæse, frøs den fast med en sort skærm. :(

Jeg prøvede igen med Win 2000 server, men her frøs den også fast uden nogen synlig årsag. 8( Til sidst forsøgte jeg med Win 95, og efter at filerne her var indlæst, frøs den ikke fast, men gik ud af installationen, og endelig kom den med en årsag til forstyrrelsen. :D Den skrev, at der ikke var nok hukommelse! Jeg havde haft mistanke til dette, da den kun skrev, at der var 64 MB og ikke de 512, som er isat, under opstart. Men i BIOS og i POST (som "info-skærmen" under opstart vist hedder (?)) har den godt nok fundet de 512 MB RAM, men som "Extended Memory". Dette virker heller ikke helt rigtigt.

Er der nogle, der kender dette problem eller mener, at de kender svaret dertil?? :o

Hilsen Sorceror!

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 20-07-02 18:02

Hvilket bundkort og ram moduler snakker vi om?

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 20-07-02 18:24

Det er et INNOboard BD-7300D bundkort.

RAM'et er et 512 MB DDR fra Dan-Elec (PC2700 333MHz).

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 20-07-02 19:25

Hvad sker der hvis du sætter din BIOS til at teste rammen under POST lige efter BIOS opstart ?

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 20-07-02 19:27

Den funktion har jeg ikke hørt om. Hvordan gør man det?

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-07-02 00:29

du kan sætte den til at teste rammen under boot
for så at se om rammen evt skulle fejle noget

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 100 point
Dato : 21-07-02 04:18

Hej Sorceror,

jeg ved ikke lige om det er det der er problemet... men umiddelbart vil jeg sige du har købt de forkerte ram...
jeg har kigget på det bundkort du nævner du har... -->
http://www.ivmm.com/INNOBD/products_7300d.html
og der siger den at den har "3 x Dimm slots (PC1500 & 2100 DDR)"...

og du siger at det er PC2700 ram du har prøvet at putte i den... umiddelbart ser det ikke ud til at den understøtter det... men der ka' da muligvis være en opdatering til BIOS... ellers er jeg ikke helt klar over hvorfor de har givet dig PC2700 ram i Butikken...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-07-02 10:27

Hvis det er rigtigt det som Strarup skriver om rammen ville jeg sende bede forhandleren om at ombytte rammen, for så er det der problemet er.

Og faktisk kan man ikke bare gøre det så let som yoogi forsøger. Min tid hos en af landets største serviceværksteder, med 40 kørende teknikere, siger mig at der er utallige fejlmuligheder.

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 21-07-02 11:23

Tak for alle kommentarer ind til videre!

zonker >>> Der fulgte ikke nogen software-anvisninger med bortset fra en gennemgang af BIOS-indstillinger, og jeg er ikke så øvet indenfor dette. Derfor må jeg lige bede dig om at komme med en mere præcis instruktion til dette med at teste rammen :)

Yoogi >>> Min processor fejler ikke noget, og da jeg var meget forsigtig med at isætte både ram og bundkort (+ ikke mindst processoren), tror jeg ikke, at fejlen ligger her. Men det er jo heller ikke umuligt, da jeg ikke har så meget erfaring med det endnu. Jeg bliver dsværre nødt til at afvise dit svar, da strarup ser ud til at have fat i noget, som er mindst lige så (for ikke at sige mere) sandsynligt. :-/ Men hæng endelig ved!

Strarup >>> Det er faktisk muligt at du har ret. Computeren blev købt hos netforhandleren Multimedia-experten. I kan selv se alle de oprindelige komponenter her:

http://www.m-e.dk/shop/

Hvis i vælger menuen "Byg selv systemer" og finder den tredie pc fra oven (som er den, jeg har problemer med = "Athlon XP 1800+ Black PC"), ser i, at der oprindelig fulgte et 256 MB Kingston DDRRAM (PC2100)med. Da den blev købt, fik jeg dem dog til at udskifte dette modul med et 512 MB RAM, som så åbenbart blev lidt hurtigere end den oprindelige. Det kan sagtens tænkes, at dem, der har udvalgt det, ikke har tænkt over, at det måske ikke passede med bundkortet, og jeg tænkte heller ikke videre over det, da jeg fandt ud af, at det var af en anden producent. Man skulle næsten tro, at de vidste, hvad de lavede ;) Det kunne være, at man lige skulle kontakte dem for at høre om de er opmærksomme på udskiftningen selv (??).

Jeg får først mulighed for at svare på andre kommentarer i aften, da jeg skal til familie-tam-tam 8)!

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-07-02 22:45

hmm... hvilken bios har du ? award ??

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-07-02 23:10

slå quick post fra så den booter normalt, det burde gøre at den tester rammen under boot.
Kig på side 59 i din manual

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 21-07-02 23:12

Ifølge manualen side 10 kan du kun bruge PC1600 og PC2100 DDR Ram.....

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 21-07-02 23:14

Jep, jeg har Award version 6.0!

Jeg har vist faktisk prøvet at boote både med og uden Quick Boot. Men jeg prøver lige igen. Øjeblik.

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 21-07-02 23:21

Jeg havde Quick Boot slået fra, men prøvede nu at boote både med og uden den funktion, men den gennemførte ikke synligt nogen tests (?). Den gik straks igang med at læse startdisketten. Jeg prøvede også at starte uden disketten, men den er for tiden afhængig af en Boot-disk, så den kom ikke videre.

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 21-07-02 23:27

Jeg tror, at Strarup har fundet løsningen i at bundkortet, som du nu også nævnte, kun understøtter PC1600 og PC2100. Jeg må klage til forhandlerne! :)

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 22-07-02 10:08

Hej Sorceror,

i manualen til dit bundkort står der godt nok på side 9, at den gør brug af Adward... men ude på producentens hjemmeside står der at den gør brug af AMI BIOS Version 6.0...
Jeg ved ikke om de har givet dig en manual med, men ellers ka' den også hentes på siden der nævnt før...
http://www.ivmm.com/INNOBD/products_7300d.html

ku' du evt. kører en bios/bundkort test med dette program herfra... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
her er det direkte link til "BIOS Wizard"
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe

når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så den kreere "bwz.txt"... så ka' du kopier følgende, som i eksemplet her nede under...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

du ka' bl.a. her også læse et review af dit bundkort her... -->
http://www.reviewmakers.com/showdoc.php?review=32
så vidt jeg ku' se har det fået fine anmærkninger...

ang. rammene er ret sikker på at du sku' ku' få dem byttet...

forresten hvis "Partition Magic" er med i software pakken som de skriver på deres hjemmeside... er det et ret yderst effektivt program til at partionere og formatere dine harddiske med...
Har du mere end en computer?

hvis CD'en der fulgte med ikke har den nyeste version af "VIA 4 in 1" driverne... så ka' den hentes her... -->
http://www.viaarena.com/?PageID=2

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : yoogi

Dato : 22-07-02 13:00

Til Sorceror.

Helt ok, bare du for løst dit problem.

Zonker, jo det er

Er der problemer ved nyt grej fejlsøger man. Og i 90% af tilfældene ligger problemet enten i Processor, ram eller bundkort.
Det siger min erfaring som datamekaniker mig
Og som almindelig bruger har man sjældent masser af boards - ram eller processore liggende så man bare lige kan foretage en udskiftningstest, men ofte må gå den tunge vej til forhandleren der som regel har min. 1 uges rep. tid

Yoogi

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 22-07-02 13:04

Hej igen Strarup!

Jeg var lige ved at læse næsten hele review'et for bundkortet, som du havde fundet. Rigtig nok står der både på produktsiden og i review'et, at den har AMI BIOS, men i review'et har de skrevet et note nedenunder og sagt, at det var en fejl, de havde skrevet og at den alligevel havde Award og det er jeg også sikker på, at den har. (Fældende bevis: Der står Award øverst, når man åbner BIOS :D ).

Jeg har fået manualen og de tre programmer, der skulle følge med. Dem vil jeg lige se på, når jeg får Windows installeret. (if ever...)

Den BIOS/Bundkort-test, som du nævner.... mener du, at du gerne vil have mig til at finde MB'ets ID string? Hvis jeg skal have de specifikationer frem, som du har fundet, om computeren, skal jeg først lige have det downloadet fra en helt tredie computer. Den første har jo ikke noget OS endnu. Men jeg prøver...

Rammene bliver der klaget over i dag, så jeg håber det hjælper! :)

Hvad hjælper "VIA 4 in 1" driverne?

