/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
DMA problem (harddisk vil ikke køre DMA)
Fra : e.p.
Vist : 752 gange
200 point
Dato : 19-07-02 23:27

Jeg har for nyligt formateret, og ville checke hvordan overførselen på ide1 og ide2 var...(jeg ved ikke hvordan det var før jeg formaterede)

Jeg har en 40GB siddende på IDE1 (og ikke andet) og denne kører kun i PIO-mode (den er sat til "DMA, hvis tilgængelig") jeg har været inde og købe nyt IDE-kabel (DMA) for at være sikker på at det ikke er der problemet er

På IDE2 sidder brænder og ældre hardisk (10GB) begge kører "Flerords-DMA-tilstand 2"

BIOS er opdateret
Min harddisk på 40GB understøtter ide100
Mit bundkort understøtter DMA 33/66
I BIOS står DMA til auto
I BIOS kan indstillinger til PIO kan kun sættes til mode 0,1,2,3,4 ???

- Bundkort Gigabyte GA-5SMM MicroATX bundkort:
* SiS 530 AGPset
* ITE 8661 I/O chip
* ESS ES1898 lyd-del
* SiS 530 integreret 2D/3D AGP grafik-del
- Processor AMD K6-2 500MHz
- RAM 2x256MB 133MHz SD-RAM
- Harddisk 10 + 40 GB IDE harddisk
- TNT2 M64 m/tv-out

Nå men mit problem er den store harddisk på IDE1....Hvorfor vil den kun køre PIO

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-07-02 00:16

Hej E.P.

er det det her Bundkort du har? -->
http://www.gigabyte.com.tw/products/ga5smm.htm

du ka' prøve at kigge her... "How do I enable DMA for my hard drive/DVD-ROM drive under Windows XP?"... -->
http://www.ati.com/support/faq/winxp/winxpconfigenabledma.html

eller har du prøvet det?

har du opdateret den til den sidste opdatering "F5 (Nov.27, 2000)"? -->
http://www.gigabyte.com.tw/support/swsis.htm#link5smm
hvor den understøtter "Support more than 64GB HDD limit"...

Har du opdateret din IDE driver evt. også IRQ? -->
http://www.gigabyte.com.tw/support/d_si.htm#link5smm

inde i BIOS'en er det så under "INTEGRATED PERIPHERALS... PCI m.m." at du har ændret opsætningen mht. DMA?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-07-02 01:08

1) Jeps, det er den
2) Det er der jeg har aflæst at den kun kører i PIO-mode, og den er sat til "DMA, hvis tilgængelig"
3) Jeps....jeg har den bios (jeg har selv opdateret den)
4) IRQ er kun til win95 og IDE er kun til Win9x/NT/2000/ME
Min SIS PCI IDE-Controller har en windows godkendt driver (version 5.1.2600.0)
5) Ang. bios indstillinger, så lukker jeg lige ned, og kigger

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-07-02 01:40

Det er under "INTEGRATED PERIPHERALS" og både IDE1 og IDE2 står til auto

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-07-02 01:52

Jeg tror sgu jeg har fundet ud af det.... http://www.pureperformance.com/js/showtip.asp?id=23
jeg genstarter

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-07-02 01:59

Nope.....det virkede heller ikke.....æv æv æv æv

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-07-02 09:42

Hej E.P.

underligt... den sku' da understøtte idet den har... "2 x Ultra DMA 33/66 Bus Master IDE ports on board"... og "SiS Ultra DMA 33/66 Bus Master IDE Driver" selv om den med de 66 godt nok er blå og der i bunden af siden...
http://www.gigabyte.com.tw/products/ga5smm.htm
står at det blå ka' betyde...
.." *There speed settings are not guaranteed by GIGABYTE.
The specifiction and pictures are subject to change without notice.
All trademarks and logos are the properties of their respective holders. "...

men det er nu også underligt at de ikke har lavet specifikke drivers til

men derfor lyder det nu underligt aligevel...

Jeg har også haft et bundkort med SiS chipsæt, og der havde jeg også en del bøvl med, kortet hed P6sep-me... brugte Intel processor i stedet for AMD, men den havde også mange problemer med SiS's ide controller og DMA... Når jeg brugte Win 98 på den... I Win 2000 havde den ingen (næsten) ingen problemer...

der er nogle driver's her til SiS... næsten nede i bunden...
http://fernando.darocha.free.fr/chipset.htm
eller her under "Silicon Integrated Systems Corp.(1.01.08)"...
http://drivers.on-line.net.nz/listing/page018.html
står en til XP under SiS 530, men det ser ud til at være til AGP...

siden her har også nogle, men jeg ved ikke hvilke nr/chipsæt fra SiS de understøtter
http://www.tweak.dk/drivers.php
Men der er en v. 1.10...

