/ Forside/ Teknologi / Hardware / Andet hardware / Spørgsmål
10  pallebhan.. 6757
Ny Brænder..
Fra : RaB
Vist : 374 gange
120 point
Dato : 14-07-02 21:49

Har lige købt ny brænder, havde en 2 speed før.. har bare et problem med at få sat den nye brænder til.. jeg tog den gamle ud og satte den ny i.. men det brede kabel der sad i den gamle var for bred til den ny brænder. så jeg koblede den sammen med den brede kabel der går op i cd-rom'en. Men der var en anden tynd ledning med til den nye brænder. Den ene ende var der et 1 stik(sort) og i den anden ende 2 stik(sort og hvid) skal jeg bruge dem til noget?? Computeren fandt brænderen og den kan også læse en cd men ikke brænde. Kan det ha noget at gøre med det stik.. Jeg bruger easy cd creater som brænder program. da jeg skulle prøve at brænde, skrev den det her : There are no supported cd-recorders available. Ensure that your cd-recorder is powered on and that all cables are properly connected. You may also need to update easy cd creater to recognize your cd-recorder.

Kommentar
Fra : Harbo21

Dato : 14-07-02 21:58

Du kan heller ikke finde ud af en skid

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-07-02 22:03

Hej RaB,

det ka' betyde to ting... for det første så ka' det være et ASPI problem...

Har du installeret ASPI?

Hvis du ikke har, og din brænder ikke er fra adaptec, ka' du gøre følgende...
Download programmet ForceASPI her -->
http://www.cd-rw.org/software/cdr_software/cdr_tools/frcaspi.cfm

den originale hjemmeside hvorfra programmet er fra, er desvære ved at blive lavet om i øjeblikket -->
http://www.flexion.org/aspi/
så informationer omkring programmet og hvordan det ska' gøres, står der desværre ikke i øjeblikket... Men heldigvis indeholder filen et dokument ”INDEX.html” den nævner dog ikke noget om XP... (hvis du kører XP...), men denne side har dog lidt omkring den, samt andre go’e tips omkring ASPI -->
http://aspi.radified.com/
som også næver lidt om installationen m.v...

men jeg vil prøve at beskrive hvad du skal gøre efter du har downloadet og udpakket filen...
det er faktisk ikke så meget…
der ligger en batch fil ”Instaspi.bat” den ska’ du aktivere, det ka’ godt være du bli’r nød til at omdøbe den til *.CMD så det bliver til ” Instaspi.cmd”, før det virker (kun hvis du kører Win 2000 eller Win XP)...

hvis du har en brænder fra Adaptec... eller som understøttes af Adapted... ka' du hente ASPI på deres side...
http://www.adaptec.com

for det andet skulle de ledninger ikke betyde det store, da de kun sku' være til musik/lyd...

hvilket mærke brænder er det du bruger?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 14-07-02 22:36

det er en fujitsu siemens(spinbird).. jeg har win98. hvad skal jeg så gøre?

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 14-07-02 22:52

Hej RaB

Download ForceASPI -->
http://www.cd-rw.org/software/cdr_software/cdr_tools/frcaspi.cfm

unzup/udpak den... og så aktivere filen "Instaspi.bat" i den udpakkede mappe.... Når du har gjort det ka' du evt. genstarte... Hvis den ikke kræver at du genstarter...

når den er genstartet sku' din brænder gerne virke... hvis den ikke gør så meld lige tilbage...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 14-07-02 22:57

okay jeg har download den. men hvordan gør jeg den aktiv??

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 14-07-02 23:16

hej igen.. det virker ikke.. er det kun den Instaspi.bat jeg skal dobbelt klik på eller hvad?? Der er jo flere jeg kan trykke på.. hmm HJÆLP... Hvad kan det ellers være?? jeg tror stadig jeg skal bruge den ledning..

Accepteret svar
Fra : strarup

Modtaget 120 point
Dato : 15-07-02 02:00

hej RaB

ja det er kun Instaspi.bat du skal aktivere... Har du pakket alle filerne ud?

den ledning du snakker om er kun til Audio... Og vil således intet at have at gøre med om du ka' brænde eller ej...
men ellers så prøv da at putte kablet/ledningen på...

Jeg går også ud fra at du har fået koblet din brænder korrekt på computeren med IDE-Kablet, samt Strøm, da den viser at du har en CD-rom... Men at det eneste du ikke ka' gøre er at brænde...

i denne fil her er en af de nyeste... hvis ikke den nyeste ASPI driver...
http://download.adaptec.com/software_pc/aspi/aspi_v471.exe
men det er nu mere for at afprøve programmet "aspichk.exe", jeg vil foreslå dig at downloade den...

når du aktivere aspi_v471.exe... vil den kreere en mappe \adapatec\aspi... hvis du ikke ændre dette vil det til se således ud efter udpakningen...
C:\adaptec\aspi\ ... her ligger der så 2 tekstdokumenter og en zip fil "aspi471.ZIP"... denne zip fil pakker du så ud...

når den er pakket ud aktivere du "aspichk.exe"... hvis den kommer med nogle brugbare informationer om hvilken ASPI driver samt version du har... er din ASPI installeret... hvis den kommer med eventuelle fejmeddelser... tja... så er ASPI enten ikke installeret eller ikke gjort korrekt...

men hvis du har pakket forceASPI ud og aktiveret "Instaspi.bat"... så skulle din ASPI være installeret... og er den det og "aspichk.exe" viser et fint resultat... ka' du ovenikøbet opgradere den til version 4.71, da Adaptec nu tror den har et Adaptec Device installeret...