Hvis du skal have hele historien om situationen har, så har jeg faktisk fået fat i to "byg-selv-computere", hvor vi har talt om den ene. Den anden har et problem med strømforsyningen, så den skal også klages over :(. Den har også været klaget over før, da der fulgte en forkert bagskærm med, der ikke passede til stikkene i MB. Samtidig har jeg min gamle computer, som heller ikke virker nu, fordi jeg kom til at bytte rundt på nogle IDE-kabler, som ikke er helt lette at få tilbage på deres plads, så den står også bare stille nu. :( Så har jeg jo denne ekstra computer, som jeg skriver fra nu, men hvis jeg skal hente det program, du skriver om, må jeg hen til en helt (1..2..3..4..) FEMTE, der er en Macintosh. 8-S
Så lad os bare konkludere situationen hos mig som et kaos. :)

Igen får jeg først chance for at svare igen hen mod aften. Jeg har ikke ferie længere nu :(.

Hilsen Sorceror

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 23-07-02 00:21

Nu har jeg klaget over rammene, men jeg fandt ud af at det delvist var min fejl, at det ikke virkede. Som jeg før sagde, havde jeg fået fat i to computere på samme tid, og delene dertil var bare smidt i to forskellige kasser uden nogen form for opdeling. Der var så to ram-moduler, og jeg havde fundet en lidt tilfældig måde at finde ud af, hvilken computer, der skulle have hvilken blok, for det stod ikke beskrevet nogen steder. Her var fejlen så, for kun det ene bundkort kunne understøtte pc2700 RAM, så de blev byttet rundt igen. Samtidig fik jeg fundet fejlen hos den anden pc, hvilken var, at bundkortet ikke var monteret med de afstands-skruer, der sørgede for, at bundkortet ikke rørte kabinettet. :)

Nu virker denne, men den pc, som jeg lagde ud med at have et problem med, kan stadig ikke installere Windows, selvom rammen er skiftet ud. Jeg skal lige have set på den igen lidt senere, for bundkortet skulle gerne kunne læse denne RAM, da det kun er PC2100. Kan det tænkes at bundkortet ikke har set det endnu? Jeg har sat computeren til at gennemføre de tests, som Zonker foreslog, men uden forskel. Jeg kunne jo lige prøve at gennemføre den Bios Wizard test, som også blev nævnt, hvis den altså kan køre i DOS. Men det bliver i hvert fald først i morgen. ;-O :)

Hilsen Sorceror!

Godkendelse af svar
Fra : Sorceror

Dato : 24-07-02 00:25

YES! Nu kan jeg med stor glæde sige, at dette emne endelig er afsluttet! :) Den sidste computer kører nu og det er bare dejligt! Jeg har et lille problem med at installere Windows 2000 derpå, men jeg tror, at jeg har løsningen. I skal alle tre have tak for jeres hjælp. Den har været til stor gavn.

Jeg giver pointene til Strarup, da han var den, der kom med det rigtige svar og kom med alle de gode links :)! Specielt tak til dig!

Glade hilsener fra Sorceror!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:04

Sorceror wrote:

Snip

> Den skrev, at der ikke var nok hukommelse! Jeg havde haft mistanke til
> dette, da den kun skrev, at der var 64 MB og ikke de 512, som er isat,
> under opstart. Men i BIOS og i POST (som "info-skærmen" under opstart
> vist hedder (?)) har den godt nok fundet de 512 MB RAM, men som
> "Extended Memory". Dette virker heller ikke helt rigtigt.
>
> Er der nogle, der kender dette problem eller mener, at de kender
> svaret dertil?? :o

Du har nok sat dem omvendt i. Sæt din RAM i slot nummer et og opefter.
Se i manualen for at finde ud af hvilken en det er.

