/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
lydkvalitet?
Fra : gorgor
Vist : 435 gange
140 point
Dato : 02-10-04 02:38

Som gammel "HiFi-nørd" ved jeg at der er en ganske betragtelig forskel på lydkvaliteten på forskellige CD-afspillere; Hvor mange af forskellene kan henvises til selve værket, og den nærmest omgivende elektronik.
Så melder spørgsmålet sig; Hvilke CD-rom/DVD drev lyder bedst?
Jeg bruger tit CD-rom drevet til afspilning af musik CD'er, og resten af afspillekæden ( aktiv subwoofer - NAD forstærker - JBL højttalere) er rimelig i orden, så hvis man kan forøge lydkvaliteten væsentlig, for ikke særlig mange penge, er spørgsmålet vel relevant for mange andre.
Jeg har kun 120 point, så det er det værd!
m.v.h. Carsten

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 02-10-04 06:09

New Acoustic Dimension (NAD) laver en ganske udmærket CD afspiller : http://www.tnt-audio.com/sorgenti/nad-c521_e.html

Læs en review her : http://www.goodsound.com/equipment/nad_c521i.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 02-10-04 07:21

Jeg har ikke hørt om nogle cd-rom drev, der skulle være betydeligt bedre lyd i, end andre. Til gengæld er der meget at god lyd at hente i lydkortet.
Hvis du har et lydkort til et par hundrede kr, og skifter til et dyrere, er jeg sikker på at du kan høre forskel, især med det udmærket udstyr, du har sat til PC'en. Desværre er gode lydkort ikke helt billige, regn med at det koster fra Kr. 1000,00 og opad.

MVH

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 02-10-04 10:18

Med det grej du har koblet op, er det så ikke en skam at lade et lydkort og en PC være 'den snævre del af tragten' - en rimelig CD-afspiller fåes til 1.500-2.500 - og så har du også CD-rom'en ledig i PC'en - eller forlæng audioledningen fra drevet direkte ud i din forstærker.
Hvis du virkelig er HiFi-nørd, så tror jeg en løs CD-spille er den bedste løsning - du kan jo stadig forbinde PC'ens lydkort til en ekstra indgang på forstærkeren.....

Kommentar
Fra : gorgor

Dato : 05-10-04 00:26

Jeg vil gerne lige præcisere mit problem. Jeg har et ganske fint HIFI anlæg(som står i den anden ende af stuen).
Subwooferen, JBL'erne og NAD forstærkeren er udelukkende koblet til computeren, da jeg Bl.a. bruger PC'eren til musik produktion, der for har jeg også et lydkort der holder (M-Audio Audiophile) så problemet er når jeg laver andet end musik, så hører jeg gerne en god CD over computeren, da HIFI'n som nævnt står i den anden ende af stuen. Derfor er CD-rom drevets lydkvalitet interessant.

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 140 point
Dato : 05-10-04 07:56

Jeg tror så det eneste du skal tænke på i den forbindelse, er den mekaniske støj fra selve værket i CD-ROM/DVD'en. Jo, hurtigere drev jo mere mekanisk støj. Find derfor et > 32X 'gammelt' drev. Så slipper du for 'støvsugerlyden' når herligheden snurre

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : gorgor

Dato : 08-10-04 00:50

Tak for svaret molokyle.