/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
bad bios cheksum
Fra : fleng
Vist : 454 gange
300 point
Dato : 26-09-04 17:18

Jeg har et relativt nyt bundkort ( ca. 5 måneder gl.) som gør knuder. Det glemmer sin bios, kommer med fejlmeddelsen " bad bios cheksum" Bundkortet er en Asus med via 880 chipset det er 2. gang jeg har den i en maskine, første gang gjorde den også knuder og blev skiftet ud med en anden (Soltek 865 pro 2, med intel chipsettet 865. af en eller anden grund synes jeg førstnævnte varmer en del i sær harddiskene bliver noget varmere med Asus end med Soltek kan det være rigtigt?
Er der nogen som kender årsagen til disse problemer?
Mvh.
Fleng

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-09-04 17:31

Har du prøvet med en bios update?

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 26-09-04 17:43

nej det har jeg ikke og det fordi så lang tid der er garanti på bundkortet er det nok ikke klogt at pille i den slags.
En af mine bekendte som har købt det samme bundkort har også haft problemer men, er det chipsttet der er dåligt eller fordi det er Asus eller begge dele.
Fleng

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 17:57

det kunne være batteriet til bios. det sidder et sted på motherboadet.
Efter 'bad bios cheksum' , går dit ur så forkert ?

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 310 point
Dato : 26-09-04 18:01

Jeg har før hørt om fejl på nye bundkort, også på ASUS, der ellers er af god kvalitet. Fejlene viser sig typisk som BIOS fejl hvor BIOS ikke kan fastholdeCPU indstillinger eller som checksum fejl. Du skal have det repareret eller byttet.
Lad være med at pille og overlad det til leverandøren hvis der skal opdateres nu da du ellers kan miste din garanti.
Jeg tror, at alle bundkort kan vise den slags fejl ikke mindst da man jo skal huske at diverse chips kommer fra de samme få fabrikker.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-09-04 18:06

Hvis du søger på nettet på bad bios checksum er dukker der overraskende mange asus motherboard op!
En bios update ødelægger ikke garantien, med mindre du gør det helt forkert!

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 26-09-04 18:10

nu står jeg så med spørgsmålet. tør man satse på at det er en fejl og ikke en konstruktionsfejl fra konstruktørens side, for hvis det er det sidste skal jeg vælge noget helt andet.
Fleng

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 18:15

Efter 'bad bios cheksum' , går dit ur så forkert ?
Hvis,, er det sandsynligt batteriet.
det kan også skyldtes et ustablit drev.

Har du prøvet i din bios, 'load default' (nulstille bios)

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 26-09-04 18:34

jeg har forsøgt med et nyt batteri. jeg også prøvet med bios default + et forsøg med en anden strømforsyning drevene er nye alt er nyt undtagen MB.
Fleng

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-09-04 18:35

natmaden> Er jeg ikke sikkert på. Det er kun enkelte ting (som f.eks klokken som du næver) der bliver ændret. Selve image-filen som ligger i ROM bliver ikke ændret.

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 26-09-04 18:36

fleng> Jeg ville nok snakke med forhandleren om det. Det kan ikke være andet end bundkortet.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 18:43

Jeg er enig med ting27.
Dog vil uret hurtigt gå forkert ved batteri-svigt.
og så havde det været et sted at starte med noget fejlrettelse.
Held og lykke til dig Fleng.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 18:46

Undskyld BjarneD, jeg er da også enig med dig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-09-04 19:28

Tak!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 26-09-04 19:31

Prøv lige at kigge på asus hjemmeside efter en faq!! Tyder på de har et problem med bios!! Kig osse efter en bios update, det kunne jo være de har rettet fejlen!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 26-09-04 19:34

Det er ASUS bundkort til AMD jeg har stødt på, men det er helt sikkert ikke enestående for ASUS.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 26-09-04 21:37

Jeg havde taget computeren ned til forhandleren du har købt bundkortet af, og bedt ham om evnt. at lave en biosopdatering. Har du købt det over internettet, så tag en telefon og snak med dem. Det kan jo være de vil gå med til at du selv opdaterer din bios på DERES ansvar. Sørg bare for i så fald at få en bekræftende mail på dette. En anden ting er at du skal tage back up af alle data inden du går i gang.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 26-09-04 22:00

min bekendt med det andet bundkort prøvede en opdatering af bios og resultat var et ødelagt bundkort, så ? er hvad man skal sætte i stedet.
Fleng

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 27-09-04 09:14

Det er også netop derfor mit forslag ovenfor. Dit bundkort har en fejl, og det skal enten byttes eller forsøgsvis prøves med en biosopsatering.........på forhandlerens ansvar. Kan det løse problemet er det fint, ellers skal du have et nyt bundkort.

Hilsen tukols

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-09-04 15:55

start med at ringe til forhandleren, og fortæl ham om problemet, men kun det og ikke dit 'fejlforsøg' på at
opdatere bios på et andet bundkort.
At opdatere Bios kræver at man følger instruktionerne nøje,, meget-meget nøje.
Og mig bekendt mister man ikke garantien på bundkortet, ved biosopdatering,
men man kan da risikere at skulle betale for en gendannelse/udskiftning af bios.
Husk man opdatere ikke bios for sjov, man gør det fordi at, man har læst at det er en fordel at gøre det.
Jeg formoder att dit motherboard står på denne liste, men hvilket af dem er dit.
http://usa.asus.com/prog/p_search.asp?kp=880&langs=09

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 27-09-04 19:24

nu var det ikke mig som lavede noget med bios men derimod min bekendt som forsøgte sig med dårligt resultat. I dag blev bundkortet afleveret til forhandleren som sender det til Asus. Bundkortet er nu erstattet af en anden, med intel chipset og nu kører det som det skal uden problemer men, det som jeg efterlyser er, hvad er årsagen til at det ikke virker?
Mvh. fleng

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-09-04 19:37

Mandagsudgave

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 27-09-04 19:42

Prøv at kigge hos dem her: http://www.prcdata.dk/
De sætter angivelse af fejlprocent på deres bundkort, Man skal nok ikke lægge for meget i det da der selvfølgelig er mange faktorer der spiller ind.

Kommentar
Fra : tukols

Dato : 28-09-04 00:24

Dejligt at høre du har løst dit problem. Lidt en skam du skulle igennem 2 bundkort der ikke duede. Jeg ved godt hvor "opsat" man er på at få det til at fungere når man selv har samlet. NEDTUR! man bliver sku sur!

Hilsen tukols

Godkendelse af svar
Fra : fleng

Dato : 30-09-04 00:52

I skal alle ha tak for jeres indlæg i denne tråd, problemet blev som sagt løst med et andet bundkort. Det nye MB var et MSI med Intel chipsettet 848 - Tak for svaret BjarneD.
Mvh. Fleng