/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Underligt... (opfølgning til XP og Brænd~
Fra : silicon
Vist : 822 gange
160 point
Dato : 18-07-02 20:09

Jeg prøvede ForceASPI, og Nero virkede... Så gik jeg ind og svarede på indlægget der havde hjulpet mig.
Derefter villle jeg brænde endnu en cd, og det samme skete igen.. Nero frøs.. Og jeg kan ikke få det til at virke igen???
HJÆLP!

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 18-07-02 20:19

slet windows xp.. den er fuld af fejl.. brug windows 98.. det virker..

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 18-07-02 20:53

Hej Silicon,

jeg beklager at jeg ikke fik skrevet mere før... men nogle gange ka' det være en go' ide at lade sit sprøgsmål stå åbent lidt længere...

men nu hvor du har fået dit ASPI installeret og nogenlunde til at fungere... vil jeg foreslå dig følgende...
Download den nyeste ASPI driver... --> (jeg mener at det er den nyeste)
http://download.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi_v471.exe
hvorfor jeg bla. vil forslå at downloade den er 2 årsager...

den indeholder programmet "aspichk.exe", og den nyeste driver...
når du aktivere aspi_v471.exe... vil den kreere en mappe \adapatec\aspi... hvis du ikke ændre dette vil det til se således ud efter udpakningen...
C:\adaptec\aspi\ ... her ligger der så 2 tekstdokumenter og en zip fil "aspi471.ZIP"... denne zip fil pakker du så ud...

når den er pakket ud aktivere du "aspichk.exe"... den sku' så fortælle om ASPI er installeret korrekt samt hvilken version du bruger... herefter ska' du installere den nye ASPI driver version 4.71, idet den nu vil acceptere denne pga. ForceASPI... når du har installeret den... Ska' du genstarte computeren...

herefter så prøv evt. at brænde 2 CD'er for at teste det... og så kom med en tilbagemelding...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 18-07-02 21:39

windows XP er faktisk microsoft bedste OS hidtil. Det er sikkert fordi du ingen erfaring har med det Rab, siden du lægger den kommentar ?

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 19-07-02 01:09

Hej Strarup..
Det prøvede jeg så.. Samme problem.. Det hele fryser idet den skal til at brænde.. Jeg fik ikke engang brændt én cd denne gang!
Aspichk siger at jeg HAR installeret 4.71 (til 2 af de 4) De to sidste kører 4.6...
Håber du har flere forslag..
MVH
Silicon

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 19-07-02 01:38

Hej Silicon,

oki... trælst...

hvilket bundkort har du?
hvilken processor? (AMD/Intel)
har du slået DMA til?
Hvilken SCSI controller bruger du?

hvis du ikke har manualen eller præcist ved hvilket bundkort du har, ka' du downloade følgende program fra denne side... -->
http://www.motherboards.org/moboidtools.html
her er det direkte link til "BIOS Wizard"
http://www.motherboards.org/files/programs/bwz-rel.exe
så ka' du evt. kopier resultatet af den her på siden...

mht. DMA så ka' du her se hvordan du ka' se om du har DMA enabled på din WinXP, og eller om den f.eks. bruger PIO... du ska' så bare finde/bruge din SCSI kontroller i stedet for IDE controlleren... -->
http://www.ati.com/support/faq/winxp/winxpconfigenabledma.html
hvis du vil ka' du evt. også skrive/melde tilbage hvilke indstiller den har...

jeg nævner lige her hvilken brænder der er tale om du har, for dem som ikke har læst din andet indlæg... som du desværre lukkede for hurtigt...
det drejer sig om en "Traxdata CDRW4260PRO Scsi-brænder"...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 19-07-02 01:53

Hej Strarup..

Yep.. Meget trælst! Jeg kunne ikke lige finde de ting du ville vide, udfra BiosWizard, men jeg brugte Norton Utilities og Device Manager til at finde disse ting:

Processor: GenuineIntel Family 6 Model 8 634 MHz Stepping 3
SCSI controller: LSI Logic 53810 Device

Jeg kan ikke umiddelbart se om jeg har DMA slået til...
Når jeg vælger properties til SCSI controlleren, er der intet om DMA...

Håber det kan bruges...