-Sune

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:05

On Wed, 07 Aug 2002 07:33:50 GMT, "Sorceror" <Sorceror.news@kandu.dk>
wrote:

>Jeg har købt en byg-selv-pc, altså en pakke med alt hardware, der skal
>være i en pc. Jeg har også fået den samlet og konfigureret indstillinger
>i BIOS. Meningen var så, at der nu skulle indstalleres Win XP. Jeg fik
>PC'en til at starte indstallationsprogrammet og indlæse filerne, men da
>den var færdig med at indlæse, frøs den fast med en sort skærm. :(
>
>Jeg prøvede igen med Win 2000 server, men her frøs den også fast uden
>nogen synlig årsag. 8( Til sidst forsøgte jeg med Win 95, og efter at
>filerne her var indlæst, frøs den ikke fast, men gik ud af
>installationen, og endelig kom den med en årsag til forstyrrelsen. :D
>Den skrev, at der ikke var nok hukommelse! Jeg havde haft mistanke til
>dette, da den kun skrev, at der var 64 MB og ikke de 512, som er isat,

>under opstart. Men i BIOS og i POST (som "info-skærmen" under opstart
>vist hedder (?)) har den godt nok fundet de 512 MB RAM, men som
>"Extended Memory". Dette virker heller ikke helt rigtigt.
>
Det lyder mærkeligt. Den skal da tælle ram i een gruppe. Det står lige
efter MHz informationen.

Hvorledes er de 512 Mbyte sat sammen, een klods ? i så fald: sidder
klodsen i første dimm slot ? (se manual)

Understøtter bundkortet 512 Mbyte pr. slot ?

Det lyder lidt mærkeligt. Det er under alle omstændigheder tidspilde
at installere styresystem, før den booter ordentligt.

Måske skulle du spørge sælger om ram og bundkort passer sammen.

mvh

John

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:06

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en meddelelse
news:aiqjv0$1r42$1@news.cybercity.dk...
> Sorceror wrote:
>
> Snip
>
> > Den skrev, at der ikke var nok hukommelse! Jeg havde haft mistanke til
> > dette, da den kun skrev, at der var 64 MB og ikke de 512, som er isat,
> > under opstart. Men i BIOS og i POST (som "info-skærmen" under opstart
> > vist hedder (?)) har den godt nok fundet de 512 MB RAM, men som
> > "Extended Memory". Dette virker heller ikke helt rigtigt.
> >
> > Er der nogle, der kender dette problem eller mener, at de kender
> > svaret dertil?? :o
>
> Du har nok sat dem omvendt i. Sæt din RAM i slot nummer et og opefter.
> Se i manualen for at finde ud af hvilken en det er.
>
> -Sune

Iøvrigt er al hukommelse udover 640 kB "extended memory", pc'en skal jo
stadig
være bagudkompatibel til de mere end 20 år gamle 8-bit systemer

/Henning, Sydfyn.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:41

Henning Sørensen wrote:
> "Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
> meddelelse news:aiqjv0$1r42$1@news.cybercity.dk...
>> Sorceror wrote:
>>
>> Snip
>>
>>> Den skrev, at der ikke var nok hukommelse! Jeg havde haft mistanke
>>> til dette, da den kun skrev, at der var 64 MB og ikke de 512, som
>>> er isat, under opstart. Men i BIOS og i POST (som "info-skærmen"
>>> under opstart vist hedder (?)) har den godt nok fundet de 512 MB
>>> RAM, men som "Extended Memory". Dette virker heller ikke helt
>>> rigtigt.
>>>
>>> Er der nogle, der kender dette problem eller mener, at de kender
>>> svaret dertil?? :o
>>
>> Du har nok sat dem omvendt i. Sæt din RAM i slot nummer et og
>> opefter. Se i manualen for at finde ud af hvilken en det er.
>>
>> -Sune
>
> Iøvrigt er al hukommelse udover 640 kB "extended memory", pc'en skal
> jo stadig
> være bagudkompatibel til de mere end 20 år gamle 8-bit systemer

Heh he, ja det har du da ret i. Hvordan er det nu det er.. "WindowsXP
(C) Microsoft Corporation 1979-2001"

-Sune

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 11:53

"Henning Sørensen" <hkks@privat.dk> wrote in message
news:3d50d4f8$0$87301$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> være bagudkompatibel til de mere end 20 år gamle 8-bit systemer

16 bit, tak.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Kommentar
Fra : Sorceror

Dato : 08-08-02 20:44

Mit problem er heldigvis blevet løst nu, men I skal alle have mange tak for jeres kommentarer. Min computer virker fint nu og problemet viste sig at være en forkert ramblok, der ikke passede til motherboardet.

Men som sagt - tak alligevel! :D

Venlig hilsen Sorceror!