/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
hjælp mig svampearne
Fra : Zleepy
Vist : 1080 gange
20 point
Dato : 22-09-04 17:25

der er poppet sådan en lækker rød polkaprikket svamp op i min have, den er ca 15 cm høj og stokken 4 cm i diameter mens hatten er rund, den er dog begyndt at udvide sig og blive mere tellerkenformet, men kan den spises og har du eventuet en opskrift?

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 22-09-04 17:29

Føj for den lede - har knap tid nu men vender lige tilbage

Accepteret svar
Fra : binky

Modtaget 20 point
Dato : 22-09-04 19:00

hej zleepy
Hvis du stadig er levende, så tillykke. Det er en sød, lille lækker fluesvamp, du er belemret med. Husk at vaske fingre, når du har rørt den. Den er meget giftig.
mvh
binky

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 22-09-04 19:03

Det kan være. vil nu gerne høre svampearnes kommentar når han får tid, han er jo svampeekspert så han burde kende den ud fra beskrivelsen, han har jo næsten eksamen i svampologi.

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 22-09-04 19:08

forfanden, afslørede mig selv der. suk! Zleepy er oprettet til formål som dette, og ja, se hvor "god" svampearne er, kunne ikke engang spotte en alm. fluesvamp. og jeg tænkte på at spørge ham om en champignon agtig svamp, fundet i en nåleskov (findes ikke så der er hvid fluesvamp, mere giftig!)

DU er vist ved at svampe ud svampearne...

DU SUX

Godkendelse af svar
Fra : Zleepy

Dato : 22-09-04 19:12

Tak for svaret binky. en skam vores expert ikke kunne spotte fælden, og at jeg dummede mig (som xyzzygy) og min gode ven arne.jakobsen trode endda, at jeg (zleepy) var svampearne 2.

men du gav et gudt svar, trods jeg ikke behøvede det (lader svampen stå, da den er pæn at se på, men smadrer den så ned med spaden)

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 22-09-04 19:38

Ja som jeg skrev 17.29 .....
Føj for den lede.... det skulle du tolke som det var en ondskabsfuldfætter
har knap tid nu men vender lige tilbage... har et liv udenfor dette medie.
rød fluesvamp / Amanita muscaria
Hat 5-15 cm, rød med løse hvide skæl der kan vaskes af i regnvejr, ligesom farven så bliver mere orange. Lameller hvide og frie. Stokken hvid og forneden knoldagtig opsvulmet med hvide skælbælter. 7-15 cm høj og 1-2 cm tyk, med hvid hudagtig ring foroven.Giftig. Indeholder ibotensyre og muscimol, der forårsager kvalme, opkast og fuldemandssymptomer, afløst af hallucinationer. Kun dødelig giftig i store mængder.

Så du kan rolig guffe lidt af den...du følger lige mit tidligere tips om rengøring af svampe http://www.kandu.dk/dk/tip/9063
så snitter du den i passende stykker og smider det på en varm pande hvor du svitser svampen og koger panden af i fløde...serveret på et ristet stykke franskbrød ....bon appetit

Kærlige Hilsner SA

Kommentar
Fra : svampearne

Dato : 22-09-04 19:38

Ja som jeg skrev 17.29 .....
Føj for den lede.... det skulle du tolke som det var en ondskabsfuldfætter
har knap tid nu men vender lige tilbage... har et liv udenfor dette medie.
rød fluesvamp / Amanita muscaria
Hat 5-15 cm, rød med løse hvide skæl der kan vaskes af i regnvejr, ligesom farven så bliver mere orange. Lameller hvide og frie. Stokken hvid og forneden knoldagtig opsvulmet med hvide skælbælter. 7-15 cm høj og 1-2 cm tyk, med hvid hudagtig ring foroven.Giftig. Indeholder ibotensyre og muscimol, der forårsager kvalme, opkast og fuldemandssymptomer, afløst af hallucinationer. Kun dødelig giftig i store mængder.

Så du kan rolig guffe lidt af den...du følger lige mit tidligere tips om rengøring af svampe http://www.kandu.dk/dk/tip/9063
så snitter du den i passende stykker og smider det på en varm pande hvor du svitser svampen og koger panden af i fløde...serveret på et ristet stykke franskbrød ....bon appetit

Kærlige Hilsner SA

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 22-09-04 19:42

men du burde ha skrevet at det var en giftig fluesvamp, og er skuffet over at du ikke gav en opskrift på "berserker-mjød" (det vikingerne drak)

Kommentar
Fra : xyzzygy

Dato : 22-09-04 19:44

og som svampeekspert murde du ha spottet fluesvampen OG skrevet det med det samme, jeg kunne være død nu, skam dig, men det var ment som en test af dine evner fordi arne.jakomsen siger: svampearne ved intet om svampe!!

og han har ret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-09-04 19:51

Rød fluesvamps giftighed er stærkt overdrevet

...og det er en myte at vikingerne spiste fluesvamp, blandede dem i mjød ..eller lod deres trelle spise dem, for derefter at drikke deres urin. Der er intet historisk belæg for en sådanne antagelser.

Jeg vil dog ikke anbefale man eksperimenterer med rød fluesvamp, medmindre man er glad for mavekneb og alm. utilpashed.

Brun fluesvamp derimod er en glimrende spisesvamp.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-09-04 00:43

Til Molo -> Der findes flere forkellige Fluesvampe der er brune, og ikke alle er spiselige. Den du tænker på er nok:
Brun kam-fluesvamp (Amanita fulva) Spiselig efter tilberedning. Der findes en anden fluesvamp der hedder Brun fluesvamp (Amanita regalis), den er til gengæld giftig. Så Molo: På trods af din støtte til mig i denne sag, så pas på med at give råd, som du ikke kan stå 100% bag.
Og hvorvidt Rød fluesvamps giftighed er overdrevet eller ej, beror også på hvor mange Kilo man spiser af den.
Din fortælling er meget morsom, men er altså en sammenblanding af flere forskellige Antropologiskt indsamlede oplysninger. Intet tyder på at indtagelse af Rød fluesvamp (med dens dokumenterede halucinogene effekt) gør folk ophidsede. Tvært imod. At Russiske shamaner har brugt den er også ret sikkert bevist.

Molo gamle ven: Du MÅ ikke skrive at Brun fluesvamp er en glimrende spisesvamp! Den er ca. ligeså giftig som Rød fluesvamp.

Overlad rådgivning om svampes spiselighed til Mig eller andre experter.

Kommentar
Fra : binky

Dato : 23-09-04 18:50

ja,ja Zleepy
De point fortjente jeg vist ikke, så ved lejlighed vil jeg returnere dem.
Håber, det er ok.
mvh
binky

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-09-04 00:15

Kære Siggy - > Der findes Champignon der vokser i Nåleskov. De er også såvel spiselige som lækre. De hedder Blod champignon. Der findes to nært beslægtede arter af Blod champignon. Den ene Hedder Lille Blod champignon, den anden Stor Blod champignon. Forskellen mellem de to arter er ikke så meget størrelsen, men blot at den ene altid vokser under løvtræer, den anden altid under nåletræer. Hejsa Arne