det du så gør for at opgradere ASPI er at aktivere "aspiinst.exe" fra "aspi471.ZIP"... og der efter genstarter...

når du har genstartet ka' du så kontrollere om den har installeret version 4.71 vha. "aspichk.exe"...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 15-07-02 19:45

Kære Strarup det ser ud som om at en website med en forklaring med illustrationer er løsningen.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-07-02 21:52

Hej Zonker,

og hvorfor så det?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 15-07-02 21:54

Hej RaB,

hvis du vil eller har mod på det... ka' vi evt. lave noget remote computing... dvs. at jeg kigger på din pc fra min pc...
hvis du vil ka' du maile mig på strarup@worldonline.dk

hvis du ikke vil.. er det også i orden... så må vi se hvor langt vi ka' komme herinde fra med at få din brænder til at funke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : RaB

Dato : 16-07-02 00:20

hej starup..

gode nyheder den virker nu... tak for hjælpen.. jeg vender tilbage hvis der bliver mere...LoL....

Venlig Hilsen
RaB

Godkendelse af svar
Fra : RaB

Dato : 16-07-02 00:22

Tak for svaret strarup.

Jeg takker mange gange.. jeg vender tilbage hvis der bliver mere....LOL....

Venlig Hilsen
RaB

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 16-07-02 00:55

Hej RaB,

Det var så lidt... det bedste er da at det funker nu...

men hvis der sku' blive noget igen... ska' du bare sige til...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 08:35

"RaB" <RaB.news@kandu.dk> wrote in message
news:3W349.5856$G3.786772@news010.worldonline.dk...
> Men der var en anden tynd ledning med til den nye brænder. Den ene
ende
> var der et 1 stik(sort) og i den anden ende 2 stik(sort og hvid) skal
> jeg bruge dem til noget??

Det er til at forbinde cd med lydkortet hvis du vil afspille musik cd`er
"direkte"
uden brug af f.eks. windows media player .. den kan undværes.

> Computeren fandt brænderen og den kan også
> læse en cd men ikke brænde. Kan det ha noget at gøre med det stik..
Jeg
> bruger easy cd creater som brænder program. da jeg skulle prøve at
> brænde, skrev den det her : There are no supported cd-recorders
> available. Ensure that your cd-recorder is powered on and that all
> cables are properly connected. You may also need to update easy cd
> creater to recognize your cd-recorder.

Der er "ged" i aspi driverne .. nu skriver du hverken hvilken brænder
eller hvilket OS du har så mit bedste bud er at prøve med ASPI4ALL
måske den kan fikse problemet.

Regards

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 08:45

On Wed, 07 Aug 2002 07:31:31 GMT, "RaB" <RaB.news@kandu.dk> wrote:

>Computeren fandt brænderen og den kan også
>læse en cd men ikke brænde. Kan det ha noget at gøre med det stik..

Nej, det er kun til afspilning af musik CD'er. Ikke andet.

>Jeg bruger easy cd creater som brænder program. da jeg skulle prøve at
>brænde, skrev den det her : There are no supported cd-recorders
>available. Ensure that your cd-recorder is powered on and that all
>cables are properly connected. You may also need to update easy cd
>creater to recognize your cd-recorder.

Din software er for gammel og kender ikke brænderen.
Hent en opdatering på producentens website eller brug det
program der fulgte med brænderen. Så virker det sikkert.

mvh Mgoens

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:07

RaB wrote:
> Har lige købt ny brænder, havde en 2 speed før.. har bare et problem
> med at få sat den nye brænder til.. jeg tog den gamle ud og satte den
> ny i.. men det brede kabel der sad i den gamle var for bred til den
> ny brænder. så jeg koblede den sammen med den brede kabel der går op
> i cd-rom'en. Men der var en anden tynd ledning med til den nye
> brænder. Den ene ende var der et 1 stik(sort) og i den anden ende 2
> stik(sort og hvid) skal jeg bruge dem til noget??

Det er et lydkabel til CD-brænderens digitale udgang.

Computeren fandt
> brænderen og den kan også læse en cd men ikke brænde. Kan det ha
> noget at gøre med det stik.. Jeg bruger easy cd creater som brænder
> program. da jeg skulle prøve at brænde, skrev den det her : There are
> no supported cd-recorders available. Ensure that your cd-recorder is
> powered on and that all cables are properly connected. You may also
> need to update easy cd creater to recognize your cd-recorder.

Du skal kigge en ekstra gang på jumperne bagpå din brænder og dit CD rom
drev.

-Sune

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 09:14

> RaB wrote:
> > Har lige købt ny brænder, havde en 2 speed før.. har bare et problem
> > med at få sat den nye brænder til.. jeg tog den gamle ud og satte den
> > ny i.. men det brede kabel der sad i den gamle var for bred til den
> > ny brænder. så jeg koblede den sammen med den brede kabel der går op
> > i cd-rom'en. Men der var en anden tynd ledning med til den nye
[snip]

Hov - der er da noget helt galt der - passer fladkablet ikke til drevet ?
I så fald er der sikkert tale om, at det du har taget ud et med scsi
interface
og det nye med ide interface.
Du har så nu monteret både cd drev og brænder på samme fladkabel, og så
skal en sættes til "master" og det andet til "slave".
Der sidder nogle små "dimser" (jumpere) bag på drevene, som skal sidde
rigtigt
før det kommer til at virke.
Men hvis du vil overføre direkte fra cd drevet til brænderen, og du kun har
én
harddisk vil jeg foreslå, at du sætter drevet som slave sammen med
harddisken
og brænderen som master på det kabel du nu har begge drev på.

/Henning, Sydfyn.