håber det ka' bruges...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 20-07-02 12:11

hej ep

Den kan kun køre pio, den understøtter ikke dma. prøv evt. at kigge på fabrikkantens hejmmeside, og se om din harddisk skulle understøtte dma, gør den det, skal du have opdateret din bios, fra deres hjemmeside.

mvh. Melander

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-07-02 13:02

Hej Melander,

E.P.'s bundkort sku' understøtte DMA mht. IDE... hvis du kigger på siden omkring hans bundkort... -->
http://www.gigabyte.com.tw/products/ga5smm.htm
også nævnt ovenover...

samt han har allerede opdateret til den nyeste BIOS der eksistere på nuværende tidspunkt til den...

så det er bare underligt hvorfor den ikke gør det, når den nu sku' gøre det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 20-07-02 17:59

Det kabel du skal bruge skal være et 80 leders ide-kabel, det er ikke nok det er på 40 leder. Har du checket det e.p. ?

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 20-07-02 18:06

jeps....Det er udelukkende købt for at løse dette problem

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 20-07-02 18:16

hmmm, lyder mystisk, hmm, måske er der en smølf i den :)

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 200 point
Dato : 20-07-02 22:08

Hej E.P.

hvilket mærke/type er dine Harddsike?

jeg har prøvet at kugge lidt videre på det... og har fundet de følgende ting...

How to enable Ultra DMA 66 IDE... har også noget omkring Win XP...
http://www.networking.tzo.com/net/howto/win2k/default.asp

som også linker til denne side... "HOW TO: Enable UDMA66 Mode on Intel Chipsets" -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q247951
jeg er ved ikke om de også har en til AMD... men det ser ud til at de gør brug af noget i registry... men om det også er muligt at gøre det samme ved en AMD... ved jeg ikke... men tror godt det ka' la' sig gøre...

en anden artikel fra Microsoft... "Device Settings Are Hard to Find in Windows XP"...
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q310751
men jeg tror den relatere til den artikel fra ATI... eller indeholder nogenlunde det samme...

men ellers ka' det også være selve harddisken det måske er galt med... nu ved jeg ikke lige hvilken harddisk du har... Men Maxtor's ka' ha' visse problemer...
"Maxtor UDMA66 Problems" -->
http://www.techadvice.com/win2000/m/maxtor_udma66-problems_w2k.htm
det er til Win 2000, men mon der ikke også eksistere en til Win XP, hvis denne ikke dutter...
selvfølgelig kun hvis du har en Maxtor i din putter...

her er også en interessant artikel... "Configuration Using Cable Select"...
http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf_CS.htm
jeg tror nu ikke den har nogen indflydelse på dit problem... men den nævner noget omkring "Warning" nede i bunden af siden... hvad man skal lægge mærke til...

der er også en lang smøre om diverse ting i på denne side... "IDE and SCSI Hard-Disk, CD/DVD Disk Drives, and Floppy Disk Drives... Last updated on 7 July 2002"...
http://www.legge40.freeserve.co.uk/IDE.htm
Der også omhandler DMA m.m. jeg har ikke fået den kigget ordenlig igennem endnu... umiddelbart ser det ud til at det bare er nogle standard oplysninger den kommer med... men ca. på midten af siden nævner den noget omkring, BIOS, Pio og DMA...

men dengang jeg havde en computer med SiS chipset ku' jeg ikke få deres IDE controller til at virke... den ødelagde hele tiden systemet så jeg var nød til at bruge Microsoft's egen IDE controller... Jeg ved ikke om det også vil hjælpe i dit tilfælde...

Men her på denne side... - ser ret spændende ud - "Windows 2000 ©Tweaks + Secrets - Part 1"...
nede under ca. midten på siden ved "UDMA/66 ALL THE WAY"...
http://members.aol.com/axcel216/2k1.htm
bliver der nævnt noget omkring registry... desværre ser det også ud til at være til Intel chipsæt...
men der bliver nævnt noget værktøj... bl.a. til "Microsoft DMACHECK tool"... som sku' ku' hentes her...
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q191/7/74.asp

men umiddelbart ser det ud til at Microsoft har en fejl i deres redirect script...
samt at visse steder skriver de ikke Q numret ned... men her kommer et lille fif...

linket er her til... -->
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q191/7/74.asp
men der er en fejl i microsoft redirector script

fidusen består i at ta det der står efter articles/ og kopier bagefter dette link -->

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;[LN]; -->og placere det her <--
samt at slette "/" så det bliver til... -->
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;[LN];q191774
ka' også bruges til andre sider med samme problem...
hvis de bare havde taget Q numret med havde det været noget nemmere...

Håber noget af det ka' bruges til at komme lidt videre med det... og at der forhåbenligt ikke er for meget Smølf i systemet...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-07-02 12:47

Hej igen....

