/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ny cpu... Pentium eller AMD?
Fra : ostemanden
Vist : 315 gange
500 point
Dato : 24-09-04 19:58

Så blev det sku tid til at skifte cpu... Men nu er det 100 år siden at jeg sidst har invisteret i en cpu, og markedet har jo skiftet... Har kigget lidt på diverse sider, men kan ikke rigtig komme på den rette konklusion...

Så jeg stiller det klassiske spørgsmål: Skal jeg vælge Intel Inside (Idiot outside) Eller Amatørernes Middelklasselige Dims...

Der skal tage stilling til pris, nemhed (eller måske det omvendte) af nedkøling, og ikke mindst stabilitet...

Hvad mener du?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 24-09-04 20:08

det er jo en smagssag. Jeg har kun haft dårlige erfaringer med Intel.
Hvis jeg skulle ha en CPU nu, vil det bliver en Athlon 64 3500+.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-09-04 20:15

AMD og Intel er vist på højde med hinanden.
Jeg sværger stadig til Intel og er netop ved at udskifte til P4 2,8 Ghz
7-9-13 har jeg ikke haft problemer. Det har altid været bambusmaskiner, men der har været intel inside (og måske idioten udenfor, for prisen er jo højere)

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 24-09-04 20:15

den er bare lidt halddyr... er den ikke?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 24-09-04 20:16

altså athlon 64'eren... ikk? Hvilken cpu bliver egentlig varmest?

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 24-09-04 20:19

hmmm... kan få INTEL PENTIUM 4 PRESCOTT 3,0GHZ IN-A-BOX - 800FSB / 1MB for 1405 kr... Det er da ok, er det ikk?

Kommentar
Fra : ting27

Dato : 24-09-04 20:25

emesen> Lige er råd til dig.. 2.8 Ghz er den mest ustabile hvis du vælger standart køler. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvilken version det er du skal ha. Det skyldes at Intel bruger de samme kølere til en række af deres CPUere. Køleren til 2.8Ghz er god til CPU'er på 2.6Ghz er derunder. Men bare ikke vælge en med standart køler ;)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-09-04 20:46

Prøv selv at sammenligne de processorer du har i tankerne : http://www.cpuscorecard.com/cpu_comp.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-09-04 21:05

Du skal jo også vælge bundkort der passer til CPUèn, og om der skal være ATA disk understøttelse mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-09-04 21:22

Jeg må nok indrømme at jeg er på herrens mark.
Har tænkt på: Asus P4P800S-X (Socket 478)
og tænkt på P4 2,4 ghz men kan ikke finde den (sikkert nok til mig)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-09-04 21:30

ostemanden > undskyld jeg spørger med på dit spørgsmål - er i samme situation.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 24-09-04 21:37

STOP!!!!!

vil lige forklare det nærmere:
AMD har fornyligt lanceret 64 bit processoren.
MEN, da intel hørte det sagde de: Jamen, vi havde opfundet 64 processoren for et halvt år siden, men følte ikke der var et marked!
en uge efter AMD's lancering af AMD 64 kunne man på tomshardware.com læse at: direktøren for Intel spåer at om et år vil alle ha 64 bit processore
personlig bemærkning: Totalt latterlig dårlig undskyldning!!!!
nogle facts:
Der findes programmet sisoft sandra der kan sammenligne forskellige PC'er og:
MIN AMD xp + 2600 havde den samme ydelse som en Intel P4 2,8 ghz
personlig bemærkning: første bevis på at intel SUX

og: det er en kendsgerning at AMD og Intel ikke kan blive enige om hvordan man opgiver Mhz

og: jeg har læst at MIN AMD faktisk kun kører med en frekvens på 1,7 ghz

personlig bemærkning: endnu et bevis på at intel SUX
og: en intel koster dobbelt så meget

og: intels hovedkvarter ligger i nordenglend, hvor de næsten ikke betaler skat, mens AMD har hovedsæde i tyskland, og alle kender begrebet TYSK KVALITET, især inden for biler (vw, audi ect. DOG IKKE OPEL)

den eneste hage ved AMD er at den er en trapper lille chip der kæmper til sidste transistor
(her snakker jeg om følgerne ved for meget overclocking) (den brænder sq af)
mens intel bliver ustabil og går ned bare ved 65 C
personlig bemærkning: det manglede osse bare til den pris, den kan dog stadig ikke retfærdiggøres.

