/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Biologi-rapport om energigivende stoffer
Fra : Lasse_Madsen
Vist : 941 gange
35 point
Dato : 30-09-04 21:21

Er der nogle, der har nogle gode links til informationer om de energigivende stoffer (kulhrydrater fedtstoffer og proteiner) samt vitaminer, idet jeg skal lave biologirapport om det (Jeg tænkte, at denne gruppe kunne bruges, idet der er i biologi)?
Informationer kunne være nogle som fx hvor mange kJ indeholder kulhydrater pr. g., opbygningerne af de forskellige, hvor meget man skal have osv.
Jeg håber, I kan hjælpe, idet jeg står og mangler det, men jeg har da også spurgt i madlavningsgruppen-gruppen

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-09-04 21:32

Hej Lasse.

Puha, jeg har lige fundet mine biologi rapporter fra gymnasietiden, hvor også vi blev pålagt at lave en kostundersøgele. Ved ikke om det kan hjælpe dig, men jeg kan se at jeg dengang brugte et kostprogram, som hedder 'Orfeus kostguide'
I det mindste kan din biologilærer sikkert oplyse dig om det er et program skolen har liggende på deres pc'er.

//Creamy

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-09-04 22:53

Her kan du downloade et kostprogram.

http://www.kosttabelforlaget.dk/Kostprog-frame.htm

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-09-04 23:07

Kulhydrater er opbygget kulstof, hydrogen og ilt = CHO
1gr. kulhydrat giver energi svarende til 17kj.

HUSK! der findes tre forskellige typer:

Momosakkarider med en enkelt binding
Disakkarider med en dobbeltbinding
Polysakkarider med to eller flere dobbelt bindinger

Fedtstoffer er opbygget af de samme atomer som i kulhydrater, men sat sammen på en anden måde.
1gr. fedt giver energi svarende til 38kj.

Igen er der tre grupper:

Mættede med en enkelt binding.
Monu- umættede med en dobbelt binding.
Poly- umættede med to eller flere dobbelt bindinger.

Håber det hjælper dig lidt på vej.

//Creamy

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 30-09-04 23:07

Jeg har fundet et kostprogram, som jeg har brugt, men jeg mangler nogle informationer, om de forskellige ting, som programmet oplyser

Kommentar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 30-09-04 23:11

Creamy -> Det gjorde det, men hvad med protein (er der også flere underkategorier)?

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-09-04 23:11

Ok, proteinerne er mere vanskelige, men der findes 20 aminosyrer, hvoraf de 8 er livsvigtige.

De er opbygget af kulstof, ilt, hydrogen og nitrogen = COHN

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 30-09-04 23:17

Det vigtigste at vide ang. proteiner er at det tilhører karboxylgruppen COOH
1gr. protein giver energi svarende til 17 kj.

PS. de 8 livsvigtige aminosyrer SKAL man have via kosten - de resterende 12 dannes i leveren.

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 35 point
Dato : 30-09-04 23:26

Energifordelingen i en sund kost:

55-60% fra kulhydraterne. Deraf max 10% fra sukker
30% fra fedtstofferne. Deraf max 1/3 fra de mættede fedtsyrer
10-15% fra proteinerne.

Og nu!

Godkendelse af svar
Fra : Lasse_Madsen

Dato : 30-09-04 23:45

Tak for svaret creamygirl.
Du er kommet med de informationer, jeg søgte efter