/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Tomgang problem samt meget røg fra udstø~
Fra : Hemmje
Vist : 4204 gange
120 point
Dato : 29-09-04 22:21

Jeg har en ford mondeo 94 aut den er begyndt at gå ud i tomgang den ligger på ca 400-500rpm den gør det selv om motoren er varm...den er også begyndt at ryge ca 5 gange mere end hvad den standart gør , så når man holde ve lyskrydset er den nærmest omringet af røg..hvad kan problemmet være?
på forhånd tak

 
 
Kommentar
Fra : copycatDK


Dato : 29-09-04 22:25

Tror din toppakning kan være røget. Er ikke sikker men bare et bud.

Du kan evt lige tjekke motorblokken hvor pakningen sidder og se om der er meget sod der.. Det plejer som regl at kunne ses på hjørnerne mellem topstyk og blok. Tør evt hjørnerne af for skidt og kør en lang tur og se om det er sodet til igen.

Har også svaret i dit andet spørgsmål her http://www.kandu.dk/dk/spg/50411



Kommentar
Fra : dova


Dato : 29-09-04 22:28

Bruger den mere vand eller olie end normalt?
Bliver den varm?
Hvilken farve har røgen?
Ryger den også når du kører, eller er det mest når du holder med tomgang?
mvh dova

Kommentar
Fra : Hemmje


Dato : 29-09-04 22:30

okey kom til at lave en dobbelt post ;) okey men kan pakningen også være skyld i den meget røg som kommer selv ved tomgang..den er hvid grålig røg som ryger volsomt.

Kommentar
Fra : Hemmje


Dato : 29-09-04 22:33

syntes godt nok den bliver rimelig varm meget hurtigt...ved ikke om den bruger mere oile men tror jeg ikke...syntes kølervæsker bliver hurtiger og hurtiger brugt. den ryger noget hele tiden men syntes den er værst ved start og tomgang

Kommentar
Fra : copycatDK


Dato : 29-09-04 22:34

Ja det kan den.. Pakningen har jo den egenskab den sidder der for at holde tæt. Og hvis den ikke er der tager den luft ind/ud.

Kender ikke så meget til det. Men da vi havde en escort engang der røg den meget og gik dårligt i tomgang. Og der var ikke noget bundtræk i pga. defekt toppakning.

Kommentar
Fra : copycatDK


Dato : 29-09-04 22:36

Lige et spørgsmål mere.. Den lugter ikke lidt af brændt gummi når den står og ryger der vel?

Og er vi enige om at røgen kommer ud af udstødningen og ikke af motoren?

Kommentar
Fra : dova


Dato : 29-09-04 22:37

Det er ingen tvivl om, at det er din toppakning der er gået, eller topstykket der er revnet.
Men mest sandsynligt toppakningen.
Og det er som du har bemærket, ganske rigtigt værst ved start, og tomgang.
Grunden er, at det vand der kommer ind i motoren ikke så let ryger med udstødningen ud, når bilen går med lave omdrejninger.
mvh dova

Kommentar
Fra : Hemmje


Dato : 29-09-04 22:41

jep røgen kommer ud af udstødningen..ved ikke rigtig om den luger af brændt gummi røgen har en lidt sødlig lugt

Kommentar
Fra : dova


Dato : 29-09-04 22:42

Sødlig lugt er fordi det er kølervæsken du kan lugt i udstødningen.
Så det er helt sikkert det der er galt
mvh dova,

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 29-09-04 22:49

Du kan som regel ikke se på motoren om toppakningen er gået, før du demonterer topstykket. Hvis jeg var dig ville jeg køre minst mulig til du får lavet motoren.Hvis det er længe siden du har byttet tandrem ville jeg få byttet den samtidig.
alimak

Kommentar
Fra : Hemmje


Dato : 29-09-04 22:49

okey tak for hjælpen må se at få det lavet er det nemt at skifte sådan nogle pakninger har nemlig ikke rodet med bilmotor før?

Kommentar
Fra : dova


Dato : 29-09-04 22:53

Hvis du slet ikke har rodet med motor før, skal du i hvert fald have sagkyndig hjælp.
For boltene skal spændes med momentnøgler og i bestemt rækkefølge o.s.v.
Og afmontering af topstykket skal helst også gøres på en bestemt måde, altsammen for at undgå, at topstykket bliver skævt.
Det er også en god ide, at have en til at kigge på selve topstykket, om det evt. har taget skade så det skal planslibes, eller om det måske er revnet indeni.
mvh dova

Kommentar
Fra : Hemmje


Dato : 29-09-04 22:56

okey så må jeg ud og finde en der kan lave det her på vstsjælland og lige få kigget på topstykket.

