/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
harddisk
Fra : notatoy
Vist : 308 gange
50 point
Dato : 04-10-04 16:44

Jeg vil gerne have en større harddisk i min pc. Er det lige gyldigt hvilken jeg køber? Altså vil jeg kunne sætte hvilken som helst ind? Og kræver det yderligere? Fx flere ram eller lignende?

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-04 16:51

Det kommer an på hvor stor din prosessor er, og hvilken en du har.
Et slag på tasken, alt over 1 Gz kan du bruge lige så store harddiske du ønsker, og rammene har kune noget at gøre med hvilken software du bruger, og ønsker at bruge.

ellebye

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 04-10-04 17:03

Der kommer osse and på om dit budnkort understøtter SATA (seriel ATA) eller kun IDE (alm. ATA)
så det er faktisk en vigtig faktor da SATA er hurtigere og kun har 4 tynde ledninger, i stedet for de klodsede IDE bredkabler. det ser jo mere cool ud med SATA hvis du casemodder.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 04-10-04 17:07

et godt sted at lede efter harddiske er http://www.edbpriser.dk/Showsubcategory.asp?ID=16

Her er et godt tilbud:
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=24662

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 04-10-04 17:22

det er jo en IDE, han skal da ha SATA hvis han kan.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-04 17:23

Det er nu ikke et must at du skal have sata på dit bundkort, det hele ligger i din processor, og derved bundkortet.

Så du må lige fortælle hvilken størrelse processor du har, ellers giver det ikke mening i at anbefale dig hvilken hardisk du skal bruge.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 04-10-04 18:14

SATA bør være et must, men det var så nyt da jeg købte mit kort at jeg fattede nada, så jeg nøjes med IDE, og hader det.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-04 23:23

<sysygy
Hvad er det der så saligt ved SATA.
SATA er IKKE hurtigere end PATA/IDE !
SATA blev slået stort op ved lanceringen, men det var en fis i en hornlygte.
Jeg har selv 2 Seagate 120 GB SATA og 2 Maxtor 160 GB PATA.
Hverken i RAID eller alm. opsætning er SATA hurtigere end PATA.
Jeg venter med at købe flere SATA harddiske, til SATA II kommer på banen.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-04 23:33

>Notatoy
Som Ostemanden siger, gå ind på edbpriser.dk og check priserne.
I dag kan det ikke betale sig at købe en harddisk under 120 GB.
Se prisen pr. GB. du skal ikke give mere end 5 kr./GB.
Der er flere gode mærker : Seagate, Maxtor, Western Digital for at nævne nogen.
Hold dig bare langt væk fra IBM. De giver ikke andet end bøvl (Undskyld IBM).
Du skal gå efter en harddisk med 7200 rpm og helst min. 8 MB buffer størrelse.
SATA kan kun betale sig, hvis dit bundkort understøtter SATA og hvis du er ved at løbe tør for IDE porte.
Gambrinus

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 04-10-04 23:46

Det er stadig lidt svært at vejlede vores spørger, da vi ikke kende computeren nok.
Kan den eks. tage så store harddiske??, det ved vi ikke før vi får lidt mere at vide om vedkommendes bundkort og processor.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 04-10-04 23:57

Enig, men hvis den ikke er alt for gammel, er problemerne små.
Her er lidt læsestof :
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1578
http://www.edbpriser.dk/review.asp?ID=1591
Gambrinus

Kommentar
Fra : notatoy

Dato : 05-10-04 17:41

Hold da helt op, det blev jeg ikke klogere af. Jeg aner ikke hvor stor man processer er, mine ram eller noget. Hvordan finder jeg ud af det?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 05-10-04 18:27

YES MAXTOR ROCKS! men SATA er stadig flotter med casemod (vindue/plexiglas/acryl om man vil) og jaa, SATA II og PCI EXPRESS, jeg glæder mig åh ja, når jeg smutter hjemmefra, er AMD 64, SATA II og PCI express standard, og der er sikkert osse kommet nye ram (DDR III), jeg får virkelig et monster, mmmm

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 05-10-04 22:01

Ok xyzzyg det var ikke ment negativt, men bare et tip om at SATA
ikke er nogen fordel med hensyn til hastighed.
Notatoy hent Everest fra :
http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en&pageid=1
Programmet kan give dig næsten alle informationer om din pc.
Gambrinus

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 06-10-04 09:33

Hvilket styresystem har du??

Hvis du taster del-tasten under opstart, vil man på de fleste computere kunne se alt i bios, prøv det.

ellebye