MVH.
Silicon

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 19-07-02 02:02

Kom lige til at kigge ordenligt efter i BiosWizard:
Chipset: VIA 82C605 rev 129
Super I/O : VIA 686 found at 0h:4h:0h

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 19-07-02 02:05

Hej Silicon,

oki... når du har åbnet Bios Wizard... og kørt run, og save... så den kreere "bwz.txt"... ku du så ikke kopier følgende, som i eksemplet her nede under...

f.eks. er det her et resultat fra mit ASUS bundkort med Bios Wizard... -->
---------------------------------------------------------------------
BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 01/04/2002-I815EP-TUSL2-C
BIOS Date : 01/04/02
BIOS OEM Signon : ASUS TUSL2-C ACPI BIOS Revision 1011
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : Intel Solano 815/EM rev 2
Super I/O Chip : Known super I/O chip is not found
---------------------------------------------------------------------

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 19-07-02 02:19

Hej Strarup...
Like so:

BIOS Manufacturer : Award Modular BIOS v6.0
BIOS ID : 07/25/2000-VT694Z-CUV4X
BIOS Date : 07/25/00
BIOS OEM Signon : ASUS CUV4X ACPI BIOS Revision 1006
BIOS ROM Size : 256K
Chipset : VIA 82C605 rev 129
Super I/O Chip : VIA 686 found at 0h:4h:0h

MVH
Silicon

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 19-07-02 02:42

Hej Silicon,

jeg siger tak... så er der noget konkret at arbejde med...

dit Bundkort er en "ASUS CUV4X"... det ku' være at den måske trængte til en lille BIOS opdatering, idet den kører med en BIOS fra d. 25 juli 2000... der er nok kommet nogle rettelser til den...

har du evt. prøvet at opdatere til den nye version af "VIA 4in1" drivers?
http://www.viaarena.com/?PageID=2#4in1
så vidt jeg ku læse omkring dit Bundkort bruger den "VIA 4in1" selvom det er en Intel processor den bruger... (så jeg er ikke sikker på om dem fra denne side kun er til AMD eller også er til Intel)...

men jeg håber at der evt. er nogle der ka' hjælpe lidt videre med det... idet der er ved at stå "QWERT" i panden på mig, og dynernes bongo trommer slår løs...
men jeg vil kigge her ind igen når jeg er stået op og har fået ordnet et par småting...

håber ikke jeg har fået fyret for meget volapyk af, og eller det er for rodet... men jeg er desværre gået hen og blevet enorm træt...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 19-07-02 14:23

Hej Silicon,

det er da lidt surt der ikke har været nogen herinde og hjælpe videre...

nå men... har du afprøvet det jeg foreslog mht. VIA 4 in 1?

jeg har prøvet at undersøge noget omkring din SCSI controller men det har ikke været nemt... hedder den andet end "LSI Logic 53810 Device" har du evt. en manual eller kasse til den hvor der står noget?

har du evt. også flere informationer omkring brænderen.... Ved du hvilken version af firmwaren den bruger... er der evt. et link til dens hjemmeside fra Manualen til den?

Fx. her under "Modifiche CD Writer Traxdata"... er der noget Firmware...
http://web.tiscali.it/UnofficialHW/download/download_hw.htm
Umiddelbart med nummeret ser det ud til at din brænder muligvis er fra "Yamaha"... i hvert fald mht. "Traxdata CDRW4260PRO"... står der "Firmware Yamaha 1.0q per Traxdata CDRW4260Pro. [230 Kb]"...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : dk

Dato : 19-07-02 23:55

hejsa Strarup og Silicon
hvilket andet indlæg skrivers der om ?

en af mulige fejl kan ligge mellem nero og adaptec.
For ikke så lang tid tilbage var der problemer med at have
adaptec easy cd creator og nero på samtidgt, derfor lavede nero en
bootmenu så man kunne vælge hvilket brænderprogram man vil bruge.
Nero vil bruge sin egen scsi driver mens xp vil bruge sin egen.

1.
Silicon prøv at slette nero og brænd med xp´s program
hvis det lykkes har du fundet fejlen

2.
klik dig ind her
http://www.goldenhawk.com
skroll ned til

LSI Logic ASPI drivers for Windows 2000

skroll lidt længere ned på siden og tast navn og email
også helt ned på siden til "download file"
du henter så en demo af cdrwin, indstallere programmet,
det er nemt at bruge.

/dk

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-07-02 00:33

Hej Dk,

det andet indlæg der bliver referet til er dette indlæg... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/5056
som Silicon desværre kom til at lukke for hurtigt...