Det er lidt underligt, jeg gik ind i BIOS og kiggede først under punktet hvor man kan se sine harddiske, og der kunne jeg kun se min 40GB som der er problemer med.....
Jeg satte den så til Autodetect, hvor den fandt begge harddiske, og jeg genstartede....
Jeg gik i enhedshåndtering, og min 40GB kørte stadig i PIO-mode.....
Så bare gfor fornøjelsens skyld ville jeg checke IDE2 og underligt nok var den gamle harddisk skiftet fra "Flerords-DMA-tilstand 2" til Ultra DMA-tilstand 2

Jeg prøvede også at sætte den til large, men så ville den ikke boote op....

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-07-02 13:07

Hej E.P.

hvilket mærke er din 40 Gb harddisk?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 21-07-02 13:32

Jeg ved det ikke, men jeg prøver at skille den senere, det er lidt bøvlet da den står gemt væk bag skærmen....ved samme lejlighed prøver jeg at bytte rundt så 10GB og brænder kommer på IDE2

Godkendelse af svar
Fra : e.p.

Dato : 21-07-02 14:29

Jubii......
Jeg sad og fik min kaffe og tænkte på hvorfor den ikke ville ændre til DMA tilstand, da jeg fik en lys ide.....
Efter jeg havde købt det nye kabel havde jeg jo rent faktisk ikke ændret det....jeg havde sat den til "dma hvis tilgængeligt" før jeg satte det nye kabel på !!!
Derfor gik jeg ind i enhedhåndtering ---> højre-klikkede på ide1 ---> valgte egenskaber --> og satte den til "kun PIO" ---> trykkede ok
Derefter højre-klikkede jeg igen på ide1 ---> valgte egenskaber --> og satte den igen til "DMA hvis tilgængeligt" ---> trykkede ok
Jeg gik derefter ind og kiggede, og nu kører den Ultra DMA-tilstand 4

Takker for hjælpen.....
Strarup, med de kæmpe indlæg du næsten hvergang smider i de forskelige indlæg blev jeg lidt nysgerrig hvem du er......hvorfor står der kun datamatiker under din profil

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-07-02 02:46

Hej E.P.

oki doki...

tja... det ku' da godt være at jeg måske sku' fylde lidt mere på profilen...
men det havde jeg ikke lige tænkt på...

jeg blev færdig uddannet datamatiker d. 30 april 2002, har mange interesser og er ret nysgerrig med næsten alt inden for computere...
indtil jeg stødte ind i Kandu.dk var jeg en del ude på USB.org's developer's forum... -->
http://www.usb.org/forums/developers/webboard.html
men har ikke rigtigt været derude siden jeg startede herinde på Kandu...
der er desværre for få timer... og man ka' jo ikke alt...

desuden er jeg Gift, har en søn på snart 2½ og nr. 2 sku' komme i slutningen af August...

jeg ka' godt li' at hjælpe... og da jeg desværre stadig er arbejdsløs efter jeg blev færdig uddannet... har jeg en del tid tilovers til at bruge på at hjælpe andre...
jeg synes det er spændende og interessant, og samtidig holder jeg mig også up to date, samt vedligeholdse af diverse viden...

jeg har ikke den store "arbejdserfaring" fra erhvervslivet... men har øvet mig... eksperimenteret... samt en masse andre ting... det sidste halve års tid har jeg brugt mest tid på USB... helt nede fra driver nivo og til applikationer i styresystemet... osv. osv.
jeg har også tegnet lidt, komponeret lidt musik... interessere mig i det hele taget meget for multimedia... på valgfag havde jeg Strategi... og lærte en del omkring e-handel, IS-strategi, ASP, samt lave et intranet... o.s.v.
jeg har sat netværk op... skilt computere ad og samlet dem igen... programmeret i Java, VB, og noget C++ samt en lille smule i Delphi...
jeg har bl.a arbejdet på nogle drivers og hvordan de er opbygget kontra operativ systemets opbyging...
samt alt muligt andet fra datamatiker uddannelsen... desuden har jeg arbejdet en del med video-, musik- og billed-redigering på computeren på amatørnivo...

Jeg havde svært ved at holde mig til lærebøgerne alene og søgte tit efter mer viden ude på nettet... samt om der ikke var andre metoder til evt. at løse diverse problemer på... eller finde en løsning der netop passede til det problem jeg sad med...

jeg har også komponeret lidt musik... nogle af musik stykkerne ka' bl.a. aflyttes her... -->
http://home.tiscali.dk/strarup/

tja... jeg ku' vel sagtens skrive 20 sider... så det nemmeste var nok bare at skrive at jeg er Datamatiker...

men jeg ska' nok overveje hvad jeg ska' ha' tilføjet og griflet ned i profilen...

mvh.

Strarup