/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
Asus bundkort P4 - men hvilket
Fra : emesen
Vist : 624 gange
50 point
Dato : 27-09-04 21:31

Bygge ny comp, men go'dav do hvilket skal man vælge.
Jeg har zoomet ind på Asus P4( ) 800 men hvilket..........der er mange.
Eyvind.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 27-09-04 21:32

hmm, derfor vil jeg til gengæld skrive i din tråd, ha ha!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-09-04 21:35

xyzzygy - du skal være så velkommen.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 27-09-04 21:35

forresten så lige det var en P4, har du ikke læst alle mine argumenter mod intel??? LÆR DET!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 21:43

Med det hele: ASUS P4S800-MX, SIS 661FX, FSB800, DDR400, VGA 495,00 hos PRC-DATA
Med LAN og Audio: ASUS P4S800, SIS 648FX, FSB800, DDR400 469,00 ----
eller: ASUS P4P800S-X, i848P, FSB800, DDR400, SATA 549,00

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 21:45

Det skal måske være vildere?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-09-04 21:45

xyzzygy jeg er lidt gammeldags og holder fast ved Intel inside - idiot outside.
Sådan er det.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-09-04 21:48

jeg har kigget meget på denne ASUS P4P800S-X

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 21:49

Eyvind du er ikke gammeldags, du er fornuftig. Det er da kun de spillefreaks der kan have glæde af deres overophedede AMD'er

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 60 point
Dato : 27-09-04 21:51

Jeg tror, at det er et godt valg
Citat
Beskrivelse
Med Intels 848P chipset supporterer Asus P4P800S-X 800 MHz FSB Pentium4/Celeron og selv nætegerations Prescott processorer med Hyper-Threading. Af andre funktioner kan der nævnes: DDR400, AGP 8X og 10/100 LAN

Specifikationer
Socket 478, Intel 848P Chipset, FSB 800/533/400 Mhz, 4 x USB 2.0, 1 x AGP X8, 4 x PCI, 2 x DDR 400 Ram, ATA100 IDE Controller + Serial ATA, Onboard lydkort 6-channel, onboard net.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 27-09-04 21:52

ja ja, så betal du prisen for en intel. jeg melder mig hermed ud af denne tråd!
væk med fluebenet

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 21:53

Det har jeg da også gjort, min bærbare er Celeron, min testmaskine er P3 og min basismaskine er P4

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-09-04 22:05

xyzzygy>Jeg har i mange år kørt med p3 450 og nærmest voldtaget min comp en gang i mellem............7-9-13 den kører endnu.
BjarneD jeg fandt også en med ata 133 som har gemt sig lige nu.

Godkendelse af svar
Fra : emesen

Dato : 27-09-04 22:06

Tak for svaret BjarneD. Men jeg kigger lidt videre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 22:09

ASUS P4C800-E Deluxe, i875P, FSB800, DC DDR400, SATA Raid,FW
Beskrivelse
Highend bundkort fra ASUS med det nye Intel 875P Chipset. Med Dual Channel DDR, AGP 8x samt Hyper-Threading understøttelse. Hvis man går efter den bedste ydelse til sin Pentium 4 processor er P4C800 det helt rigtige valg.

Specifikationer
4xDIMM slots. Max 4GB PC2100/2700/3200 DDR RAM (Dual Channel). 2xATA100, 1x ATA133, 2x SATA RAID 0+1 og 2x SATA RAID 0. 1x AGP 8X , 5x PCI, 8x USB2,0, Intel 10/100/1000 LAN. 6-channel lyd.
kr. 1395,00

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 22:12

Hvorfor lukke så hurtigt?
Den sidste her står til en fejlprocent på 2, men det er som regel lige fra start fejlene er der på ASUS til P4 så det koster normalt kun lidt ærgrelse.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 22:13

www.prcdata.dk hvor jeg finder dem er bestemt ikke de billigste, men jeg kigger ofte der på grund af gode beskrivelser og god oversigt.

Kommentar
Fra : smut

Dato : 27-09-04 22:15

jeg har købt asus p4c800 som det bjarneD beskriver og jeg må sige det virker bare
jeg har en 3 ghz prescott processor der er clocket til 3.6 ghz uden problemer overhovedet!!! køb det du vil ikke fortryde

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 27-09-04 22:19

Kære allesammen og især personen der vil bygge ny PC, hold dig langt, langt væk fra Asus bundkort. jeg har bygget 2 PC'ere med Asus bundkort jeg gør det aldrig mere, jeg har kun haft og problemer med de 2 bundkort. Alle de andre jeg har bygget, har der ikke været problemer med men dermed ikke være sagt at, alt det Asus laver er dårligt. jeg har i mange tilfælde brugt deres grafikkort uden problemer.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 27-09-04 22:31

Jeg har rodet rundt de sidste 2-3dage ,og fundet ud af jeg skal have et nyt bundkort (nr.3 i en 4,5år gl.computer),
men jeg ved ikke rigtig.Alt det andet er vel også ved at være udtjent,så nu er jeg i syv sind om det skal være nyt bundkort og nyt grafikkort,eller ny computer.Og jeg har ikke fundet ud af det endnu.
Nej,du skulle ikke have lukket så hurtigt eme.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 22:32

Mine erfaringer er modsat undtagen i forbindelse med AMD og jeg har haft fingrene i mange.
Min tidligere hardware leverandør fortalte, at han havde mange reklamationer på ASUS bundkort, men han havde fundet ud af, at reklamationerne næsten alle kom fra nogen der troede de havde forstand på det, men altså ikke så meget det gjorde noget og derfor solgte han helst Acorp til ukyndige.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 10:48

Lukket betyder ikke. at vi ikke kan snakke videre.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-04 11:29

Nej da, men Keldd ville gerne have din mening om hans maskine og hvad du mener han skal gøre. Jeg skrev i en anden tråd at han nok skulle købe en anden fordi han tilsyneladende er utilfreds med den nuværende, men man kan jo med lige stor succes ombygge den.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 17:15

Keldd > jeg udskifter kun kabinet/bundkort/cpu
Jeg har diskettedrev/HD/ram (sdram)
lydkort/skærmkort/USB2 er på det nye bundkort (som jeg vil vælge)
Alle (undtagen BjarneD) siger jeg er tosset fordi jeg vil betale ekstra for Intel cpu
Så jeg vil være tosset - for de comp jeg har med at gøre plejer at være Intel.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 19:04

Nu har jeg fundet en metode til at sammenligne alle Asus-bundkort son eks. pc-netto forhandler.
http://www.pc-netto.dk/default.asp > bundkort > Asus > jeg sætter hak i sammenlign og ruller ned til sammenlign.
så dukker der spørgsmål op eks. ved > ASUS P4R800-V Deluxe (Socket 478)
fælles hukommelse UMA til grafikkort ...gør det noget ved rigeligt med ram 500 - 1 g
Instant Music - hvad er det
ser jeg rigtigt - der ikke tilslutning til mic/ht i front

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-04 19:27

Jeg tror du har ret mht. mic/ht
Du skulle måske prøve at sammenligne alle 478'ere selv om der er lidt arbejde i det. Det burde jo fortælle om du får nok for pengene med de aktuelle ASUS

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 19:43

Altså - jeg starter som regel med overfladisk gennemgang af programmer og ender med at gå i dybden.
Det samme gælder nu min nye comp. Men spørgsmålet er nærmest om jeg kan "lege" når jeg er gået igang. Det er jo irriterende at have overset en funktion og opdage det når man skal bruge det.
Så lige nu tester jeg funktionerne i Asus. (og så måske nogle af de andre)
I et af kortene Asus P4P800-SE (Socket 478) står der under interface:
1 x lyd - Udgang - 3,5 mm stereo-ministik
1 x lyd - line-out (center/subwoofer)/mikrofon - 3,5 mm stereo-ministik
1 x lyd - line-out (bag)/line-in - 3,5 mm stereo-ministik
2 x lyd - Indgang - 4-PIN MPC
Som (syntes jeg) viser både udgang inde på kortet og bag.
Lige inden jeg endelig beslutter mig vil jeg nok søge på en manual og se hvad den kan.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-04 19:58

Ja du kan jo finde de fuldstændige produktdata hos ASUS.
På mange ASUS kort er der C-Media audio hvor der er stik med indstillige funktioner (subwoofer) og det kan godt forvirre lidt.
Du har ret i at det er vigtigt at finde noget af det der er et must. Jeg savner faktisk muligheden for mic og headset i front. Jeg har kabinetsventilator på min og der har jeg monteret afbryder fordi den slet ikke er nødvendig ved normal brug, men kan så aktiveres når det er varmt eller hvis CPU'en skal knokle.
Du skal vel beholde din W2K, der jo godt kan genbruges.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 20:22

Ja, jeg beholder mine w2k og XP udgaver og prøver at overføre dem ved hjælp af Drive Image. Ellers må jeg jo genindstallere men det tager nok lidt tid. Jeg har før med held forsøgt med en XP at sætte den i en helt anden type comp og det tog et kvarter - så havde den rettet sig ind. Men w2k er nok min favorit.
w98 forbliver på den gamle comp, som også skal køre Linux med open office (nu må jeg til at lære det)
Den nye comp bliver med 5 part. w2k/XP/w2k-programmer/XP-programmer/lager for dokumenter og image filer af w2k/XP styresystemer.
Med nøgne w2k/XP part. vil backup gå hurtigere (og så bliver det gjort)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-04 20:57

Der har jeg valgt at min nyeste maskine kører rent, nul partitioner, men 2 stk. 80 gb harddiske hvor den ene rummer programmer og OS, mens den anden er til diverse downloads og installationsprogrammer.

Den gamle (1000mhz P3) har 3 harddiske hvor den største er delt.
Std: = Windows XP næste er Wondows 2000 og så er der en Dappix der bvootes med diskette og en Windows 98 der bootes ved at deaktivere de andre harddiske. (jeg har haft bøvl nok med eksterne bootmanagere).
Jeg har også en Acet Travelmate 466 mhz, hvor jeg lige har sat en 30 gb harddisk i (selv om Acer sagde den ikke kunne klare den) og den kører fint med Windows 2000.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 21:22

Tja jeg kan ikke undvære min Boot Magic fra Powerquest, men jeg booter også fra samme HD, og bruger den anden skuffe som lager.
Det værste jeg kan gøre er at indstallere Boot Magic på hver sin part, da det jo er den samme MBR som den vil styre.
Hvor blev Keldd af - ville han ikke snakke med om bundkort/cpu

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-04 21:35

Jeg ved ikke om Keldd er online for han må da have de 5 point, jeg følger ikke så meget med fordi der er for meget pres på her sidst på måneden når der skal samles point(altså ikke mig der samler), ak ja.
Jeg har jo også fået en særdeles indædt uven. Lidt surt, men jeg holder bare lidt lav profil indtil det løjer af.

Jeg har fået respekt for det der med at reparere mbr og kører nu med genoprettelseskonsol på mine maskiner for de NTFS systemer er bøvlede at reparere på når det går helt galt hvis man ikk ekan komme ind i det..

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 21:49

ha ha - pres på pointsamleriet.
Tag dig ikke af ævlekævlerne - nogen elsker at slås, bare for kampens skyld.

Næ man skal være lidt forsigtig med MBR
men en sammenpakket Image fil som backup er nu meget god at have.
Sidst min HD hylede og skreg nåede jeg lige at sætte en USB HD til og føre over inden den gik helt i udu.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 28-09-04 22:01

Jeg bruger den indbyggede backup hvor man jo ligefrem kan hente specifikke filer hvis det er nødvendigt.
Jeg har givet Keldd et vink nu. Han var inde og kigge i ballade tråden hvor en jeg tror er Ram2 optræder som støtte for Creamygirl.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-09-04 22:30

Jeg er her,har ikke haft tændt,har let ved at blive dårlig af det skrevne ord nogen gange.
Jo,jeg har skiftet mange ting i min computer,men den er jo 4,5år gl. og jeg vil ikke have at tingene er integreret på bundkortet.Grafikkort, lydkort,Tv out,firewire og den slags vil jeg have i pci portene.
En anden ting ,jeg skal altid have stærke piller når jeg roder med Bios,så det ender nok med en ny.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-09-04 22:46

Desværre Keldd så er det meste integreret i nyere bundkort - men der kan jo stadig sættes ekstra kort i - derfor vil jeg da også ha' et kort med 5 pci
Men USB og mic/ht i front bliver herligt.
USB er så hurtigt, at firewire ikke mere er nødvendigt.
Jeg kører også med to skærme på et agp-kort og et pci-kort.

jeg lukker nu.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 28-09-04 22:52

Ja jeg har trukket mig!! Gæt hvem og hvorfor!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-09-04 23:02

Æv,jeg har ikke kunnet komme ind,
lad os foresætte imorgen.
Keldd
debilo dog,jeg kan ikke finde ud af det,kan ikke gætte.Der er jo ikke nogen væmmelige her,ha ha ha .
Nat.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 28-09-04 23:16

Keldd, gåder klarer du aldrig. Nat

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-09-04 08:50

debilo - AMD er da godt nok - men det her er en snak om Intel - derfor.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-09-04 09:55

yes,går også ind for Intel,indtil videre.
Noget andet,har lige opdaget at mit værksted er sunket 3cm.i det ene hjørne,øv øv.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 29-09-04 22:06

Det er jo godt klaret af en sjuk
Sådan en bliktud har nok lavet en vandskade så skidtet er sunket.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-09-04 23:24

Nå,nu kører kandu.
Nej jeg har ikke lavet vandskader,var det bare det,nu kommer historien.
Den bærende konstruktion er nu sunket ca.10cm. i det mest kritiske hjørne.Så gravede jeg,så understøttede jeg,
med donkrafte og bjælker,så skvattede det hele sammen om ørene på mig,og fliserne der var omkring(8stk),
sank 25cm.
Så gravede jeg,og stødte på ,en gl.brønd,jeg er ikke helt sikker. Det er noget støbt,og det er ikke helt rundt.
Satans til cirkus,og det fortsætter i morgen.
Men der er blødt dernede,så der venter et mareridt i nat,og også i morgen.
Jeg ved der er en speciel procedure,når der skal fyldes en brønd op,men kender den ikke.
Det hele er 2 år gl.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 29-09-04 23:43

Er det en landejendom?

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 29-09-04 23:53

Jeg tænkte på en ajlebeholder.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-09-04 23:54

Ja,1942,jeg vidste ikke der var noget nedenunder,og de har heller ikke noget oppe på teknisk forvirring.
Så lidt af en adspredelse.
Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-09-04 23:58

Måske,måske en sivebrønd,nej ikke ajle hele ejendommen er ikke så stor så der kan have været den slags her.
Ligger i en lille landsby,nej ikke ajle,graver lidt mere i morgen,men det ser ikke godt ud.
Keldd.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 00:05

Du kunne starte med, at leje et jordbor, bore nogle huller og fylde dem med en blanding af ral og beton så du fik noget fast i dybden. Selv om du fylder en brøn vil den virke som siv og trække vand til og så kunne problemet komme igen.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 00:06

Altså lave et "bundkort"

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-09-04 00:16

Jo den er jeg med på,at den vil synke hele tiden.
Men jeg mener jeg lige kan komme uden for den betonkant,altså det bløde indeni og så jævnt udenfor.
Så sætter jeg en ekstra bærende 4-4 op.Det drejer sig om 40cm.jeg flytter den,ikke flytter men en ekstra.
Lad os se , jeg tror jeg gør sådan.
Nat Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-04 14:47

Skal det bare være som bundfyld-kort, så kan du sagtens bruge
AMD (AlmindeligMudderDræn) med USB2 (UnderStøttelsesBjælke)

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 15:01

Lune Eyvind!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-09-04 16:35

Ha ha ha ,ja ja eme.
Nu er der gravet ud,og støbt,samt sat ny bjælkesko ned i betonen,så venter jeg 3 dage,og så kommer den nye 4-4 op .
I øjeblikket bærer donkraften det hele sammen med lidt afstivninger.
Det ligner en kæmpemæssig brøndring der ligger nede i jorden,om det er en gammel brønd eller hvad,er ikke til at sige , og jeg skal ikke finde ud af det,men måske nationalmusèet er interesseret,men ellers skrider alt planmæssigt.
Hilsen
Keldd Entrepenør,byggeleder,men først og fremmest arbejdsmand.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 16:43