Til Silicon,

Jeg kom til at tænke på om du har prøvet at køre Dr. Watson og System oplysninger?

dr. watson ka' åbnes og køres på følgende måde...
tryk på "Start" --> vælg "Kør" --> indtast "drwtsn32" og så OK...

mht. programmet ”systemoplysninger” -->
Tryk på Start --> programmer --> tilbehør --> systemværktøjer --> og så klikke på ”systemoplysninger”, så popper der et vindue op der hedder ”Microsoft systemoplysninger”, her ka’ du gå de forskellige menuer igennem for at se om der skulle være nogle problemer…

ang. Dr. Watson ka’ du få mere information omkring hvad det er her…
http://www.computerhope.com/software/drwatson.htm

hvis du for nogle fejl meddelser vil du så være venlig at fortælle hvilke du får?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 20-07-02 15:38

Hejsa Strarup og DK...
Jeg har arbejdet meget de sidste par dage, så jeg har ikke haft tid til at prøve nogle af jeres råd..
Jeg kørte den nye Via, men det hjalp ikke ;-(

Jeg prøver lige nogle af jeres andre ting, og melder tilbage..
MVH
Silicon

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 20-07-02 16:36

Hejsa...
Da Dr. Watson ikke lavede nogen fil, går jeg ud fra, at der ikke var nogle fejl der..
Under Systemoplysninger kom dette frem under conflicts:
System Information report written at: 20-07-2002 15:37:46
System Name: SILICON-2UN7R4W
[Conflicts/Sharing]

Resource   Device
I/O Port 0x00000000-0x00000CF7   PCI bus
I/O Port 0x00000000-0x00000CF7   Direct memory access controller

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF   VIA CPU to AGP Controller
I/O Port 0x000003C0-0x000003DF   NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

IRQ 9   Microsoft ACPI-Compliant System
IRQ 9   NVIDIA GeForce2 MX/MX 400
IRQ 9   VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller
IRQ 9   Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC
IRQ 9   LSI Logic 53C810 Device
IRQ 9   Creative Audigy Audio Processor (WDM)
IRQ 9   OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
IRQ 9   MPU-401 Compatible MIDI Device

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF   PCI bus
Memory Address 0xA0000-0xBFFFF   VIA CPU to AGP Controller
Memory Address 0xA0000-0xBFFFF   NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

I/O Port 0x000003B0-0x000003BB   VIA CPU to AGP Controller
I/O Port 0x000003B0-0x000003BB   NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

Memory Address 0xEE000000-0xEFDFFFFF   VIA CPU to AGP Controller
Memory Address 0xEE000000-0xEFDFFFFF   NVIDIA GeForce2 MX/MX 400

Men om der er tale om fejl der, ved jeg ikke..

Med hensyn til mit SCSI-kort, fulgte der hverken kasse eller manual med til det.. Det eneste jeg har på det, er hvad jeg har fundet i device-manager: LSI Logic 53C810 Device (Det står også i ovenstående..)

Håber der er noget der kan bruges der....

MVH
Silicon

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 20-07-02 16:54

Jeg glemte forresten at skrive, at min firmware er 1.0q.. Så det er den nyeste..
Problemet med hensyn til Traxdata er, at deres hjemmeside ikke rigtig fungerer i øjeblikket.
www.traxdata.com

Der findes en masse andre officielle sider, men de er italienske og franske, hvilket jeg ikke fatter noget som helst af..

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 20-07-02 18:49

Hej Silicon,

mht. til de franske og italienske sider så prøv, at se på dette tip... "oversættelse af udenlandske hjemmesider"...
http://www.kandu.dk/dk/tip/1610
der er der en nogenlunde mulighed for at få dem oversat til engelsk... ikke helt perfekt dog... men noget mere forståeligt end på deres original sprog...

det var træls at den nye Via 4 in 1, ikke ku' få det til at funke...

jeg har kigget lidt mere omkring ASPI...

