/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hotel California?!
Fra : Mr.Nobody
Vist : 5345 gange
200 point
Dato : 27-09-04 14:24

Jeg sidder på mit andet år på HH, og skal skrive en engelsk opgave om "Hotel California" af The Eagles.
Dog har jeg meget svært ved at finde det, noget utydelige, budskab, som skulle være i sangen.

Er der nogen der har en anelse om hvad sangen handler om? gerne med beviser fra teksten osv.
På forhånd tak

/Nobody

Kommentar
Fra : peque

Dato : 27-09-04 14:31

Tja der er mange Forskellige meningerm om lige præcis denne sangs tekst! Men jeg så en dokumentar om denne gruppe og selvfølgelig bliver de spurgt om denne sangs mening... og svaret er ganske kort!! Narkotika og dens påvirkning af mennesker og hvad den egentligt kan gøre ved os! Hvis du læser teksten igennem kan den være lidt svær men den er nu meget fedt skrevet!! Og sikke en fed solo
Håber det var svar nok. men ellers prøv at søge Eagles hjemmeside ang. en dokumentarudsendelse fra MTV

Kommentar
Fra : suspiria

Dato : 27-09-04 14:45

Hejsa
Jeg fandt nogle fortolkninger af sangen, kender den ikke så godt selv så...
Men her er de, håber de kan bruges:
http://www.ugcs.caltech.edu/~eggplant/hotel_california.html
http://www.songfacts.com/detail.lasso?id=1121

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-04 14:55

Hotel California er skam et virkeligt sted hvor sangen er skrevet. Det ligger i Baja nær Santa Barbara.
For år tilbage, var der teorier om, at "hotellet" i stedet var Camarillo State Hospital, hvor komponisten skulle være indlagt, men det var ikke rigtigt.

Grunden til opfattelsen af, at sangen bliver tolket som omhandlende stoffer, er ordet Colitas som findes i sangen.
Det blev tolket som "slang" for Colas, altså kokain.
Men Colitas er en ørkenblomst(vokser i Californien), med en "berusende" duft, og et udseende der tydeligt skulle henlede tankerne på en "vis" legemsdel hos kvinder.

mvh dova

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-04 15:00

Spørgsmålet har for øvrigt været her en gang før.
www.kandu.dk/dk/spg/45441

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-09-04 15:24

Kanone links fra suspiria Det er helt klart min favorit sang og jeg har ofte siddet og funderet over - om det nu er narko, eller vores materialistiske stræben her i livet, som er den grundliggende tanke bag teksten.

To citater jeg altid har ment peger i retningen af stoffer er disse
Citat
you can stab them with your steely knife but you just cant kill the beast

Citat
You can check out any time you like but you can never leave

Men om det er stoffer eller livsstil der her er tale om?! tja, begge dele kan jo være vanskeligt at undvære ik´- men man kommer ikke udenom, at det er en spændende tekst.

//Creamy

Accepteret svar
Fra : creamygirl

Modtaget 210 point
Dato : 27-09-04 15:42

Her en forklaring/fortolkning af ordet 'colitas' - som er et ord, der rigtigt nok er en blomst, men som altså også refererer til marijuana.
http://www.straightdope.com/classics/a5_001.html
http://www.people.fas.harvard.edu/~desmith/guitar/site/faq.htm#eagles1

Og her fandt jeg ud af, at 'Drengene' i Eagles aldrig selv har givet en fortolkning af deres tekst - så mon ikke det er op til hver enkelt, hvad de må få ud af teksten?!

http://history.sandiego.edu/gen/snd/hotelcalifornia.html

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-04 16:51

Nu fremgår det ikke direkte noget sted, at Colitas referer til Marijuana.
Den anden forklaring på ordet er, at det er taget fra Colitas de langosta enchiladas. Altså små hummerhaler i stærk sovs.
Og at det var duften af denne ret der lokkede "hovedpersonen" i sangen ind på Hotel California.

Spanske indvandrere, var dem der kom med påstanden om, at colitas skulle dreje sig om topskud fra marijuana planten,
men det er ikke en gængs opfattelse, og som der står lidt længere nede i linket fra straightdope:
At tænke sig, at nogen troede denne sang handlede om stoffer.

Jeg har ikke fundet "beviser" fra teksten på at den skulle handle om stoffer, og synes det er "typisk" at nogen absolut vil fortolke sådanne tekster ud fra nogen teorier der åbenbart ikke findes noget endegyldigt svar på, sålænge ophavsmanden ikke har fortalt formål og mening med teksten.
Et andet eksempel er en sang som Beatles' Lucy in the sky with Diamonds. Den har gennem tiden været lige så omdiskuteret, og jeg tror egentlig ikke det er med henblik på dybere fortolkninger og gisninger, at sange bliver skrevet.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-09-04 16:56

Ahrg Du får ret Dova, og vi andre får så forhåbentlig fred..

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-09-04 16:57

RET - Som er et 'typisk' træk hos dig, at vil have!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-04 17:10

Citat
men som altså også referer til Marijuana

Det står jo ingen steder, at det referer til marijuana, så enten er det et kiks i oversættelsen, eller også er det med formålet at så tvivl om min kommentar om at colitas er en blomst.
Det handler ikke så meget om at få ret, som at det ikke er rigtigt, at komme med forkerte oplysninger til en spørger.
Nu kender spørgeren så nok teksten til sangen, for citatet fra teksten er også forkert, hvis jeg ikke husker meget forkert.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-04 17:13

"They stab it with their steely knifes, but they just can't kill the beast"

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-09-04 17:29

Om jeg begriber hvad det er du fejler?!?!?!?!, men hold dig fra mig - det kunne jo tænkes at det smitter.

Hva´fanden er der galt i, at mennesker forsøger at fortolke en tekst?! som jeg nævnte tidligere, er der jo ingen fra Eagles, der har oplyst meningen med teksten, vel?!
Men uha nej! du er der straks med dine dumsmarte bemærkninger som f.eks

Citat
jeg synes det er "typisk" at nogen absolut vil fortolke sådanne tekster ud fra nogen teorier der åbenbart ikke findes noget endegyldigt svar på

Sig mig, har du i det hele taget læst, hvad spørgeren er interesseret i ??!
Som jeg læser spørgsmålet, er han i hvertfald næppe interesseret i det jeg netop har citeret dig for!! Manden skal for hulen skrive en opgave om emnet - og så hjælper det sq da et fedt, at du IKKE mener man bør fortolke noget, som der ikke er et endegyldigt svar på.

Tænk dig dog om..

ps. Beklager den MEGA STORE fejl i mit citat, hvor jeg skriver 'you can stab' - i stedet for 'they stab it' - det spolerer jo fuldstændig meningen, ikke sandt?!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 27-09-04 18:19

Jeg er udmærket klar over, at MrNobody skal skrive en opgave om denne tekst. Derfor har man vel lov til at kommentere emnet ud fra egen overbevisning.
Og med opgaven in mente, mener jeg også det er forkert at henvise til et link der angiveligt skulle vise, at ordene hentyder til marijuana, når det ikke er rigtigt.

Og MrNobody, du må meget undskylde denne diskussion, men hvis du har fulgt lidt med her på siden i den seneste tid, er du ikke i tvivl om, at det er meget normalt med den slags udfald mod mig og andre seriøse brugere der tør komme med bud på et svar til forskellige spørgsmål. Jeg afholder mig hermed fra øvrige kommentarer i dette spørgsmål.
mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 27-09-04 19:04

Phew, så fik du lige flettet ind, at Dova + 'andre' er de seriøse her på kandu. Creamy er den useriøse og fortjener dermed ikke at blive hørt....Rend mig 'diva' Dova!

Forresten ved jeg godt, at grunden til du er sur - er fordi jeg ikke med det samme faldt for dine primadonna fødder og straks godtog den med at ordet Colitas, som findes i sangen, ikke nødvendigvis behøver at opfattes som værende det det er - nemlig en ørkenblomst..Nu er Colitas heller ikke det eneste ord i teksten der får mig (og sikkert heller ikke andre) til at tænke på narkotika, men det kunne du jo ikke vide.
Faktisk vil jeg mene, at du er heldig du ikke længere går i skole. Der analyseres og fortolkes nemlig i stor udstrækning i både dansk og engelsk, hvilket du jo bestemt ikke er tilhænger af.

Du faldt total igennem, da du korreksede at jeg citerede med 'you' i stedet for 'they' -det gjorde du i et forsøg på at latterliggøre mig for igen igen at få ret, men det eneste du opnåede, var at fremstå som det du er - nemlig DEN profil herinde, der dårligt tåler andre omkring sig - og som kun kan rumme mennesker der er enige med dig. Vor herre bevares

Jeg undskylder minsandten også til spørgeren for dette og undlader hermed at kommenterer yderligere. Giv endelig dine point til Dova - hun fandt jo ud af, at Colitas er en ørkenblomst - du kan måske i din opgave skrive, at teksten handler om Califonias ørkenblomster

//Creamy

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 03:03

>Dova
Ja det var mit spørgsmål dengang.
Dette spørgsmål har dog fået mange flere op af stolen.
Rigtig gode links.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 03:13

Jeg er enig i at et tekst/sang eller et billede kan fortolkes/analyseres til døde.
Når man har analyseret et billede og spørger kunstneren siger han :
Hva'Ba' ? Forøvrigt har i hængt det på hovedet !
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 28-09-04 03:18

Forøvrigt er det rigtigt, at når man trykker på Send Indlæg, bliver der lagt stavefejl ind i kommentaren, man lige har gennemlæst 10 gange.
Så man kan altså IKKE holdes ansvarlig, for det man skriver !
Gambrinus

Godkendelse af svar
Fra : Mr.Nobody

Dato : 28-09-04 12:12

Tak for svaret creamygirl.

Kommentar
Fra : Mr.Nobody

Dato : 28-09-04 12:19

Hmm.. lige en lille ting til Dova, tusind tak for oplysninger også videre, i såden et tilfælde her er alt input velkommen, dog er jeg nødt til lige at vise dig dette link mht at sangen handler om et Hotel

http://www.todossantos-baja.com/todos-santos/eagles/don-henley-fax.htm

En fax fra Don Henley om, at den overhovedet ikke har noget med hotellet i Baja at gøre. Men tværtimod at hotellet er bygget efter den populære sang blev udgivet, højst sandsynligt for at tjene penge på skidtet.

Men ellers tak til jer allesammen, det har givet mig en smule at arbejde med

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-09-04 15:07

Alt input velkomment?

www.inthe00s.com/archive/inthe70s/1022950492.shtml

Helt andre teorier om sangens betydning :Church of Satan

mvh dova