Bare det ikke skrider nedad

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 16:45

Kandu Rasmus havde ellers lovet mig at min email adresse til login var på plads igen, men jeg kan stadig ikke hente mig et nyt pw
Ghostsurferen

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 16:45

så'n

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-09-04 16:57

Livet er hårdt nogen gange debilo,øh hvad er en pw :c,husk jeg er fra arbejderklassen,og min far var
kommunist.
Hilsen
Keldd.
Danmark ud af EU.

Kommentar
Fra : debilo

Dato : 30-09-04 17:06

Password Hvad tror du jeg er. (ikke kommunist) Hvis jeg havde været en rig kvægavler ville jeg være uenig med dig, 500K om året resten af livet uden at lave en disse, ikke værst. Hvem elsker ikke EU med alle de korrupte kommisærer - MIG! (jeg elsker >IKKE< EU)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 30-09-04 18:35

Keldd - hedder du Keld Da................ fra Brh.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 30-09-04 19:30

Nej,mit almindelige navn er Keld Ol... og ikke fra Brh.Men jeg har kørt service i mange år i Brh.og Vanl.
Bjarne,jeg ved godt du ikke er EU fan,og jeg er heller ikke Kfan,men jeg stemte på EU i sin tid,men de gode visioner blev ødelagt forlængst,af korrupte politikere.Derfor er jeg indædt imod idag.
Kl.20:00, på Dr2,er der debat,Pia Kjærsgård og Marianne Jelved,jeg vil have noget at grine af i dag,så den vil jeg se. pw er en pestilens.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-10-04 14:24

I min konstante jagt på bundkort...................
RAM-egenskaber Ikke bufferet, to DDR-kanaler - hvad betyder "Ikke bufferet"

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 01-10-04 20:42

Jeg har læst det et eller andet sted,noget med at rammene bliver brugt direkte,
ikke noget med at de skulle hen i bufferen (back up) først.Så`n noget lignende,tror jeg nok, øh måske.
Altså hurtigere indlæsning fra ram. Det må tedd og bjarne da vide.
Hilsen
Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-10-04 20:51

Heller ikke det jeg spekulerer mest over, men jeg har lige tjekket et gammelt spørgsmål:
http://www.kandu.dk/dk/spg/34106
BjarneD
Citat
Fra: http://www.mkdata.dk/pctutor/index.htm
Buffer
En buffer er et lille lager, som man indskyder mellem to enhed, som der vandrer data i mellem. Bufferen gør, at den ene enhed kan aflevere data, selvom den anden ikke er klar til at modtage dem. Bufferen kan holde på disse data, og levere dem, når modtageren er klar.
Eksempler på steder, hvor man benytter buffere: I chipsættenes controllere, hvor mange enheder fx samtidig kan sende data til PCI-bussen. Controlleren har en lille buffer, så enheden kan aflevere sine data, uanset om PCI-bussen er klar til at sende dem videre.

Buffere i CD-ROM-brændere, hvor brændingen er afhængig af en konstant datatilførelse. Drevet kan eksempelvis lagre 2 MB data, som hele tiden er i reserve til brænderen.

Diskcache er også en buffer, som sikrer god dataoverførelse mellem harddisken og bundkortet eller mellem RAM og disk-controller.

Tedd:
Citat
Man kan måske vende den om! Buffered Ram er specielt til servere hvor man har brug for størstst mulig datasikkerhed! Buffered ram checker om dataerne er ok internt i rammen. De er osse dyrere end unbuffered ram! Til almindeligt pc brug, har man normalt ikke brug for buffered ram, da der som regel ikke er det samme behov for store dataoverførelser!

Er jeg ikke dygtig til at lave citater

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-10-04 20:53

det var sq helt arnesk!

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-10-04 21:48

Fint så bekymrer det mig ikke mere...................søger videre.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 01-10-04 21:49

stopper i dag.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 01-10-04 21:54

Jeg kan forstå, at det skal være så godt som muligt når lillemor har sagt OK