/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Længde på twisted pair kabel
Fra : Ladmorillo
Vist : 548 gange
50 point
Dato : 06-10-04 22:11

Hej

Jeg har en computer på stofanet og vil gerne have endnu en computer på nettet VIA den første. Planen er et ekstra netkort i den første som kører win 98 hvor jeg vil aktivere internetdeling. Den anden kører win 95, har netkort og skal forbindes med et alm twisted pair kabel.

Skulle der være problmer med dette mht styresystemerne?

Hvor langt kan man have sådan et twisted pair kabel? 10m? 20m? 25m?

Anyone?
Ladmorillo

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 06-10-04 22:12

25 meter er ikke noget problem.

Kommentar
Fra : anime

Dato : 06-10-04 22:13

højst 100m for et twisted UTP kabel.

Kommentar
Fra : anime

Dato : 06-10-04 22:14

Hvis du har switches imellem virker de som repeatere der forstærker signalet, så for hver 100 meter skal der være en switch.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-10-04 22:25

Det er rigtigt at man normalt siger 100m for et godt kabel.
Men det er en lidt skidt ide, med det system med 2 netkort i en computer, selvom det sagtens kan lade sig gøre.
Hvorfor:
1. Fordi den ene altid skal være tændt for at den anden kan gå på nettet.
2. Du kan ikke tilslutte flere
3. Det belaster også computeren med de 2 netkort.
4. Hvis den går "ned", kan ingen komme på nettet.
Hvorfor købe router:
1. Den er altid klar
2. Den skaber extra sikkerhed
3. Der kan tilsluttes 4 computere, og en trådløs kan trække 128 computere, feks. naboens hvis du må/vil?
http://www.edbpriser.dk/listprices.asp?ID=18516
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 06-10-04 22:35

internet-ADSL-netkort/comp/netkort-blød netledning-stik-over 100 mtr.stiv ledning-stik-blød ledning-netkort-comp som forsøg = OK
Nu er det
internet-ADSL-netkort/server/netkort-svitch-blød netledning-stik-over 100 mtr.stiv ledning-stik-blød ledning-netkort-comp = OK

Accepteret svar
Fra : tukols

Modtaget 60 point
Dato : 06-10-04 22:59

Længde på switched pair netkabel skal være over en ½ meter (evnt. 60 cm.) og ikke over 100 meter.
Og nej, der burde ikke være problemer m.h.t styresystemerne. Din opsætning med 98, som den som internetforbindelsen går igennem, er også det mest optimale. Vær dog lige opmerksom på at installere en firewall. Når du deler internetforbindelsen, er du mere sårbar overfor attac udefra.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 06-10-04 23:01

Kan lige tilføje at dette også var mit "begyndersystem" da jeg fik mit første netværk. Det kørte skam udmærket. Med Stofa.

Hilsen tukols

Godkendelse af svar
Fra : Ladmorillo

Dato : 06-10-04 23:35

Tak for svaret tukols.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 07-10-04 00:08

Hej Ladmorillo

Jeg har haft en TP kabel til naboen til genboen nedgravet, og der var 156m imellem min switch og hans PC'er, så det er ikke der begrænsningen er normalt.

Jeg ville gøre som forslået tidligere - køb en billig switch = 100 kr. + momme og få 5 x udtag til PC'ere, derefter kan alle gå på nettet samtidig og du "undgår" hastighedsnedsættelse på den første PC, fordi den ikke skal lege internet deling, og Load balancing på 2 netkort.

Hvis du alligevel laver et netkort, så husk at du skal have cross over, da det er 2 netkort du binder sammen.

Lars

Kommentar
Fra : Ladmorillo

Dato : 08-10-04 15:26

Hej larsfrohn

med cross over hentyder du til en kabeltype?

Problemet med en switch er at stofanet ikke dur til det uden man skal betale mere, for en familie opkobling. Eller er det noget sludder at stofanet kan forhindre een i a bruge en switch? Min kammarat siger at han har prøvet at hooke sit stofanet kabelmodem til en switch for at dele forbindelsen, men at det ikke funkede pga noget mac-address registrering.

- Ladmorillo