/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Virus Spyware overlevelse ved format
Fra : Gambrinus
Vist : 456 gange
120 point
Dato : 28-09-04 06:58

Har desværre kun haft 1 virus selv.
Nu er jeg ved at rense og geninstallerer en kammerats pc med virus.
AVG og AdAware er kørt og alt er slettet, men ved genstart finder de igen virus/spyware, selv om pc'en ikke er tilsluttet net.
Jeg skal alligevel partitionerer og geninstallerer.
Så er spørgsmålet : Kan en virus overleve en fdisk / formet C: ?
Ligger virus / spyware normalt kun på C: ?
Jeg ved der også findes BIOS virus.
Hvordan udarter de sig og hvordan fjernes de ?
Vil bare være sikker på, at jeg ikke overser noget før installationen.
Gambrinus
PS : Win XP Home

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 130 point
Dato : 28-09-04 07:04

Hvis du formater er de væk.

De ligger sig på det drev dit styresystem er.

Bios virus er MEGET sjældne, så det er usansynligt det er en sådan.

Grunden til at de kommer efter genstart, kan være:
1) slog du systemgendannelse fra inden??
2) du er hijacket
3) det er et ondartet svin

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 07:13

Takker for nu.
Tidligt oppe hva'.
Lader spørgsmålet stå lidt.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Firstoftwo

Dato : 28-09-04 08:44

Har hørt de kan ligge i RAM selv om de bliver tømt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 08:52

Nåååå. Jaaaa.
Det ka' da godt være, at det er bedst at resette BIOS.
Det koster jo ikke noget.
I AdAware viser den at den har fundet nogle Data Miner og Mailware.
Hvad står det egentlig for ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 08:55

Man ka' jo også pille RAM'ene ud og lade dem ligge lidt.
Så er det i alle tilfælde med livrem og seler.
Gambrinus

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-09-04 12:32

En bios virus har til formål at ødelægge bios så du ikke kan starte op. Den kan ikke overføres til andre dele af computeren! Har du haft slukket computeren helt har du osse tømt RAM'ene, det er et midlertidigt lager der kun virker med strøm på! En formatering vil osse slette evt. vira og spyware, men der kan jo altid ligge vira på evt. floppy disk eller CD man starter op fra, så på den måde kan snavset komme ind igen!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 28-09-04 12:37

Er det en partitoneret disk, kan der sagtens ligge virus inficerede filer på andet en C drevet! Så det er en godt ide at scanne alle sine drev med en onlinescanner før man begynder at formatere og installe windows igen!

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-09-04 13:36

Der er ingen grund til at resette bios, som sagt er det yderst sjældent at her findes virus. Og de tilfælde der findes, skyldes nok mest fejl eller en forkert flash af den.
Der er heller ingen ide i at teste C-drevet for virus og spyware, hvis det alligevel skal formatteres, men en extra disk der er tilkoblet er nok smart at scanne.
Start op på en XP CD og bed om at installere alt forfra, det er det nemmeste.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 28-09-04 13:56

og lad være med at gå på nettet efter updates osv før du har installeret beskyttelsesprogrammer og lukket dcom. Du kan læse om dcom her og hente programmet
http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom

//bentjuul

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-04 14:28

Mange tror, at snavset har overlevet formateringen og så kommer snavset i virkeligheden fra brændte cd-rom'er eller de der "uundværlige" programmer der er lagt ind igen og som i virkeligheden er årsagen til spyware. Når man sidder og kigger på de forskellige hijackthislogs der bliver lagt ind lkan man undre sig over hvad folk bruger alle de mærkelige utilities til.
Bortset fra det så lyder det sandsynligt at der ligger noget på en partitionering (hvor der måske endda er installeret fra).

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 14:44

Nå så ku' i komme i omdrejninger.
Ælle bælle hvem skal ha' point ?
I ved jo alle sammen lidt (Og nu ved jeg alt)
Gambrinus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-04 14:53

Brug Robin Hood princippet Gambrinus, tag fra de rige og giv til de fattige

Godkendelse af svar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 16:45

>BjarneD Så sku' jeg jo ta' fra dig.
Tak for svarene

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 16:56

> Tedd Ja hurra for Gigabyte med Dual BIOS.
Jaaa det med RAM'ene ved jeg godt, men det har jo nok lidt at sige, hvorlænge man har haft slukket for dyret (Div. kondensatorer skal nå at aflade).
Nu er jeg jo elektroniktekniker og på arb. skete der tit det, som vi kaldte "Snavs i RAM'ene". Det hjalp at tage dem ud et stykke tid, ligesom når man resetter BIOS.
Det skader i al'te'fald ikke.
Gambrinus

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 28-09-04 17:27

eller hvad med den der gad stå tidligt op for at hjælpe

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 17:39

Du fik dem jo.
Hvad brokker du dig så for ?
Gambrinus