Og Nero sku' også ha' en ASPI driver... men om den vil få den til at funke... har jeg ingen anelse om... "Nero ASPI Drivers v.2.0.1.43"...
http://www.nu2.nu/aspi/
har lidt om det... samt dette direkte link...
ftp://ftp.nero.com/wnaspi32.dll

men ifølge Nero's egen side er versionen nu "2.0.1.50", hvor der står hvad du skal gøre...
http://www.nero.com/en/index.html#c1023694368810
samt den direkte adresse... -->
ftp://ftp6.nero.com/wnaspi32.dll

muligvis at den vil funke bedre end adaptec's ASPI driver, nu hvor du bruger Nero... Men jeg tør ikke love det...

samt jeg tror den side med LSI, som DK henviste til, må ha' været denne her...
http://www.goldenhawk.com/download_body.htm
der står der i hvert fald... "LSI Logic Corporation has ASPI drivers available for Windows NT and 2000"

mht. "LSI Logic 53C810 Device"... spurgte jeg bl.a. fordi jeg ikke ku' finde noget med det nummer inde på deres hjemme side... http://www.lsilogic.com/
men efter lidt mere graveri derinde... kom jeg frem til dette her...
http://www.lsilogic.com/support/select/winxp.html
men det blev jeg heller ikke mere klogere af... Idet den kun sagde "symc810.sys v4.00.01 for HBA's using the 53C810/A SCSI2 chipsets" og at denne sku' være en del OS ifølge det her... "Drivers for all SDMS™ 4.xx.xx products from SCSI2 to Ultra160 SCSI are part of the operating system. There are no upgrades available at this time."...

På LSI's egen side har de også noget ASPI... -->
http://www.lsilogic.com/support/support+drivers/scsi/winaspi.html
som sku' virke til deres serie "53C8xx" som 53C810 også må hører under...
der er også flere utilities på deres side der måske ka' være nyttige... -->
http://www.lsilogic.com/support/support+drivers/scsi/utilities.html
f.eks. dette Diagnostic program til SYM53C8xx... -->
http://www.lsilogic.com/support/support+drivers/scsi/diag.html
eller denne SCSI tools... -->
http://www.lsilogic.com/support/support+drivers/scsi/tools.html
men om den også virker under XP ved jeg ikke...

ang. firmware til brænderen undre jeg, mig nu noget over at der ikke er sket ændringer siden "November 11, 1998" mht. firmwaren til CRW4260... inde på yamaha's egen side... -->
http://www.yamaha.co.jp/english/product/computer/fw-01.html

jeg ved ikke lige hvor stor indflydelse det har... men det ser noget voldsomt ud med de ting der står på "IRQ 9" samt de Memory adresser... jeg ska' lige ha' kigget lidt mere på det... før jeg tør at komme med en udtalelse om det...
men måske Diagnostic og SCSI værktøjerne ka' hjælpe på noget af det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 21-07-02 01:53

Hej Silicon,

jeg var lige ude og kigge på Microsofts sider og fandt disse 2 ting...

"HOW TO: Troubleshoot Issues That Occur When You Write Data to a CD-R or CD-RW Optical Disc in Windows XP"...
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;[LN];Q324129
Jeg tror nu næsten vi har været hele baduljen igennem... men du ka' da prøve og se om der var noget og hente der...

ellers ved jeg ikke om du har prøvet denne Patch til XP som hedder "Windows XP Patch: CD Burning Update"... -->
http://www.microsoft.com/downloads/release.asp?releaseid=37773
hvis den ikke viser linket til den danske version... så er den her...
http://download.microsoft.com/download/whistler/Patch/Q320174/WXP/DA/Q320174_WXP_SP1_x86_DAN.exe
Men hvis du har opgraderet til Service pack 1 i XP... som den sku' være en del af... så går jeg ud fra at den sku' være installeret hos dig...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 21-07-02 22:50

Hej igen...
Så har jeg efterhånder prøvet det hele... Stadig med samme resultat, at det hele fryser når den skal til at brænde.
Med hensyn til DK's råd om at afinstallere Nero, har jeg også prøvet det.. Windows eget brænderprg fryser stadig når den er færdig med at brænde, og CDRWin har samme problem som Nero, med at det fryser inden den går igang med at brænde..
Jeg så lige, at jeg kunne købe en Lite-On brænder 40x16x52 til 799,-
Jeg overvejer kraftigt at investere i sådan en til den første, istedet for at blive ved med at have problemer..
Men jeg vil jo selvfølgelig blive slemt skuffet, hvis jeg får samme problem med den...
Hvad mener I???

MVH
Silicon

Kommentar
Fra : dk

Dato : 21-07-02 23:46

hejsa

har du aktiveret "simulering" før brænding ?
jeg aner ikke hvordan xp´s brænderprogram fungerer, da jeg har slette det fra
installationen, men jeg ved nero kan fejle hvis simulering er sat til, og der er mangel
på ram, og pauseskærm er slået til, også under strømstyring.

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 22-07-02 00:02

Hejsa DK..
Jeg HAR slået simulering fra.. Jeg kører ikke med pauseskærm, og der skulle være rigeligt med ledig ram (ca 200MB)
Så der er ikke noget at hente der desværre...

MVH
Silicon

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-07-02 04:05

Hej Silicon,

det er da lidt ærgeligt at det ska' drille sådan...

men har du evt. afprøvet at afinstallere/slette adaptec's ASPI drivere og så kopiere/installere ASPI dll filen fra NERO?

hvis jeg sku' anbefale dig en brænder vil jeg anbefale dig en Plextor brænder... det er i hvertfald go' kvalitet...

men der lige en ting du ska' ta' højde for ved en 40 speed brænder, er at det meste af tiden er den faktisk ikke helt deroppe... gennemsnits hastigheden ligger nærmere på 24 speed...

men du ka' da prøve at kigge lidt på denne test fra hardwaretidende... -->
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/05/30/8182496
plextor score ikke på at være hurtigst her... der er bl.a. to 32 speeds bændere der er hurtigere...

ang. priser ka' jeg bl.a. anbefale at ta' et kig her... -->
http://www.proconsult.dk/katalog/storage/komp-ccd/
umiddelbart ser der ikke ud til at "Lite on" brænderen har en mekanisme mod fejlbrænding som f.eks. plextor har det...

det jeg bedømmer Plextor ud fra er at jeg aldrig har haft en fejlbrænding med den... i al den tid jeg har haft den... med mindre jeg havde glemt at slå "buffer underrun"/burn-proof til...

men hvis nogle af de andre brændere også tilbyder en sådan sikkerheds feature vil jeg da også anbefale dem...
Jeg har selv en 16 speeds plextor brænder og for den ta'r det i gennemsnittet 5 minutter at brænde en 700 Mb CD-rom...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 24-07-02 11:03

Hej Strarup..
Skal man afinstallere aspi på en speciel måde, eller er det bare at overskrive dem de forskellige steder???

Inde på den side du viste med priser har de en Lite-On 40x12x48, CD-RW, IDE til 649,-
Den har også Burn-Proof.. Umiddelbart vil jeg mene at den er OK.. Hvad angår hastighed er jeg jo alligevel vant til
en 4x brænder...

MVH
Silicon

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 24-07-02 11:37

Hej Silicon,

jeg gik igennem filerne fra denne version af ASPI fra Adaptec's egen driver, for at se om der var en Uninstall fil... -->
http://download.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi_v471.exe
men jeg opdagede at der var en fil der hed "Reg_xp.exe" har du prøvet at at aktivere den? (den sku' også blive kaldt fra install.bat i samme mappe)...

det ser ud til at den skulle havde specielle drivers til XP... (bl.a. wnaspixp.dll og aspixp.sys) nu ved jeg ikke lige om det er dem du har fået indlagt i din computer... hvis det ikke er det, ka' det evt. være derfor der måske stadigvæk er et problem...
prøv evt. at aktivere "aspichk.exe" og så se efter om det er disse xp filer den nævner...

hvis det ikke er det vil jeg foreslå at få dem installeret istedet for... hvis det er dem som allerede er installeret, tja... så er der forskellige måder hvorpå ASPI ka' afinstalleres...
du ka' bl.a. fra forceASPI bruge bat filen killASPI.bat (det ka' godt være du ska' omdøbe den til killASPI.cmd), men den skulle fjerne den installerede ASPI...
ellers er det umiddelbart den trælse vej igennem registrerings databasen... såfremt tilføj/fjern programmer ikke har den liggende...
men umiddelbart vil jeg lige se efter om det er XP driverne den har før du går i gang med at afinstallere...

Lite-on er generelt billige... men jeg har bare hørt så meget dårligt om deres drev og udstyr generelt... at jeg ikke umiddelbart ville anbefale dem... men det er jo ikke ensbetydende med at de ikke er go'e nok... og så til den pris...

mht. ASPI så er der jo også brug for at det virker mht. Lite-on eller et hvilket som helst andet CD brænder drev... Men det ka' jo godt være at det hele skyldes noget andet end ASPI... Men det er jo lidt svært at vide på nuværende tidspunkt...

Men hvis du køber Lite-on drevet ka' vi jo prøve videre derfra... jeg ska' nok hjælpe dig hvis der sku' opstå problemer med den...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 26-07-02 00:11

Hej Strarup...
Jeg prøvede lige det der med Winxp aspi'erne... Jeg skal åbenbart vælge mellem 32 og 64 bit system...
Hvilket skal jeg vælge?? Jeg valgte nemlig 32bit, og Nero virkede!!! Til én CD!!! Nummer to jeg ville brænde frøs inden den gik igang... Nøjagtig som den plejer...

Skal jeg prøve med 64bit? Eller er der noget andet jeg skal justere på først???

MVH
Silicon

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-07-02 02:58

Hej Silicon,

det er meget underligt at den godt vil virke første gang efter den er blevet installeret... men så kikser efterfølgende... utrolig underligt...

øh... jeg mener kun det er 32 bit versionen, med mindre du kører med en 64bit version af Win XP... og det tvivler jeg på at du gør... så jeg vil ikke råde dig til at bruge 64bit ASPI filen...

men i min søgning efter noget faldt jeg over dette... -->
http://www.xp-erience.org/article.php?sid=2707
jeg er ikke sikker på det vil hjælpe, idet det ikke umiddelbart lyder som det problem du tumler med...

det er en registreringsdatabase fil der hedder fixASPI og er til XP... -->
http://www.ntcompatible.com/download.php?id=12
det er et vildt skud ude i tågen... men nu har vi efterhånden prøvet en del... og jeg ved ikke om denne her vil få det til at funke... men det er da et forsøg værd... det ku' jo være at det er fordi de ikke er blevet registreret korrekt... selvom jeg tvivler på at det er det der er problemet... idet din PC, jo godt ka' se dit CD-rom drev... men man ved jo aldrig...

hvis den ikke gør... vil jeg foreslå dig Lite-on brænderen... eller en anden IDE CD-brænder... Idet det ser noget sort ud med det SCSI halløj... havde du forresten prøvet nogle af disse værktøj fra LSI's side... -->
http://www.lsilogic.com/support/support+drivers/scsi/utilities.html

hvis du har... virkede de så? og kom Diagnostic programmet til SYM53C8xx evt. med noget info?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 26-07-02 21:17

Hej Strarup...
Så prøvede jeg også det... Uden held..

Med hensyn til lsilogic programmerne, kom de ikke med nogen fejl meddelelser..
Men jeg har haft Scsi-kortet ude.. På selve kortet stårt der Asus pci-SC200...
Er det fordi jeg har kørt med forkerte drivere til det???

MVH
Silicon

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 160 point
Dato : 26-07-02 21:54

Hej Silicon,

det ku' godt tyde på at det har været de forkerte drivere... og at den muligvis har identificeret den forkert... men jeg ved det ikke...
for ASUS har åbenbart også brugt LSI, som du ka' se i toppen her... hvor du sku' ku' hente driverne til ASUS pci-SC200... -->
http://www.asus.com.tw/download/mbdriver/mb-scsi.htm#s11
men om det hjælper ved jeg ikke... umiddelbart ser der ikke ud til at være nogle driver til XP... men hvis du er meget heldig ka' det være at de vil funke alligevel... men jeg tør altså ikke garantere det...

hvis du har problemer med at finde dem på siden... så tryk "CRL+B" og skriv i tekstfeltet "PCI-SC200" så sku' det bringe dig hen til dem...

håber det lykkedes for dig...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : silicon

Dato : 01-08-02 22:47

Hej Strarup...
Så fik jeg endelig tid..
Jeg prøvede også dit sidste råd, men stadig uden held..
Så jeg opgav, og begav mig ud at købe en CyberDrive 32x 12x 48x brænder til 499,-
Da jeg endelig fik byttet rundt på kabler og diverse tændte jeg computeren....
Og hele pisset virkede i første forsøg... Og andet... Og tredje...
Så jeg regner med at det hele virker nu!!!
Rimelig billigt for en brænder skulle jeg mene!
Men du skal have mange tak for den tid du har brugt på at hjælpe...
Underligt at det aldrig kom til at virke....
Så Traxdataen er smidt i kælderen sammen med alt det andet gamle bras!!

MVH
Silicon

Godkendelse af svar
Fra : silicon

Dato : 12-08-02 23:16

Tak for hjælpen strarup. -> Den virker stadig... Og efter mere end 20 cd'er, har jeg ikke haft én eneste fejlbrænding!