Kommentar
Fra : alka


Dato : 30-09-04 07:39

En enkel måde, at se om der er en forbindelse mellem motor/cylinder og kølersystemet er, at tage et dæksel af på fx køleren og køre motoren op på et par tusinde omdr. Kommer der luftbobler, er toppakn. gået mellem en cylinder og et vandkammer.

Kommentar
Fra : copycatDK


Dato : 30-09-04 17:33

Selvfølgelig kan man da se om toppakningen er gået. Uanset hvor meget det drejer sig om. Er din motor så beskidt at det ikke kan ses så tager du bare en klud og tøre af hvor pakningen sidder. Og det plejer som regl i næsten alle tilfælde at være omkring hjørnerne.

Kommentar
Fra : alimak


Dato : 30-09-04 20:09

Til copycat,De fleste toppakninger jeg har byttet, har jeg ikke kunne se noget utenpå motoren.Heller ikke i hjørnene.Som regel er det lekage invendig mellem vand kammer og cylinder. Men at man kan se det af og til skal jeg ikke afvise, selv om jeg meget sjælden har set det.
alimak

Kommentar
Fra : copycatDK


Dato : 30-09-04 21:13

alimmak.

Jeg vil hellere ikke gøre mig 100%klog på det.. men kan godt se det logiske i det at hvis pakningen er røget er der derved en utæthed som gør at man kan se noget smuds der. Dog nok ikke på en ældre motor uden man lige går efter med en klud først. Ved at frks. mazda 323 har den sygdom at det starter i et af hjørnerne med at smudse til inden det går helt galt.

Og derved mener jeg så at hvis den er røget helt på hans Ford så må det kunne ses udvendigt på motoren.
Men jeg er ikke mekaniker så vil ikke gøre mig mere klog på det end jeg har gjort nu

Men held og lykke med bilen da

Kommentar
Fra : dova


Dato : 30-09-04 22:56

Man behøver hverken at kunne se bobler eller olie i vandet eller vand i olien, eller kunne se noget udenpå motoren hvis der er gået en toppakning.
Sådan er det.

Kommentar
Fra : Hemmje


Dato : 05-10-04 00:04

men det med at den går ud i tomgang når motoren er varm kn det ikke skyldes andet end toppakningen?


Kommentar
Fra : dova


Dato : 05-10-04 11:36

Jo det kan sagtens skyldes andre ting.
Lige fra et beskidt luftfilter til noget med benzintilførslen, evt chokeren.

Men det med røg der lugter sødligt og øget vandforbrug lyder mest som toppakning
mvh dova

Kommentar
Fra : Hemmje


Dato : 05-10-04 12:54

okey men den er først begyndt at sætte ud når motoren er varm efter at jeg fik min genarator udskiftet..

Kommentar
Fra : dova


Dato : 05-10-04 19:05

Hvis du ikke har problemer med manglende strøm, og du er sikker på, at alle ledninger er i orden, skulle det ikke have noget med generatoren at gøre.
mvh dova

Kommentar
Fra : Hemmje


Dato : 06-10-04 00:57

tror ikke der er nogle fejl der..men syntes godt nok også den er begyndt at bruge rimelig meget benzin selv om man køre almindelig hvad skalsådan en ford mondeo 1.8 aut køre pr liter? hvad kunne det evt være at den bruger for meget benzin
mvh
spørge jørgen :)

Kommentar
Fra : chaugaard


Dato : 06-10-04 18:51

Jeg har selv haft et lignende problem med en af mine tidligere biler. Problemet er sansynligvis langt mindre eksotisk en de gode forslag med toppakningen eller sågar et revnet topstykke. Du kan se på røgens farve, hvad der er galt, hvis røgen er hvid, er der vand i forbrændingen, og sikkert en utæt toppakning. Hvis røgen er blålig er det forbrændt motorolie, og sikkert utætte "paraplyer" (gummipakninger) ved ventilstammerne. Gummiet bliver med tiden hårdt på grund af varme, og der opstår utætheder, som der bliver suget motorolie ned igennem. Hvis du har dieselmotor og røgen er sort, får din motor for meget dieselolie.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177429
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407948
Brugere : 218878

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste