/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Web design i Photoshop
Fra : Better_Performance
Vist : 487 gange
300 point
Dato : 30-09-04 09:19

Jeg har kastet mig ud i et projekt med en hjemmeside der skal laves i Photoshop, jeg har en skabelon og det er lykkedes mig at lave forsiden, men jeg har ikke arbejdet med design på den måde før, mon der er en bruger der vil hjælpe mig videre?

Jeg får nok brug for ret intensiv hjælp, og der kan være tale om en eller anden form for kompensation.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 30-09-04 10:24

Jeg vil gerne være behjælpelig i det omfang mine evner og viden rækker, men så vidt jeg er orienteret er du jo ikke selv ligefrem nogen "sinke" på dette område!
Hvad helt præcis har du brug for i PS? Når du allerede har lavet et (forside)design i PS, er du jo faktisk mere end "godt begyndt"! Med dette design som udgangspunkt, danner det jo grundlag for resten af sitet, ikke sandt!

Men spørg løs, så prøver jeg (og andre mere "garvede" PS brugere) at hjælpe!!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 30-09-04 10:33

http://www.andersen-blaesbjerg.dk
Eksempelvis er ovenstående site designet og "konstrueret" i PS og siden "klippet ud" til enkeltstående grafiske elementer og sat op i FLASH, så det ser sådan ud pt.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 30-09-04 10:59

Her er den nye forside:

http://www.lifestyletours.dk/newuk.htm

siden skal laves med en intro der giver valg mellem engelsk, kinesisk og på sigt russisk, og derefter skal siden ellers være opbygget som nedenstående, eller noget der minder om det:

http://www.lifestyletours.dk/English/index.htm

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 30-09-04 11:03

Jeg har f.eks ikke meget begreb om hvordan man gør links aktive, og hvad man gør med det tekst og billede materiale der skal komme frem ved aktivering af links

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 30-09-04 11:21

Det ser jo KANON godt ud B_P!!!! Det fortsætter du bare med...der er jo ikke umiddelbart noget du behøver hjælp til her i denne katagori "PhotoShop" (sådan som jeg ser det). Det, som jeg mener, du derimod har brug for af hjælp, er at få de forskellige billeder og tekster gjort "aktive" og det gør du (så vidt jeg ved) ikke i PS men i html kode eller i en webeditor (ekempelvis GoLive som jo også er fra ADOBE) Prøv at oprette spørgsmålet i f.eks. den kategori som hedder HTML eller HJEMMESIDER. Her sidder der nogle VIRKELIG gode programører som kan hjælpe dig med kodningen og upload af det færdige site.
Jeg er personlig ikke så skarp (endnu!) til denne del af din opgave.

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : mkrogenberg

Dato : 01-10-04 11:19

Du har nu lavet din side i Photoshop. Nu skal du over i ImageReady, hvor du skal have fat i sliceværktøjet. Du "skærer" siden op i små stykker f.eks. de dele der skal være dine links. I ImageReady kan du godt lave rollovers og animering. Når det er gjort skal du i file og sige save optimized as. Her får du så et html dokument, kryds af i save images, så er du sikker på at alle billedfilerne følger denne side.

Marianne

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 05-10-04 17:48

Jeg er lige kommet hjem fra ferie, derfor dette sene indlæg.
Jeg se at du vil bruge Photoshop til Web design, det er der ikke mange der tror kan lykkedes, se lige her http://www.villysonnichsen.dk/web_sider.html
inden du giver op, det er faktisk rimeligt næmt at få et rimeligt godt resultat uden at bruge HTML koder, og så ser det ud som du ønsker.
Hilsen Villy S.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 05-10-04 18:47

sonnic

Jeg har skam set det, og også forsøgt, men jeg synes jeg mister overblikket lidt

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 08-10-04 01:22

Better_Performance, filføj mig til msn. crazy-cars sabela e-mail.dk så skal jeg se hvad jeg kan gøre. For og hjælpe.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 13-11-04 08:27

Jeg har været lidt træt af dette projekt, men er kommet i gang igen, mon der er en der vil hjælpe mig med at gøre det færdigt?