AMD ROCKS
INTEL SUX

Total AMD hilsen fra Xyzzygy/sysygy/siggi
håber du træffer det rigtige valg (AMD)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 24-09-04 21:45

jar ve ha Intel
Vender tilbage og ser hvad de har fundet ud af til dig "ostemanden"
det lyder spændende.

Kommentar
Fra : danatool

Dato : 25-09-04 01:06

ta en AMD 64 til Socket 939
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=101234
så skulle der gerne gå et pænt stykke tid før du skal have ny igen
bundkort
abit er altid godt
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=98106
eller asus
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=99767

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 25-09-04 09:20

hehe det er helt iorden emesen... Måske kan vi også hjælpe hinanden lidt i jagten på en ny cpu...

xyzzygy - Hehe, du ligger vidst ikke skjul på noget... Men det skal hertil siges at jeg har kørt med en p4 2.4 ghz i meget lang stykke tid, og har indtil ny kørt med en succesfuld oc på omkring en 3.0 ghz med standard køling. Men det er kanont at du kommer med personlige erfaringer, det er nemlig mange gange at det slår anmeldelser langt hen ad vejen... men er det den her cpu som du har? For hvis det er, så tror jeg sku det bliver den jeg køber, hvis du siger den har samme ydelse som en p4 2.8. http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=48575

danatool - Ja, har selv haft den i tankerne, men den er bare en tand for dyr imo... men bestemt et bud værd...

Men jeg kigger efter noget i prisklassen ala det som jeg fandt tidligere...

Og mht bundkort, ja så skal det jo også udskiftes... Men der har jeg kig på et par stykker, og en af mine venner har også tilbudt mig hans asus p4pe-800 til en billig sum... Men det til den tid... Det kommer jo helt an på hvilken processor jeg vælger!

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 25-09-04 09:22
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-09-04 10:38

En ny cpu er et vit begreb, da ingen nævner hvad at den skal sidde i,
eller hvad foremålet med den er !
Jeg har selv en 486 DX 4, ???
Den sidder monteret for enden af et stykke bambus, og er en udemærket kløpind

Mange af de nye cpu'er kræver nyt bundkort, og dermed sidder man med 'noget'
der måske får ens ram til at virke forældede, ups siger man nu hedder det pci-express.
og sikke da nogle dejlige graffikkort , som man kan få til den nye sokkel !

Så hvad har du og hvad vil du have.
Selv er jeg til amd, men der er jo fordele og ulemper ved alt.
http://www.prcdata.dk har nogle gode tilbud på komplette pc'er
http://www.prcdata.dk/PCSystemer.asp

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 25-09-04 11:55

YES SIR, jeg hart en AMD Athlon XP 2600+ og ifølge ovenævnte progran (sisoft sandra) yder den det samme som en
P4 2,8 så hvis du vil lege med lidt overclocking kan du sagtens få den til at køre som en P4 3Ghz

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 25-09-04 12:24

Natmaden - jeg tager udgangspunkt i at folk ved hvad intel og amds cpu'er bruges til... Og ja, jeg er da self. klar over at jeg skal udskifte bundkort, men den tid den sorg...

Nu har jeg siddet lidt og surfet, og fundet frem til flg. system:

CPU - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=47283 (Athlon 64 3200+)
Køler - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=91060 (Coolermaster Hyper6)
Bundkort - http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=100962 (Asus k8v-x)

Hvad siger I til det?

Og xyzzygy - Hvor meget forskel mht ydelse er der på 2600+ og så den jeg har stående ovenfor?

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 25-09-04 12:47

eh, har ikke lige sisoft sandra til at ligge, mistede det til en W32.pinfil virus, men det hentes på http://www.sisoftware.net/index.html?dir=news&location=2004sp2_release&langx=en&a= [den ny sp2 version]

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 25-09-04 12:48

nej, den er forkert, men det skal nok være derinde et sted.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 25-09-04 12:52
Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-09-04 13:02

Ja det jo ikke en gætteleg vel
Og så er du vel også klar over at A64 findes i flere udgaver,
plus at den leveres m/u køler http://www.prcdata.dk/ProduktFrame.asp?Produktid=39950188
et sted der er værd(syntes jeg) at kikke på ydelse og test er.
http://www.overclocking.dk
og
http://www.hardware-test.dk
find bla test af VIA K8T890
http://www.hardware-test.dk/news.asp?id=10058
eller hvad med buyer's Guide.
Citat
Anandtech hjælper dig i denne guide med at vælge de hurtigste komponenter til overclocking...
- Athlon 64 / Athlon 64 FX er efter deres mening det bedste valg...
http://www.hardware-test.dk/news.asp?id=9991

Og så er der da også lige andet end lige intel og Amd.
Hvad med miniitx (via) kompakt, komplet, meget lavt strømforbrug.
indbygget hardware mpg2 encoder/decoder, video in/out.
og rimelig pris.
http://www.m-e.dk/shop/productlist.asp?Id=1014

Igen det handler jo om foremål.

Mvh. Natmaden

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-09-04 13:12

Eller Nano-ITX . 12x12cm og der mangler bare en kasse med strøm.
Citat
Measuring a mere 12cm x 12cm and combining the highly efficient VIA Eden-N processor and VIA CN400 digital media chipset, the VIA EPIA N-Series Nano-ITX mainboard provides an unequalled visual experience for smart digital media and mobile entertainment devices. The Chromotion CE Video Display Engine in the VIA CN400's UniChrome Pro IGP graphics core, provides unmatched support for intelligent video rendering techniques and flawless MPEG-4/2 digital video playback on all display types from CRT and LCD screens to standard definition TVs and HDTVs. The VIA EPIA N features a robust shared memory architecture and support for up to 1GB of DDR400/333/266 memory with the acclaimed FastStream64™ memory controller, and a high speed Ultra V-Link interface for a 1GB/s connection to VIA's feature-leading South Bridge options.

Incorporating the VIA Eden-N processor's PadLock Security Suite, the VIA EPIA N-Series Nano-ITX mainboard provides high quality entropy from two PadLock Random Number Generators (RNGs) and market leading AES encryption rates through the PadLock Advanced Cryptography Engine (ACE). Additionally, the VIA Eden-N processor employs PowerSaver 3.0 power management technology to help extend battery life for mobile devices based on the VIA EPIA N-Series Nano-ITX mainboard.

Through the onboard VIA VT8237 South Bridge, the VIA EPIA N offers a comprehensive range of integrated storage, multimedia and connectivity options, including Serial ATA, UltraDMA IDE, USB 2.0, onboard LAN and V-RAID, with support for multiple RAID configurations. The board also includes support for VIA Vinyl Six-TRAC 6-channel audio through 3 audio jacks in the I/O panel. The VIA EPIA N-Series also offers support for a growing number of LVDS embedded LCD panels and has a Mini-PCI slot for expandability.

http://www.viaembedded.com/product/epia_N_spec.jsp?motherboardId=221

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 25-09-04 13:18

Denne må lige med.
den er ikke så hurtig men den er da nuttet
mb+cpu=7W ved 1GHz
http://www.via.com.tw/en/products/processors/eden-n/

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 25-09-04 22:37

Natmaden - Jeg sætter virkelig pris på din trang til at hjælpe, men jeg har jo mere eller mindre snævret mig ind på de cpu'er jeg gerne vil have...

Jeg skal bare lige vide om 2600+ virkelig er så god som der bliver skrevet her i tråden, eller om det ville være pengene værd at ofre lidt ekstra til 3200+, som iøvrigt har 1mb cache....

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 25-09-04 23:08

kommer an på hvad du vil, jeg ville købe en AMD 64, hvis jeg trængte til en ny cpu.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 26-09-04 10:24

Ok... Det er jo bare 1000 kr mere... Spørgsmålet er jo om den virkelig er det mere værd, når man har hørt så meget om 2600+'erens overclockingsmuligheder...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 26-09-04 17:46

ok, men der er da nogle valg
Hvis at jeg skulle 'opgadere' min Amd 1800 tror jeg at jeg ville købe billigt.
da 64'erne sikkert snart falder i pris, men det gør de jo nok, fordi at der kommer
noget andet nyt, og bedre. (It's a jungle out there).
jeg tænke at hvis, du på en billig måde opdatere den du har,
kunne du jo vente til jan/febuar.
Til den tid er 2600+ sikkert det mindste, eller under.
Og 64'eren er en indkørt/afprøvet standart.
A2600+ syntes at være en 'Sempron' som er en billigudgave, det svare til intels 'Celeron'

Hos http://www.m-e.dk koster en:
AMD Athlon Barton XP 2800+ Boxed. Socket:A kr. 1.256
AMD Athlon 64 2800+ boxed Socket: 754 kr.1.210
og en tilsvarende 3000+ koster 1.371kr. Og det er jo kun 161kr. mere.

Jeg ville vælge den første, da den passer på mit 'gamle stabile' bundkort.
Jeg har nu kun en A1800 i overskud, den ville jeg nok sælge/forære væk,
til en ven, som så også ville være opdateret.
Hvis jeg valgte en 64'er,
kunne jeg ende med kun at bruge kassen, grafikkort, og harddiske.
så ville jeg stå med en hel ny, og en halv gammel, som jeg ikke ville nænne at skille mig af med.

Det ville hjælpe hvis at du (en anden gang)fortalte.
1. hvad har du/eller er det en hel ny du søger.
2. hvad vil du ofre på det.
3. hvor har du hørt så meget om overclocking af 2600+

Men ellers er mere L1 cache er altid godt, men prisen er så derefter.

It's a jungle out there.....
God Jagt
Natmaden.

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 27-09-04 09:01

Jamen i og for sig søger jeg jo bare efter en ny cpu... og så må man jo bare tage det med som kommer som følge af det (dvs. bundkort osv)...

Pt. har jeg en p4 2.4 ghz som jeg egentlig har været meget glad for... har i et stykke tid kørt med den på 3.0 uden problemer, men nu er lortet sku brændt sammen... Ved egentlig ikke om det KUN er cpu eller også bundkort, hvilket også lidt var grunden til at jeg ville skifte til amd, da jeg så også skulle skifte bundkort til et som jeg har et godt øje til (asus k8v-x). Det har en fsb på 1600mhz, og kører netop med socket 754, som jo passer til 64'eren...

Jeg har en kammerat som har 2600+ som har clocket den temmelig meget... Han har dog også smidt ekstra køling på og haft et par kvaler med den... Men han presser sku også citronen ud af den... Han har været enormt glad for den, og stort set lige meget hvad han har sat den til, så har den sku gjort det...

Men jeg er ikke så vild med overclocking (har lidt dårlige erfaringer med det, se ovenstående)... Men så er det bare om 64 bit processoreren er de 1k bedre en 2600+... Men jeg venter i hvert fald lidt endnu... Indtil videre har jeg min gode dell laptop med en centrino processor... Den kan da bruges...

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-09-04 16:35

Ja det lyder fornuftig at vente lidt, selvom der ikke er tvivl om at 64 bit bliver standard, så ligger de jo stadig i den tunge ende prismæssigt.
Jeg og rigtig mange andre har for lang tid siden indset at AMD er dem der giver mest for pengene, specielt til spil, selvom Intel på det seneste har presset meget på.
At overclocking giver problemer, er der vel ikke noget at sige til, det er ligesom at chiptune en bil der før kørte 170 og så nu kan holdes konstant på 210. Der er jo en grund til at prossesoren har fået en mærkning om hvor det er forsvarlig at holde den. Og det lumske er at der står flere og flere transistorer af, uden at man mærker det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-09-04 16:47

Der med 2600+, der kan din ven jo have været heldig, da det er noget med at få en fra en særlig vellykket serie fra produktionen,
det kan ses på cpu'ens påtrykte sereinummer, og hvilken serie det er , får du ikke dem selv til at fortælle.
Du kan forestille dig at en serie på eks. 100 3000+chips, bliver testet, 90 af dem er ustabile, og de bliver så testet som 2800+chips
70 er ustabile, det kan så økonomisk bedst betale sig at stoppe og tage alle 100 og påstemple dem som 2600+.
man kan nu være den heldige at redde sig en 'neddroslet' 3000+ der er stemplet som 2600+.
Der er/var bla en hel serie af 1700 som kunne komme op på 2400mhz og enkelte var vist oppe på næsten 2700(med vandkøling)
inden at de blev ustabile, (og meget varme).
Har også set, et sted på nettet, en 1700 fra samme serie der var over 3100, men så var den også sat til i freonkøling(tror jeg at det hedder)

Med det som at du sidst skriver , så ville jeg hoppe på en 64 med 1mb L1 cashe.
Bare husk at de fleste mobo er fra første produktion,
og der sikkert er nogle nye forbedret/stabile mobo på vej (det er et gæt, men sådan plejer det at være).

Forresten fandtes p4 2.4 ikke for 100år siden, der var det kuglerammen der herskede

CPU Test http://www.hardware-test.dk/tests.asp?classid=11

Prøv også at søge 'AMD' på http://www.overclocking.dk under test og atikler. der findes meget spænende om emnet der.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-09-04 16:51

den måtte lige med.
AMD XP1700 @ 2,4GHz Super Stepping
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=1493

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 27-09-04 17:57

Nu det jo ikk' for at 'spamme' dit indlæg her
men jeg var lige forbi på http://www.tweak.dk
og fandt denne korte besked fra den 25/9
http://www.tweak.dk/nyheder2.php?id=8613
Sidst på året forventes AMD at frigive deres 2.6GHz Athlon 64 FX-55 processor! Den kommende FX-55 processor fra AMD, og er til Socket 939 lige som FX-53 processoren.
Processoren har 1MB cache, og bygger på Clawhammer coren som bygger på 0.13 micron teknologi.
FX-55 afsætter hele 104W, hvor FX-53 kun afsætter 84W ved 1.5 volt.

her kan du også finde en masse test af mobo,cpu, osv.
Se under test og guider.

Herfra er jeg passiv, da jeg syntes at du har nok info.
Glæder mig til at høre hvad du kommer frem til, da jeg om et par md. nok selv vil bygge min næste pc.
Held og lykke.
Hilsen Jørgen

Kommentar
Fra : ostemanden

Dato : 27-09-04 18:01

Det gør skam ikke noget... heller det at folk skriver meget end at jeg slet ikke fik nogen svar... Du må meget gerne komme med flere indlæg indholdende diverse information omkring nye processorer...

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-09-04 07:07

Ny Shuttle X-PC SN95G5 til A64 Socket Socket 939
http://www.hardware-test.dk/test_show.asp?id=3225
For mig ser det ud til at der er mere ved modeller med Socket 939 Ang. watt og varme.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 28-09-04 23:35

Test af ramtimings på Athlon 64 og Pentium 4 - nye resultater
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/08/20/7785366

VIA har lanceret chipsættet K8T890, bundkort med PCI Express til AMD-processorer.
Chipsættet understøtter Athlon 64, Athlon 64 FX, Opteron og den hurtigste Sempron-processor
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5339

Test af første bundkort med PCI Express x16 til Athlon 64 (VIA K8T890)
http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/09/26/9922245

Tråd: pc4000 vs pc3200 på et AMD64 system ?? og skal ikke overclocke
http://www.edbpriser.dk/community/forum/thread.asp?id=37509

Det ses at der stadig sker noget udvikling, og om man skal vente eller slå til nu er jo efter behov.
Men de ser ud til at 64'eren i socket 939 , er den nuværende vej frem.
Resten må vist være op til dig selv
Held og lykke.
Hilsen Jørgen