Jeg har fået lavet det meste men er ikke helt så skrap til at styre "Mouseover" og den slags ting

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 13-11-04 16:26

Jeg ved ikke om vi/jeg "fjerner" mig for langt fra dit oprindelige projekt mht. PS, men Go-Live (ligeledes et ADOBE-program) har rent faktisk nogle features som kan "styre" bl.a. mouseover-efffekter på en MEGET "enkel" og overskuelig måde....og Go-Live "snakker" fortrinligt sammen med PS.

Bare et forslag til en løsningsmetode!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 14-11-04 12:05

pallenoc

Det er pænt af dig, men det betyder også at jeg skal ud og investere i mere software, og det er ikke en option

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 16-11-04 12:12

Hey - hold lige denne tråd åben længe....
Her er for alvor noget at hente
KH Karsten

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 16-11-04 12:15

PS
Jeg smider med glæde 300 points efter de bedste tips og links
(Y)
:p
KH Karsten

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 17-11-04 09:21

Jeg har lige smidt det foreløbige resultat op, men der mangler jo lidt, f.eks ville det være rart hvis ikke siden hoppede tilbage til forsiden når man flytter musen

http://www.lifestyletours.dk/lifetest/lifetest.htm

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-11-04 09:57

Det ser da fint ud!!!! Nu er jeg OVERHOVEDET ikke ekspert i java, men det må være en "bug" i javascriptet der forårsager den uønskede mouseeffekt.

Men ellers er det RIGTIG godt!

Mvh
palle

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 17-11-04 12:13

Hvilket javascript?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-11-04 12:24

Denne:
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>Lifestyle T&amp;T</TITLE>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html; charset=iso-8859-1">
<!-- ImageReady Preload Script (template_lifestyle.psd) -->
<SCRIPT TYPE="text/javascript">
<!--

function newImage(arg) {
   if (document.images) {
      rslt = new Image();
      rslt.src = arg;
      return rslt;
   }

function changeImages() {
   if (document.images && (preloadFlag == true)) {
      for (var i=0; i<changeImages.arguments.length; i+=2) {
         document[changeImages.arguments[i]].src = changeImages.arguments[i+1];
      }

var preloadFlag = false;
function preloadImages() {
   if (document.images) {
      template_lifestyle_20_template_lifestyle_18_click = newImage("images/template_lifestyle_20-templ.jpg");
      template_lifestyle_22_template_lifestyle_06_click = newImage("images/template_lifestyle_22-templ.jpg");
      template_lifestyle_24_template_lifestyle_06_click = newImage("images/template_lifestyle_24-templ.jpg");
      template_lifestyle_24_template_lifestyle_03_click = newImage("images/template_lifestyle_24-te-29.jpg");
      preloadFlag = true;
   }

// -->
</SCRIPT>
<!-- End Preload Script -->

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 17-11-04 12:34

Hold da op det var et fint et

Jeg har jo bare lavet det i Photoshop og derefter i Imageready, kender ikke meget til den slags kode

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 17-11-04 13:01

Nej B_P , det gør jeg desværre heller ikke (endnu)...det er også bare et "skud i tågen" men jeg tror at der er en sammenhæng mellem dit Mouse-problem og denne kode???
Måske der skal eksperter på i en anden kategori..måske MOLOKYLE eller emesen har et bud på det?!

Kommentar
Fra : Odysseus1400

Dato : 30-12-04 06:03

Jeg har læst denne tråd igennem et par gange, og der ser ud til at være et par begrebsforvirringer til stede. Mit indlæg her er ikke som sådan et forsøg på at svare på det indledende spørgsmål, men mere en slags "kritik", som forhåbenligt kan hjælpe udviklingen i denne tråd nærmere et svar...

Først og fremmest, så handler min kritik om spørgsmålet omkring "webdesign i photoshop", og så de mere konkrete problematikker, der gemmer sig bag spørgsmålet. Først og fremmest, så lad mig lige forsøge at afklare helt klart, hvad photoshop kan og hvad det ikke kan.

Photoshop er et billedbehandlingsprogram, hverken mere eller mindre. Mere konkret, så er der tale om et grafikprogram, som først og fremmest arbejder med pixelbaseret grafik. I de nyere versioner er der kommet nogle enkelte vektorgrafiske funktioner med i programmet, men det er stadigvæk primært et pixelbaseret grafikprogram. Derudover er Photoshop oprindeligt konstrueret til arbejde med grafik i repro kvalitet, dvs. 300 dpi eller højere. Programmet kan også bruges til at arbejde med f.eks. webgrafik i 72 dpi, men mange af funktionerne, især filtrene, er konstrueret med henblik på arbejde i højere opløsninger.

Når jeg kommer med denne helt grundlæggende forklaring af, hvad Photoshop er og kan, så er det fordi, at Photoshop i sig selv ikke er et webdesign program. Det kan bruges til at lave grafik til webbrug, og man kan også bruge Photoshop til at skabe skabeloner, som man vil bruge til at etablere sit webdesign ud fra, men når man når dertil, hvor man vil lave den egentlige hjemmeside, så vil man altid skulle enten indsætte sin grafik på en hjemmeside med html-kode eller et andet scriptsprog, eller man vil skulle indsætte sin grafik i en flash animation, som efterfølgende sættes ind i et html-dokument eller et andet script-dokument. For at afgrænse Photoshops rolle, kan man opdele sit design koncept i to elementer: Det grafiske layout og interaktionen. Man kan bruge Photoshop til at skabe det grafiske layout, men interaktionen skal skabes andetsted.

Selv hvis man bruger ImageReady til at opdele sin grafik, kommer man ikke udenom, at der stadigvæk er et skel mellem grafik og interaktion, hvilket også eksemplerne ovenfor viser, når der bliver diskuteret Aktive Links, MouseOver og andre interaktionsmuligheder. Man kan enten lade ImageReady generere de html-dokumenter og de JavaScripts, der skal til, eller man kan vælge at konstruere sin hjemmeside i et mere dedikeret hjemmesideprogram som f.eks. GoLive eller Dreamweaver (Ok, man kan også bruge FrontPage, men det vil jeg ikke citeres for at have rådet nogen til ;)...

Jeg har set de skabeloner, som Better_Performance har lagt op på web, og det ser jo ud til, at den del af designforløbet, som har med Photoshop, har han ingen problemer med. Det er de trin, som følger efter arbejdet i Photoshop, der giver hovedpine. Så i bund og grund er dette slet ikke et Photoshop spørgsmål, men hører næmere hjemme inde i en af de tråde, som handler om webdesign i et af de mere dedikerede hjemmesideprogrammer eller Flash, alt efter hvad der nu skal bruges af programmel til det efterfølgende designforløb.

Til Better_Performance: Uanset problematik, så vil du nok kunne hjælpe dig selv en del i forhold til spørgsmål og tvivl og den slags, hvis du starter med at kategorisere mere specifikt overfor dig selv, hvilke elementer der indgår i dit designforløb, og ikke mindst, i hvilket af disse elementer, du mere specifikt oplever problemer. Det vil både gøre det nemmere for dig selv at stille spørgsmål til de rette personer, og det vil gøre det nemmere for disse personer at svare mere målrettet på dine spørgsmål...

:)
Odysseus1400

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 30-12-04 11:53

Godt skrevet Odysseus1400, - desværre sker det ret ofte, at svarene løber af sporet, - så spørger må bringe sit spørgsmål på rette linie igen, efter flere ihærdige forsøg på svar.
Håber du vil deltage ihærdigt, da det ser ud til du har en god viden om meget